Seminář z Didaktiky přírodopisu 2 Hodnocení učebnice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lesní obratlovci – savci
Advertisements

VY_32_INOVACE_34_ Prvouka 3.ročník Živočichové 1.
Živá a neživá příroda 3. ročník
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Jednobuněční.
Biologie 1.ročník.
Didaktické zásady výuky přírodopisu
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petra Majerčáková. Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR. Autor.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Biologické vědy.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACEMateriál seznamuje žáky s některými biologickými vědami a.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Didaktika přírodopisu 2
Prvohory Vladislava Zubrová.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Buňka.
Didaktika učiva biologie člověka
Seminář z Didaktiky přírodopisu 2 Hodnocení učebnice
Seminář z Didaktiky přírodopisu 2 Hodnocení učebnice
Didaktika učiva biologie člověka
Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU.
UČEBNICE funkce učebnice prostředek vyučování a učení v knižní formě
Anotace: Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: MGR. STANISLAVA OHANKOVÁ Název: VY_32_INOVACE_294_ŽIVÁ_PŘÍRODA_ŽIVOČICHO.
Kvasinky Obr. 1: Kvasinka pivní vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
DIDAKTIKA ZOOLOGICKÉHO UČIVA (Bi2MP_DPZO) (studijní program Učitelství přírodopisu pro ZŠ) Rozvrh PS 2015/16: Po (9.55) h (alternace skupin)
Didaktika přírodopisu 2 1. seminář Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Ryby Obratlovci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Blechy, chrostíci Hmyz Holometabola vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Strunatci Úvod, Pláštěnci, Bezlebeční vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Blanka Kabeláčová Název materiálu: VY_32_INOVACE_04_23_ Ryby II. - zástupci Číslo projektu:
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
DIDAKTIKA ZOOLOGICKÉHO UČIVA (Bi2MP_DPZO) (studijní program Učitelství přírodopisu pro ZŠ) Rozvrh: Čt – 11.55(45) h Lichý t. – sk. 02: , ,
Ptáci zástupci 2 Dravci, sovy vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Anotace: Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: MGR. STANISLAVA OHANKOVÁ Název: VY_32_INOVACE_294_ŽIVÁ_PŘÍRODA_ŽIVOČICHO.
Didaktika přírodopisu 1 Přednáška Úvodní informace, Didaktika přírodopisu jako věda a její historie Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Didaktika přírodopisu 1 5. seminář: Pojmová mapa
Didaktika přírodopisu 1 9. seminář: Mezipředmětové vztahy
Obratlovci úvod; Kruhoústí
Obecná didaktika ÚVOD.
DIDAKTIKA ZOOLOGICKÉHO UČIVA (Bi2MP_DPZO)
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Didaktika učiva biologie člověka
AUTOR: Mgr. Ladislava Kobzová NÁZEV: VY_32_13_01 Co je přírodopis?
Didaktika přírodopisu 1 7. seminář: Formulace VVC
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Živočichové Společné znaky: Přijímají vodu a potravu, vylučují.
Kmen: Strunatci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základním systémem ostnokožců.
Didaktika přírodopisu 2 Přednáška Úvodní informace
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Přírodověda, Rozmanitost přírody, Živočichové v lese.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Martina Černá Název materiálu: VY_12_INOVACE_OS.6.Cer.21_Zivoni_prostredi_makrosvet_a_mikrosvet.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
Seminář z Didaktiky přírodopisu 2 Hodnocení učebnice
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Didaktika učiva biologie člověka
Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Martina Černá Název materiálu: VY_12_INOVACE_OS.6.Cer.20_Zivoni_prostredi_trideni_organismu.
Seminář z Didaktiky přírodopisu 1 4. Seminář: pojmová mapa
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
TŘÍDĚNÍ ŽIVÝCH ORGANISMŮ
DIDAKTIKA PŘÍRODOPISU SE ZOOLOGIÍ (Bi2MP_DPZO) 2008/2009
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Mapky přirozených ekosystémů z naší přírody
Transkript prezentace:

Seminář z Didaktiky přírodopisu 2 Hodnocení učebnice Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU

Jak se hodnotí? podle jednotlivých strukturní komponent vypočítají se: dílčí koeficienty a celkový koeficient didaktické vybavenosti učebnice Dílčí koeficienty: E I – koeficient využití aparátu prezentace učiva E II – koeficient využití aparátu řídícího učení E III – koeficient využití aparátu orientačního E v – koeficient využití verbálních komponent E O – koeficient využití obrazových komponent E I = počet skutečně využívaných komponet * 100= 9 * 100 = 64,3% počet možných komponent 14 E Celkový koeficient didaktické vybavenosti učebnice E = počet realizovaných komponet * 100 počet všech možných komponent Podle: PRŮCHA, 1998 a 2002.

Vyhodnocení koeficienty (E I, E II, E III, E v, E o, E) vyjdou v rozmezí 0-100% čím vyšší koeficient, tím více komponent bylo v učebnici použito, tím vyšší je její didaktická vybavenost Interpretace výsledků Srovnání výsledků: v rámci jednoho ročníku v rámci jednoho nakladatele Podle: PRŮCHA, 1998 a 2002.

Nejnovější řada v souladu s RVP (2007-2010: Černík, Martinec, Vodová) SPN Nejnovější řada v souladu s RVP (2007-2010: Černík, Martinec, Vodová) Učebnice Koef. využití Přírodopis 6 - Zoologie a botanika pro ZŠ (2007) Přírodopis 7 - Zoologie a botanika pro ZŠ (2008) Přírodopis 8 - Biologie člověka pro ZŠ (2009) Přírodopis 9 - Geologie a ekologie pro ZŠ (2010) Aparátu prezentace učiva 78,6 % 71 % 78,57 % Aparátu řídícího učení 75 % 50,00 % 55,56 % Aparátu orientačního 100 % 100 % Verbálních komponent 76 % 63 % 62,96 % Obrazových komponent 90 % 78 % 77,8 % 88,89 % Celkový koeficient 80 % 66,7 % 96,44 %

(2003-2007: Čabradová, Hasch, Sejpka, Vaněčková a kol.) FRAUS (2003-2007: Čabradová, Hasch, Sejpka, Vaněčková a kol.) Učebnice Koef. využití Přírodopis 6 (2003) Přírodopis 7 (2005) Přírodopis 8 (2006) Přírodopis 9 (2007) Aparátu prezentace učiva 64,29 % 79 % 71,43 % 64,28 % Aparátu řídícího učení 55,56 % 72 % 66,66 % 85,81 % Aparátu orientačního 100 % Verbálních komponent 70 % 62,96 % 59,26 % Obrazových komponent 88,89 % Celkový koeficient 63,89 % 78 % 72,22 % 69,44 %

(1998-2001: Dobroruka, Cílek, Hasch a kol.) SCIENTIA (1998-2001: Dobroruka, Cílek, Hasch a kol.) Učebnice Koef. využití Přírodopis I pro 6. ročník ZŠ (1999) Přírodopis II pro 7. ročník ZŠ (1998) Přírodopis III. pro 8. ročník ZŠ (2001) Přírodopis IV. pro 9. ročník ZŠ (2000) Aparátu prezentace učiva 57 % 85,7 % 50 % Aparátu řídícího učení 66, 7 % 44,4 % 44 % Aparátu orientačního 100 % Verbálních komponent 74,1 % 51,8 % 40,7 % Obrazových komponent 80 % 88,9 % 55,5 % 78 % Celkový koeficient 53 % 77,8 % 52,7 %

Nová škola Musilová, Konětopský Přírodopis: Učebnice Koef. využití Musilová, Konětopský Přírodopis: Úvod do studia přírodopisu (2007) Kubešová, Vlk Přírodopis: Bezobratlí živočichové (2007) Rychnovský a kol. Strunatci (2008) Hedbávná a kol. Botanika Drozdová kol. Biologie člověka (2009) Matyášek a Hrubý Geologie a ekologie (2010) Aparátu prezentace učiva 78,6 % 71,4 % 85,7 % 64 % Aparátu řídícího učení 88,9 % 72,2 % 77,7 % 89 % 94 % Aparátu orientačního 100 % 75 % Verbálních komponent 85,2 % 77,8 % 81,5 % 85 % Obrazových komponent 66,7 % 67 % 78 % Celkový koeficient 86 % 83,3 % 81 %

Kantorek, Jurčák, Froněk a kol., 1999 PRODOS Kantorek, Jurčák, Froněk a kol., 1999 Učebnice Koef. využití Přírodopis 6 (1999) Přírodopis 7 (1999) Přírodopis 8 Přírodopis 9 Aparátu prezentace učiva 64,3 % 71,4 % 64,28 % 57 % Aparátu řídícího učení 33,3 % 50 % 16,6 % 44 % Aparátu orientačního Verbálních komponent 34,8 % 55,6 % 29,6 % 40,7 % Obrazových komponent 77,8 % 66,7 % 66,6 % 78 % Celkový koeficient 47,2 % 58,3 % 38 %

Fortuna (1993-2005: Kvasničková a kol.) Učebnice Koef. využití Ekologický přírodopis 6. ročník (2005) Ekologický přírodopis 7. ročník 1. díl (1997) 2. díl (1999) Ekologický přírodopis 8. ročník (1999) Ekologický přírodopis 9. ročník Aparátu prezentace učiva 64,3 % 64,2 % 71,42 % 57,1 % 71,43 % 57,14 % Aparátu řídícího učení 38,9 % 50 % 44,4 % 38,8 % 61,1 % 44,44 % Aparátu orientačního 75 % 100 % 75,0 % Verbálních komponent 55,6 % 59,3 % 53,8 % 62,96 % Obrazových komponent 77,8 % 66,7 % 66,6 % 55,5 % 77,78 % 77,77 % Celkový koeficient 53 % 58,3 % 52,7 %

Česká geografická společnost (2004-2009: Maleninský, Škoda a kol.) Učebnice Koef. využití Botanika 1, Zoologie 1 – Bakterie, řasy, houby, bezobratlí (2004) Zoologie 2, Botanika 2 – Obratlovci, vyšší rostliny (2006) Přírodopis pro 8. ročník - Člověk (2005) Přírodopis pro 9. ročník ZŠ (2009) Aparátu prezentace učiva 50 % 57,14 % 64,3 % Aparátu řídícího učení 33,33 % 55,6 % 44,4 % Aparátu orientačního 75 % Verbálních komponent 52 % 51,9 % Obrazových komponent 56 % 77,77 % 77,8 % Celkový koeficient 53 % 44,44 % 58,3 % 52,8 %

Semestrální úkol – co je to „modelový organismus“ „modelový organismus“ – obecně používaný pojem označující organismus, na kterém je zprostředkováno nové učivo Didakticky správnější jsou pojmy: didaktický typ a didaktický vzor DIDAKTICKÝ TYP = organizmus, který optimálně reprezentuje probíranou skupinu organizmů Požadavky na didaktický typ: organismus je … ….dostatečně známý ….dostatečně velký (uvádět skutečné velikosti) …. dostupný v přírodě ČR …. obecně se vyskytující …. nechráněný x výjimky Příklady didaktických typů: obojživelníci – skokan hnědý plazi - ??? ryby – kapr obecný ptáci – holub savci - ???

DIDAKTICKÝ PŘÍKLAD (VZOR) = organizmus, který dokresluje rozmanitost DIDAKTICKÝ PŘÍKLAD (VZOR) = organizmus, který dokresluje rozmanitost probírané skupiny organizmů Didaktický typ Didaktický příklad ryby – kapr obecný cejn, losos, úhoř ptáci – holub kondor, sýkorka dravci – káně lesní káně rousná

Literatura: MAŇÁK, J. & KLAPKO, D. [eds.]: Učebnice pod lupou. Brno: Paido, 2006, 23 stran, ISBN 80-7315-124-3, MAŇÁK, J. & KNECHT, P. [eds.]: Hodnocení učebnic. Brno: Paido, 2007, 142 stran, ISBN 978-80-7315-148-5. KNECHT, P., JANÍK, T. a kol. [eds.]: Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2008, 198 stran, ISBN 978-80-7315-174-4. PRŮCHA, J.: Metody hodnocení učebnic. Tvorba učebnic, seš.5. Praha, SPN 1984. PRŮCHA, J.: Teorie, tvorba a hodnocení učebnic.Praha, ÚÚVPP 1989 PRŮCHA, J.: Moderní pedagogika. Praha, Portál, 2002. PRŮCHA, J.: teorie a analýzy edukačního média. Příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno, Paido 1998.