Zvládání neklidu a agrese v medicíně

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Psychofarmaka a psychiatři v DOZP
Advertisements

NÁSILÍ V RODINĚ.
Dětský pacient v ordinaci praktického lékaře.
Vzdělávání pro reformu
Proč by se psychiatr měl zabývat alkoholiky?
VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Psychosomatické obtíže u dětí a adolescentů
Možné etické problémy klinických studií v psychiatrii
Kleine – Levinův syndrom
Neurózy, psychózy, rané poruchy
Zvládání neklidu a agrese v medicíně
Potřeby rodin dětí a mládeže s onkologickým onemocněním Studentská vědecká konference České Budějovice Mgr. Hana Burkertová.
Parkinsonova nemoc, levodopa a co dál?
doc.MUDr.Alexandra Žourková,CSc. Psychiatrická klinika LF MU Brno
doc.MUDr.Alexandra Žourková,CSc. Psychiatrická klinika LF MU Brno
Apolinář 65: včera, dnes a zítra
Organizace psychiatrické péče o děti a dorost
o.s. Péče o duševní zdraví
Vliv náhradních forem péče na vývoj a život dítěte
Psychiatrie, její postavení a organizace psychiatrické péče (bakalářské a magisterské studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno definice.
Klíčová otázka č. 4 Specifika péče o osoby bez přístřeší na akutní příjmové ambulanci z pohledu všeobecné sestry Mgr. Patrik Burda 26. – 27. listopadu.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
MUDr. Radkin Honzák, CSc. Psychiatrická katedra IPVZ
Návykové látky, závislosti
Nové přístupy k léčbě závislostí
Možnosti financování rozvoje zdravotnického IT a návratnost investic MUDr. Pavel Kubů.
Rizikového chování v dospívání
1 Kulatý stůl k financování primární prevence rizikového chování Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
Klára Šťastná 2.Ročník MK
Sledování bipolárních pacientů
Ambulantní léčba ___________________________________
PSYCHIATRICKÉ INTERVENCE V TERAPEUTICKÝCH KOMUNITÁCH
TYPY A FORMY ÚRAZŮ I NÁSILÍ NA DĚTECH A MLÁDEŽI
*sych5c2/ 260*352ace s*61en/ s 4ž9v8n90 dr6g A24b 5nař92.
Základy psychologie a psychopatologie VZ kombinované
Klasifikace duševních poruch
Akutní psychotické poruchy, první pomoc
Deprese Diagnostika a léčba
DLOUHODOBÁ LÉČBA DEPRESIVNÍ PORUCHY
Afektivní poruchy MUDr. Helena Reguli.
MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE
Další psychotické poruchy
JE LABORATORNÍ ODPOVĚĎ NA ANTIAGREGAČNÍ LÉČBU KONSTANTNÍ V ČASE?
prof.MUDr.Alexandra Žourková,CSc. Psychiatrická klinika LF MU Brno
Seminář Trauma.
Rehabilitace v psychiatrii
Psychofarmaka PSY 442 Speciální psychiatrie
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Biologická léčba v dětské psychiatrii
Zvláštnosti ošetřovatelské péče u seniorů Mgr. Dana Vaňková.
Poruchy příjmu potravy PPP MUDr. Václav Krmíček Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno.
Dětský (tak trochu jiný) diabetes Zdeněk Šumník Pediatrická klinika UK 2. LF a FN v Motole, Praha.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Vznik a průběh těžkého duševního onemocnění Tereza Slavíčková o.s. Baobab.
Vývoj a současná spotřeba psychofarmak v České republice Doc. MUDr. Martin Anders, Ph.D. Komise pro lékovou politiku a kategorizaci léčiv ČLS JEP
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Partnerské násilí Osobnost agresora.
Jan Knížek , 4.ročník- 1.skupina
Mise dětských kardiochirurgů a kardiologů v rámci programu MEDEVAC
PEDOPSYCHIATRIE - obecná část
Jakub Hlavica, Zdeněk Bonk, Martin Cerhán
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Psychiatrické vyšetření
Domácí násilí PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Dětská klinika LF UP v Olomouci Akademický rok JOURNAL CLUB časopisecký klub Termín: 4. října 2017, 13,30- 15,00 hod. Seminární místnost,
Domácí násilí PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Domácí násilí PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
KA 4: Ambulance s rozšířenou péčí
Podpora nových služeb v péči o duševně nemocné
Transkript prezentace:

Zvládání neklidu a agrese v medicíně Prof. MUDr. Michal Hrdlička, CSc. Dětská psychiatrická klinika UK 2.LF FN Motol, Praha

Úvod dokud se na psychiatrii (a v jiných medicínských oborech) budou vyskytovat neklidní a agresivní pacienti, dotud bude nezbytná existence restrikcí a omezujících prostředků otázka tedy nestojí „zdali“, ale „jak“, respektive „jak nejšetrněji“

Klasifikace agrese predatorní - profesionální násilníci (motivace: zisk) ideologická – např. etnická, fotbaloví fanoušci pod vlivem alkoholu a drog psychotická agrese (vliv halucinací a bludů) impulzivní agrese (bez plánování a zisku) Volavka, in: Höschl et al.: Psychiatrie. Praha, Tigis 2002

Frekvence násilí během 3 leté periody Wallace et al., Br.J.Psychiatry 1998;172:477-484

Impulzivní agrese je hyperreakce na průměrný podnět často spojená s desinhibicí a ztrátou behaviorální kontroly Armenteros, 155th Annual Meeting of APA, 2002

Impulzivní agrese - napříč psychiatrií Psychózy ADHD Impulzivní agrese Mánie Poruchy chování Poruchy osobnosti Explozivní rysy Alk./drogy dle Armenteros,2002

Akutní intervence

Definovat problém ve 3 krocích Definovat cílové symptomy Určit závažnost Určit „Proč teď“: zhodnotit možné precipitátory – změna v prostředí (vztažené k personálu nebo spolupac.), psychóza, anxieta, zmatenost, akathisie, interakce s rodinou, bolest, dyskomfort, somatická nemoc, oběť jiného, frustrace, zklamání apod. Barnett et al., JAACAP 2002;41:897-905

Určení úrovně nutné intervence adaptováno podle Barnett et al., JAACAP 2002;41:897-905

Zvládání úrovně 1 Primární cíle: udržet v prostředí zachovat pacientovu autonomii Příklady intervence: pohovor ukázat angažovanost dát volby klidné prostředí odstranění nepříjemných podnětů terapeutické prostředí Barnett et al., JAACAP 2002;41:897-905

Zvládání úrovně 2 Primární cíle: redukovat cílové symptomy Příklady intervence: přesun do klidného prostředí zvýšená přítomnost a dohled personálu p.o. antihistaminika, benzodiazepiny, neuroleptika Barnett et al., JAACAP 2002;41:897-905

Zvládání úrovně 3 Primární cíle: udržet bezpečnost pacienta, personálu, a jiných osob v okolí Příklady intervence: izolace fyz.omezení (řemeny, svěr.kazajka) p.o. nebo i.m. medikace – zejm. neuroleptika (např. haloperidol) Barnett et al., JAACAP 2002;41:897-905 Hales a Yudofsky, Essentials of Clinical Psychiatry. Washington, DC, APP 1999

Dlouhodobá léčba impulzivní agrese

Možné medikamentózní postupy (*ověřené i u dětí a adolescentů) lithium* (bipolární por., por. chování, dět. autismus) antikonvulziva*: carbamazepin -, valproát? (por.chování) neuroleptika*: haloperidol, pimozid, risperidon, clozapin (schizofrenie, bipolární por., por.chování, dětský autismus, ADHD) stimulancia* (ADHD: jen u mírné agrese) antidepresiva SSRI* (studie citalopramu) antianxiózní léky* (buspiron +-) betablokátory: propranolol Hales a Yudofsky, Essentials of Clinical Psychiatry. Washington, DC, APP 1999

Seřazení restriktivních prostředků (vzestupně podle míry restrikce): Klasické schéma: 1.psychofarmaka 2.fyzické omezení (bránění jinými osobami) a izolace 3.mechanické omezovací prostředky Alternativní schéma (zařízení Eden): 1. fyzické omezení (bránění jinými osobami) a izolace 2. mechanické omezovací prostředky 3. psychofarmaka Thorová et al., in Hrdlička, Komárek (eds.): Dětský autismus. Praha, Portál 2004