Slovní úlohy o společné práci − 2

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Advertisements

Slovní úlohy o společné práci − 2
Slovní úlohy o společné práci
Slovní úlohy řešené rovnicí II.
Slovní úlohy o společné práci − 3
Slovní úlohy o pohybu Varianta 2: Pohyby stejným směrem.
Slovní úlohy o společné práci
Slovní úlohy na společnou práci
Slovní úlohy o směsích (řešené lineární rovnicí o jedné neznámé)
Matematika – 9.ročník Slovní úlohy o pohybu - 1
Slovní úlohy o společné práci
Slovní úlohy o pohybu Varianta 1: Pohyby proti sobě (1. část)
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Slovní úloha o společné práci
Slovní úlohy o pohybu Varianta 1: Pohyby proti sobě (2. část)
Slovní úlohy o společné práci
Lineární rovnice Lineární rovnice s jednou neznámou máj vzorec
Slovní úlohy Obr. 1 (řešené pomocí rovnic) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radomír Macháň. Dostupné z Metodického.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Matematika a její aplikace Slovní úlohy na 2. stupni základní školy Slovní úloha – společná práce 1 VY_42_INOVACE_27 Sada 4 Základní škola T. G. Masaryka,
Matematika a její aplikace Slovní úlohy na 2. stupni základní školy Slovní úloha – společná práce 2 VY_42_INOVACE_28 Sada 4 Základní škola T. G. Masaryka,
Slovní úlohy (s procenty v zadání řešené pomocí rovnic)
Slovní úlohy o společné práci
Matematika a její aplikace
Matematika a její aplikace Slovní úlohy na 2. stupni základní školy Slovní úloha – společná práce 3 VY_42_INOVACE_29 Sada 4 Základní škola T. G. Masaryka,
Slovní úlohy řešené rovnicemi
1 Pohybové úlohy 2 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpo č tu Č R. Provozováno Výzkumným ústavem.
3.3 SLOVNÍ ÚLOHY - lineární rovnice Mgr. Petra Toboříková.
Společná práce. 1.Pozorně si přečti text úlohy (raději několikrát). 2. Mezi neznámými údaji zvol jeden, o kterém nevíš vůbec nic, jako neznámou. 3. Pomocí.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Rachotová Markéta Název: VY_32_INOVACE_11C_16_Slovní úlohy o společné.
Gymnázium a obchodní akademie Mariánské Lázně Mgr. Klára Tesařová.
Slovní úlohy o společné práci VY_42_INOVACE_24_01.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Slovní úlohy o společné práci − 3. Jak při řešení slovních úloh postupovat? 1. Pozorně si přečti text úlohy (raději několikrát). 2. Mezi neznámými údaji.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Poměr v základním tvaru.
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Slovní úlohy o směsích (řešené lineární rovnicí o jedné neznámé)
Zlomky Porovnávání zlomků..
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Slovní úlohy o společné práci
L i n e á r n í r o v n i c e II. Matematika 8.ročník ZŠ
Slovní úlohy – řešení soustavou – 1
Soustava lineárních rovnic
Řešení slovních úloh rovnicemi
Slovní úlohy o pohybu Pohyby proti sobě s časovým posunem.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Název školy: ZŠ a MŠ Březno Autor: Jaroslava Pilná
Řešení slovních úloh rovnicemi
Rovnice ve slovních úlohách III.
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Slovní úlohy o společné práci stejný čas
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
SLOVNÍ ÚLOHY O SPOLEČNÉ PRÁCI
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
Slovní úlohy na společnou práci
Slovní úlohy o společné práci − 2
Slovní úlohy o společné práci
Slovní úlohy o společné práci
Slovní úlohy o směsích (řešené lineární rovnicí o jedné neznámé)
Slovní úlohy o pohybu Varianta 1: Pohyby proti sobě (1. část)
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
Poměr v základním tvaru.
Slovní úlohy o pohybu Varianta 2: Pohyby stejným směrem.
Slovní úlohy o společné práci − 3
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Transkript prezentace:

Slovní úlohy o společné práci − 2

Jak při řešení slovních úloh postupovat? 1. Pozorně si přečti text úlohy (raději několikrát). 2. Mezi neznámými údaji zvol jeden, o kterém nevíš vůbec nic, jako neznámou. 3. Pomocí zvolené neznámé a zadaných podmínek vyjádři všechny ostatní údaje z textu. 4. Vyjádři logickou rovnost plynoucí z textu úlohy a na jejím základě sestav rovnici a vyřeš ji. 5. Proveď zkoušku, kterou ověříš, že získané výsledky vyhovují všem podmínkám úlohy. 6. Napiš odpovědi na otázky zadané úlohy.

Tak si to pojďme ukázat na konkrétních příkladech. Slovní úloha o společné práci Úlohy o společné práci jsou si velice podobné a počítají se v podstatě pořád stejně. Takže: Pracovat mohou dvě, tři, ale i více těles, osob najednou. Práci začnou i ukončí většinou naráz (stejná doba společné práce, stejný čas). Můžeme však počítat i příklady, kdy tělesa, osoby nepracují naráz, ale jeden začne a druhý se k němu přidá, či naopak začnou společně a jeden skončí dříve (pak doba, čas společné práce stejný není). Celá společná práce se rovná jedné (ať pracují 2, 3, 4 nebo i více jedinců, to, na čem společně „makají“, je vždy rovno 1). Při výpočtech vycházíme vždy z toho, jakou část společné práce udělá každé těleso, každá osoba za časovou jednotku (hodinu, den, minutu…) Celá společná práce je tvořena součtem částí společné práce, vykonaných jednotlivými tělesy, osobami, které se na společné práci podílejí. Tak si to pojďme ukázat na konkrétních příkladech. Někdy nemusí pracovat společně, ale mohou pracovat proti sobě, např. jednou rourou voda přitéká, druhou odtéká. Pak není společná práce tvořena součtem, ale rozdílem.

Slovní úloha o společné práci Úlohy o společné práci jsou si velice podobné a počítají se v podstatě pořád stejně. Takže: Pracovat mohou dvě, tři, ale i více těles, osob najednou. Práci začnou i ukončí většinou naráz (stejná doba společné práce, stejný čas). Můžeme však počítat i příklady, kdy tělesa, osoby nepracují naráz, ale jeden začne a druhý se k němu přidá, či naopak začnou společně a jeden skončí dříve (pak doba, čas společné práce stejný není). Můžeme však počítat i příklady, kdy tělesa, osoby nepracují naráz, ale jeden začne a druhý se k němu přidá, či naopak začnou společně a jeden skončí dříve (pak doba, čas společné práce stejný není). Celá společná práce se rovná jedné (ať pracují 2, 3, 4 nebo i více jedinců, to, na čem společně „makají“, je vždy rovno 1). Při výpočtech vycházíme vždy z toho, jakou část společné práce udělá každé těleso, každá osoba za časovou jednotku (hodinu, den, minutu…). Právě na tento typ příkladů o společné práci se teď podíváme. Celá společná práce je tvořena součtem částí společné práce, vykonaných jednotlivými tělesy, osobami, které se na společné práci podílejí. Tak si to pojďme ukázat na konkrétních příkladech. Někdy nemusí pracovat společně, ale mohou pracovat proti sobě, např. jednou rourou voda přitéká, druhou odtéká. Pak není společná práce tvořena součtem, ale rozdílem.

Slovní úloha o společné práci Ukázka zadání takové úlohy: Prvním přítokem se bazén naplní za 20 hodin, druhým za 30 hodin. Za jak dlouho se bazén naplní, jestliže se nejdříve na 5 hodin otevře jen první přítok a teprve potom i přítok druhý?

Slovní úloha o společné práci Jako neznámou x zvolíme veličinu, o které víme nejméně, a tou je doba společné práce, tzn. doba, kdy byly otevřeny oba přítoky společně. Mimochodem − jde o dobu, po kterou byl otevřen druhý přítok. 1. přítokem by se bazén naplnil za 20 hodin, což znamená, že za 1 hodinu by se naplnila 1/20 bazénu, za 2 hodiny pak 2/20 atd. Protože se bazén nejdříve plnil 5 hodin jen tímto přítokem a pak teprve oběma společně, je i doba plnění tímto přítokem o 5 hodin delší než doba společná, tzn. (x + 5) hodin a naplněná část bazénu za tuto dobu je tedy (x + 5)/20. 2. přítokem by se bazén naplnil za 30 hodin, což znamená, že za 1 hodinu by se naplnila 1/30 bazénu, za 2 hodiny pak 2/30 atd. Za x hodin společné práce se tedy naplní x/30 bazénu. První přítok byl otevřen o 5 hodin dříve, tzn. po dobu o 5 hodin delší, tj. (x + 5) hodin. Prvním přítokem se bazén naplní za 20 hodin, druhým za 30 hodin. Za jak dlouho se bazén naplní, jestliže se nejdříve na 5 hodin otevře jen první přítok a teprve potom i přítok druhý?

Příklad: Prvním přítokem se bazén naplní za 20 hodin, druhým za 30 hodin. Za jak dlouho se bazén naplní, jestliže se nejdříve na 5 hodin otevře jen první přítok a teprve potom i přítok druhý? Tak ještě jednou a pomaleji.

Příklad: Prvním přítokem se bazén naplní za 20 hodin, druhým za 30 hodin. Za jak dlouho se bazén naplní, jestliže se nejdříve na 5 hodin otevře jen první přítok a teprve potom i přítok druhý?

Typická rovnice slovních úloh o společné práci Příklad: Prvním přítokem se bazén naplní za 20 hodin, druhým za 30 hodin. Za jak dlouho se bazén naplní, jestliže se nejdříve na 5 hodin otevře jen první přítok a teprve potom i přítok druhý? Čas navíc, po který pracuje samostatně před společným časem Doba společné práce Jedna celá společná práce. Doba práce prvního Doba práce druhého Typická rovnice slovních úloh o společné práci

Zbavíme se zlomků vynásobením celé rovnice společným jmenovatelem Příklad: Prvním přítokem se bazén naplní za 20 hodin, druhým za 30 hodin. Za jak dlouho se bazén naplní, jestliže se nejdříve na 5 hodin otevře jen první přítok a teprve potom i přítok druhý? Společně se bude bazén oběma přítoky plnit 9 hodin. Otázka se však neptá na dobu společného plnění, ale na dobu, za kterou se bazén naplní. Proto musíme vzít v úvahu i prvních 5 hodin plnění, kdy se plnilo jen prvním přítokem. Bazén se tedy naplnil za 9 a 5, tj. 14 hodin. Zbavíme se zlomků vynásobením celé rovnice společným jmenovatelem Bazén se naplní za 14 hodin.

Příklad: Rybník se vypustí větším stavidlem za 10 dní, menším za 12 dní. Letos vypouštěli tak, že první čtyři dny otevřeli jen větší stavidlo, teprve pak otevřeli také stavidlo menší. Urči dobu, kterou letos trvalo vypouštění rybníku.

__ . Příklad: Vypouštění rybníku trvalo přibližně 7,27 hodiny. Rybník se vypustí větším stavidlem za 10 dní, menším za 12 dní. Letos vypouštěli tak, že první čtyři dny otevřeli jen větší stavidlo, teprve pak otevřeli také stavidlo menší. Urči dobu, kterou letos trvalo vypouštění rybníku. Opět pozor na to, že jsme vypočítali dobu společného vypouštění. Rybník se však nejdříve 4 hodiny vypouštěl jen větším stavidlem a teprve potom oběma stavidly společně. Celková doba vypouštění je tedy 3,27 + 4 = 7,27 hodiny. __ . Vypouštění rybníku trvalo přibližně 7,27 hodiny.

Příklad: Závod A je schopen splnit zakázku za 12 dní, závod B splní tutéž zakázku za 18 dní. Za kolik dní bude zakázka splněna, jestliže první dva dny na ní pracuje jen závod A, zbývající dny pak oba závody?

Zakázka bude splněna za 8 dní. Příklad: Závod A je schopen splnit zakázku za 12 dní, závod B splní tutéž zakázku za 18 dní. Za kolik dní bude zakázka splněna, jestliže první dva dny na ní pracuje jen závod A, zbývající dny pak oba závody? Pozor na to, že jsme vypočítali dobu společné práce na zakázce. Dva dny však na ni pracoval jen závod A, teprve potom oba závody společně. Celková doba plnění celé zakázky je tedy 6 + 2 = 8 dní. Zakázka bude splněna za 8 dní.