Politická ekonomie mezinárodního obchodu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie I Domácí produkt
Advertisements

Zahraniční obchod.
Mezinárodní obchod a obchodní politika
Trh a jeho zákonitosti.
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Světová ekonomika (SE) Proč se tak radikálně změnil svět od poslední třetiny 19.století? Zásadní změny ve světě -dramatický růst efektivity zemědělství.
Výukový materiál zpracovaný v rámci "EU peníze školám"
Matematika a byznys Téma: Účetnictví národního důchodu a platební bilance Jan Brož A08B0109P.
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Cvičení 1 – Úvod, formování trhu
Teorie hospodářského růstu
HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
MEZINÁRODNÍ OBCHOD. Příčiny rozvoje odlišné klimatické a přírodní podmínky odlišný spotřebitelský vkus zvyšování efektivity – dělba práce.
Vzdělávací materiál/DUM VY_52_INOVACE_01A21
Úvod.  Ekonomie = interdisciplinární věda zkoumající zejména chování ekonomických subjektů = dále také hospodárnost, úspornost, dobré hospodaření  Obecná.
Makroekonomie a hospodářství
Strukturální politika. STRUKTURÁLNÍ POLITIKA POLITIKA SCHOPNOSTI PŘIZPŮSOBENÍ SE MĚNÍCÍM PODMÍNKÁM VE STRUKTUŘE EKONOMIKY STRUKTURA – VNITŘNÍ ČLENĚNÍ.
HDP= hrubý domácí produkt
Mikroekonomie I Ekonomický růst Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Základy ekonomie Téma č. 4: Nabídková strana trhu výstupu
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Mezinárodní obchod. Osnova 2. kapitoly 2Vývoj mezinárodního obchodu 2.1 Představitelé problematiky MO 2.I Merkantilisté 2.II Thomas Mun 2.III David Hume.
Konkurence Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Marketingové prostředí
David Štros, 2009 Lukáš Synek, 2011
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Dokonalá konkurence (DK)
CZ.1.07/1.3.45/ Ekonomické kompetence v občanském životě pro učitele Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo a název.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Mezinárodní obchod.
III. TEORIE MEZINÁRODNÍHO OBCHODU
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
Světová ekonomikaOPF1 SVĚTOVÁ EKONOMIKA 4. Světová ekonomikaOPF2 Transfery I, VTP Tendence: Růst nákladů na výskum Technolgická mezera Interdependence.
Mezinárodní obchod a pohyb kapitálu
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
OE III – Mezinárodní ekonomie
Vnější hospodářská politika
Vnější hospodářská politika1 VI.b NEDOKONALÁ KONKURENCE.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ SYSTÉMY
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
NEDOKONALÁ KONKURENCE
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
Vnější hospodářská politika1 V. NÁSTROJE OBCHODNÍ POLITIKY.
III. TEORIE MEZINÁRODNÍHO OBCHODU
Teorie firmy. Důvody vzniku firmy Úspory z rozsahu Zdroje pro výrobu Řízení a organizace výroby.
Regionální politika Oldřich Hájek. Nástroje regionální politiky Makroekonomické nástroje Makroekonomické nástroje Jsou omezené ostatními cíly hospodářství.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Mezinárodní právo obchodní, prof. N. Rozehnalová MEZINÁRODNÍ PRÁVO OBCHODNÍ PŘEDNÁŠKA Č. 1.
Vnější hospodářská politika1 VI.b NEDOKONALÁ KONKURENCE.
© Berman Group. Klastry Co je to a má cenu se jimi zabývat? Petr Adámek Berman Group.
8 EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY. Základy ekonomie 2 Produkce a růst Životní úroveň závisí na schopnosti země produkovat statky a služby Z hlediska.
Základní pojmy Absolutní a komparativní výhoda
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Digitální učební materiál
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Nová doba a ekonomika Jaký ekonomický systém je typický pro středověk?
9. Obchodní politika rozvojových zemí
Společné a koordinované politiky EU
Politická ekonomie mezinárodního obchodu
Teorie Mezinárodní politické ekonomie
III. TEORIE MEZINÁRODNÍHO OBCHODU
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Základy ekonomie Seminář 10..
Transkript prezentace:

Politická ekonomie mezinárodního obchodu Mezinárodní politická ekonomie 2017

Merkantilismus Hlavní zásady Průvodní jevy bohatství země je určeno množstvím drahých kovů v zemi; bohatství se vytváří v obchodních vztazích; cílem obchodu je aktivní obchodní bilance; klíčem je výhodná komoditní struktura obchodu; využívá protekcionismus, státní subvence a ochranná cla; (nulová hra…) Průvodní jevy státní monopoly; cechy a velkostatky – absence tržní konkurence; války a imperialismus… Představitelé: Thomas Mun (GB 17.st.), Jean Baptiste Colbert (FRA 17.st.), Alexander Hamilton (USA 18st.), Friedrich List (GER 19st.) Historický kontext národní státy; pokrok v dopravě a urbanizace – mezinárodní obchod, účetnictví; zámořské objevy – příliv oběživa, nárůst peněžní zásoby; raison d´état, reálpolitik, Hobbes, Machiavelli…

Klasická ekonomie Adam Smith (1776) Prvky klasické ekonomie merkantilistický systém je konspirací výrobců a obchodníků proti spotřebitelům; rent seeking society; nulová hra znemožňuje vytvořit komplexní ekonomickou teorii (neexistuje „common good“); merkantilismus je nástrojem racionalizace konkrétních praktik; potřeba hospodářského útisku – maximalizace produkce bez ohledu na spotřebu (dobový „common sense“?); merkantilismus zaměňuje bohatství a peníze… Prvky klasické ekonomie absolutní a komparativní výhoda; David Hume (1740 – Pojednání o lidské přirozenosti): nemožnost konstantní aktivní obchodní bilance; Laissez – faire: během 18. a 19.st. odbourávání omezení obchodu (?) (Britské impérium, Francouzská revoluce).

Teorie obchodu klasické ekonomie Smith: specializace a (mezinárodní) dělba práce. Ricardo: klasická teorie komparativní výhody komparativní výhoda v určité komoditě na základě relativně vyšší efektivity práce. Heckscher – Ohlin: model vybavenosti výrobními faktory výhoda ve výrobním faktoru na základě jeho vyšší vybavenosti.

Užitek z mezinárodního obchodu Spotřebitelský efekt – nákup importů za nižší (světovou) cenu… Producentský efekt – prodej za vyšší (světovou) cenu… Smyslem ekonomické aktivity je zvýšit užitek spotřebitele a maximalizovat světové bohatství. Smyslem exportu je platit za importy – nikoli zvyšovat politickou moc státu. Vedlejší produkt je přelévání technologií, hospodářský rozvoj a světový mír. Podporovat svobodný obchod se vyplatí i tehdy, pokud všechny ostatní země chrání své trhy – unilaterální liberalizace.

4) Příklad rozdělení mezi produkce: 1) Vyšší produktivita práce GER; 3) K dispozici 1000 JP; 4) Příklad rozdělení mezi produkce: 1) Vyšší produktivita práce GER; 2) Různý náskok v různé produkci. Automobily (ks) Oděvy (t) GER 10 JP 1 JP CH 40 JP 2 JP Automobily (ks) Oděvy (t) GER 60 400 CH 15 200 5) Probíhá mezinárodní obchod; 6) Příklad silné specializace: 7) Cena se ustálí mezi nákl. (např. 15:1); 8) Spotřeba nad produkčními možnostmi: Automobily (ks) Oděvy (t) GER 80 (exp. 17 ks) 200 CH 500 (exp. 255 t) Automobily (ks) Oděvy (t) GER 63 455 (z toho dovoz 255) CH 17 (dovoz) 245

MZDY Bez obchodu S obchodem Německo 1 oděv (nebo 0,1 automobilu) 1,5 oděvu Čína 0,025 automobilu (nebo 0,5 oděvu) 0,033 automobilu „Patterns“ USA (jednotky práce) Čína Výhoda v produktivitě (USA/ Čína) Kukuřice 1 2 2:1 Oděvy 6 3:1 Ocel 3 12 4:1 Automobily 5 30 6:1 Počítače 8 80 10:1 Příklad: mzdy v USA 3,5x vyšší než v Číně

Vnitrooborový obchod, oligopoly, úspory z rozsahu Většina obchodu v rámci odvětví (problém vysvětlit komparativní výhodou)… Obchod mezi zeměmi v nichž jsou obdobné ekonomické podmínky… Největší objem obchodu je realizován mezi AIC: Jen obchod AICs-DCs lze vysvětlit komparativní výhodou; Z DCs obchodují ty, které se přibližují ekonomické struktuře AICs. Tendence k vytváření oligopolů: Realizace úspor z rozsahu; Překonání omezenosti domácích trhů; Diferenciované produkty; Vnitrofiremní obchod.

Modifikace klasické teorie Leontief paradox: USA má komparativní výhodu v zemědělství: lidský kapitál, investice - technologie, know-how, úspory z rozsahu; nárůst produktivity – absolutní nebo komparativní výhoda (?). Nové teorie obchodu: změna komparativní na kompetitivní výhodu (high-tech sektor) : mnohdy arbitrární rozhodnutí co se bude produkovat; zaměření na technologie, renty (oligopoly), přelévání. Roli hrají vnitřní faktory: kvalita průmyslových politik; politika vzdělání; vláda, právo, instituce. Fenomén superkompetetivních trhů: několik silných firem v sektoru: klíčem přežití je zisk podílu na trhu, nikoliv maximalizace zisku; snaha o inovaci, sofistikovanost produkčního procesu, důraz na kvalitu – menší role cenové konkurence. Kompetitivní výhoda je produktem korporátních a vládních politik více než objektivní skutečností…