Čočky Spojky a rozptylky VY_32_INOVACE_53_Spojky a rozptylky Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách
Mnoho přístrojů pro zobrazování předmětů využívá čočky. Patří mezi ně například: lupa, brýle, mikroskop či dalekohled. Čočky jsou tělesa zpravidla vybroušená ze skla, ve kterých se lomem mění směr procházejících paprsků. [5] [2] [4] [1] [3]
Spojka je ve středu tlustší než na okraji. Druhy čoček Existují 2 základní druhy čoček: 1. Spojky [6] Spojka je ve středu tlustší než na okraji.
Rozptylka je ve střední části nejtenčí. 2. Rozptylky [7] Rozptylka je ve střední části nejtenčí.
Průchod svazku paprsků rovnoběžných s optickou osou 1. Spojkou o F [8] Paprsky rovnoběžné s optickou osou se po průchodu spojkou lámou na paprsky sbíhavé. Paprsky se sbíhají do tzv. ohniska .
2. Rozptylkou o F [9] Paprsky rovnoběžné s optickou osou se po průchodu rozptylkou lámou na paprsky rozbíhavé, jako by vycházely z jednoho bodu. Tento bod se nazývá ohnisko F.
Skutečný průchod světelných paprsků spojkou. [10] Skutečný průchod světelných paprsků rozptylkou. [11]
Druhy spojek dvojvypuklá dutovypuklá ploskovypuklá [12] dvojvypuklá dutovypuklá Schematická značka spojky ploskovypuklá
Druhy rozptylek dvojdutá ploskodutá vypuklodutá [13] Schematická značka rozptylky dvojdutá ploskodutá vypuklodutá
f, f´ – ohniskové vzdálenosti Názvosloví u čoček 1. Spojky F F´ S S´ O f f´ r r´ [14] O – optický střed S, S´ – středy křivosti f, f´ – ohniskové vzdálenosti F, F´ – ohniska r, r´ – poloměry křivosti
f, f´ – ohniskové vzdálenosti 2. Rozptylky f´ f r´ r [15] O – optický střed S, S´ – středy křivosti f, f´ – ohniskové vzdálenosti F, F´ – ohniska r, r´ – poloměry křivosti
Základní údaje o DUM Autor DUM: Pavlína Čermáková, ZŠ Studentská 895, Mnichovo Hradiště Období vytvoření DUM: 2. pololetí školního roku 2010/2011 Ročník: sedmý Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Fyzika Tematický okruh: Optika Téma: Čočky. Spojky a rozptylky. DUM byl vytvořen jako doprovodný materiál pro výklad v předmětu Fyzika v sedmém ročníku ZŠ. Je určen k prezentaci pomocí datového projektoru. Lze ho zaslat mailem žákům, kteří v době probírání nového učiva chyběli. Vytvořeno jako DUM do předmětu fyzika na ZŠ Studentská 895, Mnichovo Hradiště
Zdroje: Mgr.RAUNER, Karel , et al. Fyzika 7 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, 2005. 136 s. ISBN 80-7238-431-7. [1], [2], [3], [4] Kliparty z www.office.microsoft.cz [5] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d8/BiconvexLens.jpg [6], [7], [8], [9], [10], [11] Skeny str. 114 – 115 - Mgr.RAUNER, Karel , et al. Fyzika 7 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, 2005. 136 s. ISBN 80-7238-431-7. [12], [13] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f1/Lens_types.png [14], [15] - Obrázky vlastní