Dřeviny, nauka o dřevinách

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kvetoucí rostliny Michaela Běhůnková.
Advertisements

Stromy.
EKOSYSTÉM LES – stromy jehličnaté a listnaté
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Poznávání přírodnin.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Přírodopis  Prezentace zaměřená pro přípravu na závěrečný poznávací test z přírodopisu druhého pololetí 6. ročníku základní školy!
BĚLOVÉ, JÁDROVÉ A VYZRÁLÉ DŘEVO
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Jaroslava Jašová Název materiálu:
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
LISTNATÉ STROMY A KEŘE V OKOLÍ ŠKOLY
POZNÁVAČKA ROSTLIN A HUB.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Trénink krytosemenných dřevin
1 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada28 AnotaceVyučovací.
Násobení a dělení lomených výrazů
Fyzikální vlastnosti dřeva VY_32_INOVACE_28_ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5,
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Na výb ě r máte ze t ř í mo ž ností. Pokud se pro jednu z nich rozhodnete, naje ď te na ni šipkou myši a klikn ě te. Bude-li Vaše odpov ěď chybná, z ů.
Ekosystém les Stromy Přírodověda 4. ročník
Síťový transformátor VY_32_INOVACE_36_722
Základy organické chemie
Kótování VY_32_INOVACE_26_511
Zařizovací předměty VY_32_INOVACE_26_525
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Lepidla VY_32_INOVACE_28_571 Projekt.
Kružnice, kruh VY_32_INOVACE_26_528
VY_32_INOVACE_Sib_III_16 Dřeviny
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kámen VY_32_INOVACE_25_500 Projekt.
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Armatury plynovodů VY_32_INOVACE_17_327
Materiály pro povrchovou úpravu výrobků VY_32_INOVACE_28_572
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Vady způsobené poraněním kmene,
Zakreslování oken VY_32_INOVACE_26_524
Zásoby, peněžní prostředky, pohledávky
Společenstva lesů - stromy
Pohonné hmoty VY_32_INOVACE_25_509
Subjekty trhu VY_32_INOVACE_40_802
Hospodářská politika VY_32_INOVACE_40_815
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Vnitřní struktura technických materiálů
Statky, služby VY_32_INOVACE_40_797
Umělý kámen VY_32_INOVACE_25_504
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
Převislé konstrukce VY_32_INOVACE_02_022
Legendy VY_32_INOVACE_26_512
ČLOVĚK A JEHO SVĚT NA I. STUPNI ZV-LMP (ČaS/I)
Převody mezi číselnými soustavami 3
Markýzy VY_32_INOVACE_02_024
Lineární konstrukce VY_32_INOVACE_26_513
Kreslení základních strojních součástí
Regulované soustavy astatické
Jednotky VY_32_INOVACE_11_203
Pracovní a dilatační spára
Lineární nerovnice 2 VY_32_INOVACE_10_199
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Beton VY_32_INOVACE_25_499 Projekt.
Výrobní činitelé v podniku
ALKALOIDY VY_32_INOVACE_24_486
Logický výraz VY_32_INOVACE_08_153
Nabídka VY_32_INOVACE_40_800
Stavba atomu VY_32_INOVACE_12_227
Funkcionalismus VY_32_INOVACE_46_938
Výrazy-algebraické vzorce
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Živnostenské podnikání
Investiční majetek VY_32_INOVACE_41_828
Typy čar VY_32_INOVACE_26_522
VY_52_INOVACE_02_ Ekosystém park - rostliny
Rozšiřování základů VY_32_INOVACE_27_542
Zvukové izolace VY_32_INOVACE_02_039
Transkript prezentace:

Dřeviny, nauka o dřevinách STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Dřeviny, nauka o dřevinách VY_32_INOVACE_28_552 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 28 Anotace Vyučovací hodina o základním rozdělení dřevin na listnaté (měkké a tvrdé), jehličnaté Klíčová slova Rozdělení, význam pro člověka, ekologie a její vliv na životní prostředí,druh, poddruh Předmět Materiály Autor, spoluautor Dipl. Ing.Miloš Václav NOVÁK Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Výklad Potřebné pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 1. ročník oboru Truhlář, Tesař Speciální vzdělávací potřeby ne Zdroje Seznam viz poslední strana

Třídění (druhování) rostlin STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Třídění (druhování) rostlin Byl vytvořen moderní rostlinný systém, který třídí rostlinstvo do skupin podle vývojové příbuznosti. Základní jednotkou je druh. Je to soubor jedinců vývojově si podobných. Druh se rozděluje na nižší kategorie: poddruhy – (kultivary), které mají své vlastní územní rozšíření a typické znaky mají dědičně a ustálené, odrůdy – (variety), nemají vlastní územní rozšíření, typické znaky mají rovněž dědičné, formy – mají znaky vzniklé vlivem existenčních podmínek a snadno se podle podmínek mění. Druhy, které se shodují v některých znacích mají pravděpodobně společného předka, se řadí ve vyšší jednotku – rod. Další vyšší jednotky: čeleď, řád ,třída, oddělení, kmen, podříše, říše. 2

Říše rostlinná se dělí na dvě podříše: STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Říše rostlinná se dělí na dvě podříše: Rostliny výtrusné - houby, mechy, lišejníky. Rostliny semenné - mají květy, plody. Podříše rostlin semenných se dělí podle květní stavby na dva kmeny: a) nahosemenné –květy nemají pestík, opylují se větrem (patří mezi jehličnany). b) krytosemenné – květy mají pestík a krytá semena (k nim patří i listnaté dřeviny) Krytosemenné se dělí na oddělení: b.1) jednoděložné - klíček má jednu dělohu – byliny, trávy. b.2) dvouděložné – klíček má dvě dělohy – keře, dřeviny. Oddělení dvouděložných se dále dělí na třídy: b2.a) prvoobalné – Květní obal není vyvinut, nebo je zelený, nemá jádro – většina dřevin. b2.b) srostlokorunné – květy mají kalich a korunu – ovocné dřeviny keře.

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje A. Jehličnaté dřeviny Jedle bělokorá - JD Tis červený - TS Smrk ztepilý - SM Jalovec obecný - JVC Borovice černá - BO Borovice lesní - BO Borovice limba - BO Borovice vejmutovka -VJ Modřín opadavý -MD Douglaska tisolistá -DG 4

B.Listnaté dřeviny - tvrdé STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje B.Listnaté dřeviny - tvrdé Jasan ztepilý - JS Javor mleč - JV Javor klen - JV Babyka obecná - JV Jeřáb ptačí - JŘ Dub letní (křemelák) - DB Dub zimní (drnák) - DB Dub cer - CER Buk lesní - BK Habr obecný - HB Bříza bělokorá - BŘ Bříza pýřitá - BŘ Jilm horský - JL Jilm ladní - JL Trnovník bílý (akát) - AK 5

C.Listnaté dřeviny - měkké STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje C.Listnaté dřeviny - měkké Topol bílý - TP Topol černý - TP Topol kanadský - TP Osika obecná - OS Vrba bílá - VR Vrba obecná (jíva) - VR Lípa malolistá (srdčitá) - LP Lípa velkolistá - LP Olše lepkavá - OL Jírovec maďal - KS 6

D.Listnaté dřeviny – ovocné STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje D.Listnaté dřeviny – ovocné Hrušeň Obecná - HR Ořešák královský - OŘ Třešeň ptačí - TŘ Jabloň lesní - JB Švestka domácí - SV 7

Otázky k opakování tématu: STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Otázky k opakování tématu: 1) Vysvětli pojem DRUH v rostlinném systému. 2) Jaké jsou další vyšší jednotky než druh ? 3) Jaké je základní rozdělení dřevin ? 4) Jaké jsi si zapamatoval zkratky–označení dřevin ? 8 8

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Literatura Ing.KŘUPALOVÁ, Zdeňka. Nauka o materiálech pro 1. a 2. ročník SOU učebního oboru truhlář. Praha 1, Mostecká 9: SOBOTÁLES, 1999, ISBN 80-85920-57-3. 9