Prezentace – výklad učiva EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1440 Autor Ing. Dana Sobotková Ročník 5. Datum 12.11.2012 Šablona V/2 Č. materiálu VY_52_INOVACE_51 Vzdělávací oblast Člověk a jeho svět Předmět Přírodověda Způsob využití SMYSLOVÁ SOUSTAVA Prezentace žáky seznamuje se smyslovou soustavou člověka, funkcí a příčinami poškození smyslových orgánů a správným životním stylem. Může sloužit i k samostatnému zápisu učiva. Druh materiálu Prezentace – výklad učiva
Smyslová soustava umožňuje nám vnímat a poznávat okolní prostředí Smyslové orgány jsou sídlem 5 SMYSLŮ: zraku, sluchu, čichu, chuti a hmatu Informace ze smyslových orgánů jsou pomocí nervů vedeny do mozku, kde se zpracovávají
Smyslová soustava Smysl: ZRAK Smyslový orgán: OKO Vnímáme: světlo, tvar, barvy, pohyb Zrak je pro nás velmi důležitý - pomocí zraku získáváme 85% informací o svém okolí Při zhoršení zraku používáme kontaktní čočky nebo brýle
Smyslová soustava Smysl: SLUCH Smyslový orgán: UCHO Vnímáme: zvuk a pohyb Orgán UCHO lze rozdělit na vnější, střední a vnitřní část Viditelná vnější část -boltec-zachycuje zvuky Ve vnitřní části je uloženo i ústrojí rovnováhy (informuje nás o poloze hlavy)
Smyslová soustava Smysl: ČICH Smyslový orgán: NOS Vnímáme: pach a vůni Čichové buňky jsou umístěny v nosní dutině Díky propojení nosohltanu a dutiny ústní spolu čich a chuť úzce souvisí
Smyslová soustava Smysl: CHUŤ Smyslový orgán: JAZYK Vnímáme: chuť sladkou, kyselou, slanou a hořkou Kombinací základních chutí rozlišujeme chutí více
Smyslová soustava CHUŤOVÉ POHÁRKY na povrchu jazyka jsou rozmístěny v různých částech: hořká chuť kyselá chuť slaná chuť sladká chuť Takže hořkou pilulku vnímáme teprve když se dotkne kořene jazyka
Smyslová soustava Smysl: HMAT Smyslový orgán: KŮŽE Vnímáme: bolest, tlak, teplo, chlad Informace o okolí vnímáme prostřednictvím hmatových tělísek umístěných těsně pod povrchem kůže
Smyslová soustava ŠKODÍ JIM: Smyslové orgány jsou citlivé a snadno se poškodí, často nenávratně. ŠKODÍ JIM: hluk silné(prudké) světlo nedostatečné osvětlení silně kořeněná jídla silné vůně(pachy)
Smyslová soustava PROTO: na slunci používáme sluneční brýle při sportu(lyžování, střelba, plavání,…)máme ochranné brýle čteme v dostatečné vzdálenosti od textu a při dobrém osvětlení žijeme v klidném(nehlučném) prostředí neposloucháme příliš hlasitě hudbu jídla solíme a kořeníme rozumně
Použité zdroje informací: J. Matyášek, V. Štiková, J. Trna, PŘÍRODOVĚDA 5,učebnice pro 5.ročník, ČLOVĚK A JEHO SVĚT, nakladatelství Nová škola 2004, ISBN 80-7289-063-8, str. 62 Kolektiv autorů, Dětská encyklopedie do kapsy, vydalo Ottovo nakladatelství, Praha 2000, ISBN 80-7181-420-2, str.234-235 Obrázky: Microsoft Office Klipart /office.microsoft.com/ Kresba jazyka: autor prezentace