METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Odraz světla na rozhraní dvou optických prostředí
Advertisements

Fyzika, 3. nebo 4.ročník, SOŠ pořadové číslo 160
Název projektu: Škola a sport
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Zrcadla kulová Druhy: 1. dutá 2. vypuklá o o.
Geometrická optika Mgr. Alena Tichá.
Čočky (Učebnice strana 110 – 114)
Světelné jevy a jejich využití
Zobrazování optickými soustavami
=NAUKA O SVĚTLE A JEHO VLASTNOSTECH
Geometrická optika Mgr. Andrea Cahelová Hlučín 2013.
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Zobrazení zrcadlem a čočkou
Světelné jevy Optika II..
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
Světlo se po dopadu na jiné optické prostředí
Zobrazení rovinným zrcadlem
ČOČKY Téma: Obrázky Studijní text Další z internetu Tajenka
19. Zobrazování optickými soustavami
Čočky průhledná optická prostředí princip založen na lomu světla
Pionýrů 400, Frýdek – Místek
ČOČKY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Lom světla.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
zpracovaný v rámci projektu
Světelné jevy Lom světla Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Rozptylky - zobrazování
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_615_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
39. Geometrická optika II Martin Lola.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Lom světla - nastává při dopadu svět. paprsku na rozhraní dvou průhledných prostředí různé hustoty - čím je prostředí hustší, tím se paprsek pohybuje menší.
Fyzika 8. ročník Světelné jevy Anotace
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_613_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
Odraz světla.
Fyzika 8. ročník Mgr. Marcela Kubátová
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_616_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Fyzika 8. ročník Mgr. Marcela Kubátová
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
OPTIKA 09. Zobrazení lomem Mgr. Marie Šiková OPTICKÉ JEVY
Název projektu: Škola a sport
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - spojky Číslo DUM: III/2/FY/2/3/12 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - rozptylky
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_20_ Test – odraz světla Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení zákonu lomu. Rozdělení čoček na spojku a rozptylku. Naučení.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák odpovídá na připravené otázky. Žák sám tvoří odpovědi, nebo vybírá z daných možností tu správnou.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_15 Odraz.
39. Geometrická optika II Martin Lola.
O spojkách a rozptylkách
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Souhrnné otázky, Světelné jevy
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ČOČKY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Čočky Spojky a rozptylky VY_32_INOVACE_53_Spojky a rozptylky
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla – II.část
Rozdělení čoček a jejich charakteristické paprsky
Čočky Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Název projektu: Škola a sport
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Riskuj - optika 2
Čočka spojka a rozptylka
Čočky průhledná optická prostředí princip založen na lomu světla
Transkript prezentace:

METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost    Projekt: Moderní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/21.3192  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_15.2.14  Jméno autora: Mgr. Marie Píšová  Datum, období, kdy byl vytvořen: únor 2013  Název práce: Lom světla, čočky  Předmět, pro který je VM určen: fyzika  Ročník, pro který je VM určen: devátý  Časová dotace: 1 h Vzdělávací oblast, tematický okruh, téma: Člověk a příroda – Fyzika – Světelné jevy – Lom světla, čočky – rozšířené opakování Metodický list, anotace- výstižný popis způsobu použití VM ve výuce: - pomocí prezentace spojené s doplňováním poznatků a dokreslováním obrázků si žáci zopakují své znalosti týkající se lomu světla a zobrazování předmětů čoček Pomůcky: dataprojektor, psací a rýsovací potřeby, sešit

Lom světla a jeho využití při zobrazování předmětů čočkami

Kdy dochází k lomu světla ? Jestliže světelný paprsek prochází z jednoho optického prostředí do druhého – dochází ke změně směru chodu paprsku a rychlosti jeho šíření

Lom světla ke kolmici Světlo přechází do prostředí, ve kterém se šíří menší rychlostí (z opticky řidšího do opticky hustšího prostředí) – např. ze vzduchu do vody vzduch v1 v2 ….. v1 β …… α voda v2 Dokresli v obrázku úhel dopadu, lomený paprsek a úhel lomu, doplň nerovnosti u rychlostí a úhlů Závěr: Úhel lomu je ………………. než úhel dopadu

Lom světla od kolmice Světlo přechází do prostředí, ve kterém se šíří větší rychlostí (z opticky hustšího do opticky řidšího prostředí) – např. ze skla do vzduchu sklo v1 v2 ….. v1 β …… α vzduch v2 Dokresli v obrázku úhel dopadu, lomený paprsek a úhel lomu, doplň nerovnosti u rychlostí a úhlů Závěr: Úhel lomu je ………………. než úhel dopadu

Totální (úplný) odraz světla zvláštní případ lomu od kolmice úhel dopadu je větší než tzv. mezní úhel αm – úhel dopadu, pro který se paprsek láme do rozhraní – úhel lomu je 900 pro rozhraní sklo – vzduch αm přibližně 420 αm α > αm α' β světlo pak neprochází do druhého prostředí, ale všechno se odráží využití - světlovody

Čočky Průsvitná tělesa, zpravidla vybroušená ze skla, ve kterých se lomem světla mění směr procházejících paprsků Rozdělení: Spojky – vypuklé – uprostřed jsou tlustší než na okraji - mění rovnoběžný svazek paprsků na sbíhavý – sbíhající se do F - dvojvypuklé - ploskovypuklé - dutovypuklé Rozptylky – duté – uprostřed jsou tenčí než na okraji - mění rovnoběžný svazek paprsků na rozbíhavý – vycházející z F - dvojduté - ploskoduté - vypukloduté

Optická mohutnost čoček Fyzikální veličina Značka φ Jednotka 1 D dioptrie Jedná se o převrácenou hodnotu ohniskové vzdálenosti φ = Optická mohutnost čočky je tím větší, čím menší je její ohnisková vzdálenost Pro spojky, kde f > 0, je optická mohutnost kladné číslo (např. 3,5 D) Pro rozptylky, kde f ˂ 0, je optická mohutnost záporné číslo (např. – 2 D)

Význačné paPrsky u Čoček Paprsek jdoucí středem spojky prochází beze změny směru dál Paprsek jdoucí předmětovým ohniskem (u spojky) nebo směřující do předmětového ohniska (u rozptylky) se láme rovnoběžně s optickou osou Paprsek jdoucí rovnoběžně s optickou osou se láme do obrazového ohniska (u spojky) nebo od něho (u rozptylky) Pozn. V případě nutnosti nakreslit podle tabule do sešitu

Spojka Každá řada zobrazí spojkou předmět, který bude v různých vzdálenostech od jejího středu, a zjistí vlastnosti vzniklého obrazu: a) u okna: vzdálenost předmětu je větší než dvojnásobná ohnisková vzdálenost b) uprostřed: předmět je ve vzdálenosti větší než je ohnisková vzdálenost, ale menší než je dvojnásobná ohnisková vzdálenost c) u dveří: předmět je ve vzdálenosti menší než je ohnisková vzdálenost (leží mezi ohniskem a spojkou)

Vzdálenost předmětu od spojky…...... a Spojka – shrnutí Vlastnosti obrazu závisejí na vzdálenosti předmětu od spojky Vzdálenost předmětu od spojky…...... a Vlastnosti obrazu a > 2f zmenšený, převrácený, skutečný a = 2f stejně velký, převrácený, skutečný 2f > a > f zvětšený, převrácený, skutečný a = f obraz vznikne v nekonečnu a ˂ f zvětšený, přímý, zdánlivý

Rozptylka Budeme společně rýsovat podle tabule – každý si umístí předmět do jiné vzdálenosti před rozptylku a zjistíme vlastnosti vzniklého obrazu Závěr: U rozptylky vlastnosti obrazu nezávisejí na vzdálenosti předmětu od ní. Obraz je vždy: zdánlivý zmenšený vzpřímený