Rímske čísla.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Římské číslice jako rozšiřující učivo
Advertisements

Číslice starověkých kultur
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
ČÍSLA KOLEM NÁS.
Římské číslice Petr Šimek, V.B.
Čísla kolem nás.
2..
Římské číslice 5. ročník VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Vypracovala: Denisa Karasová. formálně známy jako Hind-arabské číslice dnes nejrozšířenější zápis čísel původ v Indii, 400 př. n. l n. l. do Evropy.
Tereza Mikulincová Magdalena Novotná. Číslo je abstraktní entita užívaná pro vyjádření množství nebo pořadí. Číslice: o Arabské číslice tvoří dnes nejrozšířenější.
Číselné soustavy I Jana Bobčíková.
ŘÍMSKÉ ČÍSLICE Římské číslice je způsob zápisu pomocí písmen abecedy
VY_32_INOVACE_11 Římské číslice 20… – Matematika, 5.ročník Autor: Veronika Biskupová, Základní škola a Mateřská škola Jivina Vytvořeno v rámci projektu.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_12 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Úvod do studia dějepisu II. (pomocné vědy historické, datum, letopočet,
Mgr. Miloš Jurč Úvod do kombinatoriky.
Učíme efektívne a moderne – inovácia vyučovacieho procesu
PROMILE - ‰ Mgr. Z. Burzová.
Sčítanie troch binárnych jednobitových čísel
Domáce spotrebiče Elektrický príkon Elektrický odpor Vincent Cigánik.
Číselné soustavy – úvod a historie
Patrik Dvořák Ondra Šimůnek
VY_32_INOVACE_07_rimskecislice
Úpravy algebrických výrazov
AUTOMATIZAČNÍ TECHNIKA Číselné soustavy
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_01_ Římské číslice
ŘÍMSKÉ ČÍSLICE Elektronické učební materiály – I. stupeň Matematika
Prima B ŘÍMSKÉ ČÍSLICE.
Římská čísla Římské číslice je způsob zápisu čísel pomocí písmen abecedy. Jedná se o takzvanou nepoziční číselnou soustavou, pro které je charakteristická.
Lineárna funkcia a jej vlastnosti
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Matematika a její aplikace, Matematika, Číslo a početní operace, Římské.
Lichobežník „domčeková metóda“.
PaedDr. Jozef Beňuška
Matematická olympiáda
Pavol Nečas Gymnázium L. N. Senica Šk. rok 2008/2009 III.A
Vzácne minerály Slovenska
TOPENIE A TUHNUTIE.
Jednotky dĺžky. Dĺžkové meradlá
Priama úmernosť ISCED 2.
Stredná priemyselná škola dopravná,Sokolská 911/94, Zvolen
Trestné právo Kód ITMS projektu:
JADROVÁ ENERGIA.
Čo je informatika? Je všeobecne veda o informáciách.
Matematické dôkazy Teória a ukážky.
Rímske číslice Pre 5. ročník ZŠ.
Operácie s mocninami s celočíselným mocniteľom
Domov sociálnych služieb TAU, Turie296, je jedným zo
VII 8E H Číselné sústavy
NÁZVY A VZORCE OXIDOV.
Magnetické pole cievky s prúdom
Od čoho závisí zväčšenie
Jednotky fyzikálnych veličín
Informácie okolo nás Kódovanie znakov.
Mgr. Katarína Hlavatovičová
Grafické riešenie lineárnej rovnice
Ing. Zlatica Molčanová Košice
KVINTAKORDY Rachel Dudová.
PaedDr. Jozef Beňuška
MIESTO, KTORÉ MÁM RaDa BIANKA LACKOVÁ 7.ROČ.
2.8 Matematika inak Percentá: Úvod
Slnečná sústava Bibiána Kolláriková 1.G.
Kuchynská linka – digestory.
5 : 15 = 1 : 3 12 : 6 = 2 : 1 ÚMERA – rovnosť dvoch pomerov PRIAMA ÚMERA NEPRIAMA ÚMERA v slovných úlohách Mgr. Z. Burzová.
Slovenský jazyk 4. ročník ZŠ Mgr. Tímea Matušeková
PaedDr. Jozef Beňuška
Tematický celok: „Človek a komunikácia“
Ako nás Boh vedie.
Chemické prvky, ich názvy a značky.
Mgr. Petra Bejšovcová 4. roč
Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Předmět: Informatika Ročník: VII. Tématický celek: Základy práce s PC
Transkript prezentace:

Rímske čísla

číselná sústava používala v Rímskej ríši Rimania sa nechali inšpirovať vyspelejšími civilizáciami sústava je síce pozičná, no veľmi špeciálnym spôsobom a nepozná znak 0

Najskôr musíme poznať hodnoty znakov: Rímske Arabské I 1 V 5 X 10 L 50 C 100 D 500 M 1000 Pre ľahšie zapamätanie sa používa veta: - LaCo je DoMa - Lacná Cibuľa Drahé Mäso, v poradí LCDM

Pôvod rímskych čísel I rímske čísla vznikli prirodzenou cestou Rimania počítali na prstoch čísla ako 1, 2 a 3 a im odpovedajúce znaky I, II a III graficky vyjadrujú jednotlivé prsty

taktiež tieto dve čísla majú svoj pôvod v ľudskej ruke V a X taktiež tieto dve čísla majú svoj pôvod v ľudskej ruke rímska číslica V (5) je vyjadrením dlane s piatimi prstami – V tvorí tvar medzi palcom a malíčkom rímska číslica X (10) sú dve dlane pri sebe (10 prstov)

L a C Latinsky sto je centum - odtiaľ C päťdesiat je polovica zo stovky - L teda vzniklo "rozpolením" znaku pre 100 (C):

D a M tisíc je latinsky mille (odtiaľ M pre 1000) znak D pre 500 vznikol opäť grafickým "rozpolením" znaku M, tentokrát zvislo Vznikol tak znak podobný písmenu D:

Aby sa skrátil zápis čísel zaviedlo sa pravidlo: V, L, a D sa nemôžu opakovať. I, X, C, a M sa môžu opakovať, ale najviac 3-krát. Ak sa má opakovať 4.-krát odpočítame jednu od vyššieho radu. Ale odpočítať môžeme len o jeden rad nižšie: od V,X môžeme I, od L,C iba X od D,M iba C. 4 = IV, 9 = IX, 40 = XL, 90 = XC, 400 = CD, 900 = CM Najväčšie číslo je 3999 = MMMCMXCIX