Střední škola obchodně technická s. r. o.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Protektorát Čechy a Morava
Advertisements

Meziválečné české divadlo
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Vytvořil: Michal Mikula
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Ohrožené Československo
Umění a kultura za 1. republiky
ČESKOSLOVENSKÁ REPUBLIKA MEZI VÁLKAMI
Výlet do české literatury
KOMUNISTIČNÍ ODPŮRCI -
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _13_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Česká meziválečná literatura
Protektorát Čechy a Morava
Devětsil Mgr. Lucie Rusová
ČESKOSLOVENSKÁ REPUBLIKA MEZI VÁLKAMI POLITICKÝ SYSTÉM, HRANICE, MENŠINY.
Vývoj české ústavnosti
Vypracoval: Mgr. Burkovcová Materiál: VY_32_INOVACE_37 Datum:
Česká literatura v letech
VY_32_INOVACE_3D.9.01 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _07_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.2.7.
ČESKÉ MEZIVÁLEČNÉ DRAMA
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Dějepis II. stupeň Název a číslo učebního materiálu Hrozby fašismu.
Česká literatura 2. poloviny 20. století
Základní škola Benátky nad Jizerou, Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Využívání.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Petra Brůzlová NÁZEV:Boj Čechů proti německé okupaci TÉMATICKÝ.
 1. světová válka  Bolševická revoluce v Rusku  Početné dělnictvo  Osobnost T. G. Masaryka a jeho pojetí demokracie  Rozvoj techniky  Hospodářská.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Opakování Téma: Člověk a jeho svět - Dějiny ČR Číslo projektu:
Mgr. Marie Havránková ČESKÁ POEZIE- UMĚLECKÉ SMĚRY Literatura 1. pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.
SMĚRY V ČESKÉ POEZII V 1 POL. 20. ST. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastČeská poezie v 1. pol. 20. století.
VY_32_INOVACE_020_Československo ve 30. letech Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Politika a společnost „První republiky“. Armáda Byla rychle vytvořena zejména z bývalých legií V roce 1919 musela vytlačit maďarské vojsko, které obsadilo.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 3. ročníku střední odborné školy a pro žáky nástavbového studia. Text se zabývá meziválečným obdobím v české literatuře,
Druhá republika Od Mnichova k nacistické okupaci.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Protektorát Čechy a Morava
Cesta k Mnichovu.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
2. Světová válka v Československu
Protektorát Čechy a Morava.
Česká literatura 1. poloviny 20. století Meziválečná česká literatura
Protektorát Čechy a Morava
Mgr. Marie Havránková POETISMUS A SURREALISMUS
VY_32_INOVACE_14_Kultura za první republiky
8 DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA.
Divadlo mezi válkami.
Česká meziválečná literatura
Meziválečná poezie a drama
3. Fáze Národního obrození
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Jasně, jsi fakt hustej! zpět.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
Prezidenti naší republiky VY_32_INOVACE_13
Literatura na přelomu století
Česká meziválečná poezie
Česká poezie 1. pol. 20. století - přehled
Anotace: Seznámení se s obdobím 2. světové války
První čs. republika.
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
Transkript prezentace:

Střední škola obchodně technická s. r. o. Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0624 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_XVII_1_16_ČESKÁ LITERATURA 1. POLOVINY 20. ST. Šablona číslo: XVII Sada číslo: 1 Pořadové číslo DUM: 16 Autor: Mgr. Milena Uhrovičová

Anotace Materiál je motivací a obecným úvodem k tématu, seznamuje žáky se společensko-historickým pozadím a obecným vývojem české poezie, prózy, divadla a kritiky. Autor Mgr. Milena Uhrovičová Klíčová slova Proletářská poezie, poetismus, surrealismus, tematická rozrůzněnost prózy, klasické divadlo, avantgardní scéna, literární kritika Druh učebního materiálu Prezentace Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělávání Tematická oblast Všeobecné vzdělávání - český jazyk a literatura

ČESKÁ LITERATURA 1. POLOVINY 20. STOLETÍ

SPOLEČENSKO – HISTORICKÉ POZADÍ 28. 10. 1918 vyhlášena Československá republika Nově vzniklý stát - řada problémů: vymezení hranic, národnostní složení republiky (Češi, Slováci + národnostní menšiny – nevyřešena politická práva a autonomie v oblasti kultury a školství). 1918 – 1935 prezidentem ČSR Tomáš Garrigue Masaryk 20. léta – hospodářský rozvoj, politická pluralita, kulturní rozmach 1930 – 1934 hospodářská krize – sociální a politické problémy, radikalizace společnosti, odstředivé tendence v pohraničních oblastech obývaných Němci - zde dominantní postavení Sudetoněmecká strana Konráda Henleina, Hitlerova pátá kolona - cílem rozbít ČSR. Na Slovensku - rozhodující úlohu autonomistická Hlinkova strana ľudová. 1935 – 38 prezidentem Dr. Edvard Beneš 29. - 30.9. 1938 konference v Mnichově - Něm. (Hitler), It. (Mussolini), Brit. (Chamberlain), Fr. (Daladier)  odstoupení pohraničí, 30.9. Beneš přijal 1938 – 45 prezidentem Dr. Emil Hácha (umírá ve vězení) tzv. druhá republika - období od Mnichova do úplné likvidace ČSR 15.3. 1939, ofic. název Česko-Slovensko, prezidentem Emil Hácha

14. 3. vyhlášen Slovenský štát 15. 3. okupace Čech a Moravy 16. 3. vyhlášen tzv. protektorát Čechy a Morava jako součást němec. říše 27.5.1942 atentát na zastupujícího říšského protektora R.Heydricha 10.6.1942 vypálení Lidic 24.6.1942 vypálení Ležáků 5. – 9. 5.1945 povstání v Praze proti okupantům 8.5. 1945 Česká národní rada i vojenské velení vzbouřené Prahy (generál K. Kutlvašr) dohoda o odchodu německé armády z města. 9.5. 1945 jednotky RA likvidovaly poslední ohniska německého odporu. Praha svobodná. 1946 – volby - nejsilnější stranou komunisté, předsedou vlády Klement Gottwald. Komunisté, podporovaní Moskvou , příprava na převzetí veškeré moci v zemi→ 25.2. 1948. Abdikace prezidenta Beneše, K. Gottwald novým prezidentem - cesta k politickým procesům, totalitnímu způsobu vlády, začlenění ČSR do sovětského mocenského bloku. Pronásledování i jen domnělých odpůrců režimu – inteligence, kněží, biskupů, liberálů, příslušníků západního odboje – vězení, koncentrační tábory, politické procesy, popravy – 1949 Heliodor Píka, 1950 Milada Horáková, Záviš Kalandra, 1952 Slánský

VÝVOJ ČESKÉ POEZIE - znaky: Výrazný vliv doby a společenské situace: Nástup nové generace – odpor k válce - vitalismus, civilismus Události v Rusku + marxismus – proletářské umění X apolitičnost – avantgardní poetismus – spontánnost, hravost Devětsil Uvolnění emocionality, akcent na podvědomí, psychický automatismus – surrealismus Existenciální otázky, téma zmaru a smrti

POEZIE PROLETÁŘSKÁ POEZIE – WOLKER, HORA, HOŘEJŠÍ POETISMUS A SURREALISMUS – NEZVAL, SEIFERT, BIEBL SPIRITUÁLNÍ PROUD – HALAS, HOLAN, HRUBÍN, ZÁVADA KATOLICKÝ PROUD – ZAHRADNÍČEK, REYNEK NOVÁ GENERACE ZA OKUPACE – BEDNÁŘ, ORTEN SKUPINA 42 – KOLÁŘ, KAINAR, BLATNÝ

Odhadněte, který text odpovídá proletářské poezii, který poetismu. V špinavé ulici na předměstí bydlel mládenec jménem Jan. měl dobré srdce, slabé pěsti a modrou pracovní zástěru. městem se brouzdal k večeru a ve světel barevném kolotoči mu narůstaly bolavé oči, jež všechno skutečně viděly a do srdce krutě křičely: Tady jsou paláce, - tady podkroví, tady jsou sytí, - tady hladoví, jedni jsou otroci, -druzí diktátoři a všichni jsou choří. Svět je jak srdce kulatý, A je-li do půle rozťatý, - umírá. (Wolker – Balada o snu) N Od hlavy až k patě Milenec k milé je láskou přitažen Láska je vratká však Jak spojovací linka hlásky N. (Nezval - Abeceda) Útěcha Slečno, slečno, vy se mračíte, Že po celý den vám pršelo? Co by měla říkat tamhleta malá jepice, Které pršelo po celý život. (J. Seifert – Svatební cesta)

Poznáte podle uvedených indicií slavná díla české literatury a jejich autory? „Tento způsob léta“, děl vposled, odvraceje se od přístroje Celsiova, „zdá se mi poněkud nešťastným.“ „Tak nám zabili Ferdinanda“ …

Poznáte podle uvedených indicií slavná díla české literatury a jejich autory? BASS- KLAPZUBOVA JEDENÁCTKA „Tento způsob léta“, děl vposled, odvraceje se od přístroje Celsiova, „zdá se mi poněkud nešťastným.“ ROZMARNÉ LÉTO - VANČURA ČAPEK - KRAKATIT HAVLÍČEK – PETROLEJOVÉ LAMPY BASS – CIRKUS HUMBERTO OLBRACHT – NIKOLA ŠUHAJ LOUPEŽNÍK ČAPEK – VÁLKA S MLOKY POLÁČEK – MUŽI V OFSAJDU ČAPEK - RUR HAŠEK – OSUDY …. „Tak nám zabili Ferdinanda“ …

VÝVOJ ČESKÉ PRÓZY – znaky: Nástup mladé generace Diferenciace – vlivem řady uměl. směrů a tendencí, filozofických východisek, ideologických postojů 20. léta: Experiment především v žánru povídky a kratších útvarů Lyrizace prózy X vliv žurnalistiky – reportážní prvky Oslabení dějovosti ve prospěch záměrné stylizace Posílena role vypravěče – jeho prostřednictvím autorovy postoje

30. léta: dominantní postavení v literatuře Snaha o objektivnější obraz skutečnosti Důraz na poznávací (noetickou) stránku – poznat realitu v její šíři a mnohovrstevnatosti Upřednostňován román – společenský psychologický historický utopický / antiutopie Posílena epičnost Tematika – maloměšťáctví, sociální, venkova a selství, katolické víry, vnitřní rozpolcenosti člověka, varování před válkou Rozmach literatury zábavní – dívčí četba - Červená knihovna , Večery pod lampou; dobrodružné romány – edice Rodokaps (román do kapsy)

PRÓZA TEMATICKÁ A ŽÁNROVÁ ROZRŮZNĚNOST REALISMUS, NATURALISMUS – JIRÁSEK, WINTER, RAIS, NOVÁKOVÁ REAKCE NA 1. SV. VÁLKU - HAŠEK, LEGIONÁŘSKÁ LIT. IMAGINATIVNÍ PRÓZA – VANČURA tzv. DEMOKRATICKÝ PROUD – ČAPEK, POLÁČEK,BASS KATOLICKÝ PROUD – DURYCH, DEML, ČEP RURALISTÉ – KNAP, KŘELINA PSYCHOLOGICKÁ PRÓZA – HAVLÍČEK, HOSTOVSKÝ, GLAZAROVÁ SOCIÁLNÍ PRÓZA, SOCIALISTICKÝ REALISMUS – OLBRACHT, MAJEROVÁ, PUJMANOVÁ PRÓZA

DIVADLO KLASICKÁ „KAMENNÁ“ AVANTGARDNÍ NEOFICIÁLNÍ SCÉNY

OFICIÁLNÍ (KLASICKÉ) DIVADLO LYRICKÉ DRAMA KVAPIL, ŠRÁMEK, ČAPEK PSYCHOLOGICKÉ DRAMA – HILBERT NOVOROMANTICKÉ POHÁDKOVÉ HRY – ZEYER, JIRÁSEK, KVAPIL HISTORICKÉ – JIRÁSEK Tzv. VÁŽNÉ DRAMA – LANGER JEVIŠTNÍ EXPRESIONISMUS – bři ČAPKOVÉ, BLATNÝ

AVANTGARDNÍ DIVADLO NEOFICIÁLNÍ SCÉNY OSVOBOZENÉ DIVADLO – FREJKA, HONZL, VOSKOVEC, WERICH, JEŽEK D 34 – E. F. BURIAN NEOFICIÁLNÍ SCÉNY ČERVENÁ SEDMA – JIŘÍ ČERVENÝ, BASS REVOLUČNÍ SCÉNA – EMIL ARTUR LONGEN

LITERÁRNÍ KRITIKA Pozitivismus – dominuje liter. vědě na přelomu století – práce s fakty, daty, kulturně-historickými a společenskými souvislostmi Jaroslav Vlček, Arne Novák Poč. 20. st. Personalistická kritika: F. X. ŠALDA –největší liter. kritik meziválečného období, Václav Černý Demokratická kritika: Ferdinand Peroutka Marxistická kritika: A. M. Píša, Karel Teige, Bedřich Václavek, Záviš Kalandra Strukturalismus: Pražský lingvistický kroužek – zaměření na literární dílo především jako na strukturu a jeho jazyk – Jan Mukařovský, Felix Vodička

Uveďte nejdůležitější události ve vývoji naší země v 1. pol. 20. st.

Rozhodněte, zda jsou uvedená tvrzení pravdivá: Česká literatura se ve 20. a 30. letech rozvíjí jen velmi pomalu. Obraz sociálně nespravedlivé společnosti je programem proletářského umění. Surrealismus je jediný původní český směr. Poetismus klade důraz na uvolnění fantazie , hravost a spontánnost. Próza 1. pol. 20. st. je omezena jen na několik proudů. Noetické prózy psal především Karel Čapek. Ve 30. letech se uplatňuje především román a je posílena epičnost. Výrazem avantgardních tendencí je vznik Osvobozeného divadla a divadla D 34. Voskovec a Werich jsou spojeni s D 34. J. Ježek byl vynikající režisér.

Rozhodněte, zda jsou uvedená tvrzení pravdivá: Česká literatura se ve 20. a 30. letech rozvíjí jen velmi pomalu. NE Obraz sociálně nespravedlivé společnosti je programem proletářského umění. ANO Surrealismus je jediný původní český směr. NE Poetismus klade důraz na uvolnění fantazie , hravost a spontánnost. ANO Próza 1. pol. 20. st. je omezena jen na několik proudů. NE Noetické prózy psal především Karel Čapek. ANO Ve 30. letech se uplatňuje především román a je posílena epičnost. ANO Výrazem avantgardních tendencí ve vývoji divadla je vznik Osvobozeného divadla a divadla D 34. ANO Voskovec a Werich jsou spojeni s D 34. NE J. Ježek byl vynikající režisér. NE

Zdroje: CENEK, Svatopluk; KUČERA, Václav. Literatura III pro střední školy. Pracovní antologie textů. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1989, ISBN BEZ. SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce Přepracované vydání 2007. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007, ISBN 978-80-253-0185-2 (1. VYDÁNÍ, 2007). SOUKAL, Josef a kol. Literatura pro 3. ročník SOŠ. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2003, ISBN 80-7235-213-X. HÁNOVÁ, Eva; KUČERA, Václav a kol. Odmaturuj ! z literatury 1. Brno: Didaktis, 2004, ISBN 80-7358-016-0. SEIFERT, J.: Čas plný písní, Praha: Odeon, nakladatelství krásné literatury a umění, 1990. WOLKER, J.: Balady, Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1960.

Obrázky: NEZNÁMÝ. Wikipedia.cz [online]. [cit. 25.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Tom%C3%A1%C5%A1_Garrigue_Masaryk_1925.PNG NEZNÁMÝ. Wikipedia.cz [online]. [cit. 25.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Edvard_Bene%C5%A1.jpg NEZNÁMÝ. Wikipedia.cz [online]. [cit. 25.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Hospod%C3%A1%C5%99sk%C3%A1_krize_v_%C4%8Ce NEZNÁMÝ. Wikipedia.cz [online]. [cit. 25.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bundesarchiv_Bild_183-R69173,_M%C3%BCnchener_Abkommen,_Staatschefs.jpg STEINDY (TALK) 23:45, 26 NOVEMBER 2010 (UTC. Wikipedia.cz [online]. [cit. 25.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Clemens_Sch%C3%BCttengruber,_Fu%C3%9Fballschiedsrichter_(03).jpg NEZNÁMÝ. Wikipedia.cz [online]. [cit. 25.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bundesarchiv_Bild_183-2004-1202-505,_Prag,_Burg,_Besuch_Adolf_Hitler.jpg FRANK, Karl Hermann. Wikipedia.cz [online]. [cit. 25.2.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Atent%C3%A1t_na_Heydricha_-_zvl%C3%A1%C5%A1tn%C3%AD_vyd%C3%A1n%C3%AD.gif GROH, Honza. Wikipedia.cz [online]. [cit. 25.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Lidice-pamatnik_detem.jpg

Obrázky: ŠUSTEK, Vojtěch; PŘIKRYLOVÁ, Miroslava. PRAŽSKÉ POVSTÁNÍ 5.–9. KVĚTNA 1945 Boj o Staroměstské náměstí a o radniční budov [online]. [cit. 25.2.2013]. Dostupný na WWW: http://www.ahmp.cz/povstani/ NEZNÁMÝ. Wikipedia.cz [online]. [cit. 25.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bundesarchiv_Bild_183-R90009,_Budapest,_II._Weltfestspiele,_Festumzug,_tschechische_Delegation_(cropped_KG).jpg NEZNÁMÝ. Wikipedia.cz [online]. [cit. 25.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Karel-capek.jpg DAKE. Wikipedia.cz [online]. [cit. 25.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Aibo-zoom.jpg ORIGINAL UPLOADER WAS TWINSDAY AT EN.WIKIPEDIA. Wikipedia.cz [online]. [cit. 25.2.2013]. Dostupný na WWW: Soubor:Krakatoa eruption lithograph.jpg

Obrázky: UNKNOWN / UPLOADER:USER:ROMINOUQ. Wikipedia.cz [online]. [cit. 25.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Sparta_1896.jpg MARTIN FILIP + TEREZA PROCHÁZKOVÁ. Wikipedia.cz [online]. [cit. 25.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mlok.JPG SCHULE FÜR CIRCUSKINDER IN NRW. Wikipedia.cz [online]. [cit. 25.2.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:SfC_02.jpg?uselang=cs GROH (JAGRO), Honza. Wikipedia.cz [online]. [cit. 25.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Praha-Sm%C3%ADchov_se%C5%99a%C4%8Fovac%C3%AD_n%C3%A1dra%C5%BE%C3%AD,_sv%C3%ADtil WEIGEL AFTER CASPAR LUYKEN, Christoph. Wikipedia.cz [online]. [cit. 25.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Welt-Galleria_T067.jpg NEZNÁMÝ. Wikipedia.cz [online]. [cit. 25.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Voskovec_a_Werich.jpg