Dřeviny, nauka o dřevinách STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Dřeviny, nauka o dřevinách VY_32_INOVACE_28_552 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 28 Anotace Vyučovací hodina o základním rozdělení dřevin na listnaté (měkké a tvrdé), jehličnaté Klíčová slova Rozdělení, význam pro člověka, ekologie a její vliv na životní prostředí,druh, poddruh Předmět Materiály Autor, spoluautor Dipl. Ing.Miloš Václav NOVÁK Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Výklad Potřebné pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 1. ročník oboru Truhlář, Tesař Speciální vzdělávací potřeby ne Zdroje Seznam viz poslední strana
Třídění (druhování) rostlin STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Třídění (druhování) rostlin Byl vytvořen moderní rostlinný systém, který třídí rostlinstvo do skupin podle vývojové příbuznosti. Základní jednotkou je druh. Je to soubor jedinců vývojově si podobných. Druh se rozděluje na nižší kategorie: poddruhy – (kultivary), které mají své vlastní územní rozšíření a typické znaky mají dědičně a ustálené, odrůdy – (variety), nemají vlastní územní rozšíření, typické znaky mají rovněž dědičné, formy – mají znaky vzniklé vlivem existenčních podmínek a snadno se podle podmínek mění. Druhy, které se shodují v některých znacích mají pravděpodobně společného předka, se řadí ve vyšší jednotku – rod. Další vyšší jednotky: čeleď, řád ,třída, oddělení, kmen, podříše, říše. 2
Říše rostlinná se dělí na dvě podříše: STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Říše rostlinná se dělí na dvě podříše: Rostliny výtrusné - houby, mechy, lišejníky. Rostliny semenné - mají květy, plody. Podříše rostlin semenných se dělí podle květní stavby na dva kmeny: a) nahosemenné –květy nemají pestík, opylují se větrem (patří mezi jehličnany). b) krytosemenné – květy mají pestík a krytá semena (k nim patří i listnaté dřeviny) Krytosemenné se dělí na oddělení: b.1) jednoděložné - klíček má jednu dělohu – byliny, trávy. b.2) dvouděložné – klíček má dvě dělohy – keře, dřeviny. Oddělení dvouděložných se dále dělí na třídy: b2.a) prvoobalné – Květní obal není vyvinut, nebo je zelený, nemá jádro – většina dřevin. b2.b) srostlokorunné – květy mají kalich a korunu – ovocné dřeviny keře.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje A. Jehličnaté dřeviny Jedle bělokorá - JD Tis červený - TS Smrk ztepilý - SM Jalovec obecný - JVC Borovice černá - BO Borovice lesní - BO Borovice limba - BO Borovice vejmutovka -VJ Modřín opadavý -MD Douglaska tisolistá -DG 4
B.Listnaté dřeviny - tvrdé STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje B.Listnaté dřeviny - tvrdé Jasan ztepilý - JS Javor mleč - JV Javor klen - JV Babyka obecná - JV Jeřáb ptačí - JŘ Dub letní (křemelák) - DB Dub zimní (drnák) - DB Dub cer - CER Buk lesní - BK Habr obecný - HB Bříza bělokorá - BŘ Bříza pýřitá - BŘ Jilm horský - JL Jilm ladní - JL Trnovník bílý (akát) - AK 5
C.Listnaté dřeviny - měkké STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje C.Listnaté dřeviny - měkké Topol bílý - TP Topol černý - TP Topol kanadský - TP Osika obecná - OS Vrba bílá - VR Vrba obecná (jíva) - VR Lípa malolistá (srdčitá) - LP Lípa velkolistá - LP Olše lepkavá - OL Jírovec maďal - KS 6
D.Listnaté dřeviny – ovocné STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje D.Listnaté dřeviny – ovocné Hrušeň Obecná - HR Ořešák královský - OŘ Třešeň ptačí - TŘ Jabloň lesní - JB Švestka domácí - SV 7
Otázky k opakování tématu: STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Otázky k opakování tématu: 1) Vysvětli pojem DRUH v rostlinném systému. 2) Jaké jsou další vyšší jednotky než druh ? 3) Jaké je základní rozdělení dřevin ? 4) Jaké jsi si zapamatoval zkratky–označení dřevin ? 8 8
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Literatura Ing.KŘUPALOVÁ, Zdeňka. Nauka o materiálech pro 1. a 2. ročník SOU učebního oboru truhlář. Praha 1, Mostecká 9: SOBOTÁLES, 1999, ISBN 80-85920-57-3. 9