IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU - 20 - 10 Anotace Prezentace, která se zabývá sčítáním a odčítáním zlomků se stejným jmenovatelem. Autor Mgr. Václav Simandl Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci sčítají a odčítají zlomky. Speciální vzdělávací potřeby Ne Klíčová slova Zlomek, sčítání, odčítání Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity Výklad Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělávání – 2. stupeň Typická věková skupina 12-15 let Celková velikost / datum 210 kB soubor .doc (MS PowerPoint) / září - 2011
Sčítáním a odčítáním zlomků se stejným jmenovatelem. Zlomky Sčítáním a odčítáním zlomků se stejným jmenovatelem.
Sčítání zlomků se stejným jmenovatelem úvahou 1 + 2 = 3 4 4 4 © Václav Simandl
Odčítání zlomků se stejným jmenovatelem úvahou 3 - 2 = 1 4 4 4 © Václav Simandl
Sčítání zlomků se stejným jmenovatelem Postupujeme takto: Sečteme čitatele a výsledek napíšeme do výsledného čitatele, Jmenovatele pouze opíšeme do výsledného jmenovatele. 4 + 1 3 3 4 + 1 = 4 + 1 = 5 3 3 3 3
Odčítání zlomků se stejným jmenovatelem Postupujeme takto: Odečteme čitatele a výsledek napíšeme do výsledného čitatele, Jmenovatele pouze opíšeme do výsledného jmenovatele. 4 - 2 3 3 4 - 2 = 4 - 2 = 2 3 3 3 3 Postup stejný jako u sčítání.
Příklady Vypočítej a proveď zkoušku 2 + 5 15 - 9 3 3 7 7 2 + 5 = 7 15 – 9 = 6 3 3 3 7 7 7 2 + 5 +15 52 – 9 - 30 4 4 4 7 7 7 2+5+15 = 22 52–9–30=13 4 4 4 4 7 7 7 7 0 + 0 31– 0 + 3 6 6 17 17 17 0 + 0 = 0 31– 0 +3 =34 6 6 6 17 17 17 17 13 – 13 11–3+1 5 5 8 8 8 13 – 13 = 0 11–3+1=9 5 5 5 8 8 8 8
Čerpáno Vlastní zdroje (© Václav Simandl)