Family Environment as Predictor of Adolescent's Loneliness

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-4.PT-30-Problémy dnešního světa Název školyStřední odborná škola a Střední odborné.
Advertisements

Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Tutorial: Economic Lyceum Topic: State Economic Policy Prepared by: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Teaching programme: Economic lyceum Topic: Economic State Policy Prepared by: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Businessland / Making Contracts 06B16 AutorLadislava Pechová Období vytvořeníLeden.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 03 Číslo.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Pracovní list - pro tisk Vloženo z stress.pptx Začátek.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Businessland / Body Language - Handshake 06B17 AutorLadislava Pechová.
Gender Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Ing. Petra Andrlová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Tutorial: Physics Topic: Catalyst Prepared by : RNDr. Ondřej Jeřábek Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je spolufinancován.
Jana Hájková. * Obrázky určené k popisu a srovnání * Soubor otázek k diskusi na dané téma * Jednotlivé otázky s ukázkami slovní zásoby * Zadání konverzační.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-4.PT-27-Životní prostředí Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-12-Zaměstnání Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
 I.E.S. Ramón Menéndez Pidal Secondary School
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-1.PT-06-Rodina a přátelé Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-26-Londýn Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-16-Praha Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno.
Immigration and multiculturalism Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Vztahy s rodiči.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
CZECH STATISTICAL OFFICE Na padesátém 81, CZ Praha 10, Czech Republic Blind Friendly Website Helena Koláčková Czech Statistical Office.
Poverty and homelessness Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zdeňka Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-20-Mezilidské vztahy Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Monika LeMoine, České Budějovice 2 Group exercise.
Scanservice a.s. | Náchodská 2397/23 | Praha 9 | Česká republika | D O C U M E N T I M A G I N G
Mgr. Alena Miklíčková. * Obrázky určené k popisu a srovnání * Soubor otázek k diskusi na dané téma * Jednotlivé otázky s ukázkami slovní zásoby * Zadání.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-13-Vzdělávání Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
My family NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Miroslava Jarkulišová NÁZEV: VY_32_INOVACE_14_ Jazyk anglický TEMA: My family ČÍSLO.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Hana Červená Název:VY_32_INOVACE_78 _angličtina-gramatika Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
The influence of music on people Graduation thesis Petra Palínková 2015.
Listening 2 vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Kliknutím lze upravit styl předlohy Mezilidské vztahy (interpersonal relationships) B1 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky.
Kliknutím lze upravit styl předlohy Mezilidské vztahy (interpersonal relationships) B2 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky.
Kliknutím lze upravit styl předlohy Maturitní ústní zkouška Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast.
Society Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Angličtina: The USA Datum vytvoření Ročník.
Společnost (Society) B1 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Angličtina: Maturitní ústní zkouška Datum vytvoření.
Název vzdělávacího materiálu
Identity, society Tematická oblast Angličtina: The UK Datum vytvoření
Psychologie zdraví Health Psychology
Biography of an inventor
Výukový materiál VY_22_INOVACE_10_ Warming up – langage game
Angličtina: Thomas Jefferson
Verbs + prepositions, adjectives + prepositions
Rodina (Family) B2 Tematická oblast
Výukový materiál VY_22_INOVACE_36_ Numbers. Part 2
Společnost (Society) B2
Digitální učební materiál
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Radka Černá Název materiálu: VY_32_INOVACE_5_ANGLICKY_JAZYK_GRAMATIKA_03.
Název vzdělávacího materiálu
Tento projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
The Seniors.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
VY_32_INOVACE_Spo_II_03 Words: Family
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické služby
FEELINGS Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
Transkript prezentace:

Family Environment as Predictor of Adolescent's Loneliness Miroslava BALÁŽOVÁ, Ivana GALLOVÁ, Ján PRAŠKO, Miloš ŠLEPECKÝ*, Antónia KOTIANOVÁ Department of Psychological Sciences, University of Constantinus the Philosopher in Nitra

I n t r O D U C T I O N In the last three decades has occurred the gradual changed of current paradigm in psychotherapy- from the accentuation of autonomy, freedom and self realization toward the meaning of attachment and intersubjectivity – interaction and empathy in relations. This is probably related to the social development: recently it was a fight for freedom and autonomy. Isolation and focus on self become a normal part of a lifestyle.1 The incidence of loneliness grew especially among adolescents, the research showed that 80% of young people under 18 feel lonely. 2 Egocentrism and rejection of strong principles as well as disintegration of traditional family, leads often to parenting neglect, deficit in internalised relation patterns and norms of behaviour, to inadequate mutual respect and empathy. It is necessary to take into account the balance between two basic human needs- intersubjectivity, relatedness, autonomy and individualism. This can be achieved through mutual empathy and influence during therapy. 1 If person feels understood, he creates a set of attitudes toward himself that support his own growth and reduce loneliness.3

Family environment and loneliness of adolescents I n t r O D U C T I O N Family environment and loneliness of adolescents In the centre of presented research is the growing loneliness of adolescents and its predictors that are in family environment- empathy, emotional relationship, parenting control of parents- because the relationship with the attachment figure largely affects adolescent's´ interpersonal relationships. Empathy of parent teaches adolescent to deal with his own feelings and to empathize with other people, develop social competences. Adolescents who were brought up by empathetic parents are more popular, more confident and less lonely.3,4,5, 6 Emotional relationship of parent Positive (warmth) emotional relation helps adolescent to develop positive self image, assertive behaviour, ability to succeed in social groups, and solve interpersonal conflict 7,8 making more satisfying relationships and experiencing less loneliness. 9, 10, 11, 12 Negative emotional relationship leads to higher aggresivity or to passive behaviour and to problematic social relationships of adolescents and to following feelings of loneliness and social isolation. 6, 13, 14 Parenting control excessively benevolent and excessively control parenting is connected with the feeling of loneliness in adolescent. 15, 16, 17

The role of mother and father in family The parent of the opposite sex I n t r O D U C T I O N The role of mother and father in family The parent of the opposite sex affects the confidence toward the members of opposite sex and helps to shape their future romantic relationships which quality affects the level of perceived emotional loneliness 3 The parent of the same sex is more involved in child´s parenting and vice versa child reacts more on the parent of the same sex, it represents a model, teaches adolescent to develop social competence that are necessary for interpersonal relationships 18, 19, 20

Research aims and research questions I n t r O D U C T I O N Research aims and research questions Examining variables of family environment – empathy of parent, emotional relationship and control of parent as predictors of experienced feelings of loneliness in adolescent boys and girls. Determine whether is different influence of mother and father in parenting of adolescent girls and boys. RQ1: What is the unique contribution of empathy, emotional relationship and control of mother and father to loneliness of adolescent boys? RQ2: What is the unique contribution of empathy, emotional relationship and control of mother and father to loneliness of adolescent girls?

M e t h o d s Measures The research sample 206 adolescents BASIC EMPATHY SCALE (Jolliffe & Farrington, 2006, translation Čavojová, Sirota, & Belovičová, 2012) – adolescents reported about perceived cognitive and affective empathy of mother and father in 20 items rated on a 5 point scale (strongly agree- strongly disagree)21 PARENTING STYLE QUESTIONNAIRE (Čáp & Boschek, 1994) – adolescents reported in 40 items four components of parenting of mother and father (positive and negative component, demanding and freedom) from which were created two complex characteristics of parenting (quality of emotional relationship and control) 3 UCLA – LONELINESS SCALE (Russell, Peplau, & Cutrona , 1980) – adolescents reported in 20 items subjective feelings of loneliness 22 206 adolescents (84 ♂ and 122 ♀) aged 10 – 18 years (Mage = 14.18; SD = 2.43) from primary (n=138) and secondary schools (n= 68)

Results & Discussion Predictors of loneliness from family environment in adolescent boys Loneliness of Boys Cognitive Empathy of Father Affective Empathy of Father Emotional Relatioship of Father Parental Control of Father Cognitive Empathy of Mother Affective Empathy of Mother Emotional Relatioship of Mother Parental Control of Mother .218* .059 -.030 .039 .042 .095 -.376* -.071 Model 2 explains 14.7% variance in loneliness of boys (R2=0.147; F=6.909; p=0.002)

Affective empathy of father Results & Discussion The significant predictors of loneliness in adolescent boys Emotional relationship of mother → the results confirm that negative emotional relationship of mother predicts higher level of loneliness in adolescent boys → negative emotional relationship and lack of emotional attention of mother raise the son´s negative attitudes to other people, prevent him to build interpersonal relations and blunt his empathy 20, 21; warm mother until the age of six is for the boy model of female role, helps him to create confidence in himself and opposite sex, better handle interpersonal conflicts, succeed in social groups and make him popular in the groups of peers 4, 20, 22, 23, what heads to the elimination of loneliness of boys Affective empathy of father → the results confirm that higher affective empathy of father predicts lower level of loneliness in adolescent boys → fathers who are able to emotionally resonate with their sons are able to tune in their surviving and provide them enough interest and empathy, increase their ability to regulate their own emotions, raise their self esteem and sense of security that boys feel in the contact with peers that prevent them from the feelings of loneliness and isolation from others. 23, 24, 25

Results & Discussion Predictors of loneliness from family environment in adolescent girls Loneliness of Girls Cognitive Empathy of Father Affective Empathy of Father Emotional Relatioship of Father Parental Control of Father Cognitive Empathy of Mother Affective Empathy of Mother Emotional Relatioship of Mother Parental Control of Mother -.012 -.317* -.247* .011 -.037 -.080 -.033 Model 2 explains 22.9% variance in loneliness of girls -.183 (R2=0.229; F=15.999; p=0.000)

Emotional relation of father Cognitive empathy of father Results & Discussion The significant predictors of loneliness in adolescent girls Emotional relation of father → the results confirm that negative emotional relation of father predicts higher level of loneliness in adolescent girls → these findings are consistent with the statements that negative emotional relation of parent leads to higher feelings of loneliness in peer relationships; emotionally cold and non empathetic fathers cause mistrust in their daughters and it can cause inability to establish interpersonal relationships, excessive shyness, social anxiety and problems with adaptation what lead to feelings of loneliness.27, 28 Cognitive empathy of father → the results confirm that higher cognitive empathy of father predicts lower level of loneliness in adolescent girls → these findings are consistent with the statements that fathers who are able to understand surviving of their adolescent girls, provide them enough support and encourage development of their self esteem and self confidence, what girls applied in their relationships, empathetic fathers protect their daughter from failure and help them to achieve feeling of their own value. 20, 23, 26

Conclusion Cold, emotionless relation, lack of interest and empathy from the parent are the most significant predictors of loneliness in adolescents from the family environment in comparison to the parental control which is the case of insufficient demands (excessive freedom) as well as overcontrol and directive approach of parent → these findings may be related to the fact that adolescents in research evaluated their parents mostly as benevolent with positive emotional relation, while the results of previous researches showed that especially pathological control and lack of love and sensitivity from the parent of the same sex is connected with the problems of adolescents in relationships 3, 29, 30 and with feelings of loneliness Todays parents refrain from control and punishment and prefer empathetic, sensitive and benevolent approach 31, 32, 33 → previous researches showed that this kind of approach leads in conflict situations to the greater interest in adolescent needs what reduce the possibility of hostile or aggressive reaction 28 Family environment represents more significant predictor of loneliness in adolescent girls than in adolescent boys → these findings are consistent with the statements that girls are more sensitive to the influence of family environment than boys 18 Therapeutic potential of empathy as well as emotional warmth as quality that dissolve alienation and create potential shield against feelings of loneliness in adolescents → obtain findings support the importance of empathy´s development from the parents and therapists, as well as the importance of empathy in counselling relation as one of the „necessary and sufficient“ qualityy that leads to constructive change in personality 34

B i b l i o g r a p h y 1 Poněšický, J. (2010). Agrese, násilí a psychologie moci v živote i v procesu psychoterapie. Praha: Triton. 2 Berguno, G., Leroux, P., McAinsh, K., & Shaikh, S. (2004). Children‚s Expeerience of Loneliness at Scool and its Relation to Bullying at the Quality of Teacher Interventions. The Qualitative Report, 9 (3), 483-499. 3 Richaud De Minzi, M.C. (2006). Loneliness and Depression in Middle and Late Childhood: The Relationship to Attachment and Parental Styles. Journal of Genetic Psychology, 167 (2), 189-210. 4 Stoica, A.M., & Roco, M. (2013). The Role of the Emotional Intelligence in Kindergarden Children's Development. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 78 (13), 150-154 5 Mc Elwain, N. L., Halberstadt, A. G., & Volling, B. L. (2007). Mother-reported and father-reported reactions to children's negative emotions: Relations to young children's emotional understanding and friendship quality. Child Development, 78 (5), 1407-1425. 6 Repetti, R. L., Taylor, S.E., & Seeman, T.E. (2005). Rizikové rodiny: Sociálne prostredie rodín a duševné a fyzické zdravie potomkov. Empatia Bulletin, XII (4), 35-43. 7 Vašašová, Z. (2004). Rodinné prostredie ako základ asertívnych zručností dospievajúceho človeka. In J. Šatánek (Ed.), Rodinné prostredie ako faktor socializácie a personalizácie osobnosti dieťaťa (pp. 114-121). Banská Bystrica : FHV UMB. 8 Zahn-Waxler, C., & Radke-Yarrow, M. (1990). The Origins of Empathic Concern. Motivation and Emotion, 14 (2), 107- 130. 9 Čáp, J., & Boschek, P. (1998). Způsob výchovy v rodině a jeho interakce s dalšími podmínkami ve vývoji dítěte. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 30 (2). 10 Lacinová, L., & Michalčáková, R. (2012). Romantické vztahy. In P. Macek, & L. Lacinová (Eds.), Vztahy v dospívání (pp. 55-68). Brno : Barrister & Principal.

B i b l i o g r a p h y 11 Raikes, H.A., & Thompson, R.A. (2008). Attachment security and parenting quality predict children's problem-solving, attributions, and loneliness with peers. Attachment & Human Development, 10 (3), 319-344. 12 Širůček, J., & Širůčková, M. (2012). Vývoj a zkoumání vrstevníckých vztahů. In P. Macek, & L. Lacinová (Eds.), Vztahy v dospívání (pp. 41-53). Brno : Barrister & Principal. 13 Koteková, R., Šimová E., & Gecková, A. (1998). Psychológia rodiny. Michalovce: PeGaS. 14 Macek, P., Štefánková, Z. (2012). Vztahy s rodiči a jejich souvislosti s citovou vazbou. In P. Macek, & L. Lacinová (Eds.), Vztahy v dospívání (pp. 25-40). Brno : Barrister & Principal. 15 Laukkanen, J. et al. (2014). Child's Difficult Temperament and Mothers' Parenting Styles. Journal of Child and Family Studies, 23(2), 312-323. 16 Lim, S., & Smith, J. (2008). The Structural Relationships of Parenting Style, Creative Personality, and Loneliness. Creativity Research Journal, 20 (4), 412-419. 17 Mikšík, O., & Břicháček, V. (1982). K souvislostem mezi stylem výchovy v rodině a strukturou psychické variabilnosti osobnosti. Československá psychologie, 26 (1). 18 Janošová, P. (2008). Dívčí a chlapecká identita : Vývoj a úskalí. Praha : Grada. 19 Matoušek, O. (2003). Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha : Sociologické nakladatelství. 21 Čavojová, V., Sirota, M., & Belovičová, Z. (2012). Slovak validition of The Basic Empathy Scale in pre-adolescents. Studia Psychologica, 54 (3), 195-208. 22 Russell, D.W. (1996). UCLA Loneliness Scale (Version 3): Reliability, Validity, and Factor Structure. Journal of Personality Assessment, 66, 20-40. 23 Shapiro, L.E. (2004). Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha : Portál.

B i b l i o g r a p h y 24 Šatánek, J. (2004). Rodinné prostredie ako faktor socializácie a personalizácie osobnosti dieťaťa. Banská Bystrica : FHV UMB. 25 Strayer, J., & Roberts, W. (2004). Empathy and Observed Anger and Aggression in Five-Year-Olds. Social Development, 13 (1), 1-13. 26 Augustyn, J. (2002). Otcovstvo : Pedagogické a duchovné aspekty. Trnava : Dobrá kniha. 27 Jabeen, F., Anis-Ul-Haque, M.R., & Muhammad, N. (2013). Parenting Styles as Predictors of Emotion Regulation Among Adolescents. Pakistan Journal of Psychological Research, 28 (1), 85-105. 28 Preuschoff, G. (2007). Výchova dívek. Praha : Portál. 29 Mlčák, Z. (2010). Prosociální chování v kontextu dispozičních aspektů osobnosti. Ostrava: FF OU. 30 Richards, M.H. et al. (1991). Adolescent Personality in Girls and Boys : The Role of Mothers and Fathers. Psychology of Women Quarterly, 15(1), 65-81. 31 Scharf, M., Wiseman, H., & Farah, F. (2011). Parent-adolescent relationships and social adjustment: The case of a collectivistic culture. International Journal of Psychology, 46 (3), 177-190. 32 Ondrejkovič, P. (2008). Zmeny vo výchove detí v rodine. In J. Danek (Ed.), Výchova v pedagogickom výskume a praxi : Zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie zo dňa 31. januára 2008 (pp. 561-563). Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda. 33 Zeman, J. (2008). Vliv dnešních detí na manželství jejich rodiču. In T. Lenczová (Ed.), Rodičovská výchova ako povolanie : Zborník referátov z konferencie 28. apríla 2008 (pp. 67-71). Bratislava : Slovenská spoločnosť pre rodinu a zodpovedné rodičovstvo. 34 Rogers, C. R. (1957). The necessary and sufficient conditions of therapeutic personality change. Journal of Consulting Psychology 21 (2), 95-103.

Thank you for your Attention!