Moderní typy tlumičů VY_32_INOVACE_14_266 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Moderní typy tlumičů VY_32_INOVACE_14_266 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 14 Anotace Moderní typy tlumičů Klíčová slova Tlumení, tlumič, tlumičový olej, škrtící ventil, píst, plyn, tlak Předmět Automobily Autor, spoluautor Bc. Ladislav Hajný Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace Potřebné pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 1. ročník - Mechanik opravář motorových vozidel Speciální vzdělávací potřeby Ne Zdroje Seznam viz poslední strana
Moderní typy tlumičů Polohově citlivé tlumiče MONROE SENSA-TRAC Malá tlumici sila je potřebná jen při klidné jízdě s malou zátěži. Při větším zatíženi vozidla je potřeba zvýšit odpor pruženi, tak aby kola neztratila přítlačnou silu k vozovce. Z tohoto poznatku vychází systém „Polohově citlivého tlumeni „Position Sensitive Damping“ (PSD). jednoduchá úprava pracovního válce jednoplášťového teleskopického tlumiče tlumič je řešen tak, že ve střední poloze tlumiče má pracovní válec rozšířeni. Pokud se pracovní píst nachází v této poloze, může kapalina obtékat i tímto rozšířením. Boční rozšířeni má funkci obtokové drážky pokud se píst nachází ve střední poloze, je v oblasti komfortního tlumení, tlumič s pístem v této poloze je měkký a jízda je pohodlná při větším zatíženi se pracovní píst dostava do oblasti mimo největší rozšíření obtokovou drážkou, obtok oleje je menši a tlumici sila tlumiče se zvyšuje
Moderní typy tlumičů Inovace této koncepce jsou tlumiče SAFE-TECH pokud se ještě zvýší zatíženi, píst se dostane do oblasti, kde obtoková drážka již není, prouděni oleje je pouze přes škrtící ventily, v této oblasti je tlumici sila nejvyšší Inovace této koncepce jsou tlumiče SAFE-TECH změna hlavně obtokové drážky, ta je řešena pro každý automobil jednotlivě obtoková drážka je řešena postupnými přechody, to umožňuje jemný přechod z oblasti komfortu do oblasti s maximální tlumici silou překonstruovaný ventil v pracovním pistu, původní svazek kotoučků z pružinově oceli nahradily kotoučky s pružinou. Zjednodušenou konstrukcí ventilu a rychlejší reakcí na nerovnosti vozovky se snížila hlučnost tlumiče konstrukce „SAFE-TECH“ výrazně přispěla k plynulému přechodu z oblasti komfortu do oblasti zvýšeného zatížení
Moderní typy tlumičů
Moderní typy tlumičů Tlumiče s elektronicky nastavitelnými ventily Tlumiče s elektronicky nastavitelnými ventily umožňuji během jízdy změnit charakteristiku tlumeni tak, jak je potřeba dle charakteru jízdy. Tato změna charakteristiky probíhá velmi rychle. řídící jednotka zjišťuje každé 2ms , potřebu úpravy charakteristiky tlumeni úprava charakteristiky tlumeni, je pomocí velikosti proudu, 0 A – 1,8 A řidíci jednotka může tento proud změnit až 20x za sekundu Firma ZF Sachs vyvinula dva typy tlumiče s elektronicky ovládanými ventily a to CDCi a CDCe. tlumič CDCi má plynule proměnlivé ventily, konstrukce stejná jako dvouplášťový teleskopicky tlumič tlumič CDCe má obtok el.mag. ventilem umístěným vně tlumiče při vypadku proudu se tlumič za pomoci přítlačné pružiny, která posune ventil nastaví na tvrdou charakteristiku tlumeni.
Moderní typy tlumičů Systém CDCe Systém CDCi
Moderní typy tlumičů Systém CDCe
Moderní typy tlumičů
Moderní typy tlumičů Magnetoreologický tlumič Princip činnosti: od hydraulických tlumičů liší tím, že používají ferokapalinu kapalina je magnetická a její viskozita se dá měnit tak, že na ni působí magnetické pole, těchto vlastností ferokapaliny magnetorologický tlumič využívá v pracovním pístu je umístěna cívka, jíž prochází proud a vytváří tak magnetické pole, proto se mění viskozita kapaliny a zároveň se mění charakter tlumení pokud je potřeba velká tlumící síla, prochází cívkou velký proud, zvýší se viskozita kapaliny a vyvolá se potřebná tlumící síla proud, ovládá řídící jednotka, tato jednotka vyhodnocuje signály o stavu vozidla a řídí proud v cívce, čímž nastavuje charakter tlumení vozu
Moderní typy tlumičů systém tlumení může včas a rychle reagovat na nerovnosti na vozovce i na styl a rychlost jízdy rychlost, za kterou tlumiče dokáží zareagovat změnou charakteristiky tlumení, přímo ovlivňuje pohodlí cestujících i jejich bezpečnost dokonalejší tlumení zabraňuje přenos vibrací do kabiny, omezuje odskakování kol, snižuje pravděpodobnost aquaplaningu a zvyšuje stabilitu vozu zejména v zatáčkách Magnetorologický systém tlumení byl použit například u modelu Audi TT, systém tlumení se jmenuje Magneride Náprava typu Mc Pharson Opel Astra
Moderní typy tlumičů
Moderní typy tlumičů
Tato prezentace, ukazuje a seznamuje žáky s moderními typy tlumičů, s jejich funkcí a použitím v automobilech. V současnosti jsou tyto tlumiče již základním standardem moderních podvozků osobních vozidel a jsou velmi důležitým článkem v konstrukci stavby vozidel. Cvičení: Na jakých principech pracují moderní typy tlumičů? Jakým způsobem pracuje magnetoreologický tlumič? Jaké jsou výhody použití moderních tlumičů? Děkuji za pozornost
Použité zdroje Publikace: STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje Publikace: M. Pilárik, J. Pabst - Automobily I. – nakl. Informatorium Rolf Gscheidle a kolektiv – Příručka pro automechanika – nakl. Sabotáles Výukové sešity BOSCH pro pedagogické pracovníky. V prezentaci použity vlastní citace a fotografie, vyjma fotografií z volně dostupných zdrojů: http://www.tlumice-monroe.cz/pics/design/uvod1.jpg http://www.ls1gto.com/forums/attachment.php?attachmentid=71809&stc=1&d=1197342561 http://img.auto.cz/news/img/galleries/2004-34/cdc-pic002_zf_lg_412c97b75a46c.jpg http://img.auto.cz/news/img/galleries/2004-34/cdc-schema2_zf_lg_412c97b7aad77.jpg http://img.auto.cz/news/img/galleries/2004-34/cdc_ventilaussen_zf_lg_412c97b813798.jpg http://img.auto.cz/news/img/galleries/2004-34/cdc_052_a74456_opel_lg_412c97b7b70c7.jpg http://vibroakustika.uk.fme.vutbr.cz/img/texty/MR/tlumi%C4%8D4.jpg http://img.auto.cz/autofun_cz/img/galleries/01_4bb43cf2e412f.jpg http://img.auto.cz/autofun_cz/img/galleries/02_4bb43cf328159.jpg