Fyzika - o čem je a o čem není

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SPECIÁLNÍ TEORIE RELATIVITY
Advertisements

Úvod do Teorie her. Vztah mezi reálným světem a teorií her není úplně ideální. Není úplně jasné, jak přesně postavit herněteoretický model a jak potom.
Co to je STR? STR je fyzikální teorie publikovaná r Albertem Einsteinem Nahrazuje Newtonovy představy o prostoru a čase Nazývá se speciální, protože.
Lekce 1 Modelování a simulace
Lekce 2 Mechanika soustavy mnoha částic
Teoretická výpočetní chemie
Vypracoval: Petr Hladík IV. C, říjen 2007
1 ÚVOD.
M e c h a n i k a Václav Havel, katedra obecné fyziky ZČU v plzni.
Obecná biologie.
Jak získat nadané žáky pro nové technologie Dora Kroisová 1.
Alena Cahová Důsledky základních postulátů STR. Teorie relativity je sada dvou fyzikálních teorií vytvořených Albertem Einsteinem:  speciální teorie.
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
Věda pro Debrujáry Debrujáři pro vědu Principy fyzikálního pokroku, historie, současnost a budoucnost Lenka Scholzová 29. března 2014.
Radiální elektrostatické pole Coulombův zákon
Křižovatky na cestách poznání Mirek Klvaňa, AsÚ AVČR Observatoř Ondřejov.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
1. Fyzikální obraz světa.
Elektromagnetické záření látek
Kvantové vlastnosti a popis atomu
01 Úvodní pojmy Mgr. Ladislav Dvořák PdF MU, Brno.
Chemie a její obory.
Vesmír.
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
OBSAH PŘEDMĚTU FYZIKA Mgr. J. Urzová.
OBSAH PŘEDMĚTU FYZIKA 1 Mgr. J. Urzová.
Speciální teorie relativity - Opakování
4.Dynamika.
Nejjednodušší hodiny prof. Jan Novotný, CSc. Masarykova univerzita 2013 Kód projektu: CZ.1.07/2.2.00/ Období řešení: 1/ /2014 Moduly jako.
Jak pozorujeme mikroskopické objekty?
FYZIKA 1 Obsah a metody fyziky 1.1 O čem fyzika pojednává
Fyzika 6.ročník ZŠ Fyzikální veličiny Creation IP&RK.
A) Úvod do fyziky původ slova Fyzika: z řečtiny, physikos = přírodní
Homogenní elektrostatické pole Jakou silou působí elektrické pole o napětí U = 100 V na elektron, je-li vzdálenost elektrod 1 cm? Jaké mu uděluje zrychlení?
Úvod do fyziky původ slova Fyzika: z řečtiny, physikos = přírodní
Z čeho a jak je poskládán svět a jak to zkoumáme
Výpisky z fyziky − 6. ročník
Úvod Co je to fyzika? Čím se tato věda zabývá?.
U3V – Obdržálek – 2013 Základní představy fyziky.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Vybrané kapitoly z fyziky Radiologická fyzika
Fyzika kondenzovaného stavu
I. Měřítka kvantového světa Cvičení KOTLÁŘSKÁ 2. BŘEZNA 2011 F4110 Kvantová fyzika atomárních soustav letní semestr
Vybrané kapitoly z fyziky Radiologická fyzika Milan Předota Ústav fyziky a biofyziky Přírodovědecká fakulta JU Branišovská 31 (ÚMBR),
1 Fyzika 2 – ZS_6 Atom vodíku. 2 Fyzika 2 – ZS_6.
Model atomu 1nm=10-9m 1A=10-10m.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Fyzika II, , přednáška 11 FYZIKA II OBSAH 1 INERCIÁLNÍ A NEINERCIÁLNÍ SYSTÉMY 2 RELATIVISTICKÉ DYNAMICKÉ VELIČINY V INERCIÁLNÍCH SYSTÉMECH 3 ELEKTROMAGNETICKÉ.
Vnitřní energie tělesa. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
Úvod do fyziky SPŠ SE Liberec a VOŠ Mgr. Jaromír Osčádal.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_15 Název materiáluObsah, rozdělení.
5.6 Řešení Schrödingerovy rovnice v jednoduchých případech … Částice v jednorozměrné nekonečně hluboké pravoúhlé potenciální jámě Částice v.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 20. Astrofyzika Název sady: Fyzika pro 3. a 4. ročník středních škol.
U3V – Obdržálek – 2016 Základní představy fyziky.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
1. Fyzikální obraz světa.
MATFYZIN Samuel Brablenec.
Fyzika – vybrané kapitoly
Částicový charakter světla
STR Mgr. Kamil Kučera.
1. Obsah a význam fyziky, struktura látek
Fyzika kondenzovaného stavu
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Hmota Částice Interakce
Kvantová fyzika.
FYZIKA Čím se budeme další čtyři roky zabývat?
FyM 1 Obecně o fyzice NMFy 160 FyM – Obdržálek –
Induktivní postupy ve výuce matematiky
Člověk a příroda Fyzika.
Transkript prezentace:

Fyzika - o čem je a o čem není U3V – 2017 – 2018 JAN OBDRŽÁLEK

Fyzika - o čem je a o čem není Fyzika je přírodní věda (× umění, víra, ...) Charakteristické rysy vědeckého přístupu důraz na objekt: minimalizovat vliv subjektu sdělitelnost (× intuice) otevřenost, návaznost (× hermeneutika) velký důraz na měření (kvantitativní výroky) 2

Fyzika - o čem je a o čem není Metoda rozvoje fyziky: vytvořit, ev. upravit model (včetně tvorby pojmů) pozorovat přírodu, ev. vlastní pokus porovnat výsledky s tím, co plyne z modelu podle výsledku ev. upravit model v těchto bodech se odkudkoli -vracet kamkoli zpět Velký význam modelů. Pozor – otázka „Co je to …“ předpokládá možnost rozkladu či redukce na jednodušší jevy Raději „Co se stane, když…“ 3

Fyzika - o čem je a o čem není Redukcionismus Je-li to možné, rozdělit složitý jev na dílčí. „sešití“ – nejde vždy o středování. Někdy je naopak důležitější struktura než prvky, které ji tvoří (počítač, mraveniště; kolektivní jevy). 4

Fyzika - o čem je a o čem není Klíčový význam měření Galileo: Co lze změřit, změřte. Co nelze změřit, převeďte na měřitelné. Lord Kelvin: If you can’t measure it, you can’t improve it. (IEC 1905) Pokud to jen lze, důraz na kvantitativní souhlas 5

Fyzika - o čem je a o čem není Hlavní kritérium pravdivosti teorie: shoda výsledků z modelu s výsledky z pozorování Další, dílčí kritéria: logická konzistence symetrie, jednoduchost Occamova břitva … 6

Fyzika - o čem je a o čem není Přírodní věda: jako Ch, Bi, Tech; meziobory Nezabývá se kategoriemi typu vědomí Mezi nimi: Nejzákladnější děje v neživé přírodě ale biomechanika, biofyzika,... i živé chemická vazba: energie okrajových elektronů v atomech mezní obory: fyzikální chemie, kvantová chemie, ... aplikace: technika, meteorologie, geofyzika, astrofyzika, ... Matematika: jazyk fyziky. 7

Fyzika - o čem je a o čem není Přírodní věda (× společenské vědy) Nezabývá se kategoriemi typu vědomí: vědomí, vůle, myšlenka, Bůh, dobro, zlo, smysl (života, věcí), krása apod. ty jsou pouze ve styčných oblastech – (didaktika, historie) 8

Fyzika - o čem je a o čem není Klasifikace podle předmětu studia Mezní obory: fyzikální chemie, kvantová chemie, biofyzika biomechanika ,… V rámci samotné fyziky existuje řada specializací: - podle jevů: optika, akustika, ... - konkrétní objekt: astrofyzika, geofyzika, meteorologie, ... - typy objektů: fyzika plazmatu, pevných látek, polovodičů, kovů, polymerů, ... - aplikace fyziky k danému cíli: metrologie, tech. fyzika, ... Každá má specifický obor zájmu a z něj plynoucí i metody. „Napříč obory“: synergetika, deterministický chaos, matematická fyzika ... 9

Fyzika - o čem je a o čem není Klasifikace podle metody studia Fyzika teoretická; experimentální; počítačová; Jiné cíle mají didaktika fyziky; historie fyziky; ... 10

Fyzika - o čem je a o čem není Podle stylu popisu: („Aristotelovská“ fyzika: spíš kvalitativní popis) Klasická fyzika (Newton, Galileo, Laplace, …) Relativistická: Rychlost světla: c = 299 792 458 m/s; ~ ∞ Kvantová fyzika: Planckova konstanta: ħ = 6,624 · 10 –34 J·s ~ 0 Antropomorfismus: „malé“, „velké“ 11

Fyzika - o čem je a o čem není Jiné fundamentální konstanty gravitační konstanta G = 6,673 ×10 –11 N·m2/kg2 Avogadrova konstanta NA = 6,022 × 10 –23 mol–1 Boltzmannova konstanta kB = 1,381 × 10 –23 J/K elementární náboj e = 1,602 × 10 –19 C … 12

Fyzika - o čem je a o čem není Filozofie a fyzika Metoda induktivní × deduktivně axiomatická Příklad: Keplerova pozorování planet | induktivní model, 3 Keplerovy zákony; Newtonův gravitační zákon. Dedukce: z N. pohybových zákonů + N. gravitačního zákona lze deduktivně odvodit Keplerovy zákony (a to v přesnějším tvaru). 13

Fyzika - o čem je a o čem není Vysvětlení kauzální (příčinné) × teleologické (účelové) kauzální: Těleso se pohybuje pod vlivem síly (příčina) F tak, že jeho zrychlení a je rovno a = F/m (odkud získám r coby důsledek dvojí integrací) Světlo (ale také částice) se na rozhraní odráží tak, že úhel odrazu = úhel lomu 14

Fyzika - o čem je a o čem není Vysvětlení teleologické (účelové) Těleso se pohybuje po takové dráze a takovým způsobem, aby akce, tj. ∫ L(r,v) dt, byla minimální. Světlo (ale také částice) se pohybuje při odrazu po takové dráze, aby se z výchozího do cílového bodu dostalo v co nejkratším čase. 15

Fyzika - o čem je a o čem není Vysvětlení Rovnovážné stavy; „stacionární děje“ Archimédův zákon; fázové přechody 16

Fyzika - o čem je a o čem není Co s rozpory ve vědě? Rozpor teorie s praxí: – revize měření (Weberův pokus) – revize toho, která teorie a jak byla použita (např. příliš zjednodušený model) – revize teorie samé (Michelsonův-Morleyův pokus) 17

Fyzika - o čem je a o čem není Vnitřní rozpory, nekonzistence teorie Občas „bolavá místa“ teorie - nekonzistentnost je nejjednodušším (příp. zatím jediným) řešením. Chemie předkvantového věku: benzen vs. cyklohexatrien Fyzika: Bohrův model vodíku 18

Fyzika - o čem je a o čem není Pověry Struktura a metody vědy („Jakmile se zjistí v teorii jediný nesoulad, tak se teorie vyhodí“). Neporozumění (relativita, kvanta): „Relativita předpokládá, že c = konst“, „paradoxy“ relativity. Vágní formulace: „Nazuju-li si dostatečné velké laptě, zašlápnu na zahrádce, cokoli chci“ 19

Děkuji za pozornost  20