Aritmetické operace v číselných soustavách

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitální učební materiál
Advertisements

Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada08 AnotaceVysvětlení.
Násobení a dělení lomených výrazů
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada08 AnotaceVysvětlení.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada08 AnotacePostup.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada08 AnotaceMinimalizace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada08 AnotaceSeznámení.
Elektrické stroje netočivé
Distribuce VY_32_INOVACE_44_883
Síťový transformátor VY_32_INOVACE_36_722
Kótování VY_32_INOVACE_26_511
Zařizovací předměty VY_32_INOVACE_26_525
Číselné soustavy – úvod a historie
Kružnice, kruh VY_32_INOVACE_26_528
Regulované soustavy VY_32_INOVACE_37_748
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kámen VY_32_INOVACE_25_500 Projekt.
Můstkový usměrňovač, řízené usměrňovače
Životní cyklus výrobku
Aldehydy, ketony VY_32_INOVACE_24_478
Topné plyny VY_32_INOVACE_17_328
Zakreslování oken VY_32_INOVACE_26_524
Metody měření odporovými teploměry
Velkoobchod, maloobchod
Kombinované zesilovací stupně
Pohonné hmoty VY_32_INOVACE_25_509
Subjekty trhu VY_32_INOVACE_40_802
Hospodářská politika VY_32_INOVACE_40_815
Hlavní části CNC strojů 2
Vnitřní struktura technických materiálů
Morálka 1 – Morálka VY_32_INOVACE_ 42_836
Statky, služby VY_32_INOVACE_40_797
Svařování plamenem 4 VY_32_INOVACE_22_437
Umělý kámen VY_32_INOVACE_25_504
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
Převislé konstrukce VY_32_INOVACE_02_022
Legendy VY_32_INOVACE_26_512
Strojní obrábění – základní způsoby frézování
Regulované soustavy statické
Převody mezi číselnými soustavami 3
Základní typy organických reakcí
Zvedáky VY_32_INOVACE_21_412
Markýzy VY_32_INOVACE_02_024
Lineární konstrukce VY_32_INOVACE_26_513
Kreslení základních strojních součástí
Kolíkové spoje a čepy VY_32_INOVACE_31_626
Regulované soustavy statické s dopravním zpožděním
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Hořáky VY_32_INOVACE_17_325 Projekt.
Regulované soustavy astatické
Jednotky VY_32_INOVACE_11_203
Pravoúhlé a kosoúhlé promítání
Aritmetické operace s binárními čísly
Lineární nerovnice 2 VY_32_INOVACE_10_199
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Beton VY_32_INOVACE_25_499 Projekt.
Výrobní činitelé v podniku
Logický výraz VY_32_INOVACE_08_153
Nabídka VY_32_INOVACE_40_800
Stavba atomu VY_32_INOVACE_12_227
Funkcionalismus VY_32_INOVACE_46_938
Regulátory derivační VY_32_INOVACE_37_747
Výrazy-algebraické vzorce
MĚŘENÍ II. MIKROMETR VY_32_INOVACE_30_600
Šestnáctková a osmičková soustava
Živnostenské podnikání
Investiční majetek VY_32_INOVACE_41_828
Typy čar VY_32_INOVACE_26_522
Rozdělení zvuků VY_32_INOVACE_12_225
Hodnotový systém člověka – Systém hodnot
TŘECÍ PŘEVODY VY_32_INOVACE_31_ 617
Zvukové izolace VY_32_INOVACE_02_039
Propagace, reklama VY_32_INOVACE_41_831
Transkript prezentace:

Aritmetické operace v číselných soustavách STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Aritmetické operace v číselných soustavách VY_32_INOVACE_08_147 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 08 Anotace Aritmetické operace v číselných soustavách Klíčová slova Sčítání, odčítání, násobení, dělení, přenos Předmět Elektronika Autor, spoluautor Ing. Karel Filas Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace Potřebné pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 4. ročník, žáci 18 – 19 let, maturitní obor Mechanik seřizovač Speciální vzdělávací potřeby Ne Zdroje Seznam viz poslední snímek 1

Aritmetické operace v číselných soustavách o základu z STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Aritmetické operace v číselných soustavách o základu z Pravidla aritmetiky jsou samozřejmě ve všech číselných soustavách stejná. Základní početní operace, tak jak se učí v prvních stupních základních škol, jsou založeny na pozičním zápisu hodnot a lze je tedy analogicky použít i v jiných než desítkových soustavách. Je třeba mít na paměti, že základ není „naše známá“ hodnota 10, ale hodnota jiná. Nejjednodušší operací je sčítání. U sčítání víceciferných čísel se použije klasický způsob, tzv. „písemné sčítání“ (pod sebou). Tím se činnost převede na operace s jednocifernými hodnotami, protože se zpracovává každý řád samostatně s možným přenosem z nižšího do vyššího sousedního řádu. Přenos nastane, je-li součet rovný nebo větší než základ soustavy. Podobně se provádí odčítání, místo přenosu se používá tzv. výpůjčka z vyššího řádu. Samostatnou kapitolou je provádění aritmetických operací ve dvojkové soustavě, které se používá v informatice, číslicové technice, elektronice atd. Používá se poziční zápis, takže operace ve dvojkové soustavě jsou vcelku jednoduché. 2

Princip sčítání v desítkové soustavě s možným přenosem STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Princip sčítání v desítkové soustavě s možným přenosem Operace v desítkové soustavě máme běžně zažité již ze základní školy a nečiní potíže. Ukázka součtu čísel 510 a 710 1 přenos do vyššího řádu 5  7 1 2 Výsledek běžně chápeme jako jedno číslo, ale je třeba si uvědomit, že se vlastně jedná o jednu desítku plus dvě jednotky. Ve skutečnosti sčítáme 5 + 7 = dvanáct, sepíšeme dvojku (základ desítkové soustavy byl překročen o 2) a do dalšího řádu přidáme jedničku. Při větším počtu sčítanců může nastat přenos o více řádů. Stejný postup se použije i v jiných soustavách. 3

Aritmetické operace ve dvojkové soustavě STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Aritmetické operace ve dvojkové soustavě Sčítání (ve druhém sloupci jsou pro kontrolu čísla vyjádřena desítkově) Platí 0 + 0 = 0, 0 + 1 = 1 + 0 = 1, 1 + 1 = 10   1 0 1 0 10      1 0 1 5   1 1 1 1 15     1 1 přenos do vyššího řádu   1 0 0 1 9   1 1 1 0 14 1 1 1 1 1 přenos do vyššího řádu    1 0 0 1 9       1 1 1 7 1 0 0 0 0 16 4

1 0 1 0 10 v tomto případě není žádný přenos přenos 1 1 0 0 1 9 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Odečítání (ve druhém sloupci jsou pro kontrolu čísla vyjádřena desítkově) Platí 0 - 0 = 0, 1 - 0 = 1, 1 - 1 = 0, 0 - 1 = 1 - přenos (na rozdíl od sčítání se přenos odečítá) 1 1 1 1 15 -  1 0 1 - 5 1 0 1 0 10 v tomto případě není žádný přenos přenos 1    1 0 0 1 9 0 1 0 0 4 přenos 1 1 1 1 1 0 0 12 -  1 1 1 - 7 0 1 0 1 5 5

Menšitel se vyjadřuje jako tzv. doplněk. STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Popsaný způsob odečítání se v elektronických obvodech technických zařízení nepoužívá. Odečítání se převádí na sčítání. Menšitel se vyjadřuje jako tzv. doplněk. Tímto způsobem se vyjadřují také záporná čísla. Vytvoření doplňku bude probráno v samostatné kapitole o vyjádření záporných čísel. Tento způsob se často používá v realizaci praktických zařízení, protože nevyžaduje konstrukci dalšího obvodu (odečítačky). Násobení Násobení je vlastně postupné přičítání jednoho z operandů. Princip: 6 x 4 = 4 + 4 + 4 + 4 + 4 + 4, výsledek bude stejný jako 4 x 6 = 6 + 6 + 6 + 6, ale počet operací je ve druhém případě menší. Specifické je násobení dvěma, kdy se posune celé číslo o jedno místo vlevo. Dělení Dělení je vlastně postupné odečítání jednoho z operandů. Specifické je dělení dvěma, kdy se posune celé číslo o jedno místo vpravo. 6

Ukázka sčítání v šestnáctkové soustavě STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Ukázka sčítání v šestnáctkové soustavě Ve druhém sloupci jsou pro kontrolu čísla vyjádřena desítkově. 1 přenos do vyššího řádu nastal jen v desítkové soustavě 1A 26 23 35 3D 61 1 1 přenos do vyššího řádu 28 40 42 66 Součet v nejnižším řádu: A + 8 = 10 + 8 = 18, základ šestnáctkové soustavy byl překročen o 2, proto sepíšeme v nejnižším řádu výsledku dvojku. Do dalšího řádu přidáme 1. Nastal přenos, protože v nižším řádu byl dosažen nebo překročen základ soustavy. 7

Ukázka sčítání v osmičkové soustavě STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Ukázka sčítání v osmičkové soustavě Ve druhém sloupci jsou pro kontrolu čísla vyjádřena desítkově. 25 21 20 16 3D 61 1 1 přenos do vyššího řádu 28 24 55 45 Součet v nejnižším řádu: 5 + 8 = 13 základ osmičkové soustavy byl překročen o 5, proto sepíšeme v nejnižším řádu výsledku pětku. Do dalšího řádu přidáme 1. Nastal přenos, protože v nižším řádu byl dosažen nebo překročen základ soustavy. 8

Souhrn učiva, otázky k procvičení STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Souhrn učiva, otázky k procvičení Jaký je výsledek sčítání ve dvojkové soustavě 0 + 0? Jaký je výsledek sčítání ve dvojkové soustavě 0 + 1? Jaký je výsledek sčítání ve dvojkové soustavě 1 + 0? Jaký je výsledek sčítání ve dvojkové soustavě 1 + 1? Kdy nastane při sčítání přenos do vyššího řádu? Při jaké operaci se přenos přičítá? Při jaké operaci se přenos odečítá? Jaký je princip násobení, na jakou operaci se násobení převádí? Co znamená ve dvojkové soustavě násobení dvěma? Co znamená ve dvojkové soustavě dělení dvěma? 9

Použité zdroje Vlastní materiály SŠST Ústí nad Labem STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje Vlastní materiály SŠST Ústí nad Labem KESL, Jan. Elektronika III, číslicová technika. Praha: BEN - technická literatura, 2006, ISBN 80-7300-182-9. ANTOŠOVÁ, Marcela; DAVÍDEK, Vratislav. Číslicová technika. České Budějovice: KOPP, 2008, ISBN 978-80-7232-333-3. ARENDÁŠ, Viliam. Číslicová technika. Bohumín: SOU, 2002, ISBN NEMÁ. 10