POŘÁDEK SLOV V NĚMECKÉ VĚTĚ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
P L Z E Ň Evropské hlavní město kultury
Advertisements

Von klein auf – Odmalička
česko-německé spolupráce předškolních zařízení
Wir grüβen uns... Zdravíme sa...
Biopolymery 2008.
SPAM a boj proti němu Copyright© 2004 Jan Čurn
Rodičům nadaných – jak je poznáte?
Transkript prezentace:

POŘÁDEK SLOV V NĚMECKÉ VĚTĚ Autor: Katka Česalová Datum: 23. 8. 2013 Cílový ročník: 6. – 9. ročník Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763

Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Německý jazyk 2. stupeň Tematický okruh: Větná stavba Téma: Pořádek slov v německé větě Metodický list/anotace: žáci se seznámí se zásadami větné stavby v němčině v oznamovací a tázací větě, procvičí se v jejich praktickém používání Jazyk: čeština, němčina Očekávaný výstup: žáci se na základě uvedených pravidel orientují ve větné stavbě, správně tvoří jmenované typy německých vět Speciální vzdělávací potřeby: žádné Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: 11 – 15 let

V němčině je pevnější pořádek slov než v češtině, některá slova mají ve větné stavbě své stálé místo. OZNAMOVACÍ VĚTA: Hlavní zásada: SLOVESO JE NA DRUHÉM MÍSTĚ VE VĚTĚ! Na prvním místě může být podmět vyjádřený např. podstatným jménem nebo zájmenem, nebo jiný větný člen. V tom případě pak stojí podmět hned za slovesem. Beispiel: Ich fahre heute nach Prag. Heute fahre ich nach Prag. Nach Prag fahre ich heute.

POZOR! První místo ve větě nemusí znamenat 1 slovo! Často je to podstatné jméno se členem, spojení s předložkou apod. B.: Die Oma kocht gut. Mit der Mutti lerne ich gern. Der Bruder und die Schwester singen schön.

B) TÁZACÍ VĚTA: Hlavní zásada: V TÁZACÍ VĚTĚ JE SLOVESO NA PRVNÍM MÍSTĚ. B.: Kocht die Oma gut? Lernst du mit der Mutti gern? Singen der Bruder und die Schwester schön?

B.: Wer ist das? Wie heisst er? Wie alt ist er? Wo wohnt er? Pokud je ve větě tázací zájmeno nebo příslovce,stojí na prvním místě a sloveso je hned za ním. B.: Wer ist das? Wie heisst er? Wie alt ist er? Wo wohnt er? Was macht er gern?

Úkol A: Sestav správně oznamovací věty. Pozor, existuje více možností! PRAG WIR FAHREN NACH HEUTE UND BRUDER SCHÖN DER SCHWESTER SINGEN DIE GUT OMA DIE KOCHT Úkol B: Sestav správně tázací věty. GERN DU WAS MACHST Žáci se pokusí napsat do sešitu co nejvíce správných variant oznamovacích a tázacích vět. Poté se společně podívají na řešení a za každou správnou větu si zapíší 1 bod. V obou úkolech mohou získat maximálně 14 bodů. Na jedničku bude stačit 10 správně napsaných vět. MIT GERN LERNST MUTTI DU GERN DER DU WO WOHNST

Správné řešení: Úkol A: - Wir fahren heute nach Prag. - Wir fahren nach Prag heute. - Heute fahren wir nach Prag. - Nach Prag fahren wir heute. - Der Bruder und die Schwester singen schön. - Die Schwester und der Bruder singen schön. - Schön singen der Bruder und die Schwester. - Schön singen die Schwester und der Bruder. - Die Oma kocht gut. - Gut kocht die Oma.

Správné řešení: Úkol B: Was machst du gern? - Lernst du gern mit der Mutti? - Lernst du mit der Mutti gern? Wo wohnst du?

Použité zdroje: Vlastní materiály autorky Použité zdroje: Vlastní materiály autorky. Zdroje obrázků: Obrázky použity z galerie Klipart MS Word 2010.

Děkuji vám za pozornost.