próza = rytmicky neviazaná reč

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tematická a kompoziční složka literárního díla
Advertisements

STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA
Osnova rozboru uměleckého textu
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
ÚVOD DO STUDIA LITERATURY
Rozbor uměleckého textu
Gramatika Vypravování
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Lustig – Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou Celkový rozbor textu
PRÓZA, EPIKA Mgr. Michal Oblouk. Próza Z latiny prosa oratio = řeč přímá, stále postupující Přirozená, běžná forma vyjádření psaná volně (ne ve verších)
Na stránce č. 4 jsou otázky testu. Na dalších stránkách
Obecné poučení o literatuře
EPICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
STRUKTURA A JAZYK PROZAICKÉHO DÍLA
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.14 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici povídek a románů, jejich hlavní znaky a dělení. Žáci se seznámí s nejznámějšími.
teze otázek ke státnicím v NMgr. studiu
CHARATKTERISTIKA UMĚLECKÉHO TEXTU
Novela 1) Zařazení literárního žánru: Novela do literárního druhu a typu literatury 2) Definice novely 3) Autoři novel 4) Ukázka 5) Shrnutí.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
D R A M A Mgr. Michal Oblouk. DRAMA Slovo odvozeno z řeckého pojmenování dráma = čin, jednání, skutek Literární dílo určené k jevištnímu provedení Divadelní.
Žánry literatury 1) Lyrika - slovo řeckého původu - popisuje spisovatelovy prožitky, - popisuje spisovatelovy prožitky, pocity, dojmy a myšlenky pocity,
Téma: Světová próza 1. poloviny 20. století VY_32_INOVACE_142.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.
TEORETICKÁ ČÁST VYPRAVOVÁNÍ. Vypravování – útvar slohového postupu vyprávěcího Využití  v umělecké literatuře – základ epických děl (povídek, románů,
Opakujeme literární druhy a žánry Návod Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického portálu.
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
POMER.PRIAMA A NEPRIAMA ÚMERNOSŤ – 2. časť
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková POVÍDKA Jednou jsem takhle přišel domů ze školy a už ve dveřích jsem.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
STYLISTICKÁ TERMINOLOGIE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
EDGAR ALLAN POE ROMANTIK. PROZAIK A BÁSNÍK. LITERÁRNÍ TEORETIK.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Digitalizácia zvuku.
Teória literatúry 1 (základné literárne pojmy)
Maturitná skúška zo slovenského jazyka a literatúry
TECHNICKÉ KRESLENIE KÓTOVANIE Ing. Mária Gachová.
Opisný slohový postup Mgr. Silvia TRNKOVÁ.
Katarína Gillerová Môj mladší brat a ja
Lyrika Ľudové piesne.
Teórie učenia PhDr. Miloš Šlepecký.
Pracovné právo – 2. časť.
Dominika Vidovičová IX.B
Typy pamäťových zariadení
Za tajomstvom lesa v I.B a v I.C
Román a jeho žánrové varianty
- je základný veršovaný žáner epiky
Vedecko-fantastická literatúra
Biologická psychologická a sociálna determinácia psychiky
ako slohový postup a slohový útvar
Veľká epická próza Román.
Sociálno-psychologický realizmus
Pozývame na vedeckú konferenciu
Hraný film (angl. fiction film; nem. r. Spielfilm) film, ktorý zobrazuje fiktívne inscenované dramatické akcie a situácie.
Opisný slohový postup - 1.
DEKOMPOZÍCIA ČASOVÝCH RADOV
Jazyk.
MIKROKOMPOZÍCIA.
Tematická a kompoziční složka literárního díla
VYPRAVOVÁNÍ Slohový útvar vyprávěcího postupu
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Transkript prezentace:

próza = rytmicky neviazaná reč Krátka epická próza próza = rytmicky neviazaná reč

Poviedka a jej znaky patrí medzi krátke epické žánre stredobodom pozornosti autora je len jedna udalosť má iba jednu zápletku obsahuje menej epizód, reflexií vystupuje málo postáv = pravdivé ľudské charaktery, nemenia sa, nevyvíjajú (v realizme, napr. u Tajovského a Kukučína – typizácia postáv ) významnú funkciu plní rozprávač poviedka je určená na rozprávanie alebo na počúvanie, zdedila vlastnosti rozprávky

Rozprávač (Pásmo rozprávača): vševediaci (autorský) – rozpráva príbeh v 3.os. min.času ako nezainteresovaný pozorovateľ personálny – tiež v 3.os.min.č.,ale pohľadom jedinej postavy priamy (individuálny) – v 1.os. , Sg., prít.č. alebo min.č., zvyčajne hlavná postava neutrálny, „oko kamery“ – zameraný len na vonkajšie znaky postáv, nezobrazuje ich psychiku (v 1. alebo 3. os.)

Kompozícia diela = usporiadanie jednotlivých tém a jazykových prostriedkov do jednotného systému vnútorná kompozícia (vnútorné usporiadanie): expozícia (úvod, zoznámenie sa s postavami a prostredím) zápletka (kolízia) vyvrcholenie (kríza) obrat (peripetia) rozuzlenie (katastrofa) - takéto usporiadanie v epike aj v dráme

Sujet = spôsob dejovej výstavby kompozícia prozaického diela sa zakladá na časovom motívov spisovateľ si môže zvoliť postup: lineárny (chronologický) – zachováva sa časová postupnosť paralelný – súbežne sa rozvíja viac dejových línií retrospektívny – dej sa odvíja spätne

Literárna postava (Pásmo postáv): priama reč = prehovory postáv, vyslovené nahlas (dialóg) polopriama reč nahlas nevyslovené nevlastná priama prehovory (vnút.monológ) (nepriama reč – reprodukcia reči postáv rozprávačom) charakteristika postavy priama/y vonkajší opis postavy nepriama/y

Novela zobrazuje jednu udalosť a vystupuje v nej mál postáv dej odráža každodenný život má presne vymedzenú kompozíciu bez väčších odklonov od ústrednej dejovej línie od poviedky sa líši tým, že opisné zložky sú potlačené v novele je viac dramatickosti a napätia celý dej sa sústreďuje na leitmotív- je to hlavný motív, ale dôležitý je náhly zvrat deja na konci dôležitá je pointa- je to vyústenie príbehu prvá novela: Giovanni Boccaccio

Makro- a mikrokompozičné prostriedky literárnych textov Makrokompozičné prostriedky v literárnom texte: rozprávanie, opis, charakteristika, úvaha... Mikrokompozičné prostriedky v literárnom texte: Členia prózu na pásmo rozprávača a pásmo postáv: vnútorný monológ, priama reč, polopriama reč, nevlastná priama reč, nepriama reč, odsek, monológ, dialóg, replika(prehovor jednej postavy), pointa Vnútorný monológ- myslený ale nahlas nevyslovený prehovor osoby, spontánny tok myšlienok