Chytré řízení dopravy v IDS JMK Doprovodný program veletrhu URBIS Brno Brno | 27. dubna 2017 Chytré řízení dopravy v IDS JMK KORDIS JMK | Ing. Jiří Horský, ředitel společnosti
HLAVNÍ TÉMA PŘEDNÁŠKY Jak a proč chytře řídit veřejnou dopravu ve městě a regionu - proč je potřeba je propojit? European Union funding programme that encourages transnational cooperation beyond borders in central Europe
PROČ DOPRAVU CHYTŘE ŘÍDIT IDS JMK vznikl v roce 2004 a do roku 2010 se rozšířil na celé území Jihomoravského kraje. Nyní pokrývá 743 obcí s 1,3 mil. obyvateli a provoz je zajištěn 23 dopravci na 334 linkách městské dopravy, vlaků a reg. autobusů. Systém od počátku budován „chytře“ – tzn. s cílem maximalizovat efektivitu provozu díky provázání všech druhů dopravy, nastavení systému páteřních linek a napaječů a garantování návazností.
centrální dispečink ids jmk Provázání linek a spojů bez ohledu na dopravce a využití předností páteřní kolejové dopravy umožňuje efektivněji využít finanční prostředky investované Jihomoravským krajem, Brnem a dalšími samosprávami a současně zajistit výrazně lepší dopravní obsluhu území. Už od počátku bylo jasné, že kritickým parametrem systému bude zajištění více než 32 tisíc návaznosti mezi spoji denně. Proto v roce 2005 zahájil provoz Centrální dispečink - CED. Goals for a competitive and resource efficient transport system: benchmarks for achieving the 60% GHG emission reduction target
Hlavní úkol CED – hlídání návazností CED sbírá a vyhodnocuje data o všech vozidlech veřejné dopravy v kraji. Data nepřetržitě vyhodnocuje a na základě předem nastavených parametrů rozhoduje o tom, zda má navazující vozidlo vyčkat na přípoj nebo nikoli. Vozidlo nebo dispečera automaticky informuje.
informační služby ced CED umožňuje poskytovat informační služby pro cestující formou infopanelů na zastávkách nebo na webu či v aplikacích. K dispozici tak jsou aktuální odjezdy z každé zastávky v kraji! Toto je jedinečné v EU! Existence CED umožňuje provádět řadu interních analýz např. jízdních dob, zdržení vozidel, nedodržení návazností. Goals for a competitive and resource efficient transport system: benchmarks for achieving the 60% GHG emission reduction target
Volná data - budoucnost Jsme přesvědčeni o tom, že data mají být dostupná i pro další zájemce. Vnikají nové zajímavé aplikace třetích stran – nejznámější je iRIS, ale i řada dalších. Cílem je on-line informování cestujících přímo ve vozidlech o návazných spojích a mimořádnostech a propojení s dalšími městskými / krajskými službami – např. P+R. Goals for a competitive and resource efficient transport system: benchmarks for achieving the 60% GHG emission reduction target
projekt solez - Smart parking Využití ITS pro efektivní regulaci parkování KORDIS připravuje opatření pro monitoring obsazenosti P+R u 2-3 vybraných železničních stanic v JMK Zveřejnění počtu volných parkovacích míst na webu a v mobilní aplikaci. Součástí řešení bude i dynamický informační systém zobrazující aktuální počet volných míst a čas odjezdu nebližšího spoje z terminálu. KORDIS přirpaví akční plán na podporu efektivního uplatnění politiky omezení vjezdu motorových vozidel.
ředitel společnosti KORDIS JMK, a.s. Děkuji za pozornost Ing. Jiří Horský ředitel společnosti KORDIS JMK, a.s.