PaedDr. Jozef Beňuška jbenuska@nextra.sk.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Optika ČVUT FEL Sieger, 2012.
Advertisements

FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
O základních principech
Odraz a lom na rovinném rozhraní Změna fáze a vlnové délky na rozhraní
OPTIKA.
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Test – vlnové vlastnosti světla Autor: Mgr. Miloš Boháč © 2012 VY_32_INOVACE_6C-17.
O duhových barvách na mýdlových bublinách
OPTIKA II.
Vnímání světla Vičánková Barbora 3IT.
Paprsková optika Světlo jako elektromagnetické vlnění
Optika.
Rozklad světla Vypracoval: Tomáš Cacek a Aleš Křepelka.
Světlo.
Paprsková optika hanah.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Odraz světla Předmět: Fyzika.
Vypracoval: Karel Koudela
38. Optika – úvod a geometrická optika I
Odraz a lom na rovinném rozhraní Změna fáze a vlnové délky na rozhraní
Mikroskopické techniky
SVĚTELNÉ JEVY ROZKLAD SVĚTLA VY_32_INOVACE_16 - ROZKLAD SVĚTLA.
Rozklad světla optickým hranolem, barvy
Světelné jevy Barva těles Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Rozklad světla optickým hranolem
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Lom světla Oskar Takáč Stanislav Ječmínek. informace Lom neboli refrakce je přechod světla rozhraním dvou optických prostředí, při kterém se paprsek láme.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Název úlohy: 2.14 Barvy světla
ODRAZ VLNENÍ V RADĚ BODŮ
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Závislost odrazivosti na indexu lomu MateriálIndex lomu Odrazivost (%) Minerální čočky 1,525 1,604 1,893 4,32 5,38 9,53 Plastové čočky 1,502 1,597 1,665.
Snellův zákon lomu Střední odborná škola Otrokovice
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Rozklad světla optickým hranolem Číslo DUM: III/2/FY/2/3/8 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Fyzika - optika Zákon odrazu u zrcadel a zákon lomu u čoček.
MATEMATIKA Mocniny v praxi. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
Barva těles. Barva neprůhledného tělesa je určena tím, jakou složku bílého světla těleso odráží a jakou pohlcuje. Žlutý citrón odráží žluté světlo, ostatní.
Rozklad světla Investice do rozvoje vzdělávání.
Světlo, optické zobrazení - opakování
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Rozklad slunečního světla optickým hranolem.
Rozklad světla optickým hranolem
Rozklad světla Vypracoval: Lukáš Karlík
O spojkách a rozptylkách
Ivča Lukšová Petra Pichová © 2009
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
PaedDr. Jozef Beňuška
Osnova 1 Úvodní snímek 2 Fotogalerie 3 Barvy 4 Délka 5 Kdy vychází
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_54_F7
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
PaedDr. Jozef Beňuška
Miešanie farieb aditívne miešanie subtraktívne miešanie.
Závislosť elektrického odporu vodiča od jeho vlastností Mgr
Svetelné zdroje. Optické prostredie
Zobrazovanie predmetov v optike
Inžinierstvo návrhu riadiacich systémov
AKUSTIKA.
PaedDr. Jozef Beňuška
PaedDr. Jozef Beňuška
Čo je schované v elektrických batériách
PaedDr. Jozef Beňuška
Od čoho závisí zväčšenie
Optické prístroje ©.
PaedDr. Jozef Beňuška
PaedDr. Jozef Beňuška
PaedDr. Jozef Beňuška
Základné parametre obrazu II.
PaedDr. Jozef Beňuška
PaedDr. Jozef Beňuška
PaedDr. Jozef Beňuška
Mgr. Petra Bejšovcová 4. roč
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Třída 3.B 3. hodina.
Transkript prezentace:

PaedDr. Jozef Beňuška jbenuska@nextra.sk

Biele svetlo sa pri lome rozloží na farebné zložky.

fialová indigová modrá zelená žltá oranžová červená f l 375 nm 400 nm g lúče X lúče UV INF mikro rádio 400 nm 425 nm 450 nm 475 nm 500 nm 525 nm 550 nm 575 nm 600 nm 625 nm 650 nm 675 nm 700 nm indigová 10-2 nm 1019 Hz 10-1 nm 1018 Hz modrá 100 nm 1017 Hz 101 nm 1016 Hz 102 nm 1015 Hz zelená 10-4 cm 1014 Hz 10-3 cm 1013 Hz 10-2 cm žltá 1012 Hz 10-1 cm 1011 Hz 100 cm 1010 Hz 101 cm oranžová 1000 MHz 1 m 100 MHz 101 m 10 MHz 102 m 1000 kHz červená 103 m

Po lome bieleho svetla optickým hranolom vzniká sústava farebných pruhov, čo nazývame spektrum.

a p1 k p/1 b Svetlo sa láme preto, lebo prechádza do prostredia, v ktorom sa šíri inou rýchlosťou...

k disperzia svetla Fázová rýchlosť v danom prostredí závisí od frekven- cie svetla...

Keďže fázová rýchlosť je funkciou frekvencie a index lomu prostredia je funkciou fázovej rýchlostí - potom aj index lomu daného optického prostredia závisí od frekvencie

k bf bč - z vyplýva, že a pre

Spektrálne farby sú jednoduché farby...

Zložením spektrálnych farieb vznikne biele svetlo...

Biele svetlo je zmesou jednoduchých spektrálnych svetiel, teda zmesou vlnení s rôznymi frekvenciami. fialové svetlo ff = 7,8.1014 Hz, lf = 380 nm . červené svetlo fč = 3,8.1014 Hz, lč = 780 nm Svetlo s jednou frekvenciou je monofrekvenčné.

c v - rýchlosť sa n - krát zmenší, - frekvencia sa nemení, - vlnová dĺžka sa n - krát zmenší.

Farba predmetu je daná farbou odrazeného svetla.

Predmet odrážajúci všetky zložky bieleho svetla, sa javí biely

Predmet pohlcujúci všetky zložky bieleho svetla, sa javí čierny

Pri lome bieleho svetla optickým hranolom nastáva: Test Pri lome bieleho svetla optickým hranolom nastáva: a) rozklad bieleho svetla na spektrálne farby, b) zosilnenie svetla vďaka interferencii, c) zoslabenie svetla vďaka interferencii, d) totálna reflexia svetla. 1

Najväčšie vlnové dĺžky v spektre – 725 nm patria: Test Najväčšie vlnové dĺžky v spektre – 725 nm patria: a) fialovému svetlu, b) modrému svetlu, c) zelenému svetlu, d) červenému svetlu. 2

Najmenšie vlnové dĺžky v spektre – 375 nm patria: Test Najmenšie vlnové dĺžky v spektre – 375 nm patria: a) fialovému svetlu, b) modrému svetlu, c) zelenému svetlu, d) červenému svetlu. 3

a) rozklad bieleho svetla na spektrálne farby, Test Disperzia svetla je: a) rozklad bieleho svetla na spektrálne farby, b) závislosť fázovej rýchlosti v danom prostredí od frekvencie svetla, c) závislosť uhla lomu od fázovej rýchlosti svetla, d) závislosť uhla lomu od indexu lomu svetla. 4

a) jednoduché, teda s jednou frekvenciou, Test Spektrálne farby sú: a) jednoduché, teda s jednou frekvenciou, b) jednoduché, lebo pre ne platí Snellov zákon, c) zložené, teda s viacerými frekvenciami, zložené, lebo vzniknú rozkladom bieleho svetla. 5

Najväčší index lomu (teda najviac sa láme) má: Test Najväčší index lomu (teda najviac sa láme) má: a) biele svetlo, b) červené svetlo, c) fialové svetlo, d) zelené svetlo. 6

Pri prechode svetla do prostredia s indexom lomu n sa: Test Pri prechode svetla do prostredia s indexom lomu n sa: a) vlnová dĺžka n krát zmenší, b) vlnová dĺžka n krát zväčší, c) frekvencia vlnenia n krát zmenší, d) frekvencia vlnenia n krát zväčší. 7