Situation der Krankenpastoral in Deutschland und Regensburg

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Advertisements

Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu EU Peníze školám ZŠ Domažlice Číslo a název šablony.
Jméno autora: Mgr. Jana Vrbová
Verneinung - zápor Nein - ne nicht/nichts mehr - ne/už nic nie - nikdy
OSOBNÍ ZÁJMENA A JEJICH SKLOŇOVÁNÍ
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_184 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 AutorMgr. Jitka Klauberová PředmětNěmecký.
Digitální učební materiál
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Digitální učební materiál
Konverzace v německém jazyce Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_083 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Markéta Hlaváčová Předmět.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Německý jazyk Ročník:4.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Die schönsten Städte Deutschlands
Jugendliche in der EU (2) Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Ferien - Reiseziele Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
VY_32_INOVACE_4C3 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Eliška Ducháčová Wir üben deutsche Grammatik PASSIV.
6. LEKCE (6. TÝDEN) Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Insitute of Technology And Business In České Budějovice.
Max Brod ( Ve středu 26. ledna 2011 byla odhalena pamětní deska spisovatele Maxe Broda na jeho rodném domě v Haštalské ulici 25 na pražském Starém Městě.
Německé předložky se 4. pádem PhDr. Taťána Tonová.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyIntegrovaná střední škola technická, Benešov PředmětNěmecký jazyk Tematický okruhKörper und Gesundheit.
SPŠ stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954 Tschechien – Schulsystem Autor: Mgr. Kostiuková N.
S CHULE PhDr.Taťána Tonová. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE Kód DUMu: VY_32_INOVACE_3.NJ.05 Číslo projektu:
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:PhDr. Eva Fučilová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09A_11_Konjunktionen_IA TEMA:Jazyková kompetence.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martina Coubalová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09C_02 Schulsystem in der BRD TEMA:Reálie.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV AUTOR: Mgr. Hana Halamová NÁZEV:VY_22_INOVACE_31_NJ9_Wiederholungstest 5/II TÉMA: Wiederholungstest ČÍSLO PROJEKTU:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_NJ_3_4_7E_8E_SEI_15_SÄTZE.
Teplice Die Stadt, in der ich wohne. Název školy:Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III – Pozorka.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_3_INOVACE_NEJ36 Název školy SPŠ a SOŠGS Most PředmětNEJ Tematická.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martina Coubalová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09A_18 Präteritum (haben, sein) TEMA:Jazyková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Übungen- Nebensätze.
Einkaufen VY_32_INOVACE_02-34 Ročník: 9. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Německý jazyk Tematický okruh: Cvičení na podporu.
SPŠ stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954 Feste und Bräuche – Weihnachten und Silvesterfeier Autor: Mgr. Kostiuková N.
S CHRITTE 2 L EKTION 9 I N DER FREMDEN S TADT Autor: Mgr.Marcela Smutková.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martina Coubalová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09C_08 Dresden TEMA:Reálie německy mluvících.
S CHRITTE 2 L EKTION 11 I N DER S TADT UNTERWEGS Autor: Mgr.Marcela Smutková.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Vlasta Hackelová Název materiálu: VY_32_INOVACE_NJ.9.A.20_opakujeme_doplnujeme Datum : Ročník :
Arbeitslosigkeit. Název školy:Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_156 Jméno autora: Mgr. Lenka Pávková Název.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_3_INOVACE_NEJ53 Název školy SPŠ a SOŠGS Most PředmětNEJ Tematická.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ilona Šolcová Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_NEMCINA_RECOVE_DOVEDNOSTI_17.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_NJ_3_4_7E_8E_SEI_16_ADJEKTIVE.
U MWELTSCHUTZ PhDr Taťána Tonová. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE Kód DUMu: VY_32_INOVACE_3.NJ.18 Číslo projektu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_3_INOVACE_NEJ46 Název školy SPŠ a SOŠGS Most PředmětNEJ Tematická.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martina Coubalová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09A_17 Lokale Präpositionen TEMA:Jazyková.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SŠ a VOŠ České Budějovice Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_152  Jméno autora: Mgr. Lenka Pávková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_ Autor.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_INOVACE_NJ_3_4_7E_8E_HOU_02_BERLIN_VSTUP.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_NJ_3_4_7E_8E_HOU_03_STOLPERS.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Soňa Strnadová Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_34_Německý jazyk_věty jednoduché_souvětí Číslo.
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa: Mírová 218/6 Dubí III – Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍ.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Konjugation der Hilfsverben
Němčina pro jazykové školy nově 1
Temporalsätze VEDLEJŠÍ VĚTY ČASOVÉ Mgr. Alena Písaříková.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Tschechien – Schulsystem
KEUKENHOF, Niederlande
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Situation der Krankenpastoral in Deutschland und Regensburg Krankenpastoral in Deutschland und im Bistum Regensburg Poskytování pastorační péče v nemocnicích v Německu a v diecézi Regensburg Velehrad, Oktober 2012 Velehrad, říjen 2012 www.stock-klaus.de

Zur Situation in Deutschland Situace v Německu 2065 Krankenhäuser (Stand: 2010) - 435 in katholischer Trägerschaft (Orden, Caritas) 230 in evangelischer Trägerschaft (Diakonie) Private Träger (nehmen zu) Kommunale Träger (Landkreise, Bezirke u.a.) Die Zahl ist innerhalb von 20 Jahren um die Hälfte gesunken! Die durchschnittliche Verweildauer der Patienten von 14 auf 7 Tage. 2065 nemocnic (stav z roku 2010) 435 ve správě katolické církve (řeholní řády, charita) 230 ve správě evangelické církve (diakonie) soukromé kliniky (vzrůstající trend) státní nemocnice (krajské, okresní) Za posledních 20 let klesl jejich počet o polovinu! Průměrný pobyt pacienta se snížil ze 14 na 7 dnů.

Zur Situation in Deutschland Situace v Německu Kirchliche Krankenhäuser haben noch Priester und Ordensleute in der Krankenpastoral und in der Pflege (Ihre Zahl nimmt ab). Freie Träger halten Ausschau nach Seelsorge. Sie wollen die Qualität der Patientenversorgung verbessern (Konkurrenzkampf). Wenn kein kirchliches Personal gefunden wird, werden auch „Seelsorger“ auf dem „freien Markt“ gesucht. V církevních nemocnicích pečují a působí jako nemocniční kaplani především kněží nebo řeholníci (jejich počet ubývá). Nemocnice mají snahu zlepšit kvalitu péče o pacienty také po duchovní stránce (konkurenční boj). Pokud nebude k dispozici dostatek pastoračních pracovníků z jednotlivých církví, budou „pečovatelé o duši“ vyhledávání na „volném trhu“.

Mehr über die Lage in Deutschland im Internet: Více o situaci v Německu na internetové stránce: http://www.kkvd.de/72344.html

Über die Lage im Bistum Regensburg: Více o situaci v diecézi Řezno na internetové stránce: Internet: http://www.seelsorge-pflege.de/unsere-zielgruppen/10-krankenhausseelsorge.html

Krankenseelsorge wird praktiziert: Pastorační péče o nemocné je praktikována prostřednictvím: durch Besuche in den Wohnungen durch Besuche in den Krankenhäusern durch eigene Krankenhauseelsorger návštěv v domácnostech návštěv v nemocnicích vlastních nemocničních kaplanů Das biblische Motiv: „Ich war krank und ihr habt mich besucht“ (Mt 25,36) Biblický motiv: „Byl jsem nemocný a navštívili jste mě“ (Mt 25,36)

Allgemeine Lage Současná situace Personalmangel: mehr als 50 Prozent aller Krankenhausseelsorger sind keine Priester. Der größte Teil sind Laientheologen (Pastoralreferenten, Gemeindereferenten, ehrenamtliche Helfer und Helferinnen) Personalstand im Bistum Regensburg (Stand 2011) 13 Diözesanpriester 12 Ordenspriester 4 Ordensfrauen 6 Diakone 9 Gemeinde- oder Pastoralreferentinnen 6 Gemeinde- oder Pastoralreferenten Otázka personálu: více než 50% všech nemocničních kaplanů nejsou kněží. Většinu tvoří laici (pastorační pracovníci, farní referenti, neplacení pomocníci a pomocnice) Personální stav v diecézi Řezno (v roce 2011) 13 diecézních kněží 12 řeholních kněží 4 řeholnice 6 jáhnů 9 pastoračních pracovnic 6 pastoračních pracovníků

Allgemeine Lage Současná situace Der Seelsorger ist nicht mehr „Einzelgänger“, sondern Mitglied im therapeutischen Team – besonders in Palliativstationen! Der Seelsorger ist nicht nur in Todesnähe gefragt, sondern auch als Trauerbegleiter. Der Seelsorger ist nicht nur für die Patienten tätig, sondern auch für das Krankenhauspersonal Die Nachfrage nach dem Bußsakrament und nach der Krankenkommunion hat erkennbar nachgelassen. Die Krankensalbung – auch häufiger und für mehrere Patienten in einem eigenen Gottesdienst - hat Zukunft. Nemocniční kaplan není samostatná jednotka, nýbrž je členem terapeutického týmu - obzvláště v paliativní péči. Nemocniční kaplan nemá být nablízku jen v blížící se smrti, ale má doprovázet i během truchlení. Nemocniční kaplan nepracuje pouze s pacienty, ale též se věnuje personálu nemocnice. Poptávka po svátosti smíření a svatém přijímání viditelně klesla. 5. Svátost pomazání nemocných – udílena častěji a pro více pacientů při mši sv. – má budoucnost.

Allgemeine Lage Současná situace Ökumenische Zusammenarbeit ist selbstverständlich. Krankenhausträger fragen im Rahmen von Zertifizierungs-maßnahmen nach dem Inhalt der Seelsorge. Qualitätssicherung verlangt nachweisbare „Leistungen“. Eine EDV-Unterstützung ermöglicht und erschwert gleichzeitig die notwendige Dokumentation der seelsorglichen Arbeit. Seelische und geistliche Vorgänge kann man aber nicht einfach messen und nachweisen! Höchstens durch die erkennbare Zufriedenheit des Patienten. Erfolg ist keiner der Namen Gottes. (Martin Buber) Ekumenická spolupráce je samozřejmostí. V rámci certifikačních opatření jsou otázky souvislosti s obsahem pastorační péče. Zajištění kvality vyžaduje prokazatelné výsledky. Počítačová technika (elektronické zpracování dat) umožňuje a zároveň ztěžuje nezbytnou dokumentaci pastorační práce. Duševní a duchovní procesy se ale nedají nijak snadno měřit nebo prokázat! Nanejvýš skrze viditelnou spokojenost pacientů. Úspěch není jméno pro Boha. (Martin Buber)

Aus- und Weiterbildung Vzdělávání a další vzdělání Voraussetzung für den Dienst in einem Krankenhaus ist die Teilnahme an einem sog. KSA-Kurs (= „klinische Seelsorge-Ausbildung!) Das ist ein „Lernen, nicht in Büchern, sondern in menschlichen Dokumenten“ - (am Krankenbett) mit Begleitung durch Supervision. -------------------------------------------------------------- Eine Diözesankonferenz pro Jahr – eine Bundeskonferenz pro Jahr für die Krankenseelsorge-Beauftragten der Diözesen Drei Regionalkonferenzen (an drei Orten) Drei Fachkonferenzen: Psychiatrieseelsorger Kinderkrankenhaus-Seelsorge Palliativ-Seelsorge Eine freiwillige „Lerngruppe Kollegiale Beratung“ Předpokladem pro práci v nemocnici je účast na KSA- kurzu (= vzdělání v oblasti klinické pastorační péče). Je to učení, ale ne z knih, nýbrž z reálných situací v nemocnici skrze doprovázení a supervizi. Diecézní konference pořádaná každoročně – spolková konference pověřených nemocničních kaplanů za diecézi Tři regionální konference (na třech místech) Tři odborné konference: pastorační péče na psychiatrických odd. pastorační péče na dětských odd. paliativní pastorační péče Dobrovolná „vzdělávací skupina kolegiální konzultace“

Erfahrungen aus der Praxis Abschließende Hinweise Zkušenosti z praxe Závěrečné poznámky Lebenslanges Lernen ist notwendig! Celoživotní vzdělávání je nezbytností!

Typische Verhaltensweisen… Typické způsoby chování... Situation der Krankenpastoral in Deutschland und Regensburg Typische Verhaltensweisen… Typické způsoby chování... www.stock-klaus.de

Worüber reden? Was mitbringen? O čem mluvit? Co přinést? Teilnehmen und Teilgeben – nicht die allerneuesten Nachrichten. Mehr zuhören als reden! Keine unmöglichen Versprechungen! Keine langen Krankengeschichten. Keine großen Geschenke. Účastnit se a sdílet – nikoli však nejnovější novinky Více naslouchat než mluvit! 2. Neslibovat nemožné! 3. Žádné dlouhé chorobopisy! 4. Žádné velké dary!

„Sie sollten endlich mal etwas für Ihre Seele tun!“ „Vy byste měl konečně udělat něco pro svou duši!“ Belehrungen helfen nicht weiter! Poučování nepomůže dále nikomu! Denn: Protože: Erfahrung kommt vor der Belehrung! Zkušenost předchází poučování! Da-sein kommt vor dem Tätig-sein! Pouhá přítomnost předchází jakýmkoliv činům!

Situation der Krankenpastoral in Deutschland und Regensburg Die Begegnung mit Kranken ist „Beziehungsarbeit“! Při setkání s nemocnými je třeba navázat vztah! Leben ist ein ständiges Beziehungsgeschehen. „Alles wirkliche Leben ist Begegnung.“ (Martin Buber) Beziehungen sind immer manipulativ, bewusst oder unbewusst. Eine seelsorglich hilfreiche Beziehung gelingt umso besser, je geringer der Grad der Manipulation ist. Život je o neustálém navazování vztahů. „Celý opravdový život je setkání.“ (Martin Buber) Vztahy jsou vždy manipulativní, ať už vědomě nebo nevědomě. Pastorační setkání s nemocným je tím více zdárnější, čím menší je stupeň manipulace. Jede Begegnung ist ein Abenteuer. Grundsätzlich dürfen wir nicht übersehen, dass …. alle Begegnungen manipulativ sind! www.stock-klaus.de

Deshalb: Mehr Zuhören als Reden Proto: více naslouchat, než mluvit Situation der Krankenpastoral in Deutschland und Regensburg Deshalb: Mehr Zuhören als Reden Proto: více naslouchat, než mluvit Höre alles, was der Herr, unser Gott, sagt. (5 Mos 5,27) Vyslechni všechno, co Hospodin, náš Bůh, řekne. (Deut 5,27) www.stock-klaus.de

Von Jesus lernen Učit se od Ježíše Hinschauen und Berühren Pohlédnout a dotknout se Er schaute sie an. Pohlédl na ni. Er fragte sie, was sie wollen. (Erst zuhören, dann tun!) Zeptal se jich, co chtějí. (Nejprve naslouchat, pak konat!) Er berührte sie mit seiner heilenden Hand. (Gottes Nähe in menschlichen Gebärden!) Dotkl se jí svou uzdravující rukou. (Boží blízkost v lidském počínání!)