Čočky Spojky a rozptylky VY_32_INOVACE_53_Spojky a rozptylky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fyzika, 3. nebo 4.ročník, SOŠ pořadové číslo 160
Advertisements

Název projektu: Škola a sport
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Čočky (Učebnice strana 110 – 114)
Zobrazování optickými soustavami
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
Spojka a rozptylka ZŠ Rajhrad Ing. Radek Pavela
ČOČKY Téma: Obrázky Studijní text Další z internetu Tajenka
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Čočky průhledná optická prostředí princip založen na lomu světla
Pionýrů 400, Frýdek – Místek
ČOČKY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Lom světla.
Fyzika Čočky.
zpracovaný v rámci projektu
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_615_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
OPTIKA ZRCADLA A ČOČKY VY_32_INOVACE_17 - ZRCADLA A ČOČKY.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Optické čočky Ročník:4. Datum vytvoření:Prosinec 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
39. Geometrická optika II Martin Lola.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Fyzika 8. ročník Mgr. Marcela Kubátová
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_616_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Fyzika 8. ročník Mgr. Marcela Kubátová
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
OPTIKA 09. Zobrazení lomem Mgr. Marie Šiková OPTICKÉ JEVY
Název projektu: Škola a sport
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - spojky Číslo DUM: III/2/FY/2/3/12 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - rozptylky
Zdroje světla Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák odpovídá na připravené otázky. Žák sám tvoří odpovědi, nebo vybírá z daných možností tu správnou.
Slovní úloha 1.třída VY_32_INOVACE_44_Opakovani_petim_1tr Matematika a její aplikace, 1.ročník Autor: Veronika Biskupová, Základní škola a Mateřská škola.
39. Geometrická optika II Martin Lola.
Řády čísel– Matematika, 2.ročník
Optické přístroje VY_32_INOVACE_59_Optické přístroje
Paralelní zapojení rezistorů
O spojkách a rozptylkách
Souhrnné otázky, Světelné jevy
ČOČKY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
ČOČKY Mgr. Kamil Kučera.
Stín a polostín VY_32_INOVACE_44_Stin_a_polostin
Pascalův zákon VY_32_INOVACE_33_Pascaluv_zakon
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
Zobrazení zrcadlem dutým.
Římská čísla – Matematika 3.ročník
Opakování geometrie - pojmy VY_32_INOVACE_33_Opakovani_geometrie
VY_32_INOVACE_01 – Kružnice, matematika, 3. ročník
Dírková komora VY_32_INOVACE_43_Dirkova_komora
Rozdělení čoček a jejich charakteristické paprsky
Čočky Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Opakovací pětiminutovky VY_32_INOVACE_34 _Opakovaci_petiminutovky
VY_32_INOVACE_27_Ucime_se_hodiny Matematika a její aplikace,
Ohnisková vzdálenost čoček Vypracoval: Lukáš Karlík
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Lom světla VY_32_INOVACE_52_Lom světla Autor: Pavlína Čermáková
Čočky Vypracoval: Lukáš Karlík
Spracoval : Milan Gajdošík ZŠ LOZORNO
Název projektu: Škola a sport
Pascalův zákon VY_32_INOVACE_33_Pascaluv_zakon
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Riskuj - optika 2
Paralelní zapojení rezistorů
Druhy optických prostředí
Čočka spojka a rozptylka
Čočky průhledná optická prostředí princip založen na lomu světla
Transkript prezentace:

Čočky Spojky a rozptylky VY_32_INOVACE_53_Spojky a rozptylky Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách

Mnoho přístrojů pro zobrazování předmětů využívá čočky. Patří mezi ně například: lupa, brýle, mikroskop či dalekohled. Čočky jsou tělesa zpravidla vybroušená ze skla, ve kterých se lomem mění směr procházejících paprsků. [5] [2] [4] [1] [3]

Spojka je ve středu tlustší než na okraji. Druhy čoček Existují 2 základní druhy čoček: 1. Spojky [6] Spojka je ve středu tlustší než na okraji.

Rozptylka je ve střední části nejtenčí. 2. Rozptylky [7] Rozptylka je ve střední části nejtenčí.

Průchod svazku paprsků rovnoběžných s optickou osou 1. Spojkou o F [8] Paprsky rovnoběžné s optickou osou se po průchodu spojkou lámou na paprsky sbíhavé. Paprsky se sbíhají do tzv. ohniska .

2. Rozptylkou o F [9] Paprsky rovnoběžné s optickou osou se po průchodu rozptylkou lámou na paprsky rozbíhavé, jako by vycházely z jednoho bodu. Tento bod se nazývá ohnisko F.

Skutečný průchod světelných paprsků spojkou. [10] Skutečný průchod světelných paprsků rozptylkou. [11]

Druhy spojek dvojvypuklá dutovypuklá ploskovypuklá [12] dvojvypuklá dutovypuklá Schematická značka spojky ploskovypuklá

Druhy rozptylek dvojdutá ploskodutá vypuklodutá [13] Schematická značka rozptylky dvojdutá ploskodutá vypuklodutá

f, f´ – ohniskové vzdálenosti Názvosloví u čoček 1. Spojky F F´ S S´ O f f´ r r´ [14] O – optický střed S, S´ – středy křivosti f, f´ – ohniskové vzdálenosti F, F´ – ohniska r, r´ – poloměry křivosti

f, f´ – ohniskové vzdálenosti 2. Rozptylky f´ f r´ r [15] O – optický střed S, S´ – středy křivosti f, f´ – ohniskové vzdálenosti F, F´ – ohniska r, r´ – poloměry křivosti

Základní údaje o DUM Autor DUM: Pavlína Čermáková, ZŠ Studentská 895, Mnichovo Hradiště Období vytvoření DUM: 2. pololetí školního roku 2010/2011 Ročník: sedmý Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Fyzika Tematický okruh: Optika Téma: Čočky. Spojky a rozptylky. DUM byl vytvořen jako doprovodný materiál pro výklad v předmětu Fyzika v sedmém ročníku ZŠ. Je určen k prezentaci pomocí datového projektoru. Lze ho zaslat mailem žákům, kteří v době probírání nového učiva chyběli. Vytvořeno jako DUM do předmětu fyzika na ZŠ Studentská 895, Mnichovo Hradiště

Zdroje: Mgr.RAUNER, Karel , et al. Fyzika 7 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, 2005. 136 s. ISBN 80-7238-431-7. [1], [2], [3], [4] Kliparty z www.office.microsoft.cz [5] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d8/BiconvexLens.jpg [6], [7], [8], [9], [10], [11] Skeny str. 114 – 115 - Mgr.RAUNER, Karel , et al. Fyzika 7 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, 2005. 136 s. ISBN 80-7238-431-7. [12], [13] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f1/Lens_types.png [14], [15] - Obrázky vlastní