Meziválečná světová literatura – anglicky psaná

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Předmět: Literatura Cílová skupina: 3. ročník (septima) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace výuky prostřednictvím ICT Autor: Mgr. Milena Krumphanzlová.
Advertisements

JAMES JOYCE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
SVĚTOVÁ MEZIVÁLEČNÁ PRÓZA
WILLIAM FAULKNER Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
GEORGE BERNARD SHAW Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Téma: Světová próza 1. poloviny 20. století VY_32_INOVACE_142.
Světová literatra mezi světovými válkami
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada34 AnotaceNový.
Násobení a dělení lomených výrazů
KOMU ZVONÍ HRANA Ernest Hemingway. 21. července 1899 – 2.července 1961 americký spisovatel, žurnalista, esejista představitel ztracené generace vyrůstal.
James Joyce Odysseus. James Joyce ( )  prozaik, básník, učitel  narozen v Dublinu  studoval univerzitu v Dublinu  1902 odjel do Paříže  většinu.
Distribuce VY_32_INOVACE_44_883
Země a vesmír 1 - Vesmír VY_32_INOVACE_ 43_857
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Zákoník práce 1 – Zákoník práce
Účel a přehled přestaveb budov
Síťový transformátor VY_32_INOVACE_36_722
Základy organické chemie
Kótování VY_32_INOVACE_26_511
Zařizovací předměty VY_32_INOVACE_26_525
Kružnice, kruh VY_32_INOVACE_26_528
Víra, náboženství, církve, sekty 3 – Křesťanství
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kámen VY_32_INOVACE_25_500 Projekt.
Úvodní hodina, plán výuky
Životní cyklus výrobku
Armatury plynovodů VY_32_INOVACE_17_327
Zakreslování oken VY_32_INOVACE_26_524
Ukazovací zájmena VY_32_INOVACE_05_088
Styly začátku 20. století VY_32_INOVACE_46_937
Pohonné hmoty VY_32_INOVACE_25_509
Subjekty trhu VY_32_INOVACE_40_802
Hospodářská politika VY_32_INOVACE_40_815
Vnitřní struktura technických materiálů
Morálka 1 – Morálka VY_32_INOVACE_ 42_836
Statky, služby VY_32_INOVACE_40_797
Umělý kámen VY_32_INOVACE_25_504
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
Převislé konstrukce VY_32_INOVACE_02_022
Legendy VY_32_INOVACE_26_512
Převody mezi číselnými soustavami 3
Markýzy VY_32_INOVACE_02_024
Aritmetické operace v číselných soustavách
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Lineární konstrukce VY_32_INOVACE_26_513
Kreslení základních strojních součástí
Neškodné trhliny VY_32_INOVACE_27_540
Regulované soustavy statické s dopravním zpožděním
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Hořáky VY_32_INOVACE_17_325 Projekt.
Pravoúhlé a kosoúhlé promítání
Lineární nerovnice 2 VY_32_INOVACE_10_199
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Beton VY_32_INOVACE_25_499 Projekt.
Výrobní činitelé v podniku
Logický výraz VY_32_INOVACE_08_153
Nabídka VY_32_INOVACE_40_800
Stavba atomu VY_32_INOVACE_12_227
Funkcionalismus VY_32_INOVACE_46_938
Výrazy-algebraické vzorce
Živnostenské podnikání
Investiční majetek VY_32_INOVACE_41_828
Typy čar VY_32_INOVACE_26_522
Otázka, přítomný průběhový
Hodnotový systém člověka – Systém hodnot
TŘECÍ PŘEVODY VY_32_INOVACE_31_ 617
Americká próza mezi válkami
Zvukové izolace VY_32_INOVACE_02_039
Osobní zájmena v čísle množném
Majetek podniku VY_32_INOVACE_44_895
VY_12_INOVACE_Jir_I_05 E.Hemingway Název projektu: OP VK
Propagace, reklama VY_32_INOVACE_41_831
Trh a jeho fungování, zaměstnání, podnikání 1 – Trh
Transkript prezentace:

Meziválečná světová literatura – anglicky psaná STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Meziválečná světová literatura – anglicky psaná VY_32_INOVACE_34_693 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 34 Anotace Literatura světová meziválečná – americká a anglická Klíčová slova E. Hemingway, W. Faulkner, J. Steinbeck, J. Joyce , J. Galswrothy, G. B. Shaw Předmět Český jazyk a literatura Autor, spoluautor PhDr. Jaroslav Svoboda Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace, výklad Potřebné pomůcky PC, dataprojektor , učebnice Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 3. ročník maturitního studia – Mechanik seřizovač, 2. ročník Podnikání Speciální vzdělávací potřeby ne Zdroje Seznam viz poslední snímek

Světová literatura meziválečná – anglicky psaná STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Světová literatura meziválečná – anglicky psaná Americká literatura Ernest Hemingway Hlavní představitel tzv. ztracené generace (lost generation) zklamání, skepse, rozklad lidských a společenských hodnot, hledání východiska (1899 – 1981) Sbohem, armádo Komu zvoní hrana „Žádný člověk není ostrov sám pro sebe- smrtí každého člověka je mne méně, neboť jsem částí lidstva. A proto se nikdy nedávej ptát komu zvoní hrana. Zvoní tobě.“ Stařec a moře Zelené pahorky africké Klllllll

William Faulkner John Steinbeck STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje William Faulkner (1887- 1962 – čti viljem fóknr) 26 románů a povídkových souborů r. Absolone, Absolone Pobertové Divoké palmy – 2 příběhy Báj –odehrává se za 1. světové války John Steinbeck (1902 – 1968 – čti džon stajnbek nositel Nobelovy ceny Pláň Tortilla – humorné vyprávění o kaliformských povalečích a ztracencích, kteří si vychutnávají život Hrozny hněvu O myších a lidech – o přátelství dvou námezdních zemědělských dělníků, kteří přicházejí pracovat na farmu. Jedním z nich je slabomyslný silák, avšak dobrák Lenda Small. Jakýmsi ochráncem je mu Jiří Milton ,který usměrňuje jeho zálibu v hlazení hebkých věcí ( tato slabost končí většinou tragicky). Novela vrcholí v momentě, kdy manželka šéfova syna, jež obdivuje Lendovu živočišnou sílu a snaží se mu přiblížit, dovolí Lendovi hladit své krásné vlasy. Toto smrtící laskání má za následek zlomení vazu mladé ženy. Jiří, který chce ochránit Lenda před lynčováním, vypráví svému příteli naposledy příběh o budoucím štěstí a poté ho zastřelí. Iba

anglická literatura James Joyce STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje poznámky ke knize : - je sociálně laděná ( nejen problematika rozvrstvení společnosti podle majetku, ale rovněž postavení černochů) - osudové zlo je zde ztělesněno žádostivou ženou, manželkou syna majitele farmy( přitom ona sama je jakýmsi vyděděncem, neboť se jí nudným životem na farmě rozpadly sny o štěstí) - slaboduchý Lenda se zde ukazuje „čistším“ člověkem ( je to, jak říká Steinbeck, člověk, kterého Bůh nedodělal) anglická literatura James Joyce (1882 – 1941) čti : džejms džojs irský spisovatel, píšící anglicky, představitel moderní experimentující prózy rom. Odysseus (poprvé v Paříži 1922) ve světě jeden z nejproslavenějších románů Kniha je vlastně záznamem části života pokřtěného irského Žida Leopolda Blooma - přibližuje jeho všední a obyčejnou pouť Dublinem jednoho jediného červnového dne roku 1904. Bloom je bezvýznamný žurnalista a během této doby vykonává své pravidelné obchůzky. - odkaz na slavného Odyssea- Bloomovo putování je paralelou mytologické pouti Odyssea z Tróje na rodnou Ithaku, - to, co Odysseus prožívá v průběhu 10 let, to zažívá( samozřejmě ve svém vědomí a podvědomí) během jednoho dne Bloom - román má nadčasový smysl Iba

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Originální je formální podoba románu 18 kapitol je tematicky vázáno k epizodám Homérovy Odyssey jednotlivé kapitoly jsou výrazně odlišeny nejen místem a dobou děje, ale i zvláštními literárními styly – ( vyprávění, monolog, katechismus,…) každá kapitola má symbolickou barvu , symbolickou část lidského těla( např. epizoda Sirény se odehrává v koncertní síni, symbolickým orgánem je ucho, základním uměním hudba a stylem fuga. Nedodržuje pravidla interpunkce – celá kapitola je psána např. jednou jedinou větou. „ … pěkně zapršelo jak jsem si hodila šlofíka řekla jsem si už to začíná jak v Gibraltaru jemine to vedro tam než zadul levantinec černý jak noc a skála z toho řeřavěla jak mohutná obryně proti hoře 3 skal jim připadá velikánská sem tam červené hlídky. John Galswor thy (1867 – 1933) čti: džon gólzvérdzi - anglický prozaik a dramatik - vrchol anglického kritického realismu románové cykly: Sága rodu Forsytů ( forsajtů) – sleduje živo Moderní komedie

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje George Bernard SHAW (1856 – 1950) čti : džórdž bérnrd šó Irský spisovatel - anglický dramatik - nositel Nobelovy ceny Nejznámější divadelní hra : Pygmalion (několikrát zfilmována , podle ní vznikl světově úspěšný muzikál ( My Fair Laudy) -Pygmalion v Ovidiových Proměnách vytvořil překrásnou sochu dívky, do níž se posléze zamiloval a svou láskou ji oživil. Na tento příběh odkazuje svým názvem pětiaktová komedie, v níž profesor fonetiky , zapřisáhlý starý mládenec Higgins , uzavře se svým přítelem plukovníkem Pickeringem sázku, že z pouliční květinářky Lízy učiní dámu tím, že ji naučí dokonale a spisovně mluvit. Pod jeho gentlementského působení a nového kultivovaného prostředí se zanedbané děvče mění ve vnímavou, citlivou a bystře uvažující půvabnou dívku. Když na velvyslanecké party okouzlí celou společnost, nikdo nezapochybuje o jejím vznešeném původu. Samolibý Higgins ani plukovník nemají zájem o její další osud. Pomoc nachází Líza u Higginsovy matky. Po jisté době se do Lízy zamiluje Fredy, mladík, který nic neumí a nic nemá. Higgins sice začíná Lízu postrádat a navrhuje jí nakonec, aby u něho a plukovníka zůstala, ta však dává přednost Fredymu. Komediální ladění celé hry v yplývá nejen z dialogů, ale především z životnosti postav. a proti společenským předsudkům. Hra je zároveň o emancipaci ženy, jejíž proměna není ani tak výsledkem „převýchovy“, ale vlastního sebeuvědomění.

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje

Použité zdroje A) vlastní B) Vladimír Prokop C) Ludvík Souček STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje A) vlastní B) Vladimír Prokop C) Ludvík Souček Přehled světové literatury 20. století pro výuku literatury na středních školách O.K.- Soft , 2001 Kdo byl kdo Albatros Praha 1980 Naše vojsko 13- 658- KMČ - 80