Temperament PhDr. Denisa Denglerová, PhD..

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Temperament.
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
OSOBNOST ČLOVĚKA TYPY OSOBNOSTÍ.
Označení DUM Fi- DUM Autor Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr.
2. Determinace osobnosti – dědičný a neurofyziologický základ, sociokulturní vlivy. Temperament. Charakter.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
č. 43 Občanská nauka, 1. ročník, obor Obchodník
Osobnost Občanská výchova.
TYPOLOGIE OSOBNOSTI.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Přednáška Psychologie I. Povinnost k sobě. Stabilní vůdce = stabilní děti i oddíl Naší životním cílem by měla být práce na své osobnosti Snaha o sebezdokonalování.
VY_32_INOVACE_ 10 - Dynamické vlastnosti
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
Emoce (city).
Temperament.
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Výchova k občanství.
Galénova teorie Pavel Holinka, Vojtěch Hruška, Jan Pospíšil, Veronika Kučerová, Barbora Lázňovská.
Rysy osobnosti = povahová vlastnost, která se projevuje určitým způsobem jednání, chování, prožívání. Je příznačný pro určitého člověka (odlišuje ho od.
Osobnost a temperament
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Temperament Pavel Šuranský.
Osobnost – situace – predikce chování
Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice
Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86 Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice Název projektu:
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Výchova k občanství.
Typologie temperamentů
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Temperament Biologické základy osobnosti.
Struktura osobnosti Daniel Dvořák, C4A.
Temperament DUM_20. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁNÍ Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí.
Vše, co je modře, zaznamenejte do sešitu: Temperament = soubor vrozených vlastností projevujících se způsobem reagování, chování a prožívání. Rozčilujete.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-M O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Osobnost Psychologická charakteristika. Definice osobnosti Nositel lidské psychiky Individuální jednota člověka, jednota jeho duševních vlastností Psychologický.
Nejobecnější psychologický pojem – řada definic a přístupů. Většina obsahuje 3 základní oblasti : 1. Osobnost zahrnuje rozsáhlý soubor vlastností, procesů.
Dynamické vlastnosti osobnosti
Co je to osobnost?. Osobnost člověka je uspořádaný systém psychických a fyziologických funkcí jedince, které jsou v neustálé interakci s prostředím.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 06 – Osobnost a temperament NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
O SOBNOST ČLOVĚKA. Člověk se všemi jeho psychickými, biologickými a sociálními znaky společensky významná osoba Individuální jednota biologických, psychologických.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_11_Osobnost člověka Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen  Definice  Rozdělení  Schopnosti  Temperament  Charakter.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI – DYNAMICKÉ SLOŽKY Mgr. Jiřina Boušková.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
Občanská výchova – 7. ročník, Člověk a jeho osobnost
OBČANSKÁ VÝCHOVA - 9. ročník
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
Mgr.Michal Vičar Emoce.
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
OSOBNOST Seminář.
OSOBNOST sportovce Seminář.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Psychologie v obezitologii
Temperament Mgr. Denisa Denglerová
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
OSOBNOST ČLOVĚKA TYPY OSOBNOSTÍ.
Temperament, charakter, motivace
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_16 Temperament
Dynamické vlastnosti – temperament
OSOBNOST sportovce.
Rysy osobnosti Temperament Charakter
Kejřová Psychologie.
PODOBNOST A ODLIŠNOST LIDÍ
Transkript prezentace:

Temperament PhDr. Denisa Denglerová, PhD.

Základní vymezení most mezi tělesným a duševním vrozený, biologický základ osobnosti most mezi tělesným a duševním latinské “temperamentum” = “správné smísení, správný poměr” temperament označuje celou skupinu vlastností – celkové citové ladění osobnosti, převládající nálada, způsob citové a volní vzrušivosti, reaktivity a aktivity (bez ohledu na obsah) v původním pojetí je ideální temperament vyvážený, daný dokonalou proporcí všech složek v běžné řeči “temperamentní” znamená velkou míru vitality, živosti, projevové bohatosti. kategoriální pojetí již Hippokrates (později Galén) – čtyři klasické typy dané poměrem tělesných šťáv, melancholik (černá žluč), cholerik (žluč), flegmatik (hlen), sangvinik (krev)

Pojetí temperamentu podle Kretschmera Ernst Kretschmer – temperamentové vlastnosti a nejdůležitější psychické poruchy souvisí se stavbou těla. Tři typy – piknik, leptosom a atletik. Temperamentové komponenty představují základnu pro vznik třech odlišných duševních chorob – schizofrenii, maniodepresivní psychóze, epilepsii. Cyklotymní temperament – sociabilní, milé, dobrosrdečné osoby. Spíše citový typ, časté střídání nálad, vzrušení a klidu, postava piknická, v patologickém případě směřuje k cyklofrenii (dnes maniodepresivní psychóza). Schizotymní temperament – je složitý, má dvojí osobnost, na povrchu hrubost nebo plachost, v nitru osobnosti bývá buď citová prázdnota nebo naopak nejjemnější citovost s bohatou fantazií. Spíše rozumový. Postava leptosomní. Patologický extrém schizofrenie. Viskózní (epitýmní) temperament – silné perseverační tendence, myšlenky, reakce a činy probíhají po stálých neměnných cestách, málo vybočují, jednání stereotypní. Spíše volní typ. Postava atletická. Patologický extrém epilepsie. Třetí typ se nepodařilo příliš prokázat, první dva jsou do jisté míry platné dodnes (temperament a sklon ke konkrétní patologii), přiřazení k druhu postavy nepříliš přesvědčivé.

Pojetí temperamentu podle Eysencka Hans Jürgen Eysenck (1916-1997) – určil tři základní faktory temperamentu, metoda – faktorová analýza dotazníků a posuzovacích škál. 1. fakotr extraverze (podobné Jungovu pojetí) – typický extravert je družný, chodí do společnosti, mnoho přátel, vyhledává lidi, vzrušení, nerad samotu, často riskuje, chápe se příležitosti…, typický introvert je tichý, stahuje se do sebe, introspektivní, rezervovaný, drží si odstup, plánuje dopředu, nevyhledává vzrušení, preferuje určitý řád, nepodléhá okamžitým impulsům… 2. faktor neuroticismus – člověk s vysokým neuroticismem (=emočně labilní) je neklidný, úzkostný, dělá si zbytečné starosti, jeho citů je snadné se dotknout, poruchy spánku, noční děsy, závratě… Vyšší pravděpodobnost neurotického onemocnění.

Pojetí temperamentu podle Eysencka 3. faktor psychoticismus – člověk s vysokým psychoticismem je agresivní, chladný, sobecký, neosobní, impulsivní, asociální, má nedostatek empatie a citlivosti. Faktor psychoticismu je nejméně průkazný, přechozí dva faktory na sobě nezávislé, tedy schéma tvořící 4 typy, pojmenované dle Hippokratových kategorií. Kategoriální pojetí x pojetí kontinuálních dimenzí! Eysenck se sanžil dokázat, že jím detekované faktory mají výrazný tělesný základ – způsob fungování nervového systému. Mozková kůra – extraverti vytvářejí rychleji podmíněné spoje. Autonomní nervový systém – hyperreaktivita u zvýšeného neuroticismu.

Pojetí J. H Eysencka – dvojdimenzální schéma Labilní Náladový Úzkostlivý Rigidní Střizlivý Pesimistický Rezervovaný Nespolečenský Tichý Nedůtklivý Neklidný Agresivní Vznětlivý Nestálý Impulzivní Optimistický Aktivní Cholerik Melancholik Introvert Extrovert Pasivní Pečlivý Rozvážný Mírumilovný Ovládající se Spolehlivý Vyrovnaný Klidný Společenský Přístupný Hovorný Živý Nenucený Čilý Bezstarostný Vůdčí Sangvinik Flegmatik Stabilní

Temperament Postup poznávání temperamentu Vybavte si, vystihněte a pojmenujte pocit, který ve vás druhý člověk vyvolává. Pocit blízkosti a pohody – sangvinik Pocit napětí a chuti vzdorovat – cholerik Pocit nudy a lhostejnosti – flegmatik Pocit účasti, soucitu, chuti poskytnout pomoc - melancholik

Pojetí holandské - G. Heymans, E. Wiersma 3 dimenze temperamentu: Emotivita (W. Wundt) – přístupnost dojmům, intenzita prožívání (emotivní ++ E…….nE - -) Stupeň odezvy= trvalost působení emoce (P x S) Primarita – široká až mělká osobnost, povrchnost, roztěkanost, neustálá pohotovost k reagování, impulzivnost, bezprostřednost. Sekundarita – hluboká až úzká osobnost, navenek útlumy, pohroužení do sebe, přesycenost dojmy, může vést až k obtížnému integrování jednotlivých témat a k rozštěpenosti, vnitřní nejednotnosti. Aktivita – obsahuje volní a energetický aspekt konání (A x nA)

Pojetí holandské - G. Heymans, E. Wiersma Typy: Amorfní – nE P nA Pasionovaný (vášnivý) – E S A Nervní – E P nA Flegmatik – nonEmotivita Sekundarita Aktivita Sentimentální (melancholik) – Emotivita Sekundarita nonAktivita Sangvinik – nonEmotivita Primarita Aktivita Apatik – nE S nA Cholerik – Emotivita Primarita Aktivita

Pojetí Jerome Kagana Longitudinální studie zkoumající rysy temperamntu – úroveň aktivity, celkové emoční ladění, vytrvalost, sociabilita, impulsivita…potvrdit, že jsou hereditárně podmíněné – dotazníky a posuzovací škály rodičům o dětech. Kagan se na to nespoléhal => longitudinální studie, pozorování malých dětí (už od 4 měsíců), analýza videozáznamů, snímání psychofyziologických korelátů. Rozlišil děti inhibované a neinhibované. Porovnával 4 měsíce a 8 let, 2 roky a mladá dospělost – výsledky stabilní! Biologicky činnost amygdaly.

Biologické a neurologické pohledy Cloninger 4 temperamentové dimenze: Vyhýbání se poškození anticipační pesimismus x uvolněný optimismus hodně x málo obav z neurčitého smělost x plachost před neznámými lidmi unavitelnost x odolnost Vyhledávání nového explorační vzrušivost x stoická rigidita impulzivita x reflexe chaotičnost x systematičnost Závislost na odměně senzitivita, perzistence, citová vázanost Vytrvalost

Biologické a neurologické pohledy Cloninger zdůrazňuje vůdčí neurotransmitery: dopamin, serotonin a noradrenalin Clark, Watson 3 dimenze: Sklon k negativním emocím Sklon k pozitivním emocím Sklon k dezinhibici – nepůsobí emoce, ale uplatňuje se při jejich regulaci – impulsivní x pečlivě rozvažující a dbající na důsledky jejich chování

J. P. Guilford Dimenze vyjadřující obecné temperamentové dispozice: Sebedůvěra x pocity méněcennosti Bdělost x nevšímavost Impulzivita x uvážlivost Sebeomezování x bezstarostnost Objektivita x hypersensitivita Dimenze vyjadřující emoční dispozice: Veselost x deprese Emoční nezralost x zralost Nervozita x klidnost Nesmělost x jistota

J. P. Guilford Dimenze vyjadřující sociální dispozice: Ascendence x bojácnost (dominance x submise) Družnost x soběstačnost Přátelskost x hostilita Tolerance x kritičnost

Typologie skřivani x sovy (Lampert) Skřivani - lidé silně a rychle reagující na vnější podněty. Nejlepší výkony podávají ráno, v práci mají rychlý start, ale také se rychle unaví. Jsou to nadšenci, průkopníci, přinášejí nové koncepce a ideje. Nerozpracovávají však detaily. Reagují rychle a silně na prudké infekce (zvýšenou teplotou, horečkou), zdravotní stav spíše labilní. Sovy - lidé pomalu a slabě reagující na vnější podněty. Klidní, rozvážní, ráno pomalý start, pracovní maximum odpoledne, večer. Nespěchají se závěry, promýšlejí věci, někdy až pedantérie. Systematikové, logické myšlení, matematické myšlení, abstrakce. Při prudkých infekcích nevýrazná teplota, uzdravování probíhá pomalu.