Návrh integrovaného systému nakládání s BRO v Moravskoslezském kraji

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Udržitelný rozvoj energetiky
Advertisements

Projekt KIC pro nakládání s odpady
Budoucnost hospodaření s komunálními odpady Dr. Ing. Lubomír Chytka ředitel odboru odpadů MŽP.
Odpady 2014 – jak dál v Olomouckém kraji ? Konference samospráv Olomouc
SITUACE ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ
Sofistikované výpočtové nástroje pro koncepční návrh spaloven a jejich praktické aplikace M. Pavlas, R. Šomplák Sekce energetických systémů a simulačních.
Energetický management budov Jiří Karásek Fakulta stavební, ČVUT v Praze K126.
Ústav procesního a ekologického inženýrství Fakulta strojního inženýrství Vysoké učení technické v Brně Technická 2896/2, Brno ÚSTAV PROCESNÍHO.
Kdo jsme Zpracovatelé odpadu, dodavatelé surovin a energie Aktivní v celém odpadovém řetězci Roční obrat €1.2 miliardy V osmi zemích Mezi Top 5-ti hráči.
Energetická legislativa Zákon č.406/2000 Sb.,o hospodaření energií Vyhláška 252/2001Sb., o způsobu výkupu elektřiny z obnovitelných zdrojů a KVET Liberec.
ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov Energetický audit VYHLÁŠKA.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu
BABYLON 22. říjen 2014 Liberec Databáze kompostáren za rok 2013 Kristýna HUSÁKOVÁ odbor odpadů.
Pohled Moravskoslezského kraje na „Energeticky nezávislý kraj“ Ing
Současný systém managementu skládkování v MSK
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
. PODPORA MEZIOBECNÍ SPOLUPRÁCE PROJEKT SVAZU MĚST A OBCÍ ZBRASLAVICE 4. PROSINCE 2014.
Sběr bioodpadu na území města Chomutova Technické služby města Chomutova, příspěvková organizace ING. TOMÁŠ REISIG.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Zákon o podpoře výroby energie z obnovitelných zdrojů energie z pohledu MŽP Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická.
Odpadové hospodářství
IX. ročník odborného semináře MŽP, KÚ, SFŽP, ČIŽP a CENIA k odpadovému hospodářství Liberec, října 2014 Provozovaná zařízení v rámci odpadového.
SITUACE V ODPADECH Z POHLEDU SVAZU MĚST A OBCÍ ČR Bc. Marek Sýkora člen Komise životního prostředí Předsednictva Svazu měst a obcí České republiky XII.
Problematika odpadového hospodářství Povinnosti obce při nakládání s komunálním odpadem (KO), podle zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých.
Energetický audit ve velkém průmyslovém podniku z pohledu zadavatele Ing. Petr Matuszek Seminář AEM Brno
Státní energetická koncepce a postavení plynárenství v ČR Ing. Tomáš Hüner náměstek ministra © 2006 Ministerstvo průmyslu a obchodu České Republiky Praha,
Dopady obchodování s povolenkami CO 2 na průmyslovou energetiku Ing. Bohuslav Bernátek Jarní konference AEM Poděbrady 22. –
Využití OZE v ČR Příprava NAP pro období Dana Peterková Ministerstvo průmyslu a obchodu AEM – Budoucnost české energetiky v Evropě Poděbrady.
Energetická legislativa Příprava zákona o výkupu energie z obnovitelných zdrojů a kogenerace Poděbrady 19. března 2003 Ing. Miroslav DOSTÁL Česká energetická.
EGovernment Zpracoval: Ing. Tomáš Vašica 1 Datum: Aktuální informace k zavádění eGovernmentu Zpracoval: Ing. Tomáš Vašica Dne:
Energie budoucnosti: suchá fermentace
Systém kontrolní činnosti SEI
Ústav procesního a ekologického inženýrství Fakulta strojního inženýrství Vysoké učení technické v Brně Technická 2896/2, Brno ÚSTAV PROCESNÍHO.
AEM – význam a vliv krajských energetických koncepcí.. ENVIROS s.r.o. Vladimíra Henelová a kol. ÚEK - územní interpretace Státní energetické koncepce.
IREAS, Institut pro strukturální politiku, o.p.s.
Pohled MŽP na novely energetických zákonů Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická Praha 10 Tel..:
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
Výzkumné projekty MŽP v oblasti odpadového hospodářství
Podpora obnovitelných zdrojů podle návrhu nového zákona a souvisejících vyhlášek Stanislav Trávníček ERÚ.
10.listopadu 2003ČEA, Ing.Josef Bubeník Zákon o podpoře výroby elektřiny a tepelné energie z obnovitelných zdrojů energie.
Cíle územního plánování „vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území soustavným a komplexním řešením účelného využití a prostorového.
Ing. Josef Karafiát, CSc. ORTEP s.r.o.
NÁRODNÍ ALOKAČNÍ PLÁN, OBCHODOVÁNÍ SE SKLENÍKOVÝMI PLYNY, DOPADY ZÁKONA O INTEGROVANÉ PREVENCI NA PRŮMYSL Ing. Josef Bubeník Česká energetická agentura.
Odpadového hospodářství na území ORP Pacov Ivana Eva Razimová.
Odpadové hospodářství a jeho výhled v České republice
LEGISLATIVNÍ RÁMEC A LIMITY (POH kraje) :   snížit maximální množství biologicky rozložitelných komunálních odpadů (BRKO) ukládaných na skládky tak,
Právní režim nakládání s odpady
Sdružení podnikatelů v teplárenství Odpady 2015 a jak dál? Význam energetického využívání odpadů pro teplárenství Ing. Martin Hájek, Ph.D.
Energetické využívání v ČR, pozice MŽP a jak vlastně dál?? Jaromír Manhart Odbor odpadů Ministerstvo životního prostředí STEO seminář: Odpady 2015 a jak.
Plán odpadového hospodářství Karlovarského kraje Veřejné projednání návrhu POH Ing Martina Škvorová Ing. Pavel Novák s.r.o.
VÝNOSY Z POPLATKU ZA SKLÁDKOVÁNÍ KOMUNÁLNÍCH ODPADŮ 24. DUBNA 2013 BRNO SDRUŽENÍ PROVOZOVATELŮ TECHNOLOGIÍ PRO EKOLOGICKÉ VYUŽÍVÁNÍ ODPADŮ „ODPADY 2013.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Strategie spolupráce obcí Společnost pro rozvoj Humpolecka, z. s. 2. Kulatý stůl v Humpolci
Centrální zásobování teplem Kulatý stůl Hospodářská komora ČR Ing. Pavel Bartoš viceprezident HK ČR , Praha.
HANTÁLY a.s. řeší otázku třídění a likvidace biologicky rozložitelného komunálního odpadu ( BRKO) již od roku Společně s Dobrovolným svazkem obcí.
Interreg Rakousko - ČR/ Oddělení projektové podpory1 Interreg V-A Rakousko – Česká republika.
KOMUNÁLNÍ ODPADY A JEJICH ENERGETICKÉ VYUŽITÍ Jaromír Manhart Odbor odpadů Ministerstvo životního prostředí EGÚ Brno, Energetika 2015 Brno, 23. září 2015.
Proč třídit bioodpad Prezentace pro Zastupitelstvo města Valašské Meziříčí
Energetické využívání odpadů Odpady 2013 a jak dál? Štěpán Jakl odbor odpadů.
Novosedlice – návrh pilotního plánu změny hospodaření s odpadem Lokalita – ulice Bystřická a Sokolská Termín realizace: duben 2016 – prosinec 2016.
1. setkání pracovní skupiny projektu MOS obcí v územním obvodu ORP Chomutov Místo: Chomutov Dne: , 10:00 hod. O DPADY – PROJEKT MOS.
Ostravice, Obsah přednášky Průmyslové činnosti v režimu IPPC v MSK Monitoring emisí látek znečišťujících ovzduší Prezentace výsledků monitoringu.
Plán odpadového hospodářství Středočeského kraje na období 2016 – 2025 Semináře obce SK 2017 FITE a.s.
Průmyslové kompostování: dostupné technologie a jejich vlastnosti
Trh práce v ČR, veřejné služby zaměstnanosti ČR
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav technicko-technologický
Plán rozvoje vodovodů a kanalizací Kraje Vysočina
Příprava společného IDS Prahy a Středočeského kraje
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
Unikátní řešení odpadové agendy pro kompostárny
Transkript prezentace:

Návrh integrovaného systému nakládání s BRO v Moravskoslezském kraji Tanzer Consulting, s.r.o. Konference Odpady a samosprava 2010 Ružomberok, 11. března 2010 Ing. Tomáš Chorazy, Ph.D chorazy@tanzerconsulting.com Präsentation.pot Seite 1

Obsah přednášky Stručné informace o projektu; situace v regionu, právní pozadí v ČR Základní specifikace regionu Základní systém řešení logistiky BRKO Návrh integrovaného systému Základní ekonomické parametry integrovaného systému Financování BRO (zdroje na výstavbu kompostáren) Financování provozu zařízení nakládání s BRO (vstupy a výstupy, tj. struktura dodavatelů a odběratelů) Praktické zkušenosti, problémy a řešení BRO 2 Ružomberok 11. 3. 2010

Stručné informace o projektu Stěžejním cílem projektu bylo vytvořit návrh systému nakládání s biologicky rozložitelnými komunálními odpady v rámci Moravskoslezského kraje, který by naznačil způsob, jak splnit cíle formulované ve směrnici 1999/31/EC o skládkování odpadu v rámci tohoto regionu. Výstupy projektu jsou formulovány tak, aby představovaly vodítko pro aplikaci zkušeností i v ostatních regionech České republiky. Jedná se o výzkumný projekt ministerstva životního prostředí ČR č. VaV- SP/2f1/87/08, který probíhal v letech 2008 – 2009. Řešiteli projektu byly IREAS Praha a Vysoká škola báňská – technická univerzita Ostrava. Společnost Tanzer Consulting byla jedním z členů externích expertů. 3 Ružomberok 11. 3. 2010

Stručné informace o projektu Projekt byl řešen jako komplexní a byl členěn do následující struktury: DESKRIPTIVNÍ ČÁST Analýza legislativního prostředí, kvantifikace stávajících zařízení v regionu, podrobná specifikace vybraného regionu, zhodnocení zkušeností ze zahraničí ANALYTICKÁ ČÁST Sumarizace a vyhodnocení pilotních projektů v ČR a zahraničí, logistika BRKO od producentů ke zpracovatelům v MK, ekonomická analýza nakládání s BRKO v ČR, analýza technologií v ČR a zahraničí, analýza systému zpracování odpadu, práce s veřejností NÁVRHOVÁ ČÁST Návrh poradenského centra, tiskové a audiovizuální materiály, podrobný rozpis fungování jednotlivých, zařízení a jejich srovnání, návrh integrovaného systému 4 Ružomberok 11. 3. 2010

Základní specifikace regionu a stávajících zařízení Moravskoslezský kraj (NUTS CZ080) Statistické údaje: počet obyvatel – 1 253 257 rozloha – 5 535 km počet územních jednotek dle NUTS (bývalé okresy) – 6 produkované množství BRO mimo BRKO ze SKO v roce 2006: 196 978,824 t 5 Ružomberok 11. 3. 2010

Základní specifikace regionu a stávajících zařízení Přehled zařízení pro nakládání s BRO v regionu Z celkového počtu zařízení (26) uvedených v seznamu krajského úřadu bylo navštíveno 18 provozů (69%). Dle druhů zařízení lze zjednodušeně vyčlenit následují tři typy: kompostárny (23) – navštíveno 16 bioplynové stanice (2) – navštíveno 1 ostatní (1) – („Ekologické využití biolog. odpadu z údržby zeleně“) - navštíveno Z celkového počtu navštívených zařízení (18) bylo v provozu 15, což představuje 83 %. Je však nutné zmínit, že např. bioplynová stanice v Albrechticích je provozována pouze na 2% maximální kapacity a funguje pouze v rámci výzkumu. Celková projektová kapacita navštívených provozovaných zařízení je 110 256 t/rok a je v průměru využívána z 42 % (46 006 t/rok) – 6 zařízení pracuje s maximální kapacitou. Projektovaná kapacita zařízení, která již nejsou v provozu, představuje 42 000 t/rok. Kromě jednoho zařízení umožňují provozní řády? ostatních zařízení přijímat i biologicky rozložitelné komunální odpady. Reálně je však BRKO přebíráno jen v 12 zařízeních. 6 Ružomberok 11. 3. 2010

Základní specifikace regionu a stávajících zařízení Přehled zařízení pro nakládání s BRO v regionu 7 Ružomberok 11. 3. 2010

Základní specifikace regionu a stávajících zařízení V rámci výzkumného projektu byly rovněž zpracovány data o současném nakládání s biologicky rozložitelnými odpady v rámci jednotlivých obcí s rozšířenou působností (nejnižší správní obvod pro podávání hlášení o odpadech od původců pro minimalizaci chybových hlášení pro statistické vyhodnocování). Příklad: Způsoby nakládání s BRO v ORP Ostrava ORP Ostrava se vyznačuje výraznou mírou importu BRO a jejich následným nakládáním přímo v rámci svého území. To je dáno jednotlivými zařízeními k odstraňování BRO, které jsou v tomto prostoru soustředěny. Je zde i poměrně vysoký poměr nakládání s BRO u původců a vysoký podíl množství předávaného BRO oprávněným osobám. Lze předpokládat, že je to do značné míry způsobeno tím, že svozové firmy jsou současně provozovateli zařízení k dalšímu nakládání s BRO. Mimo vlastní produkci je velké množství BRO importováno do „speciálních“ zařízení, která jsou soustředěna právě v tomto prostoru. 8 Ružomberok 11. 3. 2010

Základní specifikace regionu a stávajících zařízení Prognóza produkce BRKO v Moravskoslezském kraji v letech 2010 – 2020 – množství, která by měla být zpracována jinak než skládkováním 9 Ružomberok 11. 3. 2010

Základní systém řešení logistiky BRKO Návrh logistického systému by měl obsahovat následující postupné kroky řešení: zpracování současných koncových zařízení zpracování bioodpadů v Moravskoslezském kraji návrh “chybějících“ koncových zařízení v návaznosti na druhy a množství produkovaných bioodpadů zpracování základních logistických tras, návrh systému separovaného sběru, využívání sběrných středisek odpadů, aplikace systému na stávající svozové trasy BRKO další způsoby logistických řešení – možnost příhraniční spolupráce, atd. 10 Ružomberok 11. 3. 2010

Základní systém řešení logistiky BRKO Stanovení variantního řešení logistiky BRKO na základě výsledků terénního sběru dat byla získána aktuální kapacita zařízení na nakládání s BRO, tj. cca 110 000 tun v Moravskoslezském kraji je třeba zpracovat jinak než skládkováním následující množství BRKO pro rok 2010: 45.000 tun Pro rok 2013: 100.000 tun pro rok 2020: 140.000 tun Po dohodě mezi řešiteli projektu je logistika navržena variantně s ohledem na časový harmonogram implementace Směrnice o skládkování odpadů. Varianta č. 1: Řešení k roku 2010 Varianta č. 2: Řešení k roku 2013 Varianta č. 3: Řešení k roku 2020 (se spalovnou) Varianta č. 4: Řešení k roku 2020 (bez spalovny) 11 Ružomberok 11. 3. 2010

Návrh integrovaného systému Variantní zpracování scénářů: Vytřídění BRKO u původců a jeho zpracování ve stávajících zařízeních Využití spuštění spalovny SKO „KIC Karviná“ Vytřídění BRKO u původců a jeho zpracování v existujících volných kapacitách + spalovna v roce 2020 Vytřídění 10% BRKO z SKO a využití na palivo Kombinované opatření Realizace jednotlivých opatření má přímou souvislost s časovým harmonogramem snižování obsahu BRKO ukládaných na skládky. 12 Ružomberok 11. 3. 2010

Návrh integrovaného systému Kombinované opatření: Nakládání s BRO v rámci integrovaného systému, které zajistí splnění cílů omezení skládkování tohoto materiálu předpokládá kombinaci využívání stávajících a nových zařízení. Při využití kapacity spalovny je reálné dosažení těchto cílů až v rámci jejího plného provozu. Integrovaný systém musí řešit zpracování BRKO zejména před spuštěním spalovny, která celý systém pouze doplní. 13 Ružomberok 11. 3. 2010

Návrh integrovaného systému Legenda: S = sběr odpadu (vč. nákladů na sběrné nádoby); T = přeprava; E = vyprázdnění; U = překládka 14 Ružomberok 11. 3. 2010

Ekonomické parametry integrovaného systému Podle „období“ vzniku je možno náklady členit: Náklady na technické zajištění samotného systému sběru: počet a objem speciálních sběrných nádob, sběrné pytle (např. z kompostovatelných materiálů), velkoobjemové kontejnery, kontejnery, jež jsou součástí sběrného dvora, struktura území a počet obyvatel. Náklady na vozový park: dvou- resp. třínápravová vozidla, tradiční zadní nakladače a boční nakladače. Náklady na personál (v závislosti na počtu řidičů a obsluhujících pracovníků Náklady na administrativu (plánování procesu sběru, pokud je možné tyto náklady sledovat odděleně) 15 Ružomberok 11. 3. 2010

Ekonomické parametry integrovaného systému Náklady na logistiku struktura osídlení (povaha zástavby – sídlištní, zástavba rodinných domů, kombinovaná zástavba), podíl občanů napojených na systém sběru BRKO (sběrné nádoby na BRKO, resp. pytle), frekvence svozu odpadu (směsný/ BRKO). Náklady samotného výkonu časové nároky na přepravu (oportunitní náklady): do oblasti sběru, k zařízení na překládání odpadu, vzdálenost svozové oblasti od zařízení na využití odpadů. Náklady související s technickými parametry zařízení: velikost zařízení (roční kapacita), míra využití kapacit zařízení, způsob nakládání s odpady: zařízení na využití odpadu, MBÚ pro odpad z domácností resp. pro směsný komunální odpad, kompostování resp. zplyňování bioodpadu, povaha strojního vybavení. 16 Ružomberok 11. 3. 2010

Ekonomické parametry integrovaného systému Kromě toho vznikají náklady na správu, např.: vymáhání poplatků, práce s veřejností, plánování svozových tras. 17 Ružomberok 11. 3. 2010

Ekonomické parametry integrovaného systému Ceny vybraných sběrných nádob Investiční a provozní náklady kompostáren v závislosti na projektované kapacitě Informace v následující tabulce uvádí provozní a investiční náklady krechtových kompostáren dle instalovaného výkonu dle sborníku příspěvků z konference Envikongres (2006) 18 Ružomberok 11. 3. 2010

Ekonomické parametry integrovaného systému Výkupní ceny a zelené bonusy pro spalování bioplynu Zdroj: Cenové rozhodnutí Energetického regulačního úřadu č. 8/2008 ze dne 18. listopadu 2008, kterým se stanovuje podpora pro výrobu elektřiny z obnovitelných zdrojů energie, kombinované výroby elektřiny a tepla a druhotných energetických zdrojů AF1 jsou zemědělské bioplynové stanice, které zpracovávají více než 50 % cíleně pěstované biomasy a nezpracovávají žádné odpadní suroviny. AF2 jsou ostatní, např. komunální bioplynové stanice, které nesplňují charakteristiky AF1. 19 Ružomberok 11. 3. 2010

Další informace o projektu Další informace o projektu jsou k dispozici na webovém rozhraní: www.ireas.cz/BRO 20 Ružomberok 11. 3. 2010

Slovak Republic Tanzer Consulting Slovakia s.r.o. Republic of Austria Tanzer Consulting GmbH Kirchengasse 43/11 A-1070 Wien Tel: +43 1 994 99 69 Fax: +43 1 994 99 69 - 40 Slovak Republic Tanzer Consulting Slovakia s.r.o. Handlovská 11 SK-851 01 Bratislava Tel: +421 2 4342 2151 Fax: +421 2 4342 2141 Czech Republic Tanzer Consulting s.r.o. Tř. Kpt. Jaroše 26 CZ-602 00 Brno Tel: +420 545 216349 Fax: +420 545 212950 Republic of Hungary Tanzer Consulting Kft. Hungária krt. 179-187. B. ép. 6. em. HU-1146 Budapest Tel: +36 30 824 8438 Fax: + 36 1 383 9320 E-Mail & Web info@tanzerconsulting.com www.tanzerconsulting.com 21 Ružomberok 11. 3. 2010