SZP : rozpočet, Brexit & reforma výzvy & agenda

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Program rozvoje venkova na období
Advertisements

PF UK, Možné změny SZP, implikace pro české zemědělství a venkov – jak je naše zemědělství multifunkční? Doucha, T. (VÚZE Praha) 1.Očekávané/možné.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_242_Členské státy EU AUTOR: Alena Hořavová ROČNÍK, DATUM:
Chronologie vývoje nové SZP v období
Evropská unie.
ZÁKLADNÍ TENDENCE SOUČASNÉHO VÝVOJE MEZINÁRODNÍCH VZTAHŮ
VY_52_INOVACE_Z.9.36-hospodářské organizace ve světě-prezentace
„Kontrola stavu“ reformy Společné zemědělské politiky: Legislativní návrhy Generální ředitelství pro zemědělství a rozvoj venkova Evropská komise.
Nekvalifikovaní průvodci poškozují kvalitu českého cestovního ruchu – MMR ČR.
EU.
Evropská unie Za předpokladu použití mapy Evropy a psacích potřeb.
Najdi na slepé mapě Evropy státy podle zadání
STÁTY EVROPSKÉ UNIE Zpracovaly: Jana Kroupová Kristýna Kocarová Kristýna Kocarová.
EVROPSKá UNIE.
Evropská unie - vznik vznik 1993 na základě Smlouvy o Evropské unii (Maastrichtská smlouva) navazovala na evropský integrační proces od padesátých let.
Venkov a zemědělství po vstupu do EU Doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc.Doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc.
Zemědělský svaz České republiky EKOTOXA s.r.o. Cross compliance 5 - Přístup ke cross compliance Spolufinancováno Evropskou unií Evropský Zemědělský fond.
Mezinárodní výzkum dospělých Programme for the International Assessment of Adult Competencies První zjištění z výzkumu OECD PIAAC MŠMT, Tento.
Regionální politika ČR a EU 2 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
KOMPENZACE PŘÍJMU V NEZAMĚSTNANOSTI
Konvergence, strukturální operace EU a některá institucionální rizika a bariéry jejich využívání Petr Zahradník Centrum ekonomických studií a EU Office.
Společná zemědělská politika Transformace organizací v resortu.
Mezivládní organizace – jediná úroveň
TECHNICKÁ UNIVERZITA V LIBERCI FAKULTA TEXTILNÍ Katedra hodnocení textilií Kristýna Šlemínová.
Finanční perspektiva – dopady pro ČR. Co je finanční perspektiva? Finanční rámec EU na období let Během jednání o FP: reforma výdajových.
Monika Matysová.  Belgie  Nizozemsko  Lucembursko  Itálie  Francie  Německo.
Evropský semestr a posílená koordinace hospodářských politik v EU Jakub Mazur Oddělení 532 Hospodářská a finanční politika EU Prezentace pro seminář MF.
Program rozvoje venkova aktuální stav implementace
Program rozvoje venkova ČESKÉ REPUBLIKY na období 2007 – 2013.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Monika Matysová.  Belgie  Nizozemsko  Lucembursko  Itálie  Francie  Německo.
Intergovernmental Organization one level State D State C State E State F State A State G State B Intergovernmental Organization.
Ekonomika pivovarského průmyslu
5. FISKÁLNÍ POLITIKA. Historie vývoje podílu vládních výdajů na HDP (%) Zdroj: Tanzi-Schuknecht (2000) Francie 17,027,629,034,646,149,855,0.
Historický vývoj EU Petra Henychová.
Čeští zemědělci, ostrůvek uprostřed Evropy
EVROPSKÁ UNIE.
SPOLEČNÁ MĚNA EURO (EUR, €). ČR a €
Návrh reformy SZP Evropská komise předložila návrh reformy SZP pro období po roce Účelem tohoto návrhu je posílit konkurenceschopnost, udržitelnost.
Úvod do problematiky, definice základních pojmů
1.1. EVROPSKÁ MĚNOVÁ INTEGRACE přednáška Ing. Martina Šudřichová KH: Út: 10,30 – 12,00.
Evropská unie EU. Historie Zakladetel Robert Schuman, francouzský ministr zahraničí předložil návrh o sjednocení Evropy. Zakladetel Robert Schuman,
Kapitola 13: Evropské bankovnictví, Evropská centrální banka
Nástroje dotační politiky pro zemědělce hospodařící udržitelným způsobem Ing. Pavel Sekáč náměstek ministra zemědělství Sekce pro společnou zemědělskou.
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. PRÁVO EVROPSKÉ UNIE Vývoj a organizační struktura Masarykova univerzita Brno 2016.
EU - Hlasování kvalifikovanou většinou Berger Erik
Program rozvoje venkova na období možnosti podpor pro obce Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Revize rozpočtu EU a budoucnost kohezní politiky EU Ing. Jan Gregor Ministerstvo financí ČR Expertní seminář Reforma kohezní politiky – aktuální vývoj.
Program rozvoje venkova aktuální stav implementace Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
TŘINÁCTÉ ZASEDÁNÍ Pracovní skupiny pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území Barokní refektář Dominikánského kláštera u sv. Jiljí Jilská 7a, Praha 1.
Evropa - obyvatelstvo, EU Tercie Řešení úkol.
JSEM OBČANEM EVROPSKÉ UNIE Učebnice od s. 14 n.. EUROOBČAN ČR je od roku 2004 členem EU Občané EU mají stejná práva a povinnosti (bez ohledu na to, ve.
Program rozvoje venkova Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_06 Autor: Marcela Holíková Anotace: Sada materiálů slouží k úvodu učiva o Evropě a EU. ZEMĚPIS - EU.
EVROPSKÁ INTEGRACE.
Zemědělci a potravináři se ode dna musejí odrážet společně
Politika pracovního trhu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Pakt stability a růstu EVSE Šárka Horáková.
Svítání na lepší časy. Odrazilo se naše zemědělství ode dna?
Svítání na lepší časy. Odrazilo se naše zemědělství ode dna?
Politika rozvoje venkova Program rozvoje venkova
Problémy trhu práce v České republice a Evropské Unii
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Kuba – Česká republika perspektivy obchodních vztahů
VY_32_INOVACE_07_Zeměpis_8.ročník 15_Evropská unie, NATO
Aktuality ve vyjednávání v Bruselu k SZP 2020+
Za rovné podmínky pro české zemědělce
Transkript prezentace:

SZP : rozpočet, Brexit & reforma výzvy & agenda Avenir de la PAC: débats et perspectives Luc Vernet, Farm Europe 14 mars 2018, FNPL Červen 2018

Rozpočet EU : Návrh Komise

Snížení rozpočtu SZP : jak správně číst návrhy EK ? EK prezentovala: rozpočet SZP v běžných cenách 372,264 md € 2021-2027 : - 5% ; - 19,6 md 1. Pilíř : 286,192 md € : - 3,9% 2. Pilíř : - 12 md Co to znamená ekonomicky? - 19,6 md v běžných cenách A roční míry inflace v reálných hodnotách: - 2% každý rok

Snížení rozpočtu SZP : Co to znamená z hospodářského hlediska? - 19,6 mld v aktuálních cenách A roční míry inflace v reálných hodnotách: - 2% každý rok V potaz nutno vzít: Odchod UK z EU (nulová podpora ze SZP farmářům z UK) Rozpočet SZP - rozhodnuto v roce 2013 do roku 2020 (v aktuálních cenách)  2020 SZP podpory & 2020 ceny : pouze koherentní reference na hodnocení dopadu návrhů EK.

Snížení rozpočtu SZP : Co to znamená z hospodářského hlediska ? Nedostatečný rozpočet / Návrhy EK s cílem zachování hodnoty podpor SZP EU pro zemědělce v roce 2020 v reálných číslech: Snížení rozpočtu SZP o 12 % v reálných číslech! - 8 % 1. pilíř - 23 % 2. pilíř 43 mld chybí, to představuje sumu výplat přímých plateb za jeden rok. 18,5 mld z důvodu Brexitu, 24,5 mld alokováno k financování nezemědělských opatření

Snížení rozpočtu SZP: dopady na příjmy zemědělců? Dopad na průměrné zemědělské příjmy v EU: - 8,26 % v období 2021-27 - 11,4 % v 2027 Dopad na zemědělské příjmy na národní úrovni: Viz. FE analýza na ČS Mezi – 2,5 % a – 60 %!!! Během 2021-27

Snížení rozpočtu SZP : dopad na příjmy zemědělců? Dopad návrhu EK k rozpočtu EU na vývoj průměrného zemědělského příjmu Vývoj průměrného příjmu za období 2021 – 2027 v % Dopad na průměrný zemědělský příjem v roce 2027 v % Belgie -5,45 -7,48 Bulharsko -4,71 -6,46 Česká Republika -13,27 -18,9 Dánsko -26,91 -36,89 Německo -7,7 -9,69 Estonsko -5,83 -7,99 Irsko -7,44 -10,2 Řecko -5,21 -7,14 Španělsko -3,10 -4,25 Francie -6,32 -8,67 Chorvatsko -1,86 -2,55 Itálie -3,59 -4,93 Kypr -2,32 -3,06 Litva -5,33 -7,31 Lotyšsko -7,32 -10,03 Lucembursko -10,29 -14,11 Maďarsko -6,07 -8,33 Malta -0,74 -1,02 Holandsko -3,35 -4,59 Rakousko Polsko -3,47 -4,76 Portugalsko -4,96 -6,80 Rumunsko -2,73 -3,74 Slovinsko Slovensko -60,76 -83,30 Finsko -6,69 -9,18 Švédsko -10,91 -14,96 EU 27 -8,31 -11,39

SZP & zemědělské sektory EU27 3 výzvy, které je třeba řešit: Úroveň rozpočtu EU Konkurenceschopnost zemědělství Dopad Brexitu na obchod a trhy  Je reforma SZP navržená Komisí schopna dostát všem závazkům?

Reforma SZP : ekonomická, enviromentální nebo byrokratická? Nástroje SZP : Zachování současného stavu + zastropování + nový administrativní model Více flexibility pro ČS v rámci obálky pro I. pilíř: Základní dekaplované platby, redistributivní podpora, vázaná podpora, požadavky 1. pilíře na životní prostředí & opatření Nová administrativní úroveň pro ČS : Národní/regionální strategie Hodnocení Ex-ante a SWOT analýza Definice cílů, které mají být dosaženy Žádné další pokyny ze strany EU / kontroly a sankce, ale schvalování účtů ze strany EU Výkonostní rezerva (5 % z rozpočtu pro II. pilíř, výplata na konci období a pouze při splnění cílů) Koncentrace moci v rukou Komise

Posílení subsidiarity k omezení vazeb mezi zemědělci a EK

 Více «Udělejte si sami» pro ČS , ke schválení Komisí Posílení subsidiarity … Téma k dohodě mezi odděleními Komise 1. Pilíř: - 8 % EU zdrojů 100 % podmíněnost (aktuální cross-compliance + greening) – EU schémata, národní definice. Bez dalších vyjímek Oddělené platby(žádný minimální podíl) Vázané platby (limitované do 10 %) Redistributivní platby Degresivita & Zastropování: od 60 000 €/podnik/rok – strop 100 000 € plus náklady na zaměstnance 2% určené Mladým Zemědělcům (financováno 1. pilířem, 2. pilíř - schéma Mladý Zemědělec) Nové dobrovolné Eco-schéma (Agri – envi opatření financovány 1. pilířem, požadavky rozhodovány místně členskými státy) Dobrovolné operativní programy pro všechny sektory 2. Pilíř : - 21 % EU zdrojů Agri – envi opatření, Natura : 30 % mini, LFA oblasti vyloučeny Investice Schémata pro mladé zemědělce Řízení rizik (20% hranice, 70 % spolufinancování) Spolupráce, inovace, program Leader (5 % mini), znalosti Víceletá krizová EU rezerva, ale limitována 400 mil € v přesných číslech Žádná strategická vize a orientace EU  Více «Udělejte si sami» pro ČS , ke schválení Komisí

Protein Crops: state of play Nebezpečí velmi rozdílných národních “SZP” SCÉNÁŘE K ROZLOŽENÍ ROZPOČTU SZP: 3A PŘÍMÉ PLATBY: Základní platby 25 % (zák.podpora příjmu) Mladí zemědělci 5 % (přizpůsobení) Risk management 10 % (envi+klima) Eko-schémata 60 % (envi + klima) 3A ROZVOJ VENKOVA: AECH 30 % (envi + klima) EIP, LEADER 53 % (modernizace) ANC 17 % (přizpůsobení) 3B PŘÍMÉ PLATBY: Základní platby 35 % (zák.podpora příjmu) Mladí zemědělci 2 %, VCS 12 % (přizpůsobení) Risk management 5 % (envi+klima) Eko-schémata 30 % (envi + klima) 3B ROZVOJ VENKOVA: AECH 35 % (envi + klima) EIP, LEADER 50 % (modernizace) ANC 15 % (přizpůsobení) Protein Crops: state of play 4 PŘÍMÉ PLATBY: Základní platby 90 % (modernizace) Mladí zemědělci + VCS 5 % (přizpůsobení) Risk management 5 % (envi+klima) 4 ROZVOJ VENKOVA: AECH 35 % (envi + klima) EIP, LEADER 50 % (modernizace) ANC 15 % (přizpůsobení) 5 PŘÍMÉ PLATBY: Základní platby – degresivita na základě velikosti farmy, 55 % (modernizace) Mladí zemědělci 5 %, VCS 10 % (přizpůsobení) Top-upy, ekologická produkce a ANC 30 % (envi + klima) 5 ROZVOJ VENKOVA: AECH 43 % (envi + klima) EIP, LEADER 57 % (modernizace)

Nebezpečí velmi rozdílných národních SZP & negativní eko dopady (před krácením rozpočtu SZP)

Snížení rozpočtu SZP & reforma SZP : dopad na příjmy zemědělců Krácení rozpočtu: Dopad na průměrný příjem zemědělce v EU - 8,26 % za období 2021-27 - 11,4 % v roce 2027 Z – 2,5 % na – 60 % !!! Za zmíněné období / ČS Nad rámec -5 až -10 % snížení zemědělských příjmů v EU předpovězených Komisí vzhledem k nákladům navrhované reformy SZP a chybějící konkurenceschopnost v zemědělství. (EK: posouzení dopadů reformy SZP)

Nebezpečí velmi změněné “SZP”, & neočekávané envi dopady …z údajů Komise: Dopad na životní prostředí… “Vzhledem k nejistotě spojené s novými možnostmi ČS s ohledem na životní prostředí a změnu klimatu, přístup vycházející z podmíněnosti se zdá být žádoucí, protože zajišťuje závazky všech zemědělců, zjednodušuje kontrolu, zamezuje výkyvům rozpočtu a nesouladu mezi úsilím zemědělců a poskytnutou pobídkou. K plnění eko schémat, se obvykle zaregistrují ti, kteří mají dobré výsledky, zatímco jiní (zaostávající) se zdrží zapojení se,a to bez ohledu na to, zda je poskytnutá pobídka dostatečně vysoká (to ale může způsobit i překročení rozpočtu). S cílem podnítit, ambiciózní volby ČSv oblasti životního prostředí a klimatu, dodatečná ochranná opatření ve formě stanovení cílů, vyčlenění rozpočtu nebo uložených pravidel, mohou být implementována. Eko schéma mohou být více efektivní v případě aktuálních problémů, zatímco posílená podmíněnost by mohla fungovat lépe v případě, že nebude zavedena žádná silná legislativa (např. pro ochranu půd), nebo pokud je problém obecnou obavou (např. změna klimatu). Posílená podmíněnost se musí vztahovat na všechny zemědělce, bude to méně náročné/cílené v porovnání s eko schématem.“ … a k simplifikaci Zjednodušení bude částečně záviset na snížení počtu příjemců. Záleží na volbě na úrovni ČS.

Nebezpečí velmi rozdílných národních SZP, & negativní eko dopady Nejistoty : Ekonomické: Podpory v rámci SZP  46 % průměrného příjmu zemědělce v EU Je kumulativní dopad návrhů na rozpočet SZP a návrh reformy SZP snesitelný? Nutnost stanovení hlavního motta? / konkurenceschopnost, dvojí výkonnost/? Politická: ČS mají posílené možnosti výběru, které však podléhají schválení a přísné kontrole ze strany Komise Zbývají ještě nějaké pravomoce pro EU zákonodárce? Jak je efektivní flexibilita členských států s Komisí jako superministrem? Žádné další možné koalice mezi ČS, pouze mezi ČS a Komisí Administrativní zátěž: Načasování jakékoli reformy a její provádění Byrokracie spojená s myšlenkou «plně integrovaných národních strategií».

SZP : Rozpočet, Brexit & Reforma Výzvy& program Avenir de la PAC: débats et perspectives Luc Vernet, Farm Europe 14 mars 2018, FNPL Červen 2018