MEZI VÍDEŇSKÝM KONGRESEM A REVOLUCÍ 1848

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Advertisements

Manufaktury a první stroje polovina 18. století
EVROPA PO ZÁMOŘSKÝCH OBJEVECH
Jak se žilo na konci 18. století obyčejným lidem?
Průmyslová revoluce v 18. století
MEZI VÍDEŇSKÝM KONGRESEM A REVOLUCÍ 1848
Život na počátku 19. století
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE Zpracoval Jan Holík.
SVĚTOVÁ EKONOMIKA.
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE DĚJEPIS.
Svět techniky a já.
Osvícenství 2. pol. 18. století VY_32_INOVACE_145 pro 5. ročník ZŠ
Revoluce 1848/1849 v Evropě Jaro národů
MEZI VÍDEŇSKÝM KONGRESEM A REVOLUCÍ 1848
MEZI VÍDEŇSKÝM KONGRESEM A REVOLUCÍ 1848
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE 1. pol. 19. století.
Svět v první polovině 19 století
Průmyslová revoluce Viktorie Blahová, I.A.
První průmyslová revoluce
Vynález lodě na parní pohon a lodního šroubu
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Společnost na počátku 19. století
Mezi Vídeňským kongresem a revolucí 1848
Průmyslová revoluce Klasicismus / Historismus
Průmyslová revoluce.
● Téma:Průmyslová revoluce v Anglii, Evropě a českých zemích ● Vypracovala: Mgr. Monika Vlková, SPŠ Uh. Brod ● OB21-VVP-HUM-DEJ-MVLK-M
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Průmyslová revoluce Číslo vzdělávacího materiálu: ICT2-8 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: Datum:
Hospodá ř ská prosperita v Č SR a sv ě tová krize.
Téma: Průmyslová revoluce v Anglii Vypracovala: Mgr. Monika Vlková, SPŠ Uh. Brod OB21-VVP-HUM-DEJ-MVLK-L
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Průmyslová revoluce se projevila na vzhledu mnoha měst. Vznikla nová města.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ PARDUBICE - SPOŘILOV AUTOR: MGR. LENKA POZDĚNOVÁ NÁZEV: VY_32_INOVACE_VLASTIVĚDA 5. ROČNÍK_6.VYNÁLEZY A VYNÁLEZCI 18. A 19. STOLETÍ TÉMA:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Petra Pláničková Název:VY_32_INOVACE_1189_ROZVOJ VĚDY A TECHNIKY Téma: MANUFAKTURA,
PARNÍ STROJ Jan Lameš 5.B. CO JE TO PARNÍ STROJ Je to mechanický stroj poháněný parou.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Soldánová Dáša Název: VY_32_INOVACE_12C_7_Průmyslová revoluce Téma:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Vladimír.
Průmyslová revoluce 5 Zemědělství, průmysl, doprava.
Předpoklady přechodu k průmyslové společnosti 18.stol. Základní škola Čelákovice VY_32_INOVACE_114_Přechod k průmyslové společnosti.
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE V ČECHÁCH
Průmyslová revoluce V Anglii.
19. století opakování.
MANUFAKTURY A PRVNÍ STROJE
Šablona III/2 VYNÁLEZY A OBJEVY 18. – 20. STOLETÍ Mgr
Průmyslová revoluce.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Dějiny ČR Vynálezy mění svět
VZDĚLÁVACÍ OBOR: Dějepis
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
Novověk – průmyslová revoluce
EU peníze středním školám
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE A JEJÍ DŮSLEDKY
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
Opakujeme dějepis na II. stupni
Manufaktury Začínají vznikat v polovině 18. století
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Školní Stará Boleslav
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE.
Průmyslová revoluce.
Společnost na počátku 19. století
Dějepis - 8. ročník 1.
Železniční doprava 19. stol.
Manufaktury a první stroje polovina 18. století
STROJE OVLÁDLY ŽIVOT 2. pol. 19. stol.
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_24_19._století_století_páry_vynálezy_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/
Průmyslová revoluce v Anglii
Transkript prezentace:

MEZI VÍDEŇSKÝM KONGRESEM A REVOLUCÍ 1848 PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE MEZI VÍDEŇSKÝM KONGRESEM A REVOLUCÍ 1848

Zemědělství Rozvoj techniky se nejprve projevil v zemědělství Začaly se používat žací a secí stroje a mlátičky Méně zemědělců, tak vypěstovali více potravin = na venkově NEBYLA PRÁCE Zemědělci po zrušení nevolnictví začali odcházet do měst

Města Ve městech vznikaly továrny, které potřebovaly dělníky k obsluhování strojů Průmysl je založen především na : Textilní výrobě Chemii Těžbě – zejména železo ( ruda ), uhlí

Procesu, kdy je lidská práce nahrazována prací strojovou, kdy je nahrazována řemeslná a manufakturní výroba výrobou tovární, říkáme PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE Toto vše se odehrálo zejména v Západní Evropě (dnešním USA), Východní je hodně pozadu, zde jsou stále primitivní metody obděláváním půdy. Nejprve se průmyslová revoluce projevila v textilním průmyslu (vlna v Anglii)

Průmyslová revoluce = Industrializace Tři vývojové etapy: 1. vědecko - technická revoluce - byla zahájena vynálezem parního stroje (18. století) 2. vědecko - technická revoluce - byla zahájena objevem elektrického proudu (přelom 19. a 20. století) 3. vědecko - technická revoluce - byla zahájena s rozvojem informačních technologií. (konec 20. století)

Anglie – Strojovna Evropy začala zde průmyslová revoluce V r.1769 vynalezl Skot James Watt zdokonalený parní stroj Anglie měla pro rozvoj průmyslové revoluce lepší podmínky: od 17.st. se zde neválčilo od 14.st. Zde neexistovalo nevolnictví z kolonií měla množství surovin Angličané chtěli mít náskok, proto zakázali vývoz plánů strojů

Technický pokrok Symbolem průmyslové revoluce byl PARNÍ STROJ Nové stroje: spřádací stroje, mechanický tkalcovský stav (spřádal 100 cívek najednou),válcový potiskovací stroj (tisk na látky), firma Singer – šlapací šicí stroj Rozvíjel se nový obor STROJÍRENSTVÍ V hutnictví začaly vznikat vysoké pece – zvyšovala se poptávka po uhlí a koksu a to vedlo k rozvoji těžebního průmyslu V r. 1800 Angličan George Stephenson sestrojil 1. lokomotivu a Američan Robert Fulton 1. parní loď Začaly se posílat první zprávy na dálku díky telegrafu

Parní stroj

Parní lokomotiva

Sociální důsledky průmyslové revoluce V západní a střední Evropě se průmysl rozvíjel rychle Východní Evropa a Balkán zůstávaly zaostalými agrárními zeměmi

Nové společenské vrstvy Vznikly dvě nové společenské vrstvy: dělníci a buržoazie Dělníci: museli pracovat v továrnách, hutích a dolech. Pracovali všichni členové jejich rodin, včetně dětí od 5-6 let. Byli závislí na platu od zaměstnavatele. Neměli nárok na žádné sociální příspěvky. Nové stroje zastaly více práce a přebyteční dělníci byli propouštěni = docházelo k „rozbíjení strojů“ Buržoazie (kapitalisté): bohaté měšťanstvo, většinou továrníci, obchodníci, bankéři apod.

Práce dětí Přestože v některých zemích byla zavedena povinná školní docházka, řada dělnických dětí do školy chodit nemohla. Musela pomáhat živit rodinu Měly stejně dlouhou pracovní dobu jako dospělí Teprve postupně byly vydávány nové zákony, které postupně zkracovaly pracovní dobu dětí na 12, 10 později 8 hodin Nové zákony i zakazovaly vykonávat stejnou práci jako dospělí a omezily věk na 9 let Za práci dostávali zaplaceno mnohem méně než dospělí Děti vykonávaly jednotvárnou jednodušší práci

Pokusy o řešení situace dělníků Dělníci nedostávali žádnou pomoc od státu, proto zakládali svépomocné dělnické spolky. Každý dělník přispíval do společné pokladny, z ní se pak hradila podpora pro zraněné, nemocné a vdovy a sirotky Spolky vyjednávali se zaměstnavateli a organizovali stávky Někteří osvícení zaměstnavatelé chápali, pokud vytvoří lepší pracovní podmínky, budou dělníci odvádět kvalitnější práci (např.*opatrovny pro děti, dělnické domy, …) Postupně se podmínky zlepšovali, dokonce bylo zaváděno pojištění pro případ nemoci a podobně

Nové filozofické směry V 19.století začaly vznikat nové filozofické směry Zabývaly se postavením dělníků a hledaly řešení, jak zlepšit jejich situaci Chtěly změnu celkovou změnu společenského systému, což bylo nereálné Vznikl SOCIALISMUS, jeho hlavními představiteli byli Němci BEDŘICH ENGELS A KAREL MARX Socialismus se snažil najít způsob, jak vytvořit společnost, kde by nikdo nikoho nevykořisťoval Myšlenky socialismu zneužili ruští revolucionáři v roce 1917 v Rusku, na jeho základech vznikl komunismus

Proměna měst Do měst přicházelo stále více lidí, ubytovací kapacity přestali dostačovat takovému přílivu Vznikala nová předměstí, hradby přestaly plnit svoji funkci a často byly strženy Na předměstí stavěly továrny, v jejich okolí činžovní domy s nájemnými byty (viz učenice str.70) Vznikala i nová města – u nalezišť nerostným surovin

Změna způsobu života Usnadnění dopravy – parní lokomotiva a parník (Josef Ressel vynalezl lodní šroub) Exotické zboží se dováželo rychleji, zlevnilo, dostupnější Zlevnilo cestování – levnější cestování vlakem než kočárem s koňmi Cesta z Anglie do New Yorku trvala již jen 14 dní (dříve 2 měsíce) Vynález telegrafu- zprávy se šířily rychleji

Opakování Urči pravdivé a nepravdivé tvrzení 18.století vzešlo do historie pod pojmem „století páry“ ANO NE Robert Fulton sestrojil první ponorku ANO NE Bedřich Engels a Karel Marx byli představitelé liberalismu ANO NE Buržoazie zakládala svépomocné dělnické spolky ANO NE V západní a střední Evropě se průmysl rozvíjel rychle ANO NE Východní Evropa zůstávala zaostalou agrární zemí ANO NE Zodpovězte otázky: Proč měla Anglie pro rozvoj průmyslové revoluce lepší podmínky než zbytek světa? Proč se stalo exotické zboží ze zámoří dostupnější i pro normální lidi?

Zdroje http://www.google.cz/imgres?imgurl=http://nd01.jxs.cz/941/874/68638c2345_40398699 _o2.jpg&imgrefurl=http://referaty-dejepis.blog.cz/0901/prumyslova- revoluce&usg=__YOuwbW8gDVIvoppt8cpbWlPCp- 0=&h=204&w=250&sz=14&hl=cs&start=0&sig2=gM8tQWZdQctTmvT7LLbP7Q&zoom=1 &tbnid=jLofGfOkiznqPM:&tbnh=113&tbnw=136&ei=DoCDTaLxCpDxsgbV9Y2fAw&prev= /images%3Fq%3Dpr%25C5%25AFmyslov%25C3%25A1%2Brevoluce%2Bobr%25C3%25A1z ky%26um%3D1%26hl%3Dcs%26sa%3DX%26rlz%3D1T4SKPT_csCZ423CZ423%26biw%3 D1345%26bih%3D488%26tbs%3Disch:1&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=298&vpy=80&dur= 188&hovh=163&hovw=200&tx=127&ty=107&oei=23- DTZiDPYnItAaKmtmkAw&page=1&ndsp=24&ved=1t:429,r:1,s:0 Obrazky http://www.google.cz Model parního stroje: http://www.gamepark.cz/8594_vedecko_technicka_ revoluce_8592_156098.htm