NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2623 AUTOR: Mgr. Jiří Soška NÁZEV: VY_32_Inovace_Výtvarná výchova ČÍSLO ŠABLONY: Vv_8/2 TÉMA: Egypt III. ROČNÍK: 6. OBDOBÍ REALIZACE: 12/2012
Anotace: Prezentace je určena pro žáky II.stupně. Slouží k výkladu učiva o umění malířství v oblasti starověkého Egypta.
EGYPTSKÉ MALÍŘSTVÍ stejně jako v architektuře i v sochařství a malířství byly dané zásady, kterými se museli umělci řídit, největší umělec byl ten, který "neměl žádný svůj rukopis" zásady : 1) KONCEPČNÍ REALISMUS - člověka zobrazovali podle představy, která o něm byla ve společnosti (faraon - krásný) 2) FRONTÁLNÍHO ZOBRAZENÍ - pro sochařství - faraon zobrazován v čelní osově svislé pozici s jednou nohou nakročenou - velmi strnulé - pro malířství - figura malována ze 2 nazíracích hledisek - z profilu hlava, ruce, nohy - zepředu trup, ramena a oko 3) ZÁKON HIERATICKÉ PERSPEKTIVY - klasickou perspektivu objevila až renesance - osoby byli zobrazovány podle společenského postavení (faraon vždy největší, otrok nejmenší)
Víš na co maloval egyptský umělec? na stěny chrámů bohů na stěny pohřebních kaplí na stěny podzemních hrobek na dřevěné schránky mumií na papyrus
Šáchor papírodárný papyrus Stonky Na papyrus se psalo násadkami ze seříznutého rákosu. Inkoust se vyráběl ze směsi sazí, vody a arabské gumy. Pokud se psalo na svitky, psalo se obvykle jen na jednu stranu, druhá, vnější strana, zůstávala čistá. Podobně v případě dopisů, které se po sepsání skládaly a sešívaly či svazovaly šňůrkou, se též psalo na jednu stranu. Na vnější stranu se psala adresa. Psalo se pravidelně v sloupcích po řádcích, což byl nejlepší způsob pro psaní a čtení v případě svitků. Tento způsob zápisu se přenesl později i na kodexy, kde se též objevují sloupce. Papyrus je psací materiál, sloužící k zápisu textů. Pro svou kvalitu, lehkost a skladnost brzy vytlačil ostatní psací materiály (hliněné, dřevěné, kovové, voskované destičky, ostraka), i když je nikdy zcela nenahradil. Základní surovinou pro výrobu byla stébla šáchoru papírodárného, který rostl a byl těžen ve starověkém Egyptě. Zde také se soustředila výroba papyru, i když se pak vyvážel do celého středomoří a byl preferovaným materiálem v celém antickém světě. Slovo papyrus pochází z koptštiny (pozdní fáze vývoje staroegyptštiny), v níž slovo papuro znamená „patřící králi“. Název prozrazuje, že v ptolemaiovské době byla výroba královským monopolem. První dochovaný svitek papyru, ovšem nepopsaný, pochází z hrobky velmože Hemaky v Sakkáře z období 1. dynastie, nejstarší papyry popsané hieroglyfy jsou doloženy z konce 4. a z 5. dynastie (archiv nalezený v Abúsíru). Papyrus se používal až přibližně do roku 1100 po Kr., kdy změna egyptského klimatu způsobila vymizení příslušné rostliny, přetrvaly jen divoké formy. Papyrus však již od přibližně 2. století po Kr. začal být nahrazován novým psacím materiálem, pergamenem. I když se papyry používaly ve starověku snad všude, dochovaly se jen tam, kde vládne suché klima; na jiných místech se papyrus rozpadá. Nejvýznačnější papyrové nálezy tedy pocházejí opět především z Egypta.
Výjev ze sklizně – nástěnná malba z Menemova hrobu Egyptští umělci malovali obrazy v pásech. Stejně se dnes maluje komiks. Výjev ze sklizně – nástěnná malba z Menemova hrobu
Malíř nejdřív nakreslil štětcem z rákosu obrysy postav faraónů. Co bude následovat? Připraví si v miskách z lastur barvy…. Za umění Egypta je považováno umění civilizace v údolí delty Nilu v období zhruba od roku 5.000 do roku 300 př. n. l. Egyptská kultura je jednou z nejvýznamnějších a nejmonumentálnějších kultur v dějinách lidstva. Umění Egypta bylo úzce spojeno s vírou v posmrtný život a uctívání mnoha božstev. Král faraón byl ztělesněním boha slunce na zemi a tak mu byla přímo podřízena celá kultura a umění. Malířství Malířství Egypta dominovala strnulost a neživost předmětů. Malíř dodržoval přesná schémata malby a detailně propočítané proporce postav – malíři se učili svému povolání už od útlého mládí. Hlava a končetiny byly s přísnou konvencí v malbách na papyrech a dřevěných rakvích vyobrazeny z profilu, trup a oko zepředu. Kresby nereprezentovaly skutečnost, netlumočily pocity a nálady, byly vlastně ornamentálním sdělením, přiblížením a popisem světa bohů, faraónů a lidí v symbolech. Neuplatňovaly žádnou perspektivu, malíř umisťoval předměty nad sebe a vedle sebe v různých velikostech podle důležitosti vyobrazované osoby. Rovněž barva nebyla obrazem reality a měla většinou symbolický význam. Do dnešní doby se barvy starých Egypťanů zachovaly především díky tamnímu suchému klimatu. Egyptské umění se po dobu tří tisíc let měnilo jen minimálně, úsilím malíře nebylo být originální, ale co nejvíce se přiblížit dokonalosti prastarého originálu. Zajímavým dokladem o malířství Egypta byly také kresby na svitcích papyru, které byly vyráběny z rostlin papyru, jež rostly v deltě Nilu. Některé z těchto svitků měřily až deset metrů a technika jejich výroby byla dlouho zapomenuta, znovuobjevena byla až ve 40. letech 20. století. Na papyrech byly zachyceny texty literárního, náboženského, historického a administrativního charakteru, které podávají cenné svědectví o životě ztracených generací. Hieroglyfy Toto písmo starých Egypťanů se skládalo z celého systému obrázků a symbolů i jejich kombinací. Některé z těchto symbolů byly používány foneticky a některé měly více významů. Egypťané psali třemi způsoby – odshora dolů, zleva doprava a zprava doleva. Jejich styl písma byl takřka beze změn používán téměř 3.500 let. Hieroglyfy rozluštil francouzský filolog Jean-François Champollion v roce 1822 po čtrnáctiletém zkoumání tzv. Rosettské desky. A začne kolorovat.
Portrét namalovaný na dřevěnou desku schránky mumie.
Námět z Knihy mrtvých, která provází mrtvého na cestě k posmrtnému životu.
http://upload. wikimedia http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ee/Cyperus_papyrus_detail_03_by_Line1.JPG http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bd/Egypt.Papyrus.01.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/91/Egypte_louvre_285_scribe.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ae/Blank_papyrus_paper.jpg?uselang=de http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3d/Tomb_of_Nakht_%282%29.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7d/LibroMuertosMetropolitan.jpg?uselang=de http://82.114.195.35:90/ProjektModerniUmeni/Starov%C4%9Bk/Projekt%20-%20Egypt/Amenhotep%20II.%20p%C5%99ed%20bohem%20Usirem.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f9/Conch_shell_2.jpg?uselang=de http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e9/Brush_and_watercolours.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/04/Oil_painting_palette.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/53/Fayum-22.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2c/Metropolitan_Mummy_with_portrait_of_a_youth_Roman.jpg?uselang=de http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d7/BD_Hunefer.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/ca/Anthropoid_sarcophagus_of_Nubnen.jpg