Přeložte a vytvořte následující pády:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_LA Škola:Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona:III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace.
Advertisements

Co mají adjektiva společného s podstatnými jmény, co se slovesy?
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Září 2013.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Březen 2013.
Přednáška P6 Božena Bednaříková
Škola:Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona:III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Říjen 2013.
Obecná stavba a funkce GIT. Dutina ústní. Slinné žlázy. Zuby.
LÉKAŘSKÁ TERMINOLOGIE A LATINA
Vzory podstatných jmen
3. Přednáška z anatomie pro fyzioterapeuty dne
Přednáška z anatomie dne
LATINSKÁ SUBSTANTIVA ŘECKÁ SUBSTANTIVA ADJEKTIVA
Substantiva 1. deklinace
Nervová soustava.
Směry a roviny tělní. Anatomická nomenklatura. Krajiny tělní.
ZÁKLADNÍ TERMÍNY ANATOMICKÉHO NÁZVOSLOVÍ
Substantiva 3. deklinace
INTESTINUM CRASSUM SZŠ A VOŠZ PŘÍBRAM.
Stupňování adjektiv.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Základní principy anatomického názvosloví
Substantiva 1. a 2. deklinace
Nulla est medicina sine lingua Latina
Škola:Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona:III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Substantiva 4. a 5. deklinace
Substantiva I. deklinace Nom. sg. -a Gen. sg.-ae.
Přednáška z anatomie dne
Satis est, ut tria verba Latine vel plane Graece dicas coram plebe, et eximius es medicus.
Svaly dolní končetiny.
KBH/VSJ15 ZS 2010/11 Problematika morfologických adaptací.
( dutiny, pohlavní rozdíly, lebka novorozence, RTG lebky...)
Kýly - hernie Hernia inguinalis
Substantiva 3. deklinace
Satius est sero quam numquam discere
PRAPORKOVÝ TEST.
Vytvořil:Marek Maxian Texty jsem čerpal z.wikipedie.
Základní gramatika latiny
Substantiva 2. deklinace
Adjektiva 3. deklinace Asklépios, syn Apollónův, řecký bůh lékařství, se svým atributem – holí, po které se vine had – symbol neustále se obrozujícího.
Adjektiva 3. deklinace Asklépios, syn Apollónův, řecký bůh lékařství, se svým atributem – holí, po které se vine had – symbol neustále se obrozujícího.
Adjektiva 1. a 2. deklinace Jacques Dubois (Jacobus Sylvius), 1478 – 1555, jeden z tvůrců anatomického názvosloví.
Obecné zásady při práci se substantivy Galénos a Hippokratés na fresce v kryptě katedrály v Anagni, vybudované v roce 1255.
Obecné zásady při práci se substantivy
Akutní skrotální syndrom
Substantiva 4. a 5. deklinace Achilleus obvazující rány svému příteli Patroklovi, červenofigurový pohár, okolo 500 př.n.l., Berlin, Antikensammlung.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Latinské skloňování podstatných jmen.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
KOSTRA DOLNÍ KONČETINY (ossa membri inferioris)
Úvod do latinské jmenné flexe 1. deklinace
Staroslověnština Flexe jmen.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Universitá degli Studi di Udine
I. – III. deklinace.
Onemocnění trávicí soustavy.
Základy lékařské terminologie
Latinsko-řecká lékařská terminologie
4. a 5. deklinace.
Uveďte, zda jsou vyznačená slova substantiva nebo adjektiva:
Převeďte do opačného čísla:
Vyberte tvary akuzativu singuláru:
colitide partes antibiotico nephri tussi diabetae dentium matres cola
Uveďte nominativ + genitiv singuláru a rod od následujících substantiv: colitide partes antibiotico nephri tussi diabetae dentium matres cola colla dermatum.
Topografická anatomie HK
Adjektiva 3. dekl - cvičení
KOSTRA DOLNÍ KONČETINY (ossa membri inferioris)
Chorobopis.
Vyberte tvary akuzativu singuláru:
Transkript prezentace:

Přeložte a vytvořte následující pády: malá prudká složený řezák lžíce bolest roztok nom. sg. ak. sg. ak. pl. abl. sg. gen. pl.

Určete pád a vytvořte nominativ singuláru: ore aperto regionem colli pollices et halluces renum sanorum mortes subitas foraminis nutricii vitia congenita canalium opticorum

Převeďte do opačného čísla: musculi tensoris post distorsionem pedis semina parva vulnera lacera rete venosum ruptura vasis laesio radicis dentis

Přeložte následující termíny: vasa auris interna vasa auris internae

Následující substantiva spojte s předložkou a přeložte: contra dolor, morbi, pus, tumor post transfusio, mors, icterus, therapia cum puer, dura mater, radices, ablatio per ōs, infusio, vasa, tunica mucosa pro adulti, infantes, solutio ad locus, cor, dentista, nervi optici sub caput, tela, cortex, membra e/ex tuba uterina, stomachos, abdomen, foramina ante lex, ostium, iniectio intravenosa, oculi

Doplňte synonyma označených slov: post laesionem oculi post operationem nephrorum in vestibulo

Vytvořte smysluplná spojení se slovy uvedenými v závorce: in (dolor – acutus – caput) post (fractura (pl.) – os (pl.) – longus – apertus) fractura cum (dislocatio, -ionis f. „posunutí“ – ad – latus – sinister) in (periculum – mors) post (exctractio, -ionis, f. „vytržení“– dentes canini – cum – complicatio, -ionis, f. „komplikace“ (pl.)) in (foramen (pl.) – palatinus) operatio propter (vitium – cor – congenitus) propter + AK. „kvůli“

Doplňte vhodný výraz (est = „je“; sunt = „jsou“): ossa, caput, palatum, gaster (-tris, f. žaludek), ossa, pulmones, femur, dura mater, pancreas (-atis, n. slinivka břišní), thorax, cavitas tympanica (dutina středoušní), dentes, os Cerebrum in _________ est. Pulmones et cor in __________ sunt. Medulla in __________ est, pulpa in ___________ est. Dentes et lingua in ______________ sunt. Lingua sub ________________ est. Oesophagus supra __________ est. Articulationes in extremis (extremum, i, n. „konec“) __________ sunt. ____________ circum cerebrum est. Cor inter ____________ est. Fractura ____________ trauma periculosum est. Ossicula auditoria[1] in ________________ sunt. Duodenum iuxta (vedle + ak.) ______________ est. [1] incus, udis, f. „kovadlinka“, stapes, edis, f. „třmínek“, malleus, i, m. „kladívko“

Najděte chyby: in margino libero unguis post luxationem humeri latis sinistri ruptura tendinum calcaneum post operationem ulceris perforatis cum haemorrhagia e periculum perforationis ulceris in rete venoso et arterioso medicamenta contra dolorem dentum in canali optico post fracturam capitis femoris complicati ruptura abductori digiti minimi

Nom. sg. Gen. sg. Nom. pl. Gen. pl. Uvedená substantiva spojte s vhodnými adjektivy a vytvořte předepsané pády: corpus (palatinus, a, um) auris (humanus, a, um) os (rectus, a, um) pulmo (malignus, a, um) intestinum (internus, a, um) dolor (dexter, tra, trum) musculus (caecus, a, um) canalis (acutus, a, um) tumor (crassus, a, um) pars (fractus, a, um) Nom. sg. Gen. sg. Nom. pl. Gen. pl.

3. deklinace: původem řecká substantiva i-km: pouze f. dosis, is f. (dávka) N.+G. sg.: -sis, -xis, -ōsis (stejnoslabičná) sg.: Nom. -is pl.: jako auris Gen. -is/-eos Ak. -im/-in Abl. -ī Podle dosis skloňujeme i některá lat. feminina (febris, tussis, pertussis, sitis, tuberculosis), ale bez řeckých koncovek -eos a -in.

souhláskové kmeny m. -ēr/-ēris (ureter, eris m. močovod) jako pulmō výjimka: gastēr, gastris f. žaludek: vypadává ē a je to f. f. -is/-idis (parōtis, idis f. příušní žláza) jako pulmō -ītis/-ītidis (hēpatītis, ītidis f. zánět jater) jako pulmō n. -ma/-matis (trauma, matis n. poranění, úraz) jako corpus -ōma/-ōmatis (carcinōma, ōmatis n. rakovina) jako corpus U neuter se v G. a Abl. pl. někdy používají také koncovky 2. dkl (cerebrum): traumatum i traumatōrum, traumatibus i traumatīs

Přípony u názvů nemocí: -ōsis nezánětlivé X -ītis zánětlivé onemocnění -ōma nádorové onemocnění trauma periculosum (trauma, atis, n. úraz) diagnosis certa (diagnosis, is, f. diagnóza) hepatitis acuta (hepatitis, itidis, f. zánět jater)