METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/21.3192 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_15.2.14 Jméno autora: Mgr. Marie Píšová Datum, období, kdy byl vytvořen: únor 2013 Název práce: Lom světla, čočky Předmět, pro který je VM určen: fyzika Ročník, pro který je VM určen: devátý Časová dotace: 1 h Vzdělávací oblast, tematický okruh, téma: Člověk a příroda – Fyzika – Světelné jevy – Lom světla, čočky – rozšířené opakování Metodický list, anotace- výstižný popis způsobu použití VM ve výuce: - pomocí prezentace spojené s doplňováním poznatků a dokreslováním obrázků si žáci zopakují své znalosti týkající se lomu světla a zobrazování předmětů čoček Pomůcky: dataprojektor, psací a rýsovací potřeby, sešit
Lom světla a jeho využití při zobrazování předmětů čočkami
Kdy dochází k lomu světla ? Jestliže světelný paprsek prochází z jednoho optického prostředí do druhého – dochází ke změně směru chodu paprsku a rychlosti jeho šíření
Lom světla ke kolmici Světlo přechází do prostředí, ve kterém se šíří menší rychlostí (z opticky řidšího do opticky hustšího prostředí) – např. ze vzduchu do vody vzduch v1 v2 ….. v1 β …… α voda v2 Dokresli v obrázku úhel dopadu, lomený paprsek a úhel lomu, doplň nerovnosti u rychlostí a úhlů Závěr: Úhel lomu je ………………. než úhel dopadu
Lom světla od kolmice Světlo přechází do prostředí, ve kterém se šíří větší rychlostí (z opticky hustšího do opticky řidšího prostředí) – např. ze skla do vzduchu sklo v1 v2 ….. v1 β …… α vzduch v2 Dokresli v obrázku úhel dopadu, lomený paprsek a úhel lomu, doplň nerovnosti u rychlostí a úhlů Závěr: Úhel lomu je ………………. než úhel dopadu
Totální (úplný) odraz světla zvláštní případ lomu od kolmice úhel dopadu je větší než tzv. mezní úhel αm – úhel dopadu, pro který se paprsek láme do rozhraní – úhel lomu je 900 pro rozhraní sklo – vzduch αm přibližně 420 αm α > αm α' β světlo pak neprochází do druhého prostředí, ale všechno se odráží využití - světlovody
Čočky Průsvitná tělesa, zpravidla vybroušená ze skla, ve kterých se lomem světla mění směr procházejících paprsků Rozdělení: Spojky – vypuklé – uprostřed jsou tlustší než na okraji - mění rovnoběžný svazek paprsků na sbíhavý – sbíhající se do F - dvojvypuklé - ploskovypuklé - dutovypuklé Rozptylky – duté – uprostřed jsou tenčí než na okraji - mění rovnoběžný svazek paprsků na rozbíhavý – vycházející z F - dvojduté - ploskoduté - vypukloduté
Optická mohutnost čoček Fyzikální veličina Značka φ Jednotka 1 D dioptrie Jedná se o převrácenou hodnotu ohniskové vzdálenosti φ = Optická mohutnost čočky je tím větší, čím menší je její ohnisková vzdálenost Pro spojky, kde f > 0, je optická mohutnost kladné číslo (např. 3,5 D) Pro rozptylky, kde f ˂ 0, je optická mohutnost záporné číslo (např. – 2 D)
Význačné paPrsky u Čoček Paprsek jdoucí středem spojky prochází beze změny směru dál Paprsek jdoucí předmětovým ohniskem (u spojky) nebo směřující do předmětového ohniska (u rozptylky) se láme rovnoběžně s optickou osou Paprsek jdoucí rovnoběžně s optickou osou se láme do obrazového ohniska (u spojky) nebo od něho (u rozptylky) Pozn. V případě nutnosti nakreslit podle tabule do sešitu
Spojka Každá řada zobrazí spojkou předmět, který bude v různých vzdálenostech od jejího středu, a zjistí vlastnosti vzniklého obrazu: a) u okna: vzdálenost předmětu je větší než dvojnásobná ohnisková vzdálenost b) uprostřed: předmět je ve vzdálenosti větší než je ohnisková vzdálenost, ale menší než je dvojnásobná ohnisková vzdálenost c) u dveří: předmět je ve vzdálenosti menší než je ohnisková vzdálenost (leží mezi ohniskem a spojkou)
Vzdálenost předmětu od spojky…...... a Spojka – shrnutí Vlastnosti obrazu závisejí na vzdálenosti předmětu od spojky Vzdálenost předmětu od spojky…...... a Vlastnosti obrazu a > 2f zmenšený, převrácený, skutečný a = 2f stejně velký, převrácený, skutečný 2f > a > f zvětšený, převrácený, skutečný a = f obraz vznikne v nekonečnu a ˂ f zvětšený, přímý, zdánlivý
Rozptylka Budeme společně rýsovat podle tabule – každý si umístí předmět do jiné vzdálenosti před rozptylku a zjistíme vlastnosti vzniklého obrazu Závěr: U rozptylky vlastnosti obrazu nezávisejí na vzdálenosti předmětu od ní. Obraz je vždy: zdánlivý zmenšený vzpřímený