Téma 2: Proměny paradigmatu, dodatek Modernismus a postmodernismus

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Město jako místo pro člověka projekt mezinárodního kulturního dialogu
Advertisements

M Ě S T O J A K O M Í S T O P R O Č L O V Ě K A TRIALOG – brněnský institut rozvoje občanské společnosti Unie výtvarných umělců Olomoucka Kulturní sdružení.
AVANTGARDNÍ UMĚLECKÝ SMĚR
Op art Inf-1 Počítačová grafika DUM č. 17
Kubismus I. Polovina 20. století.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Perspektiva v malířství
5. Nástin historického vývoje RD
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Hádej! Vyber si očima jeden objekt.
RENESANCE.
Gotická kultura.
Americký umělec Michael Heizer (narozen 1944)
Kulturní dějiny 23. března 2011 Mgr. Ondřej Kunc.
Projekt MŠMT ČR EU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_ 06 _CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Přehled nejvýznamnějších malířů
1/ Barokní architektura
Výtvarné umění.
Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Prostor v barokním umění
Leonardo da Vinci MgA. Lukáš Psík wikipedia
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_11_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Leonardo da Vinci Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
SURREALISMUS Jana Bobčíková.
Literatura, architektura, výtvarné umění
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Syropalestina.
Architektura tužkou a ve 3D
Giuseppe Arcimboldo Název školy
Poznej obraz podle detailu I.
Michelangelo Buonarroti architekt MgA. Lukáš Psík wikipedia
3. Kompozice ve výtvarném umění
Perspektivní zobrazení
Přednášející: PhDr. Petra Kačírková, Ph.D.
KUBISMUS.
Giotto di Bondone MgA. Lukáš Psík wikipedia
Teoretická reflexe proměn zobrazení (pokr
Kresba a grafika Martin Schongauer Čtvrtá moudrá panna mědirytina
Předmět a metody dějin umění
Estetická a posvátná geometrie
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Miroslava Jarkulišová NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_ Jazyk anglický TEMA: Human body ČÍSLO PROJEKTU:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Barokní umění. Baroko (barok) (zřejmě z portugalského pérola barroca – perla nepravidelného tvaru) (zřejmě z portugalského pérola barroca – perla nepravidelného.
Zobrazení prostoru a optické iluze. Perspektiva - definice „Perspektiva je geometrická transformace, spočívající v projekci trojrozměrného prostoru do.
Jan Blažej Santini Architektura. klášterní kostel Nanebevzetí P. Marie a sv. Jana Křtitele, Sedlec u Kutné Hory.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Magda Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Jiří.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S16 TEMA : Stručné dějiny výtvarného.
Percepce novomediálního díla (nejen) v galerijním prostoru
Graffiti Tematická oblast ESV Komunikace vizuálního umění se znakovými
Úvod do umění renesance v Itálii
RENESANCE A HUMANISMUS - 1
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Téma 3: Existuje vizuální jazyk
DENÍK Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín
Předmět a metody dějin umění
Existuje vizuální jazyk?
1. Rozdíl mezi výtvarným uměním a vizuální kulturou – a mezi dějinami umění a teorií VK Výtvarné umění: architektura a urbanismus, sochařství, malířství,
Předmět a metody dějin umění
Úvod do umění renesance v Itálii
Výtvarné umění starověkého Egypta
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Umění a kultura, výtvarná výchova, Renesance Autor: Mgr. Olga Pasovská.
Transkript prezentace:

Téma 2: Proměny paradigmatu, dodatek Modernismus a postmodernismus Matthew Barney, De Lama Lamina, 2004, video

A. H. Barr, Cubism and Abstract Art, katalog výstavy, 1936 George Maciunas, Expanded Arts Diagram (detail), 1966

Jean Clair, Úvahy o stavu výtvarného umění. Kritika modernity Jean Clair, Úvahy o stavu výtvarného umění. Kritika modernity. 1983 (český překlad 2006) Clair, Úvahy, s. 33: „…velký umělec není ten, kdo otrocky poslouchá diktát času, ale ten, komu je naopak naprosto jedno, co je, co bylo a co bude.“ Tamtéž, s. 56: „Ve dvacátých letech došlo k jakému-si spolčení protestantské etiky kapitalismu a nera-dostné morálky komunismu s cílem vyhladit z po-vrchu země onu zastaralou a morálně pohoršující anomálii, jíž je umění.“

Robert Rauschenberg, Preview, 1974

Jan Merta, Janova oběť, 1991-98

Téma 2d: Existuje vizuální jazyk Téma 2d: Existuje vizuální jazyk? Příklad nonverbální vizuální komunikace: podobné gesto v různých významech

Obrazové písmo (kreslené symboly) Bohumil Markalous, Co je umění Obrazové písmo (kreslené symboly) Bohumil Markalous, Co je umění. Praha 1938.

Ecce homo, konec 15. stol., detail z Alsaských retáblů v Musée d´Unterlinden v Colmaru obscénní gesta Židů (dle J.-C. Schmitta)

Způsoby modlitby Hubert z Romans, humilitationes (inclinationes) (dle J.-C. Schmitta)

Prostrace v tibetském buddhismu a v křesťanství

Petrus Cantor (cca 1200) De oratione et partibus eius

Tizian, Papež Pavel III. s vnuky Allesandrem a Ottaviem Farnese, 1546 pozn.: využití gest ve skupi-novém portrétu, proměna statického žánru ve výrazový

Aby Warburg (1866-1929) Mnemosyné, obrazový atlas evropské kolektivní paměti, 1929

Warburgův obrazový atlas, list 31, nizozemská malba v prostředí italských objednavatelů

Warburgův obrazový atlas, list 40, formule dionýského patosu

Gestický a kosmický symbolismus Ferdinand Hodler, Jaro, 1907-10 František Bílek, Vzývání, 1919

Aspekty současné nonverbální komunikace 1 Replacing speech Pointing with feet, legs, hands, head or whole body Gestures with fingers, hands and arms. Tilting of head Movement of any combination of the 90 muscles in the face. http://changingminds.org/explanations/behaviors/body_language/using_non-verbal.htm

Aspekty současné nonverbální komunikace 2 Modifying speech Positioning of body relative to other people and things Shape of whole body Movement of limbs, head and fingers Micro-movement of muscles Skin color and texture Voice pitch Texture of voice tone Speed of speaking Sweating Bodily smells (eg. pheromones)

Téma 3: Zobrazení a percepce René Magritte, Falešné zrcadlo, 1928

Téma 3a: Konstrukce obrazového prostoru

Perspektiva - definice „Perspektiva je geometrická transformace, spočívající v projekci trojrozměrného prostoru do prostoru dvojrozměrného (do rovné plochy) podle určitých pravidel zaručujících, že budou zacho-vány informace o promítnutém prostoru; ideálně by měla perspektivní projekce umožnit mentální rekonstrukci promítnutých objemů a jejich uspořá-dání v prostoru.“ (Jacques Aumont, Obraz. Praha 2003, s. 214)

Masaccio, Nejsvětější Trojice, 1425-1428 Florencie, Santa Maria Novella

Andrea del Castagno, Poslední večeře, 1449-1457, Florencie, Cenacolo di Santa Apolonia

Piero della Francesca (škola) Pohled na ideální město, cca 1460

Pablo Picasso, Ateliér, 1934

Perspektiva jako symbolická forma Studie o zobrazení místa a prostoru Ernst Cassirer, Filosofie symbolických forem, 1923-1929 Erwin Panofsky, Perspektiva jako symbolická forma, 1927 Historikové umění Pierre Francastel, Hubert Damisch, Mario Praz Komentář k předcházejícím vyobrazením: P. Francastel, Malířství a společnost (Brno 2003)

Atmosférická perspektiva Joachim Patinir, Krajina se sv Atmosférická perspektiva Joachim Patinir, Krajina se sv. Jeronýmem, cca 1520

Anamorfóza Hans Holbein ml., Vyslanci, 1519

Perspektiva a moc Zrcadlová galerie zámku ve Versailles, cca 1669-85

Perspektivní iluze M. C. Escher: Vodopád, 1961, Schodiště, cca 1960

Téma 3b: Optické iluze

Optické iluze: Eye Center, University of Illinois http://images.google.cz/imgres?imgurl=http://www.uic.edu/com/eye/LearningAboutVision/EyeSite/OpticalIllustions/Images/duckbun.gif&imgrefurl=http://www.uic.edu/com/eye/LearningAboutVision/EyeSite/OpticalIllustions/DuckRabbit.shtml&h=207&w=308&sz=51&hl=cs&start=1&tbnid=sKsRb77VNM8o3M:&tbnh=79&tbnw=117&prev=/images%3Fq%3Dduck%2Brabbit%26gbv%3D2%26svnum%3D10%26hl%3Dcs%26sa%3DG

Giuseppe Arcimboldo Zelenina v míse / Zelinář, cca 1590

Salvador Dalí, Trh s otroky se zjevením neviditelné Voltairovy busty, 1940

M. C. Escher, Ruce, 1948 Saul Steinberg, Nekonečná kresba, cca 1960