Emploi du passé composé et de l´imparfait

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PASSÉ COMPOSÉ (MINULÝ ČAS SLOŽENÝ)
Advertisements

Semaine Franco-Tchèque Týden Francouzko-česká výměna Semaine Franco-Tchèque Týden Francouzko-česká výměna.
singulier pluriel me, m’ nous te, t ’ vous le, l’ la, l’ en les
Quelle couleur est-ce? Doplň.
Grammaire – être Complète.
Časové výrazy Les expressions temporelles
Expressions avec le verbe ÊTRE Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj.
CONDITIONNEL PRÉSENT PODMIŇOVACÍ ZPŮSOB
Les fautes des Tchèques en français Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj.
Homophones, virelangues, tautogrammes
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
VY_32_INOVACE_B3 IMPARFAIT MINULÝ ČAS.
Article partitif – dělivý člen
Shanghai Shanghai habitants ville importante de Chine Shanghai est située sur la rivière Huang Pu, et se compose donc de deux parties distinctes,
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Marta Bříštělová.  cause  conséquence  opposition.
Négation Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí.
Recepční v hotelu Podpora méně frekventovaných jazyků SŠ – Francouzský jazyk.
Ester Maternová.  Je vais  Tu fais  Il ouvre  Nous partons  Vous entendez  Ils vivent Tu offres Nous promettons Je m´inscris Vous finissez Elle.
Expressions familières Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských.
Razvan, Jeremy, yohan, Matej, Zuzka. 1)Présentation du lycée 2)Les expériences 3)ABK6 et Saint-Gobain 4)L’Hermione et La Rochelle 1)Prohlídka lycea 2)Experimenty.
Le verbe.
FUTUR PROCHE Ester Maternová.
Logement - révision Francouzština Autor: Mgr. Dagmar Mynářová
Ester Maternová. L´article définiLELALES L´article indéfiniUNUNEDES L´article contractéDUDE LADES AUA LAAUX.
Passé composé Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Ester Maternová Le verbe auxiliaire avoir/ être avec le participe passé AVOIR+PARTICIPE PASSÉ ETRE Ex. J´ai parlé.
Subjonctif Fj_4_177_subjonctif1. Comment créer le subjonctif On conjugue le verbe au présent ils/elles parl ent On ajoute e, es, e // + 3. os.mn.č. –
AnotaceMateriál tvoří prezentace.Po obvyklém způsobu uvedení a základního procvičení učiva, rozšíříme slovní zásobu, sloveso être. AutorMgr. Olga Medunová.
Qui / Que Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí.
Pronoms Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro.
Article partitif Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí.
Fj_4_188_comparer Marta Bříštělová. AdjectifBON, BONNE La cuisine de ma maman est ……………. Mes filles ne sont pas très ……………………. cuisinières. Ton copin.
Les adjectifs démonstratifs II (le pluriel). La révision (le singulier) Traduisez Máme rádi tento film. Moji rodiče bydlí v tomto bytě. Petr si chce koupit.
Enigmes Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro.
Subjonctif_2 Fj_4_178_subjonctif2. 2 Comment créer le subjonctif au pluriel On conjugue le verbe au présent Nous parl ons On ajoute ces terminaisons –
Réalisation: Lenka Manová
FAMILLE COI, APPELER, QUI, QUE, FEMIIN, IL…? VOIR, ECRIRE…
Subjonctif présent Francouzština Autor: Mgr. Dagmar Mynářová
Tout et autres indéfinis. Tout 1)pronom (samostatné užití) 2)adjectif (spolu s podstatným jménem) 3)adverbe („úplně“)
Images superbes et très émouvantes..., un gamin qui sait parler aux marmottes! Krásné a velmi dojemné obrázky …, kluk, který ví, jak mluvit se svišti!
La Belgique Un des pays francophones. La capitale: Bruxelles La superficie: km² La population: 10 millions Le membre fondateur de l´Union européenne.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
SPŠ stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954 EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/ Je fais la cuisine, je vais au resto Autor: Mgr.
PETIT DÉJEUNER RESTAURANT FRUITS ET LÉGUMES. SNÍDANĚ RESTAURACE OVOCE A ZELENINA.
SPŠ stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954 EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/ Je suis passionné de l´art Autor: Mgr. Anna Sekeráková.
Comment les jeunes passent-ils leur temps libre en République Tchèque?/Jak tráví volný čas mládež v České republice? Rédactrices/Vytvořily: Cécile Saffroy,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
SPŠ stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954 EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/ Je m´habille à la mode Autor: Mgr. Anna Sekeráková.
SPŠ stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954 EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/ J´habite au premier étage Autor: Mgr. Anna Sekeráková.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
SPŠ stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954 EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/ Je suis au travail Autor: Mgr. Anna Sekeráková.
P ROJET COMMUN SUR L ’ ALIMENTATION EN R ÉPUBLIQUE T CHÈQUE ET EN F RANCE ( – )
SPŠ stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954 EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/ Je me lève à 6 heures Autor: Mgr. Anna Sekeráková.
PROJET NANCY – BRNO 2011 Le déjeuner, la cantine, la viande et la charcuterie.
SPŠ stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954 EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/ Je tiens le dialogue Autor: Mgr. Anna Sekeráková.
Le Lycée Carnot de Dijon Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast La vie en France Datum vytvoření Ročník4.
Milan Kundera Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastFrankofonie Datum vytvoření Ročník3., 4. ročník.
Téma: Les boissons VY_32_INOVACE_292.
GE - Vyšší kvalita výuky
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Téma: À la table VY_32_INOVACE_297.
La galette des rois Tematická oblast Život ve Francii Datum vytvoření
La météo Tematická oblast Vocabulaire Datum vytvoření Ročník
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Le subjonctif présent.
Les activités quotidiennes
francouzský vzdělávací systém le systÈme scolaire en france
Transkript prezentace:

Emploi du passé composé et de l´imparfait

Emploi du passé composé action accomplie dans le passé jednorázový děj v minulosti ukončený Il a lavé la vaisselle. Umyl nádobí. Il est parti pour l´école. Odešel do školy. Je me suis levé. Vstal jsem.

action dans le passé dont la durée est déterminée minulý děj, jehož trvání je časově vymezeno J´ai travaillé pour cette société pendant dix ans. Pro tuto společnost jsem pracoval deset let. Nous avons marché longtemps. Šli jsme dlouhou dobu. Il a parlé une heure durant. Mluvil celou hodinu. Při identifikaci složeného perfekta (passé composé) ve cvičeních na rozlišení minulých časů je důležité odvíjet se od přítomnosti časových příslovcí (pendant, durant, longtemps) označujících určité časové vymezení.

action répetée dont le nombre de répétitions est précisé minulý děj, jehož počet opakování je přesně vymezen Je le lui ai dit trois fois. Řekl jsem mu to třikrát. Il l´a fait plusieurs fois. Udělal to několikrát. Il le faisait souvent. (imperfektum) Dělal to často. Při minulém opakovaném ději (zvyku, návyku) používáme imperfektum. Počet opakování není narozdíl od složeného perfekta upřesněn.

návaznost za sebou jdoucích minulých dějů succession d´actions návaznost za sebou jdoucích minulých dějů Je me suis levé, j´ai pris mon déjeuner et je suis allé à l´école. Vzbudil jsem se, nasnídal jsem se a šel jsem do školy.

Emploi de l´imparfait action non accomplie časově neohraničené trvání minulého děje J´avais une amie qui s´appelait Christine. Měl jsem kamarádku, která se jmenovala Christine. Problematika identifikace imperfekta v textu se na rozdíl od angličtiny nezaobírá otázkou vidu (viz present perfect in English). V příkladové větě nejde o to, zda ještě kamarádku mám nebo nemám, ale že věta není vymezena žádným časovým indikátorem (příslovcem).

popis okolností děje description des circonstances a) description de l´état (popis stavu) Il faisait beau quand nous sommes sortis de la maison. Když jsme vyšli (hlavní děj) z domu, bylo pěkně (popis stavu). b) description du lieu (popis prostředí) La maison était belle. Ten dům byl krásný. (popis prostředí) c) circonstance (okolnost hlavního děje) J´écrivais une lettre lorsque le téléphone a sonné. Psal jsem (okolnost) dopis, když telefon zazvonil. (hlavní děj)

d) explication (vysvětlení) J´ai entendu un bruit, c´était mon voisin. Zaslechl jsem nějaký hluk (hlavní děj), byl to můj soused (vysvětlení). e) description de deux actions parallèles (popis dvou současně probíhajících dějů v minulosti) Pendant que Pierre lisait le livre, Marie préparait le déjeuner. Zatímco si Petr četl (první probíhající děj), Marie připravovala oběd (druhý probíhající děj).

habitude zvyklost, zvyk, návyk La famille d´autrefois était différente. Rodina bývala v minulosti jiná. Il jouait au tennis. Hrál tennis. V případě přítomnosti časového indikátoru použijeme složené perfektum: Il a joué au tennis trois fois. Hrál tennis třikrát.

expressions de politesse zdvořilostní výrazy expressions de politesse Je voulais bien vous adresser une lettre. Chtěl bych Vám napsal dopis. Ve zdvořilostních frázích můžeme imperfektem nahradit kondicionál přítomný. Věta „Je voudrais bien vous adresser une lettre.“ je významově stejná.

Exemple d´exercice Le mardi 7 Août, Jacques et Claude Dupont et leurs deux enfants …………… (partir) faire une promenade en mer. Il ……………. (faire) très beau; M. Dupont ……………. (piloter) son bateau qui ……………… (avancer) doucement. Ils ……………… (être) tous les quatre en maillot de bain. Mme Dupont …………….. (prendre) le soleil, les enfants …………….. (essayer) d'attraper des poissons. Tout à coup, il y ……………. (avoir) un bruit terrible: le moteur …………….. (prendre) feu. Affolés, les parents …………….. (sauter) dans l'eau avec les enfants. Mais ils ……………… (avoir) une chance extraordinaire! Le magnifique bateau de l'acteur Tom Cruise ……………… (passer) à côté d'eux. On ……………. (pouvoir) sauver la famille. Tom Cruise et sa femme …………….. (s'occuper) des Quatre rescapés. Ils leur ……………… (donner) des vêtements et, bien sûr, ils ……………. (signer) des autographes en souvenir de cette aventure! řešení a podrobnou analýzu jednotlivých vět naleznete na dalších snímcích

Le mardi 7 Août, Jacques et Claude Dupont et leurs deux enfants SONT PARTIS faire une promenade en mer. Il FAISAIT très beau; M. Dupont PILOTAIT son bateau qui AVANCAIT doucement. Ils ÉTAIENT tous les quatre en maillot de bain. Mme Dupont PRENAIT le soleil, les enfants ESSAYAIENT d'attraper des poissons. Tout à coup, il y A EU un bruit terrible: le moteur A PRIS feu. Affolés, les parents ONT SAUTÉ dans l'eau avec les enfants. Mais ils ONT EU une chance extraordinaire! Le magnifique bateau de l'acteur Tom Cruise PASSAIT à côté d'eux. On A PU sauver la famille. Tom Cruise et sa femme SE SONT OCCUPÉS des Quatre rescapés. Ils leur ONT DONNÉ des vêtements et, bien sûr, ils ONT SIGNÉ des autographes en souvenir de cette aventure!

Le mardi 7 Août, Jacques et Claude Dupont et leurs deux enfants SONT PARTIS faire une promenade en mer. Jde o jednorázový ukončený děj v minulosti, proto volíme složené perfektum. V případě imperfekta by se děj pravidelně opakoval a nemohl by tak být vymezen časovým indikátorem le mardi 7 août Il FAISAIT (popis stavu) très beau; M. Dupont PILOTAIT (okolnost) son bateau qui AVANCAIT (okolnost) doucement. Ils ÉTAIENT (popis postav) tous les quatre en maillot de bain. Mme Dupont PRENAIT (okolnost) le soleil, les enfants ESSAYAIENT (okolnost) d'attraper des poissons. Volíme imperfektum, protože celý blok je popisem postav, prostředí, a okolností hlavního děje příběhu. Většina dějů navíc probíhá současně.

Tout à coup, il y A EU un bruit terrible: le moteur A PRIS feu. Ve větě jde o dva po sobě jdoucí jednorázové děje, proto volíme složené perfektum. Přítomnost časového vymezovače tout à coup potvrzuje naší volbu. (Najednou se ozval nějaký hluk a motor začal hořet.) Affolés, les parents ONT SAUTÉ dans l'eau avec les enfants. Jde o další v pořadí následující jednorázový děj. V případě použití imperfekta by šlo o popis scenérie v rámci většího popisného celku (les enfants sautaient – děti skákaly). Mais ils ONT EU une chance extraordinaire! Věta ve složeném perfektu označuje bezprostřední návaznost děje.

Le magnifique bateau de l'acteur Tom Cruise PASSAIT à côté d'eux. Imperfektem vyjadřujeme okolnost děje. V případě použití složeného perfekta by se zásadně změnil význam výpovědi. Le bateau passait. Loď projížděla. (Mohla tak zachránit tonoucí se) Le bateau a passé. Loď projela. (Tom Cruise by tak nikomu nepomohl) On A PU sauver la famille. Tom Cruise et sa femme SE SONT OCCUPÉS des Quatre rescapés. Ils leur ONT DONNÉ des vêtements et, bien sûr, ils ONT SIGNÉ des autographes en souvenir de cette aventure! Zbylá slovesa jsou ve složeném perfektu, protože vyjadřují následnost několika po sobě jdoucích dějů (succession d´actions)

Filip Fischer 2007 http://filipfischer.wordpress.com