Skryté světy učení na pracovišti Mgr. Petr Novotný, Ph.D. Ústav pedagogických věd FF MU v Brně A. Nováka 1 602 00 Brno e-mail: novotny@phil.muni.cz Příspěvek je dílčím výstupem z projektu Decoding working places as learning spaces
Workplace learning Workplace learning Klíčem je UČENÍ PRO PRACOVIŠTĚ Učení na pracovišti, učení pro pracoviště a prostřednictvím pracoviště (Evans, Karen, 2007) Klíčem je UČENÍ PRO PRACOVIŠTĚ Koncept, který obrací pozornost k interakci JEDINEC - PRACOVIŠTĚ Týden vědy - 18. listopadu 2008
Workplace learning Pozornost věnovaná mezi-prostorům ON THE JOB OFF THE JOB WPL Týden vědy - 18. listopadu 2008
Workplace learning Pozornost věnovaná mezi-prostorům FORMÁLNÍ UČENÍ INFORMÁLNÍ UČENÍ NEFORMÁLNÍ UČENÍ WPL Týden vědy - 18. listopadu 2008
Workplace learning inspirace a souvislosti Celoživotní učení Organizační učení Rozvoj lidských zdrojů (sociálně zodpovědný) Reflektivní praxe Sociální konstruktivismus Týden vědy - 18. listopadu 2008
Workplace learning pozitivní konotace Produktivita práce Alternativní cesty k dovednostem Horizontální i vertikální mobilita Vyrovnávání příležitostí Posilování sebeúcty a profesního sebevědomí Adaptace pro pracoviště Atd. Týden vědy - 18. listopadu 2008
Učící se učitel v učící se (?) škole perspektivou WPL A největším takovým problémem je, nebo co mě připadalo jako problém, když se setkáš v mnohém s nepochopením ze strany vedoucích pracovníků. Protože ti by měli být erudovaní, ti by tomu měli rozumět, ti by se měli v různé problematice orientovat, takže to si myslím že každý správný vedoucí pracovník by tohleto měl vědět a znát, co na té škole má, koho tam má, co tam dělá atd. Taková neprofesionalita ze strany vedení mě rozčiluje. Týden vědy - 18. listopadu 2008
Učící se učitel v učící se (?) škole NESOULAD Individuální cyklus učení Organizační cyklus učení Inovační cyklus Týden vědy - 18. listopadu 2008
Učící se učitel v učící se (?) škole NESOULAD Individuální cyklus učení Organizační cyklus učení Učební a inovační cykly probíhají v různých rytmech (Cutcher a Gershenfeld, 2006) Inovační cyklus Týden vědy - 18. listopadu 2008
Inovace perspektivou WPL Mnohé dokumenty (NRP, SRLZ), výzkumy a analýzy deklarují vzájemný vliv vzdělávání a rozvoje zaměstnanců a inovativností organizace/podniku. (WPL je vnímáno jako slibná součást rozvoje lidí) Na druhou stranu, některé výzkumy dokládají, že inovace a rozvoj lidských zdrojů jsou konkurující si oblasti v řízení (Nečadová, Breňová and Průcha, 2006) Týden vědy - 18. listopadu 2008
Problémy rozkryté perspektivou WPL Ilegální učení Střety učebních cyklů Tendence obhajovat NE-vzdělávání (mj. Horwath a Morrison, 1999) Týden vědy - 18. listopadu 2008