Dle kapitoly Afrika – „Pouště i pralesy“

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SAVANY Mgr. Josef Koumar. SAVANY Mgr. Josef Koumar.
Advertisements

Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“ CZ.1.07/1.1.10/
Tropický deštný les.
TROPICKÝ DEŠTNÝ LES.
  CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_530_Př5     Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu                      
Tropický deštný les.
Rozlišujeme 5 základních klimatických pásem:
Co je to biom?.
Přírodní krajiny světa = vegetační pásy
Cizokrajné ekosystémy
BIOM - TROPICKÝ DEŠTNÝ PRALES
AFRIKA – rostliny a živočichové
Biomy - popis.
Savany Anotace Prezentace zpracovává informace o savaně. Obsahuje zadání úkolu pro práci s atlasem, fotografie zástupců fauny. Autor Mgr. Hana Korečková.
Registrační číslo projektu
VEGETACE AFRIKY.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Tropické deštné lesy Tropický deštný les, též tropický deštný prales, je zalesněný biom s trvale teplým a vlhkým podnebím. Obvykle se uvádí jako dolní.
Šířkové pásy tropický pás.
Biosféra Tropické deštné lesy
Pouště a polopouště.
Afrika - rostlinstvo a živočišstvo
vytvořený v projektu OP VK
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s podnebím a přírodními podmínkami.
PŘÍRODNÍ ZEMSKÉ PÁSY.
PROJEKT VEGETAČNÍ PÁSY SVĚTA ( BIOSFÉRA) savany
Amerika – Přírodní krajiny
Biosféra.
Tropický pás savana a poušť
Počítačová prezentace
Křížovka - Tropický deštný les
Živý obal Země ( rostliny a živočichové)
ROZMANITOST EKOSYSTÉMŮ
1. ročník technického lycea
Afrika – celkový přehled
Podnebné pásy I. – 5. ročník / tropický podnebný pás /
TROPICKÝ DEŠTNÝ LES. Úvod 6% zemského povrchu přibližně 1/5všech lesů největší „lékárna světa“
Název školy: ZŠ a MŠ Černčice, Okres Náchod Autor: Mgr. Markéta Zákravská Název: VY_32_Inovace_08_10_Tropický pás Téma: Rozmanitost přírody Číslo projektu:
Projekt do biologie a zeměpisu Gymnázium Jakuba Škody, kvinta B Bartók, Gremlica, Pospíšilová, Pumprlová TROPICKÉ DEŠTNÉ LESY.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Savana velká stáda zvířat na travnatých pláních travnatý porost.
PŘÍRODNÍ KRAJINA: 1) Tropický pás: a) tropický deštný les b) savana c) poušť a polopoušť 2) Subtropický pás: a) tvrdolistý les 3) Mírný pás: a) step b)
Podnební pásy Elena a Eliška.
Živý = živý obal Země (živé organismy na Zemi). = živá příroda + neživá příroda (organismy + neživé přírodniny) - největší ekosystém je celá Země.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Zeměpis.
VY_32_INOVACE_ Tomáš Kvasný Biosféra – Tropické deštné lesy Tomáš Kvasný Zeměpis červen ročník Pomocí práce ve dvojicích a výkladu pomocí.
Tropické lesy.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová liána místní obyvatelstvo Tropický prales Amazonie.
TROPICKÝ PÁS Mgr. Renata Šimková Přírodověda 5.tř.
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek
Podnebí a přírodní krajiny Afriky
VEGETAČNÍ PÁSY.
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek
VY_32_INOVACE_11_Z_HORKÉ POUŠTĚ
Jméno autora výukového materiálu
Základní škola, Hrádek 203 Projekt: CZ.1.07/1.400/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Petra MATYÁŠTÍKOVÁ Název materiálu:
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
BIOSFÉRA savany, pouště a polopouště
AUTOR: Mgr. Jitka Plaširybová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_VLA+PŘI_31
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
VY_32_INOVACE_
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_Př_11_Tropický pás
Základní škola, Hradec Králové
VY_32_INOVACE_07_Zeměpis_8..ročník 03_Přírodní oblasti světa – I.
14. Přírodní krajiny světa - vegetační pásy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
SAVANY.
Savany Tropická travnatá území Oblasti: na S a na J od tropických lesů J Amerika, V Afrika, Austrálie.
Tropický deštný les.
Transkript prezentace:

Dle kapitoly Afrika – „Pouště i pralesy“ Biomy Afriky Dle kapitoly Afrika – „Pouště i pralesy“

1 4 1 2 3C 5 3 6 5 1 Pojmenuj a charakterizuj očíslované biomy (1-4) a společenstva (5-6). http://geoportal.alej.cz/_uploads/files/biomy.jpg 5 1 4 1 2 3C 5 3 6 Obr.1

Charakteristika biomů 2 1.Savana - travnaté oblasti tropického podnebného pásu - střídání pouze dvou ročních období -období sucha (8-10 měsíců) -období dešťů (2-4 měsíce) - nerovnoměrnost srážek (ročně do 1000mm) - značné rozdíly mezi denními a nočními teplotami (v noci klesají i k 0°C) - vysoce úrodné půdy => plantážní zemědělství - rostlinstvo- traviny, baobaby, akácie, menší stromky, keře - živočichové- lvi, hyeny, antilopy, žirafy, zebry, gazely, nosorožci, sloni, gepardi, prase bradavičnaté, pštrosi, pakoně atd. -dělení: 1 - vlhké savany 2 - suché savany 3 - trnité savany 4 - zaplavované savany 1 2 3

1. Vlhké savany -vznik v důsledku kácení a vypalování tropických deštných lesů -převážně travnatý porost, stromy pouze ojediněle -oblasti: Afrika (Guinejská savanová zóna), Jižní Amerika ( Ilanos- povodí Orinoka, Campos- brazilská vysočina) 2. Suché savany -travnatá plocha s občasně se vyskytujícími stromy, které nedorůstají větší výšky než 10m (typický je baobab či blahovičník) -Africké suché savany se využívají k pastvě -oblasti: Afrika (súdánská zóna a východ kontinentu), 3. Trnité savany -výskyt v bezodtokých oblastech střídavě vlhkých tropů -řídký travnatý porost, absence dřevin (výjimečně akácie) -oblasti: Afrika (Sahelská zóna, jihozápad-Kalahari) 4. Zaplavované savany -vznik v oblastech s nepropustným půdním podložím stagnací vody -v zimě suché -v létě zaplaveny vodou-bažiny -oblasti:sever kalaharské pánve 4

2. Poušť -neúrodné oblasti, vyskytující se především v okolí obratníků, s velmi nízkým ročním úhrnem srážek (<250mm) a nedostatkem vegetace -vysoké rozdíly denních a nočních teplot ( i 40°C) -v důsledku vysokých veder panujících ve dne, dává většina živočichů přednost noční aktivitě -rostlinstvo-kaktusy, sukulenty, „pouštní běžec“ -živočichové-hlodavci, štíři, fenek, hmyz, hadi, ještěři, velbloudi -oázy = okolí zdroje povrchové či podpovrchové vody, hojná vegetace (palma datlová) -dělení:- erg - reg (serír) - hamáda 1. Erg -písečná poušť tvořící typické duny, téměř bez vegetace (tamaryšky) -výskyt- západní Sahara, Lybijská poušť 2. Reg - oblázková poušť -výskyt- většina povrchu Sahary 3. Hamáda - kamenitá poušť -výskyt-severozápad Lybie

2. Poušť 1 3 2 Tuaregové v hamadě na jihu Alžírska

3. Polopoušť -přechodné oblasti mezi savanou a pouští -nízký roční úhrn srážek (250-400mm) -řídká vegetace (<50% plochy) -delší období dešťů než u pouští -rostlinstvo-sukulenty, prutnaté keře, kaktusy (agáve, atd.) -živočichové-hadi, ještěři, hlodavci, hmyz

4. Tropický deštný les -zalesněné oblasti s celoročně vysokým úhrnem srážek (> 2000mm ročně) a vysokou vzdušnou vlhkostí (až 100%) v tropickém podnebném pásmu -převážně v rovníkových oblastech ale může zasahovat i do subtropů -největší rozmanitost živočišných i rostlinných druhů (předpokládá se, že většina není ještě objevena) -vegetační období trvá celoročně -obrovská produkce O2 (tvz. Plíce Země) -rostlinstvo-liány, kapradiny, mechy, orchideje, eben -živočichové- hmyz, hadi, pavouci, tygr, orangutani, gorily, šimpanzi, lenochod, piraně, netopýři atd. -oblasti: Amazonský deštný prales, Konžský deštný prales, Přední a Zadní Indie, některé ostrovy Karibiku a Pacifiku -struktura: -stromové patro -podrost -bylinné patro

Stromové patro -v důsledku „boje“ o světlo jsou tropické deštné lesy oblastmi s jedněmi z nejvyšších stromy na Zemi, nižší stromy mají vetší listy pro zachycení většího množství světla, -epifyticky adaptované rostliny žijí na povrchu vzrostlých stromů, čímž se pro ně sluneční světlo stává dostupnějším Podrost -omezen nedostatkem světla -při poničení korun vysokých stromů vzniká ve vzniklém „světlíku“ hustá spleť lián a křoví tzv. džungle Bylinné patro -chudší a hodně specializované(nedostatek světla)

Použité zdroje: Milan Holeček – Zeměpis světa 1 Eva Klímová – Školní atlas světa/Kartografie Praha 2007,2008/ Karel Kašparovský –Zeměpis II. v kostce Wikipedie Citace obrázků: