Vzdělávání pro konkurenceschopnost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor:Mgr.Alena Shánělová
Advertisements

Digitalizace výuky Příjemce
Opakování - člověk VY_3/2_INOVACE_115_Opakování – člověk1
Přírodopis pro žáky 8 . Ročníků
Číslo v digitálním archivu školy
SAVCI Savci mají kostru. Řadíme je mezi obratlovce.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
RYBY Přírodopis 7. ročník.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
SAVCI.
SOUSTAVA NERVOVÁ Dokonalý vývoj nervové soustavy umožnil savcům dosáhnout převahu nad ostatními obratlovci. Řídícím ústrojím těla savce je mozek Největší.
SOUSTAVA VYLUČOVACÍ Vylučovacím ústrojím savců jsou párové ledviny
VNITŘNÍ ÚSTROJÍ 3. ROČNÍK
Vnitřní ústrojí psa domácího
Vnitřní ústrojí psa domácího
Soustavy orgánů - opakování
SAVCI Mammalia.
Riskuj Lidské tělo Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Monika Dudová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
BIOLOGIE ČLOVĚKA (opakování) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Člověk Korunování krále v Edinburgu ve Skotsku. Homo sapiens - člověk moudrý pohybuje se vzpřímeně dorozumívá se řečí charakteristická je rozumová inteligence.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
 AUTOR: Ing. Tereza Kovalská  NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_Stavba těla savců  ROČNÍK: 9. ročník ZŠ  VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Člověk a příroda  VZDĚLÁVACÍ OBOR:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Rozmanitost a ochrana přírody, vesmír, technika Název materiálu VY_32_INOVACE_19_Vnitřní orgány.
SAVCI Výživa mateřské mléko Stálá tělní teplota VY_32_INOVACE_BOHACOVA.BIOTER.04 © Sportovní gymnázium Dany a Emila Zátopkových Ostrava.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vnitřní stavba těla ptáků 2
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Stavba těla savců.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Název: VY_52_INOVACE_PR_17 Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
SAVCI - charakteristika
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název sady materiálů: Člověk a zdraví
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
RYBY Původně sladkovodní, některé druhy se dokázaly přizpůsobit životu ve slané vodě. Je to nejpočetnější třída obratlovců( druhů, u nás žije asi.
Smysly Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_18_Zrak,sluch
Transkript prezentace:

Vzdělávání pro konkurenceschopnost Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, 373 16 Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost

Člověk a příroda/Přírodopis Autor Mgr. Růžena Koubová Vzdělávací oblast/Obor: Člověk a příroda/Přírodopis Třída: VIII. Datum tvorby: 15.9.2013 Datum zařazení do výuky a zapsání do třídní knihy: 18.9.2013 Jazyk: Čeština Název VY_32_INOVACE_PŘ.8.52 Téma Přírodopis pro 6.-9.ročník Klíčová slova Savci, vnitřní stavba těla, soustava

ANOTACE Prezentace 8. Nástěnný obraz – savci Druh materiálu: Prezentace Ročník: 8. Pomůcky: Nástěnný obraz – savci Inovace: Materiál slouží k výuce, k zápisu do sešitu a podporuje aktivní opakování učiva s užitím interaktivní tabule Metodické pokyny: Str. 5 – opakování (kontrola po kliknutí) Str. 6-9 – žáci se seznámí s vnitřními orgánovými soustavami savců - zápis do sešitu (vložené akce po kliknutí myší) Str. 16 – procvičování – žáci doplňují do vět správné pojmy, kontrolu provádí kliknutím Očekávaný výstup: Žák zná vnější a vnitřní stavbu těla savců, umí pojmenovat a lokalizovat vnitřní orgány, dokáže vysvětlit funkce orgánových soustav

Savci Vnitřní stavba těla 2

Opakování králík pes medvěd vydra žirafa prase Roztřiď dané savce na MASOŽRAVCE BÝLOŽRAVCE VŠEŽRAVCE _____________________________________ Které svaly nazýváme dýchací? Vyjmenuj trávicí žlázy savců. králík pes medvěd vydra žirafa prase mezižeberní svaly a bránice slinné žlázy, játra, slinivka břišní

Savci – vnitřní soustavy Jaké typy cévních soustav se u živočichů vyskytují? U kterých obratlovců se poprvé vyvinuly 2 krevní oběhy? CÉVNÍ SOUSTAVA - uzavřená cévní soustava KREV = zásobuje tělo savců kyslíkem a živinami - krevní plazma + červené krvinky, bílé krvinky a krevní destičky SRDCE : má 4 části (2 síně a 2 komory) → nedochází k mísení odkysličené a okysličené krve, 2 krevní oběhy (malý plicní, velký tělní) TEPLOKREVNÍ = stálá tělesná teplota cca 36-39°C

Savci – vnitřní soustavy Stručně popiš nervovou soustavu rozptýlenou, žebříčkovitou, uzlinovou a trubicovitou NERVOVÁ SOUSTAVA centrální mícha a mozek (více vyvinutý koncový mozek a mozeček – instinkty, pohyblivost) mozek je uložen v mozkové části lebky mícha probíhá míšním kanálem v páteři obvodová - nervy

Savci – vnitřní soustavy Které smysly jsou pro savce nejdůležitější? SMYSLOVÁ SOUSTAVA zrak – oko má tvar koule, součástí oka je čočka (schopná zaostření) a zornice (stažitelná) sluch – různě utvářený boltec, sluchový orgán uložený v kosti skalní (část kosti spánkové) čich -pro savce velmi důležitý, čichové buňky v nosní dutině chuť – v dutině ústní hmat, čidla vnímání teploty, tlaku a bolesti – hmatové buňky v kůži

Savci – vnitřní soustavy Co je moč a z čeho vzniká? VYLUČOVACÍ SOUSTAVA párové ledviny – mají fazolovitý tvar a hladký povrch, jsou umístěny v dutině břišní podél bederní části páteře do ledvin přichází krev, která se zde zbavuje škodlivých látek a přebytečné vody močové cesty MOČOVODY (2) → MOČOVÝ MĚCHÝŘ (1) → MOČOVÁ TRUBICE (1)

Savci – vnitřní soustavy Jaký význam má pro všechny organismy rozmnožování? Vysvětli rozdíl mezi vnějším a vnitřním oplozením. ROZMNOŽOVACÍ SOUSTAVA oddělené pohlaví pohlavní dvojtvárnost vnitřní oplození - z oplozeného vajíčka se v děloze samice vyvine zárodek většinou živorodí – mláďata po narození sají mléko BŘEZOST – období vývinu plodu v těle samice (klokan – 13 dní, slon – 21 měsíců, myš – 23 dní)

Procvičování - doplň Močové cesty savců tvoří ………………………………………..………………….…............ . Nervová soustava savců je ..……………. a ……………... . ………………… jsou vylučovacím orgánem savců. Březost je ………………………………………………………… . Srdce savců má …. síně a …… komory, jejich tělesná teplota je ………………. Savci mají ……. krevní oběhy: ……………………………..………… . močovody, močový měchýř a močová trubice centrální obvodová Ledviny období vývinu plodu v těle samice 2 2 stálá 2 velký tělní a malý plicní

Citace a zdroje Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Růžena Koubová. Materiál vznikl v OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost – projekt EU peníze školám.