Umění renesance v Itálii (úvod)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Italské sochařství v období renesance
Advertisements

Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
R ENESANCE SE VYZNAČUJE ZESVĚTŠENÍM ( OPROTI GOTICE, KDY VEŠKERÉ UMĚNÍ BYLO PODŘÍZENO CÍRKVI ), ČLOVĚK SE SVOU INDIVIDUALITOU, ROZUMEM, POZNÁVÁNÍM SVĚTA,
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
RENESANCE. Rafaello – Athénská škola Platón, Aristoteles, Diogenés a další postavy reprezentující veškerou moudrost lidstva.
RENESANCE A HUMANISMUS
Leonardo da Vinci Vrcholná renesance.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Renesance Kristýna Strouhalová.
RENESANCE.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_ 06 _CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Renesance a humanismus v Itálii
Renesance a humanismus v Itálii. Renesance a humanismus v Itálii.
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
italské raně renesanční umění 15. století
Toskánsko – Florencie I.
Renesance a humanismus
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Zopakuj si své znalosti! v Itálii. Kdo je autorem tohoto díla ve Florencii?
Renesance a humanismus
Literatura, architektura, výtvarné umění
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Kulturní dějiny 23. března 2011 Mgr. Ondřej Kunc.
Umění renesance v Itálii (úvod)
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: Dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Michelangelo Buonarroti malíř MgA. Lukáš Psík
Renesance Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc.  vliv antiky  pozornost na člověka  studium proporcí lidského těla  náměty a symboly: ◦ pieta ◦ sv.
Michelangelo Buonarroti architekt MgA. Lukáš Psík wikipedia
Michelangelo Buonarroti sochař MgA. Lukáš Psík
Období raného novověku je vymezeno obdobím mezi 15. a 17. stoletím Objevení Ameriky - Kolumbus - Bahamy Změny politické (proměny absolutismu), společenské.
Zeměpis cestovního ruchu Florencie (Firenze) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Simona Steinbauerová. Dostupné z Metodického.
Renesance a humanismus Simona Charvátová HKS, 3. ročník.
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Renesance Yuliya Mechsheryakova, Kristina Nesterenko.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S16 TEMA : Stručné dějiny výtvarného.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S17 TEMA: Stručné dějiny výtvarného.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Hana Míčová Název: VY_32_INOVACE_31_D7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Italská renesance.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_32_INOVACE_0704_humanismus Téma: Humanismus, Leonardo da Vinci Číslo.
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Renesance
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Vznik lineární perspektivy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Italská renesance TÉMATICKÝ CELEK: Křesťanství.
Úvod do umění renesance v Itálii
RENESANCE A HUMANISMUS - 1
Humanismus a renesance počátek 14. století – počátek 17. století
Renesance a humanismus
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_17
Italská renesance a humanismus
DĚJINY UMĚNÍ VI. RENESANCE.
Úvod do umění renesance v Itálii
Umění renesance v Itálii (úvod)
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Renesance a humanismus
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Umění a kultura, výtvarná výchova, Renesance Autor: Mgr. Olga Pasovská.
Renesance a humanismus
Transkript prezentace:

Umění renesance v Itálii (úvod)

Terminologie Renesance, it. rinascimento: znovuzrození umění, návrat k antickým vzorům po barbarské gotice (Giorgio Vasari) Opakující se renesance v evropské kultuře (např. karolin-ská, ottonská): prosazení modernizací skrze návrat k antice. Trecento, quattrocento, cinquecento: italské umění 14., 15. a 16. století Protorenesance: cca 1150-1400, z ní je nejdůležitější nové malířské umění kolem r. 1300 – Giotto a jeho současníci Raná renesance: 1401-1495, hlavním centrem Florencie Vrcholná renesance: 1495-1520, hlavními centry Florencie, Řím a Benátky, totéž platí i v další fázi konec v r.: 1520 († Rafael), nebo 1527 (vyplenění Říma) Pozdní renesance a manýrismus: 1520-1600 kolem r. 1600 začátek barokního umění v Římě a v Bologni

Humanismus Pojem vytvořen z lat. humanus – lidský. Učení zdůrazňující důstojnost, svobodu i hodnotu jedince a celé společnosti. „Otec humanismu“ Francesco Petrarca (1304-1374): návrat ke klasické literatuře. Platónská akademie ve Florencii, zal. v pol. 15. stol. za podpory Cosima Medicej-ského: Geórgios Gemistos Pléthón, Marsilio Ficino, Angelo Poliziano aj.; dle Ficina byla předně společenstvím přátel. Emanuel Rádl: „(...) lidé jdou vpřed, humanista za slávou, kondotiér za mocí, Kolumbus za zlatem.“ Obrat od středověku k novověku skrze: individualismus, svobodné studium anti-ky, vědu založenou na rozumu a zkuše-nosti, světskost. Andrea Ferrucci, busta M. Ficina ve florentské katedrále Donatello, pomník kondotiéra Gattamelaty v Padově (detail), 1443-50

První umělecká díla renesance ve Florencii soutěž na reliéfy pro dveře baptisteria, 1401 (Filippo Bru-nelleschi, Lorenzo Ghiberti) socha sv. Jiří pro kostel Orsanmichele, cca 1416, Donatello /viz obr. vpravo/ Ospedale degli Innocenti, 1419-1424, F. Brunelleschi stará sakristie v kostele San Lorenzo, 1418-1428, týž freska Nejsvětější Trojice v kos-tele Santa Maria Novella, 1425-1428, Masaccio fresky v kapli Brancacciů v kos-tele Santa Maria del Carmine, 1426-1427, Masaccio

Soutěž na reliéfy pro dveře florentského baptisteria 1401, téma: Abrahám obětuje Izáka Filippo Brunelleschi Lorenzo Ghiberti

Donatello: Hostina Herodova, 1427 David, 30. léta 15. stol.

Masaccio, Nejsvětější Trojice, 1425-1428 Florencie, Santa Maria Novella Pozn.: První malířské dílo, u nějž je dů-sledně užito euklidovské perspektivy.

Filippo Brunelleschi Ospedale degli Innocenti (špitál neviňátek) Florencie, 1419-1424

Filippo Brunelleschi kupole katedrály Santa Maria del Fiore Florencie, cca 1420 – 1434

Recipienti renesančního umění Objednavatelé a mecenáši Recipienti: elity – osvícené vrstvy duchovní a světské aristokracie, finančníků a obchodníků Rod Mediceů ve Florencii: Florentská signorie poslala r. 1433 bratry Cosima a Lorenza M. do vyhnanství, vrátili se již 1434, moc jejich protivníků – rodu Albizzi – byla oslabena. Cosimo de Medici (1389-1464): zal. platónskou akademii, položil základy medicejské knihovny. Lorenzo il Magnifico (1449-1492): podporovatel umění a humanistické učenosti, sám byl básníkem. Alessandro de Medici – r. 1531 byl císařem Karlem V. povýšen na prvního toskánského vévodu. Cosimo I. z druhé větve rodu zal. r. 1562 akademii kresby. Andrea del Verrocchio Lorenzo de Medici, 1480

Hlavní znaky renesance dle Jakoba Burckhardta Die Kultur der Renaissance in Italien, 1860 (podmíněno domnělou souvislostí mezi renesančním humanismem a hodnotami liberalismu 19. století, komentář: Peter Burke) Sekularizace komentář: ale nikoli návrat k antickému pohanství, stále převládají křesťanské náměty; „moralizovaná antika“, využití alegorií v křesťanském duchu Individualismus limitovaný stavovskou společností 15. a 16. stol., důležité: úsilí o vyšší statut výtvarných umělců Realismus „objevení světa a člověka“ (J. Michelet), ale spíše „umění ideálního zpřítomnění“ (A. Gehlen) v an-tickém smyslu, než přímé realistické pozorování

Teorie umění, vkus Teoretici umění v 15. století: malíř Cennino Cennini (předchůdce) sochař Lorenzo Ghiberti učenec a architekt Leone Battista Alberti malíř Leonardo da Vinci Vkusové soudy ve vztahu k vý-tvarnému umění (dle P. Burka): naturalismus a idealismus řád – půvab bohatost – jednoduchost působivost dovedné zpracování Filippo Brunelleschi, kaple rodiny Pazziů ve Florencii, 1441- po 1460 Domenico Ghirlandaio, Narození Panny Marie, freska v kostele Santa Maria Novella ve Florencii, 1486-90

Recepce antické literatury Mimetické relace k antické literární produkci. Lúkiános, De calumnia, odtud popis námětu u L. B. Albertiho O malbě. Albertiho popis věrně reprodukoval S. Botticelli. Sandro Botticelli, Pomluva Apellova, 1494-1495

Obraz jako ekvivalent básnického díla „Ut pictura poesis“ (Horatius) Giorgione, Koncert, 1508-1509

Literatura o italské renesanci (v češtině) Jacob Burckhardt, Kultura renaissanční doby v Italii. Praha 1912. Heinrich Wölfflin, Klassické umění. Úvod do italské renaissance. Praha 1912. Max Dvořák, Italské umění od renesance k baroku. Praha 1946. Pierre Francastel, Figura a místo. Vizuální řád v italském malířství 15. století. Praha 1984. Peter Burke, Italská renesance. Kultura a společnost v Itálii. Praha 1996. Nikolaj Savický, Renesance jako změna kódu. O komuni-kaci slovem a obrazem v italském rinascimentu. Praha 1998. André Chastel, Vyplenění Říma. Od manýrismu k proti-reformaci. Brno 2003.