Ing. Martin Kulhánek, Ph.D. A330

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Význam organické hmoty v půdě
Advertisements

Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
ekologickém zemědělství
HNOJIVA Fuitová Jitka.
Číslo projektu:  CZ.1.07/1.5.00/ Název VM: Hnojiva anorganická Kód VM:
Okopaniny nízký obsah sušiny ( %) vysoké hospodářské výnosy
BRAMBORY (SOLANUM TUBEROSUM)
Vznik a složení půdy Vznik půdy
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
VOJTĚŠKA SETÁ (MEDICAGO SATIVA)
Krajina a životní prostředí
VÝŽIVA ROSTLIN.
Humus Odumřelé org.l. v různém stupni rozkladu a resyntézy, jejichž část je vázána na minerální podíl.
Magisterský studijní program FVL a FVHE
Rostlinná produkce a prostředí
Pícniny - rozdělení a využití
FOSFOR 15P Jana Malinovská.
MIKROBIOLOGIE PŮDY   Úvod Hlavní skupiny mikroorganismů
Zemědělství.
Minerální výživa VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.08/Li
ČLOVĚK A PŘÍRODA Přírodopis
Digestáty: druhotné využití odpadů v zemědělství
Využití mikrobiálních inokulací pro revitalizaci půd O. Mikanová Výzkumný ústav rostlinné výroby - Ruzyně.
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Půda Svět práce, 6. ročník VY_32_INOVACE_322, 17. sada, SP ANOTACE
SVAZENKA VRATIČOLISTÁ (PHACELIA TANACETIFOLIA)
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Téma: Vybrané zemědělské plodiny krmná řepa II
Polní plodiny Filip Bordovský.
Základy výživy a krmení hospodářských zvířat
Zpracoval: ing. Pavel Králík
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ročník: druhý Téma:Vybrané.
Prof. Ing. Jan Vašák, CSc. Katedra rostlinné výroby ČZU v Praze 17. října 2006.
01.5 Produkce hnoje, močůvky, výroba kompostu Ing. Magda Pavezová
Kukuřice setá (Zea mays)
Téma: Vybrané zemědělské plodiny brambory II
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
K čemu jsou soli užitečné – hnojiva, keramika, pesticidy, prací prostředky Chemie 9. ročník Základní škola Benešov, Jiráskova 888 Ing. Jitka Moosová.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt LITERACY Minerální výživa rostlin.
Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí. NITRÁTOVÁ SMĚRNICE a s tím související ochrana životního prostředí.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
MAKROELEMENTY (2. část) Předmět Pěstování rostlin Obor Agropodnikání.
Hnojiva aneb přikrmování rostlin. Rozdělení hnojiv a) podle skupenství pevná hnojiva kapalná hnojiva b) podle působení na rostliny přímá hnojiva – obsahují.
Organická hmota v půdě Rozdělení půdní organické hmoty (podle stupně přeměny) Humusotvorný materiál Meziprodukty rozkladu a syntézy (nespecifické látky)
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí. NITRÁTOVÁ SMĚRNICE a s tím související ochrana životního prostředí.
Organická hmota v půdě Soubor všech odumřelých organických látek rostlinného i živočišného původu Odumřelá organická hmota v různém stupni rozkladu a resyntézy,
Průmyslová hnojiva. s rozvojem zemědělství postupně přestalo postačovat použití statkových hnojiv => rozvoj výroby průmyslových hnojiv dodávají do půdy.
Návrhy změn požadavků podmíněnosti a greeningu Lubomír Smrček Podklady pro prezentaci pocházejí z materiálů odboru přímých.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo CZ.1.07/1.1.26/
PEDOSFÉRA VY_32_INOVACE_23_464
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Pedosféra.
Role mykorhizních symbióz v minerální výživě rostlin
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_147_ Půda
ÚVOD DO VÝŽIVY ROSTLIN DĚLENÍ ŽIVIN Z POHLEDU ROSTLINY
(podle stupně přeměny)
Kvalita humusu Rozdělení půdní organické hmoty Humusotvorný materiál
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Koloběh fosforu v životním prostředí - vztah k výživě zvířat
Jak zlepšit – jak změnit – lze vytvořit půdu „novou“?
Hnojení minerálními hnojivy
vodní režim příjem, vedení a výdej množství vody v těle funkce
DZES 5 od hodnocení porušení
Půdy.
Transkript prezentace:

Ing. Martin Kulhánek, Ph.D. A330 kulhanek@af.czu.cz Zemědělské systémy 1 Výživa rostlin Ing. Martin Kulhánek, Ph.D. A330 kulhanek@af.czu.cz

Populační nárůst = potřeba zvyšování výnosů rok 1960 5 ha zemědělské půdy/obyv. (0,4 ha orné) rok 2016 Denní přírůstek obyvatel – 225 000 2 ha zemědělské půdy/obyv. (0,2 ha orné) (ČR – 0,29 ha orné půdy/obyv. – denně ubyde 25 ha orné půdy !) ? rok 2050 1 ha zemědělské půdy/obyv. (0,08 ha orné) = potřeba udržení výnosů + 1 mld. obyvatel 10 let + 1 mld. obyvatel 120 let (http://www.worldometers.info/cz/)

Výživa rostlin - Agrochemický trojúhelník Vnější faktory (počasí) Půda Hnojivo

Složení rostlin – Rostlinné živiny (živina – prvek nutný a nezastupitelný ve výživě rostlin) Základní biogenní prvky (%) C H O 45 6 45 Makroprvky (%) – podíl větší než 0,05% v sušině rostlin N 1,5 P 0,2 K 1,0 Ca 0,5 Mg 0,2 S 0,1 Mikroprvky – podíl menší než 0,05% v sušině rostlin B 20 ppm – 0,002 % Fe 100 ppm – 0,01 % Mn 50 ppm – 0,005 % Zn 20 ppm – 0,002 % Cu 6 ppm – 0,0006 % Mo 0,1 ppm – 0,00001 % Cl 100 ppm – 0,01 % Prvky postradatelné (užitečné) (%) – Si, Al, Na, (Cl↑) ppm – part per milion, – např. mg/kg

C C 96% O O O H H N N P P 3,5% K+ K K Ca2+ Ca Ca Mg2+ Mg Mg SO42- S S Příjem živin rostlinami C C 96% O O O H H CO2 NH4+, NO3- N N H2PO4-, HPO42- P P O2 3,5% H2O K+ K K Ca2+ Ca Ca Mg2+ Mg Mg SO42- S S Mikroelementy B, Fe, Mn, Zn, Cu, Mo, Cl Mikroelementy B, Fe, Mn, Zn, Cu, Mo, Cl půda (substrát) Půdní roztok

Půda Koloběh živin Výpar Krmiva Povrchový odtok Sorpce Uvolňování Srážky NPK Potraviny Potraviny Minerální hnojiva Výpar rostlinné z b ytky Krmiva Stájová hnoj v a i Povrchový odtok Průsak Půda Sorpce Uvolňování

1.Organické Látky Organické látky (OL) jsou sloučeniny uhlíku se schopností se vzájemně řetězit Produkují je rostliny, živočichové a mikroorganismy Nedoplňují se minerálními hnojivy

1.1. Rozdělení organických látek Primární organické látky ( stájová hnojiva, rostlinné zbytky ) Mineralizace Humifikace Sekundární OL Vliv na půdní úrodnost Výrazný vliv na půdní vlastnosti Poločas rozpadu 100 – 1000 let Zástupce – Humus, HK, FK Sekundární OL Vliv na půdní úrodnost Výrazný vliv na půdní vlastnosti Poločas rozpadu 100 – 1000 let Zástupce – Humus, HK, FK Uvolňování živin Uvolňování živin CO2 a H2O CO2 a H2O

1.2. Význam organických látek v půdě zlepšení fyzikálních vlastností účinnější zadržování a transport vody lepší sorpce živin vyšší pufrační schopnost vyšší mikrobiální aktivita vyšší využití dodaných živin poutání cizorodých prvků

Hnojiva – rozdělení 2. Organická hnojiva 3. Minerální hnojiva (průmyslová, koncentrovaná)

2. Organická hnojiva 2.1. Stájová hnojiva 2.2. Ostatní org. hnojiva Vyšší obsah vody (až 99%) Malá koncentace živin (desetiny až setiny %) Obsahují organické látky

2.1. Stájová hnojiva 2.1.1. Chlévská mrva 2.1.1. Chlévská mrva 2.1.2. Hnůj 2.1.3. Močůvka 2.1.4. Kejda Výkaly hospodářských zvířat Zbytky steliva Zbytky krmiva Nepoužívá se jako hnojivo 2. Organická hnojiva

2.1. Stájová hnojiva 2.1.2. Hnůj Výkaly hospodářských zvířat Zbytky steliva Zbytky krmiva Po uložení na hnojišti (9-12 měsíců) 2. Organická hnojiva Použití: Okopaniny (brambory, řepa), kukuřice Dávky: 20 – 40 – 60 t.ha-1

2.1. Stájová hnojiva 2.1.3. Močůvka Moč hospodářských zvířat, která proteče pod rošty a zkvasí Skladování v jímkách Obsah sušiny 2-3% 2. Organická hnojiva Použití: Okopaniny, kukuřice, řepka zaorávka se slámou (C:N) Dávky: ± 40 t.ha-1

2.1. Stájová hnojiva 2.1.4. Kejda Výkaly hospodářských zvířat, které protečou pod rošty a jsou splachovány technologickou vodou do jímky Při bezstelivovém roštovém ustájení Obsah sušiny ± 7% 2. Organická hnojiva okopaniny, kukuřice, řepka Dávka je limitována % dusíku v kejdě.

2.2. Ostatní organická hnojiva 2.2.1. Strniště 2.2.1. Strniště Po pšenici 2.2.2. Nať 2.2.3. Chrást 2.2.4. Sláma 2.2.5. Zelené hnojení 2.2.6. Komposty Nepatří mezi hnojiva Zbytky stonků, opadané listy Kořeny Kryje ½ potřeby organických látek 2. Organická hnojiva Po vojtěšce Po kukuřici

2.2. Ostatní organická hnojiva 2.2.2. Nať a 6.2.3. Chrást Nadzemní hmota brambor, mrkve, řepy… Nať 2. Organická hnojiva Chrást Zaorání po sklizni Dodání org. látek Dodání N

2.2. Ostatní organická hnojiva 2.2.4. Sláma Nadzemní hmota zrnin Různé využití Zaorání jako organické hnojivo Sláma olejnin, hrachu, kukuřice na zrno Podestýlka do stáje (sl. obilovin, přednost se dává jarním) Další využití – např. palivo 2. Organická hnojiva

2.2. Ostatní organická hnojiva 2.2.4. Zelené hnojení Zaorání meziplodiny Rychle rostoucí plodina (hořčice, svazenka) Zařazení ve volném termínu v osevním postupu (min. 2 měsíce) Zaorání Dodání org. látek Protierozní působení Udržení živin a vody Podpora včelstev 2. Organická hnojiva

2.2. Ostatní organická hnojiva 2.2.6. Komposty Směs organických a minerálních látek oživená o půdní mikrofloru, v níž probíhají, nebo již proběhly humusotvorné procesy Typy: 2.2.6.1. Statkový kompost 2.2.6.2. Průmyslový kompost 2.2.6.3. Speciální, substráty 2. Organická hnojiva

3. Minerální hnojiva (Průmyslová) Vysoký obsah živin Bez vody nebo malý obsah vody Bez organických látek Většinou granule nebo prášek, kapalná forma

Děkuji za pozornost Спасибо за Ваше внимание Thanks for your attention Danke für die Aufmerksamkeit cảm ơn bạn đã quan tâm 謝謝你的關注 Martin Kulhánek kulhanek@af.czu.cz