OBSTARÁVACÍ FUNKCE PODNIKU (NÁKUPNÍ, POŘIZOVACÍ, ZÁSOBOVACÍ)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Logistické náklady Ivan Gros
Advertisements

MARKETING A MANAGEMENT
Tvorba cen v maloobchodě
Logistika Ing. Jan Pivoňka.
KONTROLA zpracovala: Ing. Jaroslava Teuberová Náchod, dne
CW – 13 LOGISTIKA Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně © Ing. Václav Rada, CSc. 22. PŘEDNÁŠKA Logistika a jakost.
Technická dokumentace
ŘÍZENÍ ZÁSOB.
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
CW – 13 LOGISTIKA Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně © Ing. Václav Rada, CSc. Únor PŘEDNÁŠKA Typové systémy.
Podnikatelské prostředí: Mikroprostředí
Úvod do podnikových financí
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Jaromír Skorkovský ESF MU KAMI
Ekonomika informačních systémů
Ekonomika investic.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_MARKETINGOVÝ.
4.Kalkulace nákladů.
2. téma 1MU305, 211 – Manažerské účetnictví I.
Nákup ( kap. 12).
Předmět: Řízení podniku 1
Systém managementu jakosti
VÝZNAM ZÁSOB v logistických řetězcích
2.Marketingové prostředí
Výběr dodavatelů Ivan Gros
Ivo Novotný Jak vybrat dodavatele vzdělávání JAK SI SPRÁVNĚ VYBRAT... Dodavatele vzdělávání.
Odbyt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Členění nákladů v nákladovém účetnictví
Podnikatelský plán struktura plánu.
Plánovací proces a druhy plánování
Zajištění dostupnosti produktu Informování zákazníka a objednávka
Organizace a organizování podniku
Úvod do podnikových financí
2 LOGISTICKÉ SYSTÉMY Servisní logistika prof. Ing. Václav Legát, DrSc.
Ztráty v podnicích Ztráty mohou dosáhnout objemu % z celkových tržeb Ztráty jsou příčinou, proč firma neobstojí v konkurenci Ztráty vyplývající.
Management - Organizování
Management - Organizování
MARKETINGOVÉ STRATEGIE NA TRZÍCH EU MLÉKÁRNA KUNÍN
Evropské daňové právo Podnikatelský plán Michal Radvan
VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ o.p.s. CONTROLLING Ing. Jan Cedl AŘ KONTAKT s.r.o.
Úkol, cíle a základní pojmy logistiky Kapitola 2: Úkol logistiky, Cíle logistiky, Základní pojmy logistiky Vysoká škola technická a ekonomická v Českých.
Ekonomická a správní funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Přednáška č. 3 JUDr. Martin Landa
Model strategie marketingového mixu
ZÁSOBOVACÍ FUNKCE.
Moderní personalistika DS 2009/ Hlavní úkoly moderní personalistiky   Zařazení správného člověka na správné místo (a ve správný čas)
13.přednáška – Elektronické zásobování Ing. Jiří Zmatlík, Ph.D. ČVUT, Fakulta elektrotechnická Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd.
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Logistika. Osnova výkladu  Čím se logistika zabývá?  Co logistika řeší?  Organizace skladového hospodářství  Řízení zásob  Náklady na zásobování.
Základy marketingu třetí přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
Ing. Veronika Dostálková MBA MAJETEK PODNIKU – OBĚŽNÝ MAJETEK Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
EKRP – Eprojekt Ksystému Rřízení Podniku Zásobovací funkce.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
PODNIKOVÉ ČINNOSTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
DISTRIBUČNÍ LOGISTIKA  Z hlediska výrobního podniku představuje spojovací článek mezi výrobou a zákazníkem,  Zahrnuje veškeré skladové a dopravní pohyby.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
LOGISTIKA LOGISTIKA LOGISTIKA - vychází (z logis, ubytování) znamená původně přechodné ubytování a zásobování vojska - nauka, která se zabývá fyzickými.
Organizace výroby Organizace a řízení výroby. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Strategická analýza společnosti TIBBIS, s. r. o.
Systém managementu jakosti
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Procesní řízení (management)
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU
Ekonomika malých a středních podniků
Transkript prezentace:

OBSTARÁVACÍ FUNKCE PODNIKU (NÁKUPNÍ, POŘIZOVACÍ, ZÁSOBOVACÍ)

PROCUREMENT - obstarávání, tj PROCUREMENT - obstarávání, tj. zajišťování zdrojů, nákup, doprava, dodávání, resp. i balení a skladování PURCHASE - nákup materiálů, služeb a jiných aktiv, resp. i pasiv SUPPLY - zásobování, dodávání obstarávání = součást logistické funkce

obstarávání podnik obstarávání zákazník ---------- --------- vláda dopravce technologie kooper. podniky a organizace obstarávání podnik zákazník dodavatel ---------- ekonomika konkurent společnost ---------

Hodnotový řetězec (M. Porter) infrastruktura podniku P O řízení pracovních sil D P technologický rozvoj (tj. obecně know-how, výrobní Ů postupy, resp. technologie) R N obstaravatelská činnost (nákup vstupů jako funkce, tj. É i jako technologie, tj. např. způsoby jednání s partnery, ICT, pravidla hodnocení…) č i řízení výroba řízení marketing n vstupných a výstupných a servis n operací provoz operací odbyt o s P R I M Á R N Í činnosti t i Marže/zisk Hodnotový řetězec (M. Porter)

OBSTARÁVÁNÍ A Hodnotový řetězec VSTUPNÍ LOGISTIKA - přijetí ·    - distribuce - uskladnění,zařazení, - přiřazení, začlenění ·    -  skladování - ošetřování vstupů ……………………. OBSTARAVATEL. ČINNOST plánování organizování přikazování koordinaci motivování (tj. vedení lidí) evidence kontrola …metody, způsoby jednání…

Předmět obstarávací funkce CO? suroviny materiál doplňkový pomocný režijní materiál komponenty, díly, polotovary obaly produkty zařízení systémy služby nemovitosti zaměstnanci informace cizí kapitál Struktura předmětu obstarání: charakteristiky, parametry – užitná hodnota kvalita množství způsob použití cena (+ náklady) balení dodací podmínky rychlost dodání vzácnost doprovodné služby ……….. +

CO? - pracnost a náklady (ČÁST PŘEDMĚTU OBSTARÁVÁNÍ) -        složitost          frekvence dodávek velikost dodávek -        doba spotřeby, resp. trvanlivosti fyzické vlastnosti – nároky na uložení, ošetřování, manipulaci Příklad režijních N útvaru nákupu: režijní mzdy a platy, školení, odpisy DM, cestovné, pohonné látky, režijní materiál, N na prezentaci……. NÁKLADY -         přímé materiálové náklady (ceny surovin, materiálů, polotovarů, zboží…) -         náklady na vázaný kapitál (souvisí se zásobami v podobě kalkulovaných úroků na cizí kapitál vázaný v zásobách) -         vlastní náklady procesu nákupu (mzdy, dopravní náklady, náklady na manipulaci, skladování, obchodní jednání, poštovné, atd.)

Časové hledisko obstarávání - Kdy? STRATEGICKÉ OBSTARÁVÁNÍ 1. Jaké jsou hnací síly našeho podnikání (globalizace, výzkum a vývoj, ekologie…)? Jaký je strategický záměr společnosti? Jaké jsou strategické cíle společnosti? Jaké požadavky budou kladeny na nákup v dalších třech letech? 5. Jaké budou kritéria na dodavatele (aby byly požadavky splněny)? 6.Jak můžeme měřit plnění požadavků? 7. Máme dostatečné kompetence? 8.Jakým způsobem zviditelníme strategický plán interně a externě? Strategické obstarávání Taktické obstarávání Operativní obstarávání

ČINNOSTI PŘI DODÁVKÁCH???: Fixních a pravidelných Termínovaných Bezprostředních, resp. operativních Na odvolání

Kdy? – frekvence a novost obstarávání      rutinní obstarávání    nerutinní obstarávání ojedinělý/náhodný/ málo častý nákup strategicky důležitý nákup (strategická příležitost, spekulativní nákup…)     problémový nákup (velké riziko) + termínový nákup (forward buying), + objemové obchody

čas spotřeby určitého množství Kdy? a bod objednávky     čas spotřeby určitého množství     objednávací čas      dodací čas      přepravný čas (někdy totožný s dodacím časem)     manipulační čas příjmu pojistný čas jiné časy (např. zrání, balení atd.) POŽADAVKY NA POHOTOVOST, KAPACITY A TERMÍNY, ROZSAH OBJEDNÁVKY, FINANČNÍ ZDROJE A MOŽNOSTI, SPOLEHLIVOST DODÁVKY

Obstarávání a Kdo? a S kým? Informace Kompetence Zodpovědnost Činnosti Komunikace Spolupráce Předmět obstarání!!!!!!!!!!! Zařazení obstarávací funkce do organizační struktury podniku: liniová, funkční, liniově-štábní, liniově-funkčně-štábní, projektová, maticová, síťová… + vnitřní dělba práce v rámci útvaru/ů: -dle fází nákupního procesu; dle sortimentní příbuznosti; dle lokalizace klíčových dodavatelů/zákazníků; kombinovaně…

Kdy? a s Kým? a Jak? ESI _ early supplier involvement Supply chain management(demand network management Řízení zásob dodavatelem (VMI – Vendor managed inventory) e-procurement ECR (Efficient Consumer Response) + continuous replenishment (CR) + cross-docking

Obstarávací funkce a Jak? Proces obstarávání: plánování, vyhledávání zdrojů, realizace obstarání/nákupu zpětná logistika dokumenty přípravná fáze – vznik potřeby určitého produktu, definování potřeby a jejich charakteristik, vymezení požadavků na předmět obstarání stanovení kritérií výběru dodavatelů, identifikace potenciálních dodavatelů hodnocení dodavatelů a volba Nákup – dodání, přejímka, uskladnění, doprava… evidence a vyhodnocení

ADMINISTRATIVA Kdo a co, s kým a jak KOMPETENCE?

Jak? a zdroje informací Strategické cíle podniku Plán prodeje/odbytu, výroby Specifické požadavky zákazníků Stav zásob Údaje o spotřebě (např. z kusovníků) Očekávané inovace a technické změny Nákupní ceny – aktuální a prognóza vývoje Informace od dodavatelů (možnosti) Informace o potenciálních dodavatelích Měnové kurzy Úsilí konkurentů …………..