9. Dynamika – hybnost, tření, tíhová a tlaková síla

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Advertisements

Smykové tření a valivý odpor
Zákon zachování hybnosti - příklady
7. ročník Tření, třecí síla Tření, třecí síla.
Dynamika hmotného bodu a soustavy hmotných bodů
C) Dynamika Dynamika je část mechaniky, která se zabývá vztahem síly a pohybu 2. Newtonův pohybový zákon zrychlení tělesa je přímo úměrné síle, která jej.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Soňa Brunnová Název materiálu: VY_32_INOVACE_08_ZVLASTNI.
Tření Třecí síla. (Učebnice strana 91 – 95)
Dynamika.
Třecí síly Třecí síly působí při libovolném pohybu dvou dotýkajících se těles. Zejména je můžeme pozorovat při libovolném druhu pohybu po povrchu země.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU SMYKOVÉ TŘENÍ
Dynamika Síla a její účinky na těleso Newtonovy pohybové zákony
Smykové tření, valivé tření a odpor prostředí
Smykové tření, valivý odpor
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Fy – sekunda Yveta Ančincová
Tíhová síla a tíha tělesa
4.Dynamika.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Mechanika I. Druhý pohybový zákon VY_32_INOVACE_10-14.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _610 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Fyzika 7.ročník ZŠ Tření, Třecí síla Creation IP&RK.
my.cz Název školy Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Luboš Bělohrad Název šablony.
Tíhová síla a těžiště ZŠ Velké Březno.
VY_32_INOVACE_11-07 Mechanika II. Tíhová síla.
Shrnutí učiva IV Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Mgr. Monika Bouchalová Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
Název úlohy: 5.7 Smykové tření
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_31.
Shrnutí učiva IV Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
SÍLA TŘECÍ SÍLA VY_32_INOVACE_09 - SÍLA - TŘENÍ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_713.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Tlak
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 7. Kinematika – rozlišování pohybů a jejich skládání v prakt. úlohách.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_13 Název materiáluSmykové.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 8. Elektrický proud v kapalinách - elektrolyt, elektrolýza Název.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 17. Vlastnosti tekutin, tlak, tlaková síla Název sady: Fyzika pro 1.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 15. Mechanika tuhého tělesa – základní pojmy, moment síly Název sady:
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 7. Elektrický proud v pevných látkách - odpor, výkon Název sady:
Fyzika I-2016, přednáška Dynamika hmotného bodu … Newtonovy zákony Použití druhého pohybového zákona Práce, výkon Kinetická energie Zákon zachování.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 2. Fyzikální veličiny a jejich jednotky, vektory Název sady: Fyzika.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 20. Astrofyzika Název sady: Fyzika pro 3. a 4. ročník středních škol.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k naučení nového učiva. Žák se seznámí třením, sílou, která brzdí pohyb těles. Vysvětlení.
ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast dle RVP:Člověk a příroda Okruh dle RVP:Fyzika Tematická oblast:Fyzika Název vzdělávacího.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 20. Hydrodynamika Název sady: Fyzika pro 1. ročník středních škol –
19. Vztlaková síla, Archimedův zákon
11. Energie – její druhy, zákon zachování
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková
5. Kinematika – vyjádření neznámé ze vzorce, práce s grafy
6. Kinematika – druhy pohybů, skládání pohybů
1. Obsah a význam fyziky, struktura látek
13. Gravitační pole – základní pojmy a zákony
VY_32_INOVACE_ ROČNÍK Brzdné síly Název školy
10. Magnetismus - základní pojmy, magnetické látky a mag. pole
18. Pascalův zákon, hydraulika
4. Kinematika – základní pojmy, pohyb
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Tlak
11. Vodič, cívka a částice v magnetickém poli
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jordánová Marcela 14. Mechanické vlnění
3. Skládání vektorů, převody jednotek
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Anna Červinková 16. Jednoduché stroje
5. Děje v plynech a jejich využití v praxi
19. Atomová fyzika, jaderná fyzika
10. Dynamika – procvičování vzorců na hybnost, tření
4. Normálové napětí, Hookův zákon, teplotní roztažnosti látek
1. Newtonův pohybový zákon – Zákon síly
Transkript prezentace:

9. Dynamika – hybnost, tření, tíhová a tlaková síla Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 9. Dynamika – hybnost, tření, tíhová a tlaková síla Název sady: Fyzika pro 1. ročník středních škol – obor mechanik seřizovač a technik puškař Ročník: 1. Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/34.0727 Datum vzniku: 5. 10. 2012 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.

Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Fyzika pro 1 Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Fyzika pro 1. ročník středních škol – obor mechanik seřizovač a technik puškař je shrnout žákům prvních ročníků technických oborů základní poznatky z daných odvětví fyziky. Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě přiblíží postupně žákům jednotlivé fyzikální obory, se kterými se setkají v praxi i v hodinách na naší SŠ. Konkrétně tato prezentace je zaměřena na objasnění pojmu hybnost a zákona zachování hybnosti, vysvětlení tření a rozlišení tíhové a tlakové síly

Hybnost Charakterizuje pohybový stav tělesa Vektorová fyzikální veličina Směr vektoru hybnosti je stejný, jako směr vektoru rychlosti

Značka: p Jednotka: kg·m·s-1 Platí: p = m · v m - hmotnost v – rychlost Čím větší je hmotnost a rychlost tělesa, tím hybnost může udělit

Změna hybnosti Mění–li se při působení síly na těleso jeho rychlost mění se i jeho hybnost Platí-li pro sílu vztah F = m·a a pro změnu rychlosti (charakterizuje veličina zrychlení) a = Δv/Δt můžeme napsat:

Značka pro změnu hybnosti: Δp Platí Δp = m ·Δv nebo Δp = F ·Δt Předposlední vztah je obecnějším vyjádřením 2. pohybového zákona Vyjadřuje časový účinek síly na těleso

Zákon zachování hybnosti p1+ p2 = konst. m1·v1 + m2·v2 = konst. m1·v1 = - m2·v2 v1 ,v2 - rychlosti, m1, m2 - hmotnosti Celková hybnost izolované soustavy se vzájemným působením nemění. Mění se pouze hybnost jednotlivých těles

Brzdná síla Je síla působící proti pohybu tělesa posunuje-li se po povrchu jiného tělesa nebo se pohybuje v látkovém prostředí Způsobuje brzdění tělesa Dělí se na smykové tření a valivý odpor

Smykové tření Vzniká při smýkavém pohybu těles Příčinou jsou nerovnosti plochy nebo vzájemné působením částic na povrchu stykových ploch Závisí na jakosti stykových ploch a na tlakové síle působící kolmo k podložce Nezávisí na obsahu plochy a na rychlosti (při malých rychlostech při větších rychlostech závisí nepřímo úměrně)

Značka: Ft Platí: Ft = Fn · f Fn = m·g – tlaková síla f – součinitel smykového tření, jeho hodnoty najdeme v tabulkách

Valivý odpor Vzniká při valivém pohybu těles Příčinou jsou deformace podložky před tělesem nebo jeho vlastní deformace Závisí na tlakové síle poloměru tělesa a jakosti stykových ploch Za stejných podmínek je menší než smykové tření

Značka: Fv Platí: Ft = (ξ · Fn ) / R Fn = m·g – tlaková síla R – poloměr tělesa ξ – rameno valivého odporu

Tíhová síla Síla, kterou působí Země na všechna tělesa při svém povrchu Směr je svisle dolů Uděluje tělesům tíhové zrychlení g = 9,81 m/s2 Tíhové zrychlení se mění se zeměpisnou šířkou

Má pohybový účinek Má působiště v těžišti tělesa Značka: FG Jednotka: N Platí: FG = m·g m – hmotnost g – tíhové zrychlení

Tíha Síla, kterou působí nehybná tělesa na vodorovnou podložku nebo závěs Projevuje se jako tlaková nebo tahová síla Je důsledkem tíhové síly, kterou působí Země na těleso Nemá pohybový účinek

Působiště je v místě závěsu nebo v místě styku podložky s tělesem Velikost i směr je stejný jako u tíhové síly Umožňuje určovat hmotnost těles vážením Značka: G Jednotka: N Platí: G = m·g m – hmotnost g – tíhové zrychlení

Závěrečný test Skupina A Jak ovlivní rychlost hybnost tělesa? Urči, které z těles má větší hmotnost a proč, jestliže se po srážce pohybují v1 = 5m/s a v2 = 3m/s? Co je příčinou smykového tření? Kde je působiště tíhové síly Která ze sil nemá pohybový účinek? Na čem závisí velikost valivého odporu?

Skupina B Jak ovlivní hmotnost hybnost tělesa? Urči, které z těles se bude po srážce pohybovat větší rychlostí a proč m1 = 5kg m2 = 3kg. Co je příčinou valivého odporu? Kde je působiště tíhy? Která ze sil má pohybový účinek? Na čem závisí velikost třecí síly?

Odpovědi Skupina A S rostoucí rychlostí se zvětšuje hybnost Druhé. Plyne ze zákona zachování hybnosti Příčinou jsou nerovnosti plochy nebo vzájemné působením částic na povrchu stykových ploch V těžišti tělesa Tíha Na jakosti povrchů, poloměru a tlak. síle

Skupina B S rostoucí hmotností se zvětšuje hybnost Lehčí. Plyne ze zákona zachování hybnosti Příčinou jsou deformace podložky před tělesem nebo jeho vlastní deformace V místě závěsu nebo styku s podložkou Tíhová síla Na jakosti stykových ploch, na tlakové síle

Seznam zdrojů pro textovou část LEPIL, O. a kol. Fyzika pro střední školy 1.díl. 3. vyd. Praha: Prometheus s.r.o., 1995 SVOBODA, E. a kol. Přehled středoškolské fyziky. 3. vyd. Praha: Prometheus s.r.o., 2005 MIKULČÁK, J. a kol. Matematické, fyzikální a chemické tabulky a vzorce pro střední školy. 1. vyd. Praha: Prometheus s.r.o., 2005 LEPIL, O. a kol. Sbírka úloh z fyziky pro střední školy. 1. vyd. Praha: Prometheus s.r.o., 1995 BEDNAŘÍK, M. a kol. Fyzika I pro studijní obory SOU. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984

Seznam zdrojů pro použité obrázky Snímek 4 – Steinmann, S. [cit. 2006-26-05]. Dostupný pod licencí  Creative Commons Attribution-Share Alike 2.5 Generic na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Inelastischer_sto%C3%9F.gif Snímek 4 - Steinmann, S. [cit. 2006-26-05]. Dostupný pod licencí  Creative Commons Attribution-Share Alike 2.5 Generic na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Elastischer_sto%C3%9F.gif

Snímek 7 – Rogue, R. [cit. 2006-26-05] Snímek 7 – Rogue, R. [cit. 2006-26-05]. Dostupný pod licencí  Creative Commons Attribution-Share Alike 2.5 Generic na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Elastischer_sto%C3%9F3.gif