Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Uničov, Školní 164 Ročník: 2. ročník strojírenských učebních oborů Typ šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací obor: Strojnictví Téma: Spalovací motory vznětové - prezentace Jméno autora: Ing. Klára Valouchová Vytvořeno dne: 16. 10. 2012 Metodický popis, (anotace): Seznamuje s principem činnosti vznětových spalovacích motorů Číslo materiálu VY_32_INOVACE_57Va Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0153 Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Uničov, Školní 164
Vznětové spalovací motory Spalovací vznětové (naftové, DIESEL) motory přeměňují chemickou energii na mechanickou práci, zápalná směs se vzněcuje vlivem teploty vzniklé stlačením náplně válce, která je vyšší než teplota samozápalu paliva, uvolněnou energií dojde k prudkému zvýšení tlaku a objemu plynů ve válci, vlivem vysokého tlaku dochází pomocí klikového mechanismu k přeměně posuvného pohybu pístu na rotační, válec je v horní části uzavřen hlavou válce, ve které jsou umístěny ventily, vstřikovače a kanály pro přívod vzduchu nebo směsi a pro odvod spalin.
Vznětové spalovací motory použití: osobní a nákladní automobily, traktory, stavební stroje, těžká technika, atd., rozdělení: 2-dobé – pracovní oběh proběhne za jednu otáčku klikového hřídele 4-dobé – pracovní oběh proběhne za dvě otáčky klikového hřídele = 4 zdvihy pístu, poté se opakuje,
Vznětové spalovací motory princip činnosti 2-dobého motoru sání a komprese – píst jde nahoru, sací a výfukový otvor jsou otevřeny, výfukový kanál se uzavře předtím, než píst zakryje plnicí otvory (přetlak ve válci), píst pak stlačuje vzduch, který se zahřívá, před dosažením horní úvrati dochází ke vstřiku paliva a jeho vznícení, expanze a výfuk - spaliny tlačí píst dolů, předtím než píst odkryje plnicí otvory, dochází k otevření výfukového ventilu a spaliny unikají z prostoru válce a po odkrytí výfukových otvorů jsou vytlačovány čerstvým vzduchem. [1]
Vznětové spalovací motory princip činnosti 4-dobého motoru sání – pístu jde dolů, sacím ventilem je nasáván do válce čistý vzduch, komprese – píst jde nahoru, sací i výtlačný ventil jsou uzavřeny, dochází ke stlačení vzduchu, expanze – nastává po vstříknutí nafty do válce před horní úvratí, sací i výtlačný ventil jsou uzavřeny, palivo rozprášené v horném vzduchu se samo vznítí, výfuk – píst jde nahoru, otevře se výfukový ventil a spaliny odcházejí do ovzduší. [2]
Vznětové spalovací motory vstřikování motorů dělíme na: přímé – palivo se tryskou vstřikuje do otevřeného spalovacího prostoru nad píst ve válci nebo do dutiny v hlavě válce nebo do prostoru ve dně pístu, nepřímé – palivo se vstřikuje do spalovací komůrky, kde shoří jeho část - dojde ke zvýšení tlaku a zbytek paliva je prudce vtlačeno do pracovního prostoru nad pístem, kde se dokončí spalování.
Vznětové spalovací motory palivová soustava dopravuje a vstřikuje přesně stanovené množství paliva do válce motoru, má dvě části: zařízení pro dopravu a čištění paliva, vstřikovací zařízení.
Vznětové spalovací motory mazání k mazání motorů se používá olej, který: zabraňuje zadření třecích ploch součástí motoru, odvádí teplo z motoru (píst), chrání součásti motoru proti korozi, odvádí nečistoty z mazaných míst, zvyšuje těsnost součástí (např. u pístních kroužků zabraňuje pronikání plynů ze spalovacích prostorů).
Vznětové spalovací motory chlazení odvádí část tepla, které vzniká spalováním paliva v motoru, rozeznáváme chlazení: kapalinové – teplo se odvádí prostřednictvím kapaliny proudící okolo stěn spalovacího motoru, vzduchové – teplo se odvádí z motoru přímo vzduchem chladícími žebry (pevná část hlavy a válce).
Citace TOSAKA. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 12.11.2012]. Dostupný pod licencí GNU Free Documentation License, Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Diesel_engine_Uniflow.PNG . GYURMET. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 12.11.2012]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Diesel_engine.jpg?uselang=cs .