Teorie a metodika výchovy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obchodní akademie ELDO, o. p. s.
Advertisements

Doc. Michal Kaplánek, Th. D.
LETNÍ ŠKOLA PRO KOMBINOVANOU FORMU OBORU SHV ZÁKLADNÍ INFORMACE O STUDIJNÍCH POVINNOSTECH SO 20. ZÁŘÍ
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
1 Zkušenosti s výukou dovedností z předmětů ELCP a IBT Simona Trávníčková
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
Aplikovaná psychologie
NÁVYKOVÉ LÁTKY krizový plán
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
Téma Výzkumný problém Přednášky ze Základů pedagogické metodologie
OP3BK_PSPP Pedagogická psychologie
ANGAŽOVANÉ UČENÍ Hana Horká.
Pedagogika & DIDAKTIKA
Teorie a didaktika úpolů ve školní tělesné výchově
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Řízení výchovných a vzdělávacích institucí PaedDr. J. Šťáva, CSc
Seminář k učitelské praxi 2 Mgr. Libuše VODOVÁ,Ph.D Katedra biologie PdF MU.
S OCIALIZACE DO PROFESE UČITELE Školní pedagogika Podzimní semestr 2014 Petra Černochová, Anna-Marie Malíková.
Pedagogická komunikace
1 Systémové pojetí hospodářské organizace (SHO) část 2. Stanislav Horný VŠE, katedra Systémové analýzy
Školní pedagogika Jitka Č ervenková, Martina Ukropcová Žák ve škole.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
SPLBP_ZSE Základy speciální pedagogiky Etopedie
Didaktika přírodopisu 1 1. seminář
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
Pedagogická diagnostika
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Úvod do studia Základní informace o předmětu Robert Zbíral Maxim Tomoszek.
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
•38 let pedagogické práce
Bc. Lektorství cizích jazyků
Řízení výchovných a vzdělávacích institucí PaedDr. J. Šťáva, CSc. katedra pedagogiky tel učitelství odborného výcviku a praxe.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Řízení výchovných a vzdělávacích institucí PaedDr. J. Šťáva, CSc
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
Vedoucí bakalářské práce: Mgr. Pavel Vyleťal Autor: Roman Lachowicz Motivace Jana Beera a jeho projekt sekundárního vzdělávání v penitenciární praxi
Sociálně-právní ochrana dětí Úvod do předmětu Ukončení: klasifikovaný zápočet Požadavky k zápočtu: 80% účast na seminářích aktivní práce na seminářích.
Alfa Human Service Alfa Human Service, I INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Přátelská školka CZ.1.07/1.2.00/ Výměna.
Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015.
Podmínky integrace SP a legislativní opatření Radka Horáková květen 2006.
Teorie a metodika výchovy ÚVOD Jan Nehyba. Ukončení semináře Průběžné úkoly, které je zapotřebí vložit do odevzdáváren (často něco přečíst a napsat o.
Didaktika přírodopisu 1 Přednáška Úvodní informace, Didaktika přírodopisu jako věda a její historie Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Pedagogické disciplíny
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Obecná didaktika ÚVOD.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Seminář ke speciální pedagogice 1
PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. SZ7BK_SP1P Speciální pedagogika 1
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Pedagogika jako vědecká disciplína
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Konstruktivismus Zora Syslová.
Teorie a metodika výchovy seminář 1
Kurikulum: obsah školní edukace
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
3. Hra jako základní prostředek vzdělávání
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Vítejte milí žáci/studenti!
Možnosti e-learningu v IS MU a ukázky tvorby multimediálních učebnic
Transkript prezentace:

Teorie a metodika výchovy ÚVOD Jan Nehyba

Ukončení semináře Docházka a aktivní zapojení Závěrečná seminární práce Vystoupení v semináři?

Závěrečná práce – ukončení semináře Tři základní možnosti: Na 3 až 5 stran rozhovor s učitelem na téma: 1. část: Jak učitel může ovlivňovat výchovu dětí ve škole? S vaší reflexí odpovědí, jak jeho myšlenky vnímáte. Self report: Vyzkoušet si nějakou výchovnou techniku o které bude řeč a napsat o této zkušenosti (techniky viz seznam literatury). Návod: 1. Popsat situaci: jak to probíhalo 2. Analýza situace, kde je vidět předkládaný přístup 3. Co si z toho odnáším. Přečíst si jednu knihu se seznamu literatury a napsat recenzi na ni – Co mi kniha osobně přinesla? (3 až 5 stran). Do konce semestru 18.12. do 24:00 odevzdat do odevzdávárny.

Seznam literatury pro závěrečnou práci ALDORT, Naomi. Vychováváme děti a rosteme s nimi. Vyd. 1. Praha: Práh, 2010. 227 s. ISBN 978-80-7252-287-3. DREIKURS, Rudolf a Loren GREY. Logické dôsledky: praktická príručka ako učiť deti a dospievajúcu mládež zodpovednému správaniu. 1. vyd. Nové Zámky: Psychprof, spol. s.r.o., 1997, 171 s. ISBN 80-967148-7-2. DREIKURS, Rudolf a Vicki SOLTZ. Deti ako výzva. 2. vyd. Bratislava: Adlerovská psychoterapeutická spoločnosť, 2012, 293 s. ISBN 9788097086909. GORDON, Thomas. Výchova bez poražených: řešení konfliktů mezi rodiči a dětmi. Vyd. 1. Praha: Malvern, 2012. 307 s. ISBN 978-80-87580-06-6. GORDON, Thomas. Škola bez poražených: řešení konfliktů mezi rodiči a dětmi. Praha: Malvern, 2015. ISBN: 978-80-7530-006-5. GUEGUEN, Catherine. Cesta ke šťastnému dětství: empatická výchova ve světle nejnovějších poznatků o mozku a emocionálním vývoji dítěte. V Praze: Rybka, 2014. ISBN 978-80-87950-03-6. CHUA, Amy. Bojová pieseň tigrej matky. Bratislava: Premedia, 2013. ISBN: 9788089594528 KOPŘIVA, Pavel et al. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Kroměříž: Spirála, 2008. 286 s. ISBN 978-80-904030-0-0. ROGGE, Jan-Uwe. Děti potřebují hranice. Překlad Alžběta Sirovátková. Vyd. 5. Praha: Portál, 2013. 131 s. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-262-0451-0. ROSENBERG, Marshall B. Nenásilná komunikace: řeč života. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 221 s. ISBN 978-80-7367-447-2. SIEGEL, Daniel J. a BRYSON, Tina Payne. Klidná výchova k disciplíně. Překlad Eva Klimentová. 1. vyd. V Praze: Triton, 2015. 269 s. ISBN 978-80-7387-848-1.

Co nás čeká? Hodně sebezkušenosti Trochu čtení Diskuze 22.9. Úvodní hodina 29.9. Škola bez poražených (T. Gordon) 6.10. Samostudium (četba) 13.10 Respektovat a být respektován (P. Kopřiva) 20.10 Nenásilná komunikace ve výchově (M. Rosenberg) 27.10 Bojová pieseň tigrej matky (A. Chua) 3.11. Logické důsledky vs. umělé důsledky (R. Dreikurs) 10.11. Hranice ve výchově 17.11 Státní svátek 24.11 Klidná výchova (D. Siegel) 1.12 Summer hill school (A. S. Neill) 8.12. Teorie solení? 15.12 Psychoterapeutická inspirace pro výchovu Hodně sebezkušenosti Trochu čtení Diskuze

Co je v ISu: Teorie a metodika výchovy ve studiu učitelství; Koncepce globální výchovy; Normativní a situační pojetí výchovy; Kázeň a ukázněnost jako společenské a pedagogické jevy; Klima školní třídy; Agresivita a šikana jako výchovné problémy; Vliv rodinného prostředí na výchovu dítěte; Výchovné činnosti třídního učitele; Pojetí a prostředky alternativní výchovy; Zdravá škola; Hra jako výchovný prostředek; Dítě ve sféře vlivů společenského prostředí.

Ukončení přednášek Teorie a metodika výchovy: Test 50% otázek z přednášek a 50% otázek z semináře (pojmy, které se tam objevují, viz prezentace) – 6 otázek (každá otázka je za dva body) Test 50% z přednášek (materiály k učení na test – interaktivní osnovy) – 6 otázek (každá otázka je za bod): https://is.muni.cz/auth/elearning/warp?fakulta=1441;obdobi=5703;predmet =685440;zuv=726444;qurl=%2Fel%2F1441%2Fpodzim2012%2FSZ7BP_TEV1% 2Findex.qwarp Známkování: 18-17 bodů A 16-15 bodů B 14-13 bodů C 12-11 bodů D 10-9 bodů E

Povinná literatura k přednáškám Interaktivní osnovy: https://is.muni.cz/auth/elearning/warp?fakulta=1441;obdobi=5703;p redmet=685440;zuv=726444;qurl=%2Fel%2F1441%2Fpodzim2012%2 FSZ7BP_TEV1%2Findex.qwarp STŘELEC, Stanislav. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Katedra pedagogiky PdF MU, MSD, 2004. 155 s. Studijní literatura. ISBN 80-86633-21-7. STŘELEC, Stanislav. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno: Masarykova univerzita,MSD, 2005. 214 s. Studijní literatura. ISBN 80- 210-3687-7.