Lom světla VY_32_INOVACE_52_Lom světla Autor: Pavlína Čermáková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Odraz světla na rozhraní dvou optických prostředí
Advertisements

Zpracovali: Alena Šlézová Zuzana Uhlíková
Lom světla (Učebnice strana 172 – 174)
OPTIKA.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Jevy na rozhraní dvou prostředí
Fyzika 8. ročník Mgr. M. Kubátová
Světelné jevy Zrcadla Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
zpracovaný v rámci projektu
Světelné jevy Lom světla Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Lom světla - nastává při dopadu svět. paprsku na rozhraní dvou průhledných prostředí různé hustoty - čím je prostředí hustší, tím se paprsek pohybuje menší.
Fyzika 8. ročník Světelné jevy Anotace
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_613_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
Digitální učební materiál
OPTIKA 04. Šíření světla OPTICKÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
Lom světla Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , červen.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_612_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
OPTIKA 15. Šíření světla, příklady II.
Lom světla Fyzika Autor: Mgr. Lenka Rohanová
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla – II.část
Lom od kolmice Autor: Mgr. Alena Víchová Škola: Střední umělecká škola v Ostravě Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo dum: VY_32_INOVACE_FYZ_1_5.
Zdroje světla Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení zákonu lomu. Rozdělení čoček na spojku a rozptylku. Naučení.
Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Slovní úloha 1.třída VY_32_INOVACE_44_Opakovani_petim_1tr Matematika a její aplikace, 1.ročník Autor: Veronika Biskupová, Základní škola a Mateřská škola.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Řády čísel– Matematika, 2.ročník
Rozklad světla optickým hranolem
Optické přístroje VY_32_INOVACE_59_Optické přístroje
Paralelní zapojení rezistorů
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Fáze Měsíce VY_32_INOVACE_46_Faze_Mesice Autor: Pavlína Čermáková
VY_32_INOVACE_05– Rovinné útvary, 2. ročník
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla I. část
Stín a polostín VY_32_INOVACE_44_Stin_a_polostin
Povrchové napětí VY_32_INOVACE_22_Povrchove_napeti
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Vypařování a kapalnění
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Pascalův zákon VY_32_INOVACE_33_Pascaluv_zakon
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Zobrazení zrcadlem dutým.
Římské číslice – Matematika, 3.ročník
Římská čísla – Matematika 3.ročník
Opakování geometrie - pojmy VY_32_INOVACE_33_Opakovani_geometrie
Čočky Spojky a rozptylky VY_32_INOVACE_53_Spojky a rozptylky
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla – II.část
Přeměna polohové energie v pohybovou a naopak
Cesta do školy VY_32_INOVACE_56_Cesta_do_skoly Prvouka - 2. ročník
Učíme se poznávat hodiny II, 3. ročník
Dírková komora VY_32_INOVACE_43_Dirkova_komora
Opakovací pětiminutovky VY_32_INOVACE_34 _Opakovaci_petiminutovky
Závislost hustoty kapaliny na teplotě
Účinnost VY_32_INOVACE_15_Účinnost Autor: Pavlína Čermáková
OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek
VY_32_INOVACE_27_Ucime_se_hodiny Matematika a její aplikace,
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Planeta Země VY_32_INOVACE_ 27_Zeme vlastivěda, 4.,5. ročník
Pascalův zákon VY_32_INOVACE_33_Pascaluv_zakon
Dělení čísla dvojciferného číslem jednociferným
VY_32_INOVACE_33_Pes_domaci_opakovani Přírodověda - 4. ročník
Paralelní zapojení rezistorů
Druhy optických prostředí
Archimédův zákon pro plyny
Rozvinutý zápis čísel VY_32_INOVACE_14 –matematika, 4. ročník
Transkript prezentace:

Lom světla VY_32_INOVACE_52_Lom světla Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách

Zkusili jste někdy z průzračné vody vytáhnout nějaký předmět? Podařilo se vám to napoprvé? Byl předmět ve skutečnosti ve větší hloubce, než jste předpokládali? [1] Dívali jste se někdy, jak vypadá předmět, který je zčásti ponořen ve vodě? [2] Příčinou předchozích situací je fyzikální jev – lom světla.

[4] [3]

β<α Úhel lomu je menší než úhel dopadu. Lom ke kolmici K tomuto lomu dochází tehdy, když paprsek prochází z opticky řidšího prostředí (tam se světlo šíří rychleji) do opticky hustšího prostředí (rychlost šíření světla je v tomto prostředí menší). Vzduch = opticky řidší prostředí úhel dopadu Sklo (voda)= opticky hustší prostředí β<α úhel lomu [5] Úhel lomu je menší než úhel dopadu.

β>α Úhel lomu je větší než úhel dopadu. Lom od kolmice K tomuto lomu dochází tehdy, když paprsek prochází z opticky hustšího prostředí (tam se světlo šíří pomaleji) do opticky řidšího prostředí (rychlost šíření světla je v tomto prostředí větší). Sklo = opticky hustší prostředí úhel dopadu Vzduch = opticky řidší prostředí úhel lomu β>α [6] Úhel lomu je větší než úhel dopadu.

Proč tedy tyč, do vody vložená, jeví se nám zlomená? Příčinou změny směru paprsku je různá rychlost šíření světla v různých optických prostředí. Jediný paprsek, který nemění svůj směr, je paprsek dopadající kolmo na rovinné rozhraní dvou různých optických prostředí. Proč tedy tyč, do vody vložená, jeví se nám zlomená? Koncový bod tyče (x) odráží světelný paprsek, který nejdříve prostupuje vodou. Následně dopadá na rozhraní mezi vodou a vzduchem. Dochází k lomu paprsku od kolmice. Naše oko vidí předmět ve směru, ze kterého do něj paprsek dopadá. [7]

Základní údaje o DUM Autor DUM: Pavlína Čermáková, ZŠ Studentská 895, Mnichovo Hradiště Období vytvoření DUM: 2. pololetí školního roku 2010/2011 Ročník: sedmý Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Fyzika Tematický okruh: Optika Téma: Lom světla DUM byl vytvořen jako doprovodný materiál pro výklad v předmětu Fyzika v sedmém ročníku ZŠ. Je určen k prezentaci pomocí datového projektoru. Lze ho zaslat mailem žákům, kteří v době probírání nového učiva chyběli. Vytvořeno jako DUM do předmětu fyzika na ZŠ Studentská 895, Mnichovo Hradiště

Zdroje: [1] http://www.google.cz/imgres?q=harpoon+refraktion.jpg&hl=cs&gbv=2&biw=1366&bih=571&tbm=isch&tbnid=hk7jcGN5mG6fKM:&imgrefurl=http://sjesci.wikispaces.com/Light%2Band%2BSight&docid=ZeINfv9RSKveZM&imgurl=http://sjesci.wikispaces.com/file/view/harpoon-refraction.jpg/150881891/harpoon-refraction.jpg&w=396&h=235&ei=OVPCT6LlCIeTswayrrHECg&zoom=1 [2] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b9/Refraction-with-soda-straw.jpg [3] http://www.google.cz/imgres?q=lom+sv%C4%9Btla&hl=cs&biw=1366&bih=571&gbv=2&tbm=isch&tbnid=JmYLOx_zhaK2DM:&imgrefurl=http://www.gymhol.cz/projekt/fyzika/02_odraz_a_lom/02_0.htm&docid=8-YztVj51BJNuM&imgurl=http://www.gymhol.cz/projekt/fyzika/02_odraz_a_lom/lom01.JPG&w=800&h=600&ei=dU3CT4fwLcjOswah0r2mCg&zoom=1&iact=hc&vpx=649&vpy=195&dur=75&hovh=194&hovw=259&tx=111&ty=102&sig=101810909943249336466&page=4&tbnh=122&tbnw=163&start=70&ndsp=28&ved=1t:429,r:18,s:70,i:276 [4] http://www.google.cz/imgres?q=lom+sv%C4%9Btla&hl=cs&biw=1366&bih=571&gbv=2&tbm=isch&tbnid=EXFAFM-T0RVO4M:&imgrefurl=http://www.gymkrom.cz/optika/odraz_lom/odraz_lom.html&docid=c2V3A6AurFoJEM&imgurl=http://www.gymkrom.cz/optika/odraz_lom/obr/lom_klam.jpg&w=260&h=160&ei=dU3CT4fwLcjOswah0r2mCg&zoom=1&iact=hc&vpx=679&vpy=173&dur=462&hovh=128&hovw=208&tx=159&ty=67&sig=101810909943249336466&page=2&tbnh=98&tbnw=159&start=12&ndsp=30&ved=1t:429,r:26,s:12,i:167[5] [5], [6] Skeny str. 112- 113 - Mgr.RAUNER, Karel , et al. Fyzika 7 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, 2005. 136 s. ISBN 80-7238-431-7. [7] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/62/Pencil_in_a_bowl_of_water.png