Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_13_PŘÍRODOPIS

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SOUSTAVA KOŽNÍ Stavba a funkce kůže Kůže tvoří ochranný kryt těla
Advertisements

Vylučovací soustava Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Dýchací soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_7_Dýchací soustava Téma: Přírodověda.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Kožní soustava Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář) Ročník:1.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_05_PŘ8_BO.
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu: VY_32_INOVACE_6C_16_AZ kvíz vylučovací soustava.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Ing. Lubor Dvořák Název: VY_32_INOVACE_05_A_13_Kožní soustava Téma: Biologie člověka Číslo projektu:
pokrývá tělo dospělý – 1,2 až 1,85 m 2  12% hmotnosti těla (4 - 4,5 kg) tloušťka - 0,5 - 4 mm barva kůže – velmi variabilní Kůže.
Anotace Výukový program pro žáky 8. ročníku na 2. stupni ZŠ. Téma:Vylučovací soustava – ledviny. Možnost využití: interaktivní tabule.
Kožní soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_8_Kožní soustava Téma: Přírodověda.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Sada: Př 8/04 Předmět: přírodopis Ročník: 8.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Hronková Pavlína Název : VY_52_INOVACE_11_Člověk.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 8 Autor: Mgr. Iveta Votápková Kožní soustava Brainstorming -napiš vše, co tě napadne při slově „kůže“
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá Autor: Mgr. Vilkusová Anna Název: VY_32_INOVACE_15_Hygiena Číslo a název klíčové aktivity: III/2 Inovace.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
Energetická hodnota potravin (EH)
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_03_PŘ8_BO
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_23_FYZIKA
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_06_PŘ8_BO
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tematický celek: LIDSKÉ TĚLO
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Přírodopis – 6.ročník Rostlinná buňka VY_32_INOVACE_
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Zdeněk Ogrodník NÁZEV: Soustava kožní TÉMATICKÝ CELEK: Biologie člověka.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_07_PŘÍRODOPIS
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_26_FYZIKA
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
VY_32_INOVACE_04-16 Ročník: VIII. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Přírodověda 5.tř. opakování
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Funkce = tvoří pokryv těla a ochranu před vnějšími vlivy
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_08_PŘÍRODOPIS
VY_32_INOVACE_07_PR_KOŽNÍ SOUSTAVA
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_07_FYZIKA
Prezentace – výklad učiva
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Nezmar a ploštěnka – pracovní list.
Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra
Název prezentace (DUMu): Pohybová soustava člověka I.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
HMYZ STAVBA TĚLA.
Č. DUMu: VY_32_INOVACE_12_soustava vylučovací
OP VK Využívání ICT Sada č. 3 - Př - 8
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Oběhová soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Kožní soustava.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Petra Hejlová Číslo
Neživá příroda - vzduch
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
VY_32_INOVACE_ČaJS.5.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: Člověk a jeho svět, člověk a jeho zdraví.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Lidské svaly a kůže ČLOVĚK.
Transkript prezentace:

Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: 13.1.2012 Název: VY_32_INOVACE_13_PŘÍRODOPIS Téma: Anatomie a fyziologie člověka- Soustava kožní Ročník: 8. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2979

Soustava kožní Kůže tvoří ochranný kryt člověka. Úkoly kůže: Krytí a ochrana těla – proti infekcím Udržování stálé teploty Vylučování přebytečných tekutin a některých látek Kůže obsahuje tuky – zásobu energie Je sídlem smyslových orgánů Tvorba vitamínu D Vstřebávání některých látek – léků v mastích

Složení kůže 1. pokožka 2. škára 3. podkožní vazivo

Pokožka je vnější vrstvou kůže je tvořena několika vrstvami buněk vrchní buňky odumírají a vytváří zrohovatělou vrstvu, která se odlupuje z kůže v podobě šupinek nebo lupů barva kůže je dána přítomností pigmentových buněk v buňkách se tvoří barvivo melanin pokožka je rozrýhována u každého člověka jinak – daktyloskopie

Škára - leží pod pokožkou - je to vazivová tkáň s vlásečnicemi - výběžky vybíhá do pokožky - jsou zde uložena čidla bolesti, hmatu, chladu, tepla - jsou zde uloženy mazové žlázky – pro ochranu kůže před vlhkem, před vysycháním a proti baktériím – vylučují maz, hlavně v oblasti obličeje, hlavy, hrudníku

Škára - jsou zde uloženy potní žlázy - potní žlázy se podílejí na regulaci tělesné teploty jejich produktem je pot - pot se vylučuje více při námaze - pot obsahuje vodu, soli, močovinu, kyselinu mléčnou - ztráty je nutné doplnit vhodnými nápoji - chlupy a vlasy vyrůstají z vlasových váčků - nehty jsou ploché zrohovatělé ploténky vyrůstající ze škáry

Podkožní vazivo nejspodnější vrstva kůže je zde tuk, který tvoří izolační vrstvu a zároveň zásobu energie pro organismus někde umožňuje pohyb kůže např. na krku, na jiných místech těla např. na dlaních kůži pevně připojuje

Péče o kůži - mytí rukou - mytí celého těla - otužování - použití krému nebo pleťového mléka - mytí vlasů - přiměřené opalování - stříhání nehtů

Onemocnění kůže plísňová – zejména na nohou – hygiena při koupání na koupališti, společných sprchách apod. zánětlivá infekční – plané neštovice alergické vyrážky parazité – svrab poranění kůže – řezné, poleptání, omrzliny, popáleniny, nádorová onemocnění kůže

Otázky 1. Z jakých vrstev se skládá kůže ? 2. K čemu člověk potřebuje kůži ? 3. Zjisti na internetu , jak můžeme pečovat o kůži ? 4. Vyhledej na internetu, jaká jsou nejzávažnější onemocnění kůže.

Odpovědi 1. prezentace str. 4 – pokožka, škára, podkožní vazivo

ANOTACE Cíl hodiny: - seznámení s funkcí a složením kůže - pozorování funkce kůže – pocení, husí kůže, barva kůže - péče o kůži - znalosti lze využít v dalších předmětech: výchově ke zdraví, fyzice.

Použitá literatura, zdroje LUDĚK J. DOBROURUKA, BLANKA VACKOVÁ, REGINA KRÁLOVÁ, PAVEL BARTOŠ. Přírodopis III. Praha: Scientia, 1999. ISBN 80-7183-246-4. IVAN DYLEVSKÝ. Anatomie a fyziologie člověka. Olomouc: Epava, 1998. ISBN 80-901 667-0-9. JAN KANTOREK, JAROSLAV JURČÁK,JIŘÍ FRONĚK A KOL. Přírodopis 8. Olomouc: Prodos, 1999. ISBN 80-7230-040-7. EDUARD KOČÁREK, EDUARD KOČÁREK. Přírodopis pro 8. ročník základní školy. Praha: Jinan, 2000. JIŘÍ FRONĚK. Lidské tělo. Praha: Blug, 1999. ISBN 80-85635-97-6 Zdroje : Vlastní tvorba www. office.microsoft.com