Šestnáctková a osmičková soustava

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Advertisements

Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
ČÍSELNÉ SOUSTAVY Mgr. Petr Němec ©2009
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Výukový program: Mechanik elektrotechnik Název programu: Číslicová technika II. ročník Šestnáctková číselná soustava Vypracoval: Mgr. Holman Pavel Projekt.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada08 AnotaceVysvětlení.
Násobení a dělení lomených výrazů
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada08 AnotaceVysvětlení.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada08 AnotacePostup.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Převody mezi desítkovou a dvojkovou soustavou.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada08 AnotaceMinimalizace.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Číselné soustavy.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada08 AnotaceSeznámení.
Číselné soustavy.  Obecně lze libovolné celé kladné číslo zapsat polynomem a n  z n + a n-1  z n-1 + … + a 0  z 0, kde z je libovolné přirozené číslo.
Elektrické stroje netočivé
Síťový transformátor VY_32_INOVACE_36_722
Kótování VY_32_INOVACE_26_511
Číselné soustavy – úvod a historie
Strojní obrábění – nástroje na frézování
Regulované soustavy VY_32_INOVACE_37_748
Struktura povrchu VY_32_INOVACE_45_899
Aldehydy, ketony VY_32_INOVACE_24_478
Topné plyny VY_32_INOVACE_17_328
Technické materiály - litina
Metody měření odporovými teploměry
Velkoobchod, maloobchod
Kombinované zesilovací stupně
Pohonné hmoty VY_32_INOVACE_25_509
Subjekty trhu VY_32_INOVACE_40_802
Hospodářská politika VY_32_INOVACE_40_815
Hlavní části CNC strojů 2
Vnitřní struktura technických materiálů
Statky, služby VY_32_INOVACE_40_797
Složení betonu VY_32_INOVACE_02_029
Svařování plamenem 4 VY_32_INOVACE_22_437
Umělý kámen VY_32_INOVACE_25_504
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
Převislé konstrukce VY_32_INOVACE_02_022
Legendy VY_32_INOVACE_26_512
Pracovní třídy zesilovačů
Strojní obrábění – základní způsoby frézování
Regulované soustavy statické
Převody mezi číselnými soustavami 3
Zvedáky VY_32_INOVACE_21_412
Markýzy VY_32_INOVACE_02_024
AUTOMATIZAČNÍ TECHNIKA Číselné soustavy
Aritmetické operace v číselných soustavách
Kreslení základních strojních součástí
Kolíkové spoje a čepy VY_32_INOVACE_31_626
Regulované soustavy statické s dopravním zpožděním
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Hořáky VY_32_INOVACE_17_325 Projekt.
Regulované soustavy astatické
Jednotky VY_32_INOVACE_11_203
Lineární nerovnice 2 VY_32_INOVACE_10_199
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Beton VY_32_INOVACE_25_499 Projekt.
Výrobní činitelé v podniku
Logický výraz VY_32_INOVACE_08_153
Nabídka VY_32_INOVACE_40_800
Stavba atomu VY_32_INOVACE_12_227
Vlastnosti kapalin VY_32_INOVACE_11_223
Vlastnosti elektrického náboje
Funkcionalismus VY_32_INOVACE_46_938
Regulátory derivační VY_32_INOVACE_37_747
Výrazy-algebraické vzorce
Investiční majetek VY_32_INOVACE_41_828
Typy čar VY_32_INOVACE_26_522
Rozdělení zvuků VY_32_INOVACE_12_225
TŘECÍ PŘEVODY VY_32_INOVACE_31_ 617
Sklady, skladování VY_32_INOVACE_41_829
Zvukové izolace VY_32_INOVACE_02_039
Transkript prezentace:

Šestnáctková a osmičková soustava STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Šestnáctková a osmičková soustava VY_32_INOVACE_08_143 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 08 Anotace Obecné vyjádření čísla, popis šestnáctkové a osmičkové soustavy Klíčová slova Vyjádření čísla, polynom, soustava šestnáctková, osmičková, základ, váha, řád, koeficienty Předmět Elektronika Autor, spoluautor Ing. Karel Filas Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace Potřebné pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 4. ročník, žáci 18 – 19 let, maturitní obor Mechanik seřizovač Speciální vzdělávací potřeby Ne Zdroje Seznam viz poslední snímek 1

Vyjádření čísla v číselné soustavě STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Vyjádření čísla v číselné soustavě Číslo je abstraktní pojem. V praxi jim vyjadřujeme počet, množství nebo velikost. V různých technických zařízeních se pro zpracování nebo pro přenos převede číselný údaj do tzv. unitárního kódu tím, že se číslo vyjádří počtem po sobě jdoucích impulsů. Každé přirozené číslo N lze zapsat pomocí polynomu ve tvaru kde N je číslo vyjádřené v číselné soustavě o základu z. z je základ číselné soustavy, kladné číslo větší než jedna, mocnina čísla z udává řád ai číselné koeficienty pro něž platí ai <0, 1, 2,…, z-1>. Nazýváme je číslice neboli cifry, o číslici ai říkáme, že je číslicí i-tého řádu. Označuje se také jako váha. Koeficient ai udává kolikrát příslušný řád v čísle obsažen. Nejvyšší koeficient je vždy o 1 menší než základ z (z – 1), n je počet řádových míst. Hodnota každé číslice je dána její pozicí v sekvenci symbolů. Každá číslice má touto pozicí dánu svou váhu pro výpočet celkové hodnoty čísla. 2

Nejnižší řád kladné části čísla je vždy 1, protože z0 = 1 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Tento zápis nazýváme rozvojem čísla N v soustavě o základu z. Číslo N běžně píšeme pouze pomocí koeficietů ai seřazených od nejvyššího řádu zleva doprava. Tento zápis nazýváme pozičním zápisem přirozeného čísla N v soustavě o základu z. Označení poziční znamená, že každá číslice má v zápisu čísla na jiném místě (jiné pozici) odlišný význam. Například 724 se nerovná 472. V praxi se běžně používá soustava o základu deset (desítková, decimální). Tehdy v zápisu čísla nepoužíváme ani označení základu z. Ve výpočetní a číslicové technice, v elektronice apod. používáme ještě soustavy o základu dva (dvojková, binární), šestnáct (šestnáctková, hexadecimální) a někdy i osm (osmičková, oktalová). Pomocí polynomu lze samozřejmě vyjádřit i číslo reálné, tedy včetně desetinných míst. desetinná část Nejnižší řád kladné části čísla je vždy 1, protože z0 = 1 3

Šestnáctková (hexadecimální) číselná soustava STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Šestnáctková (hexadecimální) číselná soustava Základ soustavy z = 16, nejvyšší koeficient: z – 1 = 15 Počet číslic (koeficientů) ai = 16 (0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, A, B, C, D, E, F) Řády atd. 1048576 65536 4096 256 16 1 165 164 163 162 161 160 Řády se zapisují od nejnižšího zprava doleva (jednotky, šestnáctky, 250šestky atd.). Vyšší řád je šestnáctinásobkem řádu předchozího. Pro hodnoty 10 až 15 nestačí číslice, používají se písmena A až F. A = 10, B = 11, C = 12, D = 13, E = 14, F = 15 4

Použití šestnáctkové soustavy STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použití šestnáctkové soustavy Díky jednoduchému vzájemnému převodu mezi šestnáctkovou a dvojkovou soustavou (16 je čtvrtou mocnou dvojky), se šestnáctková soustava často používá v oblasti informatiky, například pro adresy v operační paměti počítače. V podstatě všechny současné počítače pracují ve dvojkové soustavě, protože je to z konstrukčního hlediska nejvýhodnější. Mnohaciferná dvojková čísla jsou však pro člověka dlouhá a nepřehledná. Proto se při programování počítačů často vyjadřují dvojková čísla a kódy v šestnáctkové soustavě, kde je počet cifer 4x menší. 5

Příklad Číslo 1AF16 vyjádřete pomocí polynomu STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Příklad Číslo 1AF16 vyjádřete pomocí polynomu Jednotlivé koeficienty ai (zde číslice 1, A, F) vynásobíme příslušnou mocninou základu číselné soustavy. Základ pro každý řád umocňujeme v pořadí zprava. První mocnitel zprava je vždy nula, protože nejnižší řád přirozeného čísla v každé číselné soustavě je vždy 1 (jednotky), protože platí z0 = 1, zde 160 = 1. 1AF16 = 1 · 162 + A · 161 + F · 160 = 1 · 256 + A · 16 + F · 1 Za koeficienty A, F dosadíme jejich hodnoty (A = 10, F = 15) 1AF16 = 1 · 162 + A · 161 + F · 160 = 1 · 256 + 10 · 16 + 15 · 1 Slovně vyjádřeno: 1 250šestka + 10 šestnáctek + 15 jednotek Vidíme, že: Sečteme-li hodnoty v polynomu, dostaneme číslo v desítkové soustavě. Číslo 1AF v šestnáctkové soustavě je 432 v desítkové soustavě. Zápis: 1AF16 = 43210 6

Osmičková (oktalová) číselná soustava STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Osmičková (oktalová) číselná soustava Základ soustavy z = 8, nejvyšší koeficient: z – 1 = 7 Počet číslic (koeficientů) ai = 8 (0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7) Řády atd. 32768 4096 512 64 8 1 85 84 83 82 81 80 Řády se zapisují od nejnižšího zprava doleva (jednotky, osmičky, 60čtyřky atd.). Vyšší řád je osminásobkem řádu předchozího. Použití osmičkové soustavy (je podobné jako šestnáctkové soustavy) Díky jednoduchému převodu mezi osmičkovou a dvojkovou soustavou (8 je třetí mocnou dvojky), se osmičková soustava také používá v oblasti informatiky. Při programování počítačů se někdy vyjadřují dvojková čísla a kódy kromě šestnáctkové soustavy, také v osmičkové, kde je počet cifer 3x menší. 7

Příklad Číslo 1758 vyjádřete pomocí polynomu STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Příklad Číslo 1758 vyjádřete pomocí polynomu Jednotlivé koeficienty ai (zde číslice 1, 7, 5) vynásobíme příslušnou mocninou základu číselné soustavy. Základ pro každý řád umocňujeme v pořadí zprava. První mocnitel zprava je vždy nula, protože nejnižší řád přirozeného čísla v každé číselné soustavě je vždy 1 (jednotky), protože platí z0 = 1, zde 80 = 1. 1758 = 1 · 82 + 7 · 81 + 5 · 80 = 1 · 64 + 7 · 8 + 5 · 1 Slovně vyjádřeno: 1 60čtyřka + 7 osmiček + 8 jednotek Vidíme, že: K zápisu čísla opět používáme koeficienty ai od nejnižšího řádu zprava. Sečteme-li hodnoty v polynomu, dostaneme číslo v desítkové soustavě. 175 v osmičkové soustavě je 125 v desítkové soustavě. Zapisuje se 1758 = 12510 8

Souhrn učiva, otázky k procvičení STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Souhrn učiva, otázky k procvičení Jaký je obecný zápis přirozeného čísla pomocí polynomu? Jaký je obecný zápis reálného čísla pomocí polynomu? Jaké jsou základní vlastnosti šestnáctkové soustavy? Jaký základ má šestnáctková soustava? Kolik čísel (koeficientů) má šestnáctková soustava a jaké? Kde se šestnáctková soustava používá? Jaké jsou základní vlastnosti osmičkové soustavy? Jaký základ má osmičková soustava? Kolik čísel (koeficientů) má osmičková soustava a jaké? Kde se osmičková soustava používá? Jaká je hodnota nejnižšího řádu kladné části každého čísla a proč? 9

Použité zdroje Vlastní materiály SŠST Ústí nad Labem STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje Vlastní materiály SŠST Ústí nad Labem KESL, Jan. Elektronika III, číslicová technika. Praha: BEN - technická literatura, 2006, ISBN 80-7300-182-9. ANTOŠOVÁ, Marcela; DAVÍDEK, Vratislav. Číslicová technika. České Budějovice: KOPP, 2008, ISBN 978-80-7232-333-3. ARENDÁŠ, Viliam. Číslicová technika. Bohumín: SOU, 2002, ISBN NEMÁ. WIKIPEDIA. Šestnáctková soustava [online]. [cit. 4.8.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0estn%C3%A1ctkov%C3%A1_soustava WIKIPEDIA. Osmičková soustava [online]. [cit. 4.1.2014]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Osmi%C4%8Dkov%C3%A1_soustava 10