ZPŮSOBOVÁ SLOVESA A JEJICH ČASOVÁNÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Způsobová /modální / slovesa
Advertisements

Skladba vět - slovosled
Jméno autora: Mgr. Jana Vrbová Datum vytvoření:
Projekt: L/01 Uměleckořemeslné zpracování kovů
Jméno autora: Mgr. Jana Vrbová
Jméno autora: Mgr. Jana Vrbová Datum vytvoření:
OSOBNÍ ZÁJMENA A JEJICH SKLOŇOVÁNÍ
MODALVERBEN ZPŮSOBOVÁ SLOVESA.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Německý jazyk Ročník.
POŘÁDEK SLOV V NĚMECKÉ VĚTĚ
MINULÉ ČASY ZPŮSOBOVÝCH SLOVES
TÁZACÍ ZÁJMENA A TÁZACÍ PŘÍSLOVCE
MINULÉ ČASY POMOCNÝCH SLOVES
VZTAŽNÁ A UKAZOVACÍ ZÁJMENA
SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN
SKLOŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN 3 - BEZ ČLENU
Wir werden heute lange schlafen.Budeme dnes dlouho spát. Er wird morgen um 6 Uhr aufstehen.Bude zítra vstávat v 6 hodin. Ich werde dort pünktlich sein.Budu.
STUPŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN A PŘÍSLOVCÍ
Němčina pro řemesla a služby Deutsch für deinen Job Mein Praktikum
SKLOŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN 2 - SE ČLENEM NEURČITÝM
SKLOŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN 1 - SE ČLENEM URČITÝM
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Předmět a očekávaný výstup
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Podmiňovací způsob modálních (způsobových) sloves ≈ Konjunktiv von Modalverben Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
Název Préteritum způsobových sloves Předmět, ročník
Význam způsobových sloves, slovosled
Digitální učební materiál
12. LEKCE (12. TÝDEN) Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Insitute of Technology And Business In České Budějovice.
5. LEKCE (5. TÝDEN) Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Insitute of Technology And Business In České Budějovice.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_115 Licence : CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Soňa Strnadová Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_34_Německý jazyk_způsobová slovesa Číslo projektu:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Vlasta Hackelová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ NJ.8.A_11_zpusobove_sloveso_mussen Datum : Ročník.
Anotace Materiál je určen pro studijní obory k výuce předmětu německý jazyk, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názornými obrázky.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_178_PRÉTERITUM ZPŮSOBOVÝCH SLOVES Název školy Masarykova střední škola zemědělská a.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: II/2 Sada: I. Ověření ve výuce: tercie Datum:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyIntegrovaná střední škola technická, Benešov PředmětNěmecký jazyk Tematický okruh Körper und Gesundheit.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martina Coubalová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09A_07 Modalverben TEMA:Jazyková kompetence.
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
Projekt : „EU peníze školám“ - OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.4.00/
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_109 Licence : CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ.
Č ASOVÁNÍ SLOVES V PŘÍTOMNÉM ČASE PhDr. Taťána Tonová.
Název školy ZŠ. J. E. Purkyně a Základní umělecká škola autor Mgr. Venuše PLÁŠILOVÁ název VY_32_INOVACE_14_NJ_MODALNISLOVESA téma Modální slovesa číslo.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyIntegrovaná střední škola technická, Benešov PředmětNěmecký jazyk Tematický okruhKörper und Gesundheit.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, příspěvková organizace.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_06_ A11_Préteritum způsobových sloves Téma: Německá gramatika.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
slovesný způsob- konjunktiv čtvrtý únor 2013
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Podmiňovací způsob modálních (způsobových) sloves ≈ Konjunktiv von Modalverben Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Název školy:. ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek. Autor:. Mgr
Němčina pro jazykové školy nově 1
Digitální učební materiál
Tvoření otázek v němčině
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Jazyk a jazyková komunikace, Německý jazyk, Préteritum způsobových sloves.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Jazyk a jazyková komunikace, Německý jazyk, Časování způsobových sloves.
Transkript prezentace:

ZPŮSOBOVÁ SLOVESA A JEJICH ČASOVÁNÍ Autor: Katka Česalová Datum: 2. 9. 2013 Cílový ročník: 6. – 9. ročník Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763

Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Německý jazyk 2. stupeň Tematický okruh: Tvarosloví Téma: Způsobová slovesa a jejich časování Metodický list/anotace: žáci se seznámí se systémem způsobových sloves v němčině, procvičí se v jejich praktickém používání Jazyk: čeština, němčina Očekávaný výstup: žáci se na základě uvedených pravidel orientují v systému způsobových sloves, správně je používají ve větách Speciální vzdělávací potřeby: žádné Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: 11 – 15 let

ZÁKLADNÍ POJMY VERBUM – SLOVESO VERBA – SLOVESA MODÁLNÍ SLOVESA – ZPŮSOBOVÁ SLOVESA KONJUGACE – ČASOVÁNÍ SINGULÁR – JEDNOTNÉ ČÍSLO PLURÁL – MNOŽNÉ ČÍSLO

V němčině je pevnější pořádek slov ve větě než v češtině, některá slova mají ve větné stavbě své stálé místo. Své místo mají i způsobová slovesa a infinitiv, který je doplňuje. Způsobová – modální slovesa: dürfen – smět können – moci, umět mögen – mít rád müssen – muset sollen – mít povinnost wollen – chtít wissen – vědět – není modální, chová se podobně

Zásady při používání modálních sloves: v oznamovací větě stojí na 2.místě jsou neplnovýznamová – musí být doplněna plnovýznamovým slovesem, které stojí na konci věty většinou mají různý tvar singuláru a plurálu 1. a 3. osoba singuláru je stejná a bez koncovky Beispiele: Ich kann am Sonntag lange schlafen. Můžu v neděli dlouho spát. Wir können nicht nach Hause gehen. Nemůžeme jít domů.

TÁZACÍ VĚTA: V TÁZACÍ VĚTĚ JE MODÁLNÍ SLOVESO NA PRVNÍM MÍSTĚ, PLNOVÝZNAMOVÉ STOJÍ OPĚT NA KONCI VĚTY: B. Kannst du gut kochen? Umíš dobře vařit? Kann auch deine Schwester gut kochen? Umí také tvoje sestra dobře vařit? Ja, wir beide können sehr gut kochen. Ano, my obě umíme velmi dobře vařit.

Pokud je ve větě tázací zájmeno nebo příslovce, stojí na prvním místě a sloveso je hned za ním. B.: Wer kann gut deutsch sprechen? Kdo umí dobře mluvit německy? Wohin können wir gehen? Kam můžeme jít? Was könnt ihr machen, Kinder? Co můžete dělat, děti?

ČASOVÁNÍ ZPŮSOBOVÝCH SLOVES DÜRFEN – SMĚT ich darf 1. wir dürfen du darfst 2. ihr dürft er darf 3. sie dürfen sie darf Sie dürfen es darf B. Darf ich heute schon nach Hause gehen? Smím už dnes jít domů? Nein, du darfst nicht nach Hause gehen! Ne, nesmíš jít domů!

KÖNNEN – MOCI, UMĚT ich kann 1. wir können du kannst 2. ihr könnt er kann 3. sie können sie kann Sie können es kann B. Bald können wir alle gut deutsch sprechen. Brzy budeme umět všichni dobře mluvit německy.

MÖGEN – MÍT RÁD ich mag 1. wir mögen du magst 2. ihr mögt er mag 3. sie mögen sie mag Sie mögen es mag Více se používá podmiňovací způsob – rád bych, možno přeložit i chtěl bych: ich möchte 1. wir möchten du möchtest 2. ihr möchtet er möchte 3. sie möchten sie möchte Sie möchten es möchte

B. Frau Nováková, mögen Sie fernsehen? Paní Nováková, díváte se ráda na televizi? Natürlich, ich mag fernsehen. Přirozeně, ráda se dívám na televizi. Ich möchte neuen grösseren Fernseher kaufen! Chtěla bych si koupit nový větší televizor.

MÜSSEN – MUSET ich muss 1. wir müssen du musst 2. ihr müsst er muss 3. sie müssen sie muss Sie müssen es muss B. Monika, musst du der Mutti helfen? Moniko, musíš pomáhat mamince? Ich muss der Mutti helfen, sie kann doch nicht selbst alles zu Hause machen! Musím mamince pomáhat, ona nemůže přece dělat doma všechno sama!

B. Ich soll heute viel lernen. Dnes se mám moc učit. SOLLEN – MÍT POVINNOST ich soll 1. wir sollen du sollst 2. ihr sollt er soll 3. sie sollen sie soll Sie sollen es soll Pozn.: V českém překladu nemusíme použít doslovně „povinnost“, ale význam je zachovaný. B. Ich soll heute viel lernen. Dnes se mám moc učit.

WOLLEN – CHTÍT ich will 1. wir wollen du willst 2. ihr wollt er will 3. sie wollen sie will Sie wollen es will B. Peter, willst du auch mitgehen? Petře, chceš také jít s námi? Ich will nicht mitgehen! Nechci jít s vámi!

WISSEN – VĚDĚT NENÍ TO ZPŮSOBOVÉ SLOVESO, NEMUSÍ BÝT DOPLNĚNO SLOVESEM PLNVÝZNAMOVÝM, ALE MÁ PODOBNÉ TVARY ich weiss 1. wir wissen du weisst 2. ihr wisst er weiss 3. sie wissen sie weiss Sie wissen es weiss B. Ich weiss, dass ich nichts weiss. Vím, že nic nevím.

Úkol 1: Ve skupině vymyslete na každé modální sloveso a na sloveso wissen jednu otázku a související odpověď a napište je na kartičky - na jednu stranu česky a na druhou německy. Úkol 2: Napište ve skupině souvislý příběh, ve kterém by byla použita všechna modální slovesa a sloveso wissen. Příběh napište na tvrdý papír a vytvořte k němu ilustraci. Žáci ve skupinách se domluví, který z obou úkolů si vyberou. Ten poté společně splní.

Použité zdroje: Vlastní materiály autorky Použité zdroje: Vlastní materiály autorky. Zdroje obrázků: Obrázky použity z galerie Klipart MS Word 2010.

Děkuji vám za pozornost.