Jednoduché stroje VY_32_INOVACE_11_210

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jednoduché stroje Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková
Advertisements

JEDNODUCHÉ STROJE.
Něco o jednoduchých strojích
Jednoduché stroje Kladka, Pevná a volná kladka,
my.cz Název školy Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Luboš Bělohrad Název šablony.
aneb Co nám ulehčí práci
Jednoduché stroje Mezi jednoduché stroje patří pět strojů. Kladkostroj, Páka, Nakloněná rovina, Volná kladka a Pevná kladka.
JEDNODUCHÉ STROJE Stroje Pomáhají lidem vykonávat spoustu činností s vynaložením menší námahy.Usnadňují život a zvyšují i naši bezpečnost. Ve fyzice.
(kladka,páka,nakloněná rovina,kladkostroj)
Násobení a dělení lomených výrazů
Seminární práce z fyziky Práce na jednoduchých strojích-kladka,páka,šroub,nakloněná rovina.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 12 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 31 Anotace.
Jednoduché stroje Mgr. Eliška Nováková ZŠ a MŠ Nedašov VY_32_Inovace_07NE-8.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 11 Anotace.
Země a vesmír 1 - Vesmír VY_32_INOVACE_ 43_857
Síťový transformátor VY_32_INOVACE_36_722
Kótování VY_32_INOVACE_26_511
Tepelný pohyb částic VY_32_INOVACE_11_212
Strojní obrábění – nástroje na frézování
Kružnice, kruh VY_32_INOVACE_26_528
Spalovací motory 1 VY_32_INOVACE_21_420
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kámen VY_32_INOVACE_25_500 Projekt.
Poruchy kleneb VY_32_INOVACE_27_549
Zakreslování oken VY_32_INOVACE_26_524
Styly začátku 20. století VY_32_INOVACE_46_937
Subjekty trhu VY_32_INOVACE_40_802
Řezání vnitřních závitů
Hospodářská politika VY_32_INOVACE_40_815
Vnitřní struktura technických materiálů
Morálka 1 – Morálka VY_32_INOVACE_ 42_836
Statky, služby VY_32_INOVACE_40_797
Složení betonu VY_32_INOVACE_02_029
Svařování plamenem 4 VY_32_INOVACE_22_437
Umělý kámen VY_32_INOVACE_25_504
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
Převislé konstrukce VY_32_INOVACE_02_022
Legendy VY_32_INOVACE_26_512
Soustružení 1 VY_32_INOVACE_22_425
Strojní obrábění – základní způsoby frézování
Zvedáky VY_32_INOVACE_21_412
Markýzy VY_32_INOVACE_02_024
Radioaktivita VY_32_INOVACE_12_228
Lineární konstrukce VY_32_INOVACE_26_513
Kreslení základních strojních součástí
Neškodné trhliny VY_32_INOVACE_27_540
Kolíkové spoje a čepy VY_32_INOVACE_31_626
Regulované soustavy statické s dopravním zpožděním
Regulované soustavy astatické
Jednotky VY_32_INOVACE_11_203
Pracovní a dilatační spára
Pravoúhlé a kosoúhlé promítání
Lineární nerovnice 2 VY_32_INOVACE_10_199
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Beton VY_32_INOVACE_25_499 Projekt.
Logický výraz VY_32_INOVACE_08_153
Nabídka VY_32_INOVACE_40_800
Stavba atomu VY_32_INOVACE_12_227
Vlastnosti kapalin VY_32_INOVACE_11_223
Vlastnosti elektrického náboje
Funkcionalismus VY_32_INOVACE_46_938
Výrazy-algebraické vzorce
Investiční majetek VY_32_INOVACE_41_828
Typy čar VY_32_INOVACE_26_522
Rozšiřování základů VY_32_INOVACE_27_542
Rozdělení zvuků VY_32_INOVACE_12_225
Hodnotový systém člověka – Systém hodnot
TŘECÍ PŘEVODY VY_32_INOVACE_31_ 617
Zvukové izolace VY_32_INOVACE_02_039
JEDNODUCHÉ STROJE KLÍN, KOLO NA HŘÍDELI, NAKLONĚNÁ ROVINA
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Jednoduché stroje VY_32_INOVACE_11_210 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Jednoduché stroje VY_32_INOVACE_11_210 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 11 Anotace Seznámení s jednoduchými stroji, rozšíření učiva ZŠ Klíčová slova Páka, kladka, nakloněná rovina, kolo na hřídeli, klín Předmět Fyzika Autor, spoluautor Ing. Ivana Gajdošová Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Výklad Potřebné pomůcky PC, dataprojektor, pracovní listy Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace, doplňování myšlenkové mapy Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 1. ročník, žáci 15 – 16 let Speciální vzdělávací potřeby ne Zdroje Seznam viz poslední strana nebo materiály SŠST Ústí nad Labem, Čelakovského 5

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Jednoduché stroje

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Jednoduché stroje Přenášejí sílu a mechanický pohyb z jednoho tělesa na jiné Základní myšlenku položil už Archimédes (páka, kladka, šroub), rozvinuta byla především v renesanci Usnadňují konání práce tím, že umožňují působit menší silou, než by bez nich bylo nutné Menší sílu je však nutné vykompenzovat delší dráhou, jelikož W = F . s Obr. 1: Sir Isaac Newton Obr. 1: Archimédes

Páka pevná tyč otáčivá kolem osy, která je k ní kolmá STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Páka pevná tyč otáčivá kolem osy, která je k ní kolmá velikost potřebné síly je nepřímo úměrná délce ramene Obr. 2: Muž využívající páky k zvednutí kamene Obr. 1: Sir Isaac Newton

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Síla F1 je menší než F2 a to právě tolikrát, kolikrát je delší její rameno páky. Obě ramena tak za použití vyznačených sil vytvářejí stejně velkou hodnotu práce W. W = F . s Síla F1 je menší než F2 a to právě tolikrát, kolikrát je delší její rameno páky Obr. 3: Schematický princip páky

Kladka volně otočné kolo s drážkou po obvodě pro vedení provazu STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kladka volně otočné kolo s drážkou po obvodě pro vedení provazu pokud je upevněna na konstrukci, jde o pevnou kladku pokud visí volně, jde o volnou kladku spojením obou typů vzniká kladkostroj Obr. 1: Sir Isaac Newton Obr. 4: Pevná kladka využívá hmotnosti toho, kdo vyvíjí sílu

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Volná kladka rozkládá potřebnou sílu na dvě poloviny, z nichž jednu na sebe bere těleso, na němž je kladka zavěšena. Obr. 1: Sir Isaac Newton Obr. 5: Volná kladka

Spojením dvou a více kladek vzniká kladkostroj. STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Spojením dvou a více kladek vzniká kladkostroj. Toto je nejjednodušší kladkostroj, který využívá efektivity volné kladky a mění směr tahu pomocí kladky pevné. Obr. 1: Sir Isaac Newton Obr. 6: Nejjednodušší kladkostroj

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Nakloněná rovina jakákoliv rovina nakloněná vzhledem k vodorovnému směru těleso se po ní zvedá směrem vzhůru čím menší je úhel sklonu, tím menší sílu je třeba vynakládat, zároveň se tím ale prodlužuje dráha Kde G je tíha tělesa Obr. 7: Schéma nakloněné roviny F = G . sin α kde G je tíha tělesa

Kolo na hřídeli skládá se z kola a hřídele STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kolo na hřídeli skládá se z kola a hřídele kolo má větší poloměr než hřídel a otáčet jím vyžaduje menší sílu, která se následně na hřídeli zvětšuje princip je podobný páce – čím větší je poloměr kola, tím menší sílu je třeba vynaložit hřídel kolo F1 a R je síla a poloměr většího kola, F2 a r menšího kola Obr. 8: Na principu kola na hřídeli funguje rumpál u studně F1 . R = F2 . r F1 a R je síla a poloměr většího kola, F2 a r menšího kola

Klín těleso na průřezu tvaru trojúhelníku STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Klín těleso na průřezu tvaru trojúhelníku jeden z nejstarších nástrojů používaných lidmi síla aplikovaná z vrchu na klín se rozkládá kolmo na stěny čím je klín ostřejší, tím jsou síly větší hřídel Obr. 9: Princip klínu

Šroub nakloněná rovina navinutá na válcovou plochu STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Šroub nakloněná rovina navinutá na válcovou plochu výška jednoho závitu = h F1 . 2πr = F2h kde F1 je síla, kterou na šroub působíme a F2 je odporová síla materiálu, do něhož šroub vniká. Kde F1 je síla, kterou na šroub působíme a F2 je odporová síla materiálu, do něhož šroub vniká

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Archimédes prý kdysi řekl „Dejte mi pevný bod ve vesmíru a já pohnu celou Zemí“. Na jaký mechanismus tím reagoval? Kde F1 je síla, kterou na šroub působíme a F2 je odporová síla materiálu, do něhož šroub vniká

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Archimédes prý kdysi řekl „Dejte mi pevný bod ve vesmíru a já pohnu celou Zemí“. Na jaký mechanismus tím reagoval? Na páku. Teoreticky by lidská síla stačila k tomu, aby pohnula Zemí v případě, že by působila na dostatečně dlouhou páku. Kde F1 je síla, kterou na šroub působíme a F2 je odporová síla materiálu, do něhož šroub vniká

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje: Obr. 1: AUTOR NEUVEDEN. Nature Of Mathematics [online]. [cit. 20.8.2013]. Dostupný na WWW: http://natureofmathematics.wordpress.com/lecture-notes/archimedes/ Obr. 2: AUTOR NEUVEDEN. The Dream of the Week [online]. [cit. 20.8.2013]. Dostupný na WWW: http://thedreamoftheweek.blogspot.cz/2013/04/strengths.html Obr. 3: MIRACETI. Wikipedia.cz [online]. [cit. 20.8.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Paka.png Obr. 4: RINCÓN, César. Wikipedia.cz [online]. [cit. 20.8.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Polea-simple-fija.jpg Obr. 5: AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia.cz [online]. [cit. 20.8.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Polea-simple-movil2.jpg Obr. 6: RINCÓN, César. Wikipedia.cz [online]. [cit. 20.8.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Polispasto2.jpg

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje: Obr. 7: BOUŠKA, Michal. Wikipedia.cz [online]. [cit. 21.8.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Naklon%C4%9Bna_rovina.png Obr. 8: AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia.cz [online]. [cit. 21.8.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Well,_Prague_Satalice.jpg Obr. 9: AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia.cz [online]. [cit. 21.8.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Wedge-diagram.svg SVOBODA, Emanuel a kol. Přehled středoškolské fyziky. Praha: Prometheus, 1996, ISBN 80-7196-006-3. AUTOR NEUVEDEN. Jednoduchý stroj [online]. [cit. 21.8.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Jednoduch%C3%BD_stroj AUTOR NEUVEDEN. Páka [online]. [cit. 21.8.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/P%C3%A1ka_%28jednoduch%C3%BD_stroj%29

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje: AUTOR NEUVEDEN. Kladka [online]. [cit. 21.8.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Kladka AUTOR NEUVEDEN. Nakloněná rovina [online]. [cit. 21.8.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Naklon%C4%9Bn%C3%A1_rovina AUTOR NEUVEDEN. Kolo na hřídeli [online]. [cit. 21.8.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Kolo_na_h%C5%99%C3%ADdeli AUTOR NEUVEDEN. Klín [online]. [cit. 21.8.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Kl%C3%ADn