Forsche Männer und Frauen Hans-Joachim Lenzwww.geschlechterforschung.net 1 Wenn Männer Opfer werden - über die kulturelle Verleugnung der männlichen Verletzungsoffenheit.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SILNÉ SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN V JEDNOTNÉM ČÍSLE
Advertisements

Zařízení sociálních služeb Pardubického kraje. Proč tady jsme ? Domov pod hradem Žampach je sociálním zařízením Pardubického kraje – domovem pro osoby.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu EU Peníze školám ZŠ Domažlice Číslo a název šablony.
OSOBNÍ ZÁJMENA A JEJICH SKLOŇOVÁNÍ
STUPŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN A PŘÍSLOVCÍ
Označení DUM Fi- DUM Autor
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Konverzace v německém jazyce Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autor Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace Adresa: Zahradní 10, Štěpánkovice,
Autor Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace Adresa: Zahradní 10, Štěpánkovice,
Präpositionen Předložky. Auf – na ( vodorovné ploše ) der Tisch Auf Wo – kde 3. pád auf dem Tisch na stole auf einem Tisch na nějakém stole auf meinem.
Die schönsten Städte Deutschlands
Lektion 9 Die Polizei – dein Freund und Helfer (cvičební materiál) (cvičební materiál) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
9. LEKCE (9. TÝDEN) Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Insitute of Technology And Business In České Budějovice.
7. LEKCE (7. TÝDEN) Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Insitute of Technology And Business In České Budějovice.
2. LEKCE (2. TÝDEN) Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Insitute of Technology And Business In České Budějovice.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Projekt : „EU peníze školám“ - OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.4.00/
Německé předložky se 4. pádem PhDr. Taťána Tonová.
SPŠ stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954 Tschechien – Schulsystem Autor: Mgr. Kostiuková N.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ARBEITSLOSIGKEIT - WORTSCHATZ. Název školy:Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_NJ_3_4_7E_8E_SEI_15_SÄTZE.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyIntegrovaná střední škola technická, Benešov PředmětNěmecký jazyk Tematický okruh Mit allen Sinnen TémaWo.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_3_INOVACE_NEJ36 Název školy SPŠ a SOŠGS Most PředmětNEJ Tematická.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martina Coubalová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09A_18 Präteritum (haben, sein) TEMA:Jazyková.
Einkaufen VY_32_INOVACE_02-34 Ročník: 9. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Německý jazyk Tematický okruh: Cvičení na podporu.
SPŠ stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954 Feste und Bräuche – Weihnachten und Silvesterfeier Autor: Mgr. Kostiuková N.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_4_INOVACE_NEJ2 Název školy SPŠ a SOŠGS Most PředmětNEJ Tematický.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_Erinnerungen.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
S CHRITTE 2 L EKTION 11 I N DER S TADT UNTERWEGS Autor: Mgr.Marcela Smutková.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Einheit 1, 3. pád Mgr. Radka Pospíchalová. 3. pád podstatných jmen (člen určitý) 1. pád rod mužský der Baum rod ženský die Küche rod střední das Bild.
Arbeitslosigkeit. Název školy:Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE.
NÁZEV ŠKOLY: GYMNÁZIUM JOSEFA JUNGMANNA, LITOMĚŘICE, Svojsíkova 1, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_7B_20_.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_156 Jméno autora: Mgr. Lenka Pávková Název.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ilona Šolcová Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_NEMCINA_RECOVE_DOVEDNOSTI_17.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_NJ_3_4_7E_8E_SEI_16_ADJEKTIVE.
U MWELTSCHUTZ PhDr Taťána Tonová. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE Kód DUMu: VY_32_INOVACE_3.NJ.18 Číslo projektu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_3_INOVACE_NEJ46 Název školy SPŠ a SOŠGS Most PředmětNEJ Tematická.
Projekt : „EU peníze školám“ - OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_ Autor.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SŠ a VOŠ České Budějovice Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední škola a.
Anotace Materiál je určen pro studijní obory k výuce předmětu německý jazyk, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názornými obrázky.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_3_INOVACE_NEJ59 Název školy SPŠ a SOŠGS Most PředmětNEJ Tematická.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_ Autor.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Pavla Študentová NÁZEV: VY_32_INOVACE_14, člen určitý TÉMATICKÝ CELEK:
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martina Coubalová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09C_05 Geschichte Deutschlands TEMA:Reálie.
Industrie Österreichs Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Německý jazyk - reálie německy mluvících zemí Datum.
Flüsse und Seen Österreichs Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Německý jazyk - reálie německy mluvících.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_NJ_3_4_7E_8E_HOU_03_STOLPERS.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Soňa Strnadová Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_34_Německý jazyk_věty jednoduché_souvětí Číslo.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Němčina pro řemesla a služby Deutsch für deinen Job Familie II.
Německý jazyk – Cvičení na podporu konverzace
AUTOR: Mgr. Ludmila Faiková
Němčina pro jazykové školy nově 1
Préteritum pomocných sloves
Temporalsätze VEDLEJŠÍ VĚTY ČASOVÉ Mgr. Alena Písaříková.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Tschechien – Schulsystem
KEUKENHOF, Niederlande
Transkript prezentace:

Forsche Männer und Frauen Hans-Joachim Lenzwww.geschlechterforschung.net 1 Wenn Männer Opfer werden - über die kulturelle Verleugnung der männlichen Verletzungsoffenheit (Když se muži stanou oběťmi – o společenské tendenci popírat zranitelnost mužů) Fakulta sociálnich studií Brno Konference Muži jako oběti domácího násilí 9. březen 2011 Hans-Joachim Lenz

Forsche Männer und Frauen (Proti)

Forsche Männer und Frauen Hans-Joachim Lenzwww.geschlechterforschung.net 3 es fehlt an Empirie (chybí empirická data) Zur Datenlage der Gewalt gegen Männer (K sbírání dat k tématu Násilí proti mužům) es gibt keine adäquate Theoriebildung (neexistuje teoretické zázemí) politisch wird das Thema verleugnet (politicky je téma popíráno) Ausgangslage (východiska) :

Forsche Männer und Frauen Hans-Joachim Lenzwww.geschlechterforschung.net 4 Die Pilotstudie Gewalt gegen Männer (Pilotní studie: Násilí na mužích)

Forsche Männer und Frauen Hans-Joachim Lenzwww.geschlechterforschung.net 5 Übersicht der Gewaltfelder (přehled oblastí násilí)

Forsche Männer und Frauen Hans-Joachim Lenzwww.geschlechterforschung.net 6 Übersicht der Gewaltfelder (přehled oblastí násilí)

Forsche Männer und Frauen Hans-Joachim Lenzwww.geschlechterforschung.net 7 Wahrnehmbarkeit von Gewalt ( Vnímání násilí) Mužská normalita (příliš normální, příliš mužný) Vnímatelná oblast násilí proti mužům Nemužné – odchylující se od normy (příliš zženštilé, hodné studu)

Forsche Männer und Frauen Hans-Joachim Lenzwww.geschlechterforschung.net 8 Ausgewählte Ergebnisse (Vybrané výsledky) Die Altersstufe mit dem höchsten Viktimisierungsrisiko aller Gewaltarten ist die Phase zwischen 14 und 25. (Období s největším rizikem viktimizace u všech typů násilí je období ve věku 14 až 25 let.) Es kommen alle Arten der Gewalt (körperlich, psychisch und sexualisiert) in allen Altersstufen und Lebenskontexten vor. (Dochází ke všem oblastem násilí /fyzickému, psychickému i sexuálnímu/ ve všech věkových kategoriích i životních kontextech.)

Forsche Männer und Frauen Das höchste Risiko Opfer von sexuellen Gewalt- übergriffen zu werden, haben Jungen und junge Männer in der Altersstufe zwischen 12 und 19 Jahren. (Největšímu riziku stát se oběťmi sexuálních útoků jsou vystaveni chlapci a mladí muži ve věku 12 až 19 let.)

Forsche Männer und Frauen Häusliche Gewalt als Witz (Domácí násilí jako vtip)

Forsche Männer und Frauen Hans-Joachim Lenzwww.geschlechterforschung.net 11 Entgegen den verbreiteten klischeehaften Vorstel- lungen ist der häusliche Bereich für Männer kein Ort, an dem sie vor Gewalt sicher sind. (Oproti rozšířeným klišovitým představám není oblast domova pro muže místem, ve kterém si mohou být jisti před násilím.)

Forsche Männer und Frauen Auf das ganze Leben bezogen waren es 9 %. (O útocích v průběhu celého života vypovídá 9 % dotazovaných.) Gut ein Viertel aller Männer (26,8 %) berichtete über körperliche Übergriffe durch die aktuelle oder letzte Partnerin. (Dobrá čtvrtina mužů (26,8 %) vypovídá o tělesných útocích současné nebo poslední partnerky.)

Forsche Männer und Frauen Kaum spezifische Hilfsangebote (Téměř žádné specifické nabídky pomoci) Keine polizeiliche oder anderweitige Unterstützung (Žádná policejní nebo jiná podpora)

Forsche Männer und Frauen Die Familie ist der Ort, wo Jungen am häufigsten körperlicher Gewalt ausgesetzt sind. (Rodina je místo, kde jsou chlapci nejčastěji vystavováni domácímu násilí.) Nur jeder Siebte berichtete über keinerlei Gewaltwiderfahrnisse in der Kindheits- und Jugendphase. (Jen každý sedmý nereferoval o žádných násilných příhodách v době dětství a dospívání.)

Forsche Männer und Frauen Sie reichen von unangenehmen und ungewollten Berührungen bis hin zu schwersten Vorfällen, wie jahrelangem Missbrauch und Vergewaltigungen durch beide Elternteile. (Projevovalo se jako nechtěné dotyky, ale v nejzávažnějších případech i jako letité zněužívání a znásilňování oběma rodiči.) Sexualisierte Gewalt innerhalb der Familie wurde in allen Schweregraden und Varianten wurde berichtet. (Sexuální násilí v rámci rodiny bylo zmiňováno ve všech stupních závažnosti a variantách.)

Forsche Männer und Frauen Hans-Joachim Lenzwww.geschlechterforschung.net 16 Frauen, insbesondere Mütter (aber auch Großmütter, Tanten…) sind in fast gleich hohem Maße wie Männer die Täter. (Ženy, zejména matky – ale také babičky, tety – jsou pachatelkami téměř tak často jako mužští pachatelé.) Gewalt durch Geschwister (Schwester, Bruder) (Násilí prostřednictvím sourozenců – bratr, sestra)

Forsche Männer und Frauen Hans-Joachim Lenzwww.geschlechterforschung.net 17 Reflexionen - Thesen – Reflexe - tvrzení -

Forsche Männer und Frauen Hans-Joachim Lenzwww.geschlechterforschung.net 18 These 1 (tvrzení 1) Gewalt im Geschlechterverhältnis ist in einem hochpolitisierten Feld angesiedelt. Mit der männlichen Verletzungsoffenheit lässt sich Politik machen – und sie wird gemacht. Pojem Násilí ve vztahu dvou opačných pohlaví je založen na vyhraněně politické rétorice. Díky mužské zranitelnosti se dá politika dělat – a je dělána.

Forsche Männer und Frauen Hans-Joachim Lenzwww.geschlechterforschung.net 19 Der Mythos des starken Mannes ist die Grundlage. (Mýtus silného muže je pro tuto politiku základním východiskem.) These 2 (tvrzení 2)

Forsche Männer und Frauen Hans-Joachim Lenzwww.geschlechterforschung.net 20 These 3 (tvrzení 3) Im bisherigen Diskurs um häusliche Gewalt wird mit der biologistischen Unterstellung operiert, dass weibliche und männliche Gewaltopfer unterschiedliche Schutzbe- dürfnisse hätten. (V dosavadním diskurzu v oblasti domácího násilí se počítá s biologickou podřízeností, s tím, že ženské a mužské oběti násilí mají jiné potřeby ochrany.)

Forsche Männer und Frauen These 4 (tvrzení 4) Männliche Opfer werden (Mužské oběti bývají ) dienen zur Aufrechterhaltung hegemonialer Männlichkeit in Politik, Wissenschaft, … (Slouží k udržení nadvlády mužnosti v politice, vědě atd.) eingespannt zur Bekämpfung der männlichen Täterschaft gegen Frauen (používány k potírání násilí mužských pachatelů na ženách)

Forsche Männer und Frauen These 5 (tvrzení 5) Die Viktimisierung von Männern befindet sich im toten Winkel des Diskurses um Gleichstellung, Gewalt und Geschlecht. Sie stößt weder auf ein gesellschaftliches, noch auf ein politisches und noch kaum ein forscherisches Interesse. (Viktimizace mužů se nachází v mrtvém úhlu diskurzu rovnosti, násilí a pohlaví. Nenaráží ani na společenský, ani na politický a už vůbec ne na vědecký zájem.)

Forsche Männer und Frauen These 6 (tvrzení 6) Betroffene haben eine größere Chance in ein Gefängnis eingewiesen zu werden, als in einer Einrichtung des Gesundheitswesens angemessene Hilfe zu erhalten. (Postižení mají větší šanci být odkázáni do vězení, než získat ve zdravotnickém zařízení odpovídající péči.)

Forsche Männer und Frauen Hans-Joachim Lenzwww.geschlechterforschung.net 24 Hans-Joachim Lenzwww.geschlechterforschung.net 24 These 7 (tvrzení 7) Unterschiedliche Zuschreibungen der Bedeutung von Gewalt für ein Männerleben und ein Frauenleben. (Rozdíly v připisování významu násilí v mužském a ženském životě.)

Forsche Männer und Frauen Immer, wenn die US-Army im Auslandeinsatz war, stieg die Zahl der häuslichen Gewaltkonflikte an. Und in Deutschland? (Vždy, když americká armáda zasahovala v zahraničí, vzrostl počet násilných konfliktů v domácnostech. A v Německu?) These 8 (tvrzení 8)

Forsche Männer und Frauen Hans-Joachim Lenzwww.geschlechterforschung.net 26 These 9 (tvrzení 9) Männer reagieren auf Widerfahrnisse von Ohnmacht und Kränkungen in einer spezifi- schen Weise. (Muži reagují na situace, ve kterých jsou bezmocní nebo jim je ubližováno, specifickým způsobem.)

Forsche Männer und Frauen These 10 (tvrzení 10) Menschenrechte und der Schutz vor ihrer Missachtung sind unteilbar und gleich gültig – für beide Geschlechter! (Lidská práva a ochrana před jejich zneužíváním jsou nedílná a stejná pro obě pohlaví.)

Forsche Männer und Frauen Ich danke für Ihre Aufmerksamkeit! (Díky za Vaši pozornost!) Hans-Joachim Lenzwww.geschlechterforschung.net 28