Praktické poznatky ze zavádění systému „Komunikace občana s úřadem” Enabling Digital Society Duben 2006 Praktické poznatky ze zavádění systému „Komunikace občana s úřadem” Jindřich Šavel Ing. Jiří Bříza, CSc. ISSS Hradec Králové
©2006 aplis.cz, a.s. All rights reserved. Cíl prezentace „Cílem této prezentace je představit praktické zkušenosti získané při zavádění systému pro komunikaci občana s úřadem.” ©2006 aplis.cz, a.s. All rights reserved.
©2006 aplis.cz, a.s. All rights reserved. Plán prezentace Úvod prezentace O společnosti aplis.cz Stručně o konceptu řešení Praktické poznatky při řešení Projekt eSMO a aplis.cz Inspirace i pro Vás? ©2006 aplis.cz, a.s. All rights reserved.
aplis.cz - o společnosti 10.11.2018 ©2006 aplis.cz, a.s. All rights reserved.
aplis.cz - profil společnosti založena v 1995, akciová společnost český dodavatel internetových databázových řešení, zaměřený na platformu Oracle orientace na velké a mezinárodní organizace a na veřejný sektor všechny činnosti organizace jsou procesně řízeny a organizace je certifikována dle standardu ISO 9001 partner pro oblast e-business, správy dokumentů, nástrojů pro spolupráci a CRM ©2006 aplis.cz, a.s. All rights reserved.
©2006 aplis.cz, a.s. All rights reserved. aplis.cz - zaměření Standardní řešení aplis business communication Suite abc Suite Oracle eBS a Oracle Collaboration Suite Správa datových center Návrh a realizace infrastruktury datových center Provoz a dohled zákaznických systémů a datových center Specializace na platformy Oracle a Sun Microsystems Zakázkový vývoj a konzultační činnost Konzultační činnost Databáze Oracle Internetové aplikace a hostingová řešení Aplikace pro podporu CallCenter Integrace aplikací (BPEL a Web services) ©2006 aplis.cz, a.s. All rights reserved.
abc Suite pro veřejný sektor aplis DMS řešení pro správu dokumentů aplis eSSL a ePodatelna řešení spisové služby a elektronické podatelny aplis Web Portal publikační systém pro správu rozsáhlých web prezentací aplis CRM řešení pro řízení vztahu s klienty a partnery aplis Internet Procurement řešení pro efektivní nákupní procesy organizace ©2006 aplis.cz, a.s. All rights reserved.
©2006 aplis.cz, a.s. All rights reserved. aplis.cz - projekty 2000 - 2005 Standardní produkty Poskytování služeb Systémová integrace ©2006 aplis.cz, a.s. All rights reserved.
Koncept řešení systému komunikace občana s úřadem 10.11.2018 ©2006 aplis.cz, a.s. All rights reserved.
©2006 aplis.cz, a.s. All rights reserved. Koncept řešení „Základní myšlenkou je zjednodušení přístupu občanů k úřadům formou poskytnutí jednoho univerzálního přístupového a komunikačního bodu ve formě inteligentního informačního systému” ©2006 aplis.cz, a.s. All rights reserved.
Evidence obyvatelstva Interní agendy Městského úřadu Schéma konceptu Životní situace Vystavení pasu Svatba Nový pes Úmrtí Ztráta OP Telefon Internet Fax Pošta Info kiosek E-mail Univerzální rozhraní DB Oracle Matrika Evidence obyvatelstva Dopravní agendy Občanské průkazy Cestovní doklady Interní agendy Městského úřadu IS Multikanálový přístup Agendy … Univerzální přepážka ©2006 aplis.cz, a.s. All rights reserved.
©2006 aplis.cz, a.s. All rights reserved. Shrnutí konceptu Systém primárně neřeší dílčí agendy úřadu Systém řeší pouze vstupy a výstupy z/do agend, případně i stavy dílčích podání Snahou je standardizovat kontakt s občanem – využití jednotné formy komunikace pro všechny agendy Tam kde to je možné (legislativně), se spojuje rozsah agend možných k vyřízení u jednoho okénka (princip univerzální přepážky) Systém řeší plánování zdrojů pro občany (objednávání úředníků) ©2006 aplis.cz, a.s. All rights reserved.
Praktické zkušenosti a poznatky 10.11.2018 ©2006 aplis.cz, a.s. All rights reserved.
Původní stav na magistrátu Vysoká heterogenita v SMO Zájmů a představ o projektu Zavedených aplikací Pracovníků – uživatelů a jejich správy Autentizace a řízeného přístupu do aplikací Podpory některých agend (např.OP) na jednotlivých obvodech města ©2006 aplis.cz, a.s. All rights reserved.
Řešení - zvýšení homogenity 1 Soustavná práce s managementem a klíčovými uživateli, sady popisných dokumentů a práce s připomínkami, definice superuživatelů (Zájmy a představy o projektu) Důsledné rozložení funkcí FO a BO u každé z podporovaných agend (FO – eSMO, BO – současná agenda) (Zavedené aplikace) Standardizované integrační vrstvy zajišťující synchronní i asynchronní přenosy dat mezi eSMO a BO aplikací (SOA, BPEL, XML, WS,...) (Zavedené aplikace) ©2006 aplis.cz, a.s. All rights reserved.
Řešení - zvýšení homogenity 2 Jednotný přístup pracovníků, jednotná správa pracovníků (uživatelů a jejich správy) SSO pro aplikace eSMO, správa smluvních uživatelů – občanů, práva – autorizace – správa jednotlivých aplikací (Autentizace a řízeného přístupu do aplikací) Internetový přístup do eSMO, nezávislost na geografické vzdálenosti, tj. stejná podpora vybraných agend na jednotlivých obvodech města (podpora na obvodech) ©2006 aplis.cz, a.s. All rights reserved.
©2006 aplis.cz, a.s. All rights reserved. Další poznatky Přístup pracovníků zadavatele Pozitivní přístup Příležitost nikoliv hrozba Legislativa Mnohdy největší překážka Nekonečný příběh Poučení: Nenadávejte úředníkům, oni by mnohdy skutečně chtěli, ale ono to doopravdy nejde ©2006 aplis.cz, a.s. All rights reserved.
©2006 aplis.cz, a.s. All rights reserved. aplis.cz a projekt eSMO 10.11.2018 ©2006 aplis.cz, a.s. All rights reserved.
Postavení aplis.cz v projektu Jako součást vítězné aliance Siemens Siemens Systémová integrace a PM Digitalizace Dodávky technologií Další významní partneři projektu Oracle Databáze, midleware a CRM SW Sun Microsystems Hardware a JES SW Cisco IP telefonie ©2006 aplis.cz, a.s. All rights reserved.
©2006 aplis.cz, a.s. All rights reserved. Projekt eSMO a aplis.cz Architekt řešení Dodavatel aplikačního řešení abc Suite DMS a workflow eSSL – spisová služba Webový redakční systém Tvorba speciálních aplikací (Objednávkový systém) Tvorba datového skladu Tvorba integrační platformy (BPEL - WebServices) ©2006 aplis.cz, a.s. All rights reserved.
©2006 aplis.cz, a.s. All rights reserved. Projekt eSMO a aplis.cz Dodavatel systému monitoringu provozu (Novicom MoNET) Konzultační práce na implementaci CRM řešení Oracle (CIC) Konzultační práce na implementaci technologií Oracle databáze a AS, Sun Microsystems HW Spolupráce na digitalizaci dokumentů ©2006 aplis.cz, a.s. All rights reserved.
Systém pro komunikaci občana s úřadem – přináší to reálný užitek? 10.11.2018 ©2006 aplis.cz, a.s. All rights reserved.
©2006 aplis.cz, a.s. All rights reserved. Shrnutí přínosů Zlepšení úrovně poskytovaných služeb fyzickým a právnickým osobám Zvýšení transparentnosti a měřitelnost služeb občanům Využití stávajících agend bez potřeby rozsáhlých zásahů Postupná integrace dalších agend Možnost využití infrastruktury řešení pro další subjekty Velká angažovanost pracovníků zadavatele a dalších spolupracujících orgánů státní správy ©2006 aplis.cz, a.s. All rights reserved.
©2006 aplis.cz, a.s. All rights reserved. Inspirace i pro Vás? Uvažujete o podobném řešení? Kontaktujte nás: Vysvětlíme koncept v celém rozsahu Představíme Vám dílčí technologie a aplikace Pokusíme se stanovit rámcový projektový rozpočet a postupný plán implementace Předáme Vám zkušenosti v oblasti spolufinancování z fondů EU ©2006 aplis.cz, a.s. All rights reserved.
709 00 Ostrava – Mariánské Hory Kontakt aplis.cz, a.s. Jankovcova 57a 170 00 Praha 7 tel: +420 283 870 540 fax: +420 283 870 685 Pobočka Ostrava Boleslavova 7 709 00 Ostrava – Mariánské Hory tel: +420 596 639 950 email: sales@aplis.cz web: www.aplis.cz ©2006 aplis.cz, a.s. All rights reserved.