AZ KVÍZ Vodní strunatci

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Strunatci Chordata.
Advertisements

KMEN: STRUNATCI Chordata
Opakování ryby.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Obecná charakteristika Stavba těla
Autor:Mgr.Alena Shánělová
Život se strunou hřbetní..
Oblast: Autor:Mgr. Alena Shánělová Název:VY_32_INOVACE_PR7_07 - Paryby
RYBY Osteichthyes, Pisces. RYBY Osteichthyes, Pisces.
Ryby autor: David Hainall.
Anatomie Kapra obecného
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_15 Tematická.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Opakování ryb.
ÚVOD SYSTÉM BEZČELISTNATCI-KRUHOÚSTÍ ČELISTNATCI
Přibližně polovina jich obývá vodní prostředí
Obecná charakteristika + rozdělení.
Obratlovci PARYBY.
RYBY Přírodopis 7. ročník.
VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.11 Anotace:
Opakování strunatci, kruhoústí, paryby
Paryby Chondrichthyes.
bichir chrupavčití – bichiři kostěná kostra bez rostra
Elektronická učebnice - II
Kruhoústí.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s vnější stavbou těla ryb a mírně.
Strunatci Strunu hřbetní nebo páteř mají vždy na straně těla Strunu hřbetní nebo páteř mají vždy na straně těla Jsou dvoustranně souměrní Jsou dvoustranně.
Zoologie strunatců pro učitelství přírodopisu na ZŠ Přednáška č.4
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
OBRATLOVCI RYBY.
Strunatci.
Zoologie strunatců pro učitelství přírodopisu ZŠ (3
TAJENKY.
Přibližně polovina jich obývá vodní prostředí
Třída: paryby Chondrichthyes.
Elektronická učebnice - II
Kmen: STRUNATCI podkmen: OBRATLOVCI nadtřída: bezčelistnatci
vytvořila: Lucie Míková
Třída: Paryby ● znaky: – tělo torpédovité nebo shora zploštělé – chrupavčitá kostra – žábry, nemají skřele – není plynový měchýř, náhrada olejovitá játra.
Ryby Obratlovci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Strunatci Úvod, Pláštěnci, Bezlebeční vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
VY_52_INOVACE_65_Ryby - učební text + kontrolní otázky Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor.
Obratlovci úvod; Kruhoústí
Přírodopis – 7.ročník Paryby VY_32_INOVACE_ Název školy
Ryby - opakování Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Kršková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
PARYBY převážně mořští kostra
Kmen: Strunatci Podkmen Obratlovci Třídy Kruhoústí Paryby
PARYBY I..
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Třída: RYBY.
Kmen: Strunatci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základním systémem ostnokožců.
Ryby - opakování Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Kršková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
zpracovaný v rámci projektu
Strunatci, pláštěnci, bezlebeční, obratlovci
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Třída : Paryby U/6 žraloků Zástupci: žraloci - rejnoci
Kruhoústí, paryby Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se stavbou a základním systémem kruhoústých a paryb. Materiál.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Kmen: Strunatci.
Strunatci Žraloci.
tř. KRUHOÚSTÍ (Cyclostomata)
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Elektronická učebnice - II
RYBY Původně sladkovodní, některé druhy se dokázaly přizpůsobit životu ve slané vodě. Je to nejpočetnější třída obratlovců( druhů, u nás žije asi.
Kruhoústí.
Vyšší živočichové.
Transkript prezentace:

AZ KVÍZ Vodní strunatci

NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.1073 NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_7A_20_TEMA Vodní strunatci-AZ kvíz TÉMA SADY: Biologie pro 1. a 2. ročník ROČNÍK: 2. ročník a sexta DATUM VZNIKU: duben 2013 AUTOR: Mgr. Iva Řezníčková

ANOTACE Materiál slouží k celkovému opakování vodních strunatců. Žáci soutěží ve dvou skupinách. Kliknutím na políčko v pyramidě se objeví otázka. Šipkou se dostaneme zpět na pyramidu. Jedním kliknutím políčko zčervená, dvojím zmodrá. Políčka špatně zodpovězených otázek zůstávají béžová. Použijeme otázky ano – ne. Opakování je připraveno pro 2. ročník a sextu gymnaziálního vzdělávání.

1 1 1 1 2 2 2 2 3 3 3 3 4 4 4 4 5 5 5 5 6 6 6 6 7 7 7 7 8 8 8 8 9 9 9 9 10 10 10 10 11 11 11 11 12 12 12 12 13 13 13 13 14 14 14 14 15 15 15 15 16 16 16 16 17 17 17 17 18 18 18 18 19 19 19 19 20 20 20 20 21 21 21 21 22 22 22 22 23 23 23 23 24 24 24 24 25 25 25 25 26 26 26 26 27 27 27 27 28 28 28 28

1 Jaké jsou hlavní společné znaky všech strunatců? - struna hřbetní (chorda dorsalis) -- trubicovitá nervová soustava Odpověď

2 Kde žijí pláštěnci? Proč se tak nazývají? - žijí v moři 1. - žijí v moři - pokožka vylučuje plášť z tunicinu Odpověď

3 Kteří pláštěnci žijí přisedle? Jak se rozmnožují nepohlavně? - Sumky 2. - Sumky - Nepohlavní rozmnožování – pučení –vznik kolonií Odpověď

4 U pláštěnců dochází k vývojové regresi. Co to znamená? - larvy jsou organizačně na vyšším vývojovém stupni než dospělci - mají strunu hřbetní a nervovou trubici v ocásku, ten potom odpadá Odpověď

5 U kterého strunatce tvoří pouze struna hřbetní oporu těla po celý život? Kde žije? 3. - kopinatec - žije v moři Odpověď

6 Co je neuroporus u kopinatců? - otvor neuzavřené nervové trubice u larev - u dospělců v tom místě čichová jamka Odpověď

7 Popište cévní soustavu kopinatce? - uzavřená, jednoduchá - nemá srdce, pouze pomocná (bulbili), rozšířeniny na žaberních tepnách Odpověď

8 Jak se nazývá larva mihule, čím se živí? - minoha - živí nasáváním řas a organických zbytků ze dna Odpověď

9 Čím dýchá mihule? Popište. 4. Má samostatný žaberní koš, který se vychlipuje z hltanu, v něm 7 párů žaberních otvorů Odpověď

10 Čím se živí mihule potoční a mihule říční? 5. 6. - mihule potoční v dospělosti nepřijímá potravu - mihule říční parazituje na tělech ryb Odpověď

Podle čeho byly pojmenovány sliznatky? Kde žijí? 11 Podle čeho byly pojmenovány sliznatky? Kde žijí? 7. - produkují velké množství slizu, který je chrání při pobytu uvnitř těla ryb - žijí v moři Odpověď

12 Jak se nazývají šupiny paryb, jakého jsou původu? - plakoidní 8. - plakoidní - ektodermální původ Odpověď

13 Jaké typy šupin se vyskytují u ryb? Uveďte i příklady ryb. 9. 1. cykloidní (kapr) 2. ktenoidní (okoun) 3. ganoidní (jeseter) Odpověď

14 Porovnejte ocasní ploutve paryb a ryb. 10. 1. ryby souměrná (homocerkní) ocasní ploutev 2. paryby nesouměrná (heterocerkní) Odpověď

Jakou funkci mají žraločí játra? 15 Jakou funkci mají žraločí játra? - zásobárna tuku - hydrostatický orgán Odpověď

16 Který žralok je na obrázku? Čím se živí? - žralok obrovský 11. - žralok obrovský - planktonem Odpověď

17 Popište rozmnožování žraloků. - gonochoristé - oplození vnitřní, samci - část břišních ploutví přeměněna v kopulační orgán - vejcorodí (hranatá vajíčka s úponky) nebo vejcoživorodí Odpověď

18 Co je charakteristické pro rejnoky? (aspoň tři znaky) 12. ploché tělo, bičovitý ocas párové ploutve srostlé v lem ocasní a hřbetní ploutev zakrnělá žaberní štěrbiny na břišní straně Odpověď

19 Čím a jak dýchají paryby? 5 párů žaberních štěrbin - Proudění vody kolem žaberních lupínků zajišťuje pohyb Odpověď

20 Které paryby mají bizardní vzhled, čím se liší od příčnoústých? 13. Odpověď - Chiméry - velké prsní ploutve, bičovitý ocas, - šupiny nejsou na celém povrchu - žaberní štěrbiny kryté kožním záhybem

21 Popište krevní oběh ryb. Jaké mají srdce? jednoduchý KO srdce žilné – venózní (žilný splav, předsíň, komora, tepenný násadec) , uloženo v osrdečníku 4 páry žaberních tepen Odpověď

22 Které rybě se říká „živá fosílie“? Proč? - latimerie podivná 14. - latimerie podivná - patří do lalokoploutvých ryb (z prvohorních zástupců se pravděpodobně vyvinuli obojživelníci) Odpověď

23 Do jakých ryb patří bahníci? Proč? ?ránky? - dvojdyšné ryby 15. - dvojdyšné ryby - v období sucha se zahrabávají do bahna a dýchají plicními vaky Odpověď

24 Jaké ryby se některými znaky podobají parybám? Kterými? 16. - chrupavčité ryby (např.jeseter) - chrupavčitá kostra, nesouměrná ocasní ploutev, ústa ve tvaru příčné štěrbiny Odpověď

25 Co jsou Lorenziniho ampule? - smyslové orgány paryb - vnímají změny teploty, elektrické podněty pohybující se kořisti, slanost vody a hloubku Odpověď

26 Která ryba se tře v Sarkasovém moři? Jak se její larvy dostanou k břehům Evropy? 17. Úhoř říční, dospělí po tření hynou Larvy unášeny (3 roky) Golfským proudem k břehům Evropy Odpověď

27 Který orgán umožňuje rybám orientaci v kalné vodě a za tmy? postranní čára vnímá směr proudění vody a její tlak, tím také blízkost překážky nebo pohybujícího se organismu Odpověď

28 Jakou funkci má plynový měchýř? hydrostatický orgán b) hydrostatický orgán umožňuje rybám vznášet se v libovolné hloubce (snižuje hmotnost těla) Odpověď

Otázky Rozhodněte zda je výrok pravdivý (ano) nebo nepravdivý (ne) Oči ryb mají plochou rohovku a nemají víčka ano Sumec velký patří do máloostných ryb, protože má cykloidní šupiny ne Ve střevě ryb je spirální řasa ne Ryby mají vnější oplození ano Venózním srdcem vodních obratlovců proudí okysličená krev ano Žraloci se vytírají v trdlištích ne Žralok různozubý se živí měkkýši a ostnokožci ano Manta atlantská je největším rejnokem ano Slinné žlázy kapra jsou dobře vyvinuty ne Kopinatec má míšní oči ano Nervová soustava vzniká v embryonálním vývoji z entodermu ne