Zrození a smrt autora Od Giorgia Vasariho k Rolandu Barthesovi

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Památky Unesco Česká republika.
Advertisements

III/2 XV A
R ENESANCE SE VYZNAČUJE ZESVĚTŠENÍM ( OPROTI GOTICE, KDY VEŠKERÉ UMĚNÍ BYLO PODŘÍZENO CÍRKVI ), ČLOVĚK SE SVOU INDIVIDUALITOU, ROZUMEM, POZNÁVÁNÍM SVĚTA,
Galérie UFFIZI Itálie.
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Baroko.
RENESANCE A HUMANISMUS
Renesance Kristýna Strouhalová.
Hádej! Vyber si očima jeden objekt.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
RENESANCE.
Gotická kultura.
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Renesance a humanismus v Itálii
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Chvála umění Navzdory svému stáří jsem se stále ještě vlastně nedozvěděl, kdo že to byl tím vševědoucím a všemocným dokonalým tvůrcem vesmírného Všehomíra.
RENESANCE A HUMANISMUS
Renesance.
Autor: Vít Mika a Lubomír Kovařík
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Památky UNESCO v ČR Jiří Novák
Leonardo da Vinci Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Literatura, architektura, výtvarné umění
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Zrození a smrt autora Od Giorgia Vasariho k Rolandu Barthesovi Parmigianino, Vlastní portrét v konvexním zrcadle, cca 1524.
RENESANČNÍ SOCHAŘSTVÍ V OBDOBÍ RENESANCE
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: Dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
Michelangelo Buonarroti malíř MgA. Lukáš Psík
RENESANCE - pokračování
PAMÁTKY UNESCO Martin VRZALA.
Michelangelo Buonarroti architekt MgA. Lukáš Psík wikipedia
Michelangelo Buonarroti sochař MgA. Lukáš Psík
Giotto di Bondone MgA. Lukáš Psík wikipedia
Zrození a smrt autora Od Giorgia Vasariho k Rolandu Barthesovi
Estetická a posvátná geometrie
České baroko Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3612_České_baroko Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola UNESCO.
Jan Blažej Santini Architektura. klášterní kostel Nanebevzetí P. Marie a sv. Jana Křtitele, Sedlec u Kutné Hory.
BAROKO. původ slova z portugalštiny – barocco = perla nepravidelného tvaru umělecko-kulturní směr barok vznikl v Itálii a šířil se asi od roku 1600 do.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiáluVY_32_INOVACE_VV_4_KR_13_PAMATKY_CESKYCH_BUDEJOVIC_A_BLIZKEHO_OKOLI.
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Románský sloh úvod, charakteristika Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
HLAVNÍ DRUHY MALÍŘSTVÍ  převzala renesance od gotiky  Malbu: nástěnnou, deskovou, knižní nebo malbu na skle  kromě dřevěných desek se však v renesanci.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Hana Míčová Název: VY_32_INOVACE_31_D7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Italská renesance.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_32_INOVACE_0704_humanismus Téma: Humanismus, Leonardo da Vinci Číslo.
NOVOVĚK Kapitola VIII. BAROKNÍ UMĚNÍ Pavel Josef Vejvanovský.
Vznik lineární perspektivy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Italská renesance TÉMATICKÝ CELEK: Křesťanství.
RENESANCE A HUMANISMUS - 1
Metodologie uměnovědných oborů
Název školy: ZŠ Průhonice
Renesance a humanismus
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Esej Z fr. essayer, zkoušet. Literární žánr, jehož účelem není hluboce vyčerpávajícím způsobem analyzo-vat dané téma. Namísto vědeckého výkladu usiluje.
Předmět a metody dějin umění
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_18
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Baroko VY_32_INOVACE_46_931 Projekt.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Předmět a metody dějin umění
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Renesance a humanismus
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, České baroko Autor: Mgr. Olga Pasovská.
Zrození a smrt autora Od Giorgia Vasariho k Rolandu Barthesovi
Helénistická estetika
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Umění a kultura, výtvarná výchova, Renesance Autor: Mgr. Olga Pasovská.
Transkript prezentace:

Zrození a smrt autora Od Giorgia Vasariho k Rolandu Barthesovi Parmigianino, Vlastní portrét v konvexním zrcadle, cca 1524

Giorgio Vasari (1511-1574) Malíř, architekt První významný sběratel kreseb Spoluzakladatel florentské Accademia del disegno, 1562-63 Autor životopisů výtvarných umělců

Giorgio Vasari – malíř Jeho obrazy Nanebevzetí Panny Marie a Sv Giorgio Vasari – malíř Jeho obrazy Nanebevzetí Panny Marie a Sv. Lukáš maluje Madonu

Giorgio Vasari – architekt Florencie: Ufizzi (úřadovny, nyní sídlo galerie) a náhrobek Michelangela Buonarrotiho v kostele Santa Croce

Giorgio Vasari - teoretik

Giorgio Vasari Život florentského malíře, sochaře a architekta Michelangela Buonarotiho (úvod) V době, kdy se vynikající duchové, vedeni světlem přeslavného Giotta a jeho následov-níků, pilně snažili osvědčit před světem schopnosti, jimiž je obdařila přízeň hvězd a šťastná směs životních šťáv, a kdy se v touze napodobit velikost přírody skvělostí umění všestranně, ale marně namáhali dosáhnout pokud možno svrchovaného po-znání, jemuž mnozí říkají inteligence, obrátil nejdobrotivější vládce nebes laskavě své zraky k zemi, a když viděl marnost toho nekonečného usilování, bezvýslednost těch nadmíru zapálených snah (...), rozhodl se vyprostit nás ze všech těchto omylů a seslat na zem ducha, který by se osvědčil všestranně ve všech uměních a oborech a který by sám o sobě dokázal, co to je dokonalost výtvarného umění, ať už jde o ve-dení čáry, o stíny a světla, jež dávají reliéfnost malířství, nebo o správný úsudek při práci v sochařství a o pohodlná, bezpečná, zdravá, přívětivá obydlí se správnými proporcemi a bohatými, pestrými ozdobami v architektuře. To všechno měla navíc provázet mravnost opravdové filosofie a ozdoba sladké poesie, aby si jej svět pln obdivu zvolil za jedinečný vzor práce, svatých způsobů a veškerého lidského konání, a pokládal jej tedy spíše za cosi božského než pozemského. A jelikož Nejvyšší viděl, že v podobných činnostech, především však v tak jedinečných uměních, jako jsou malířství, sochařství a architektura, stáli nadaní toskánští duchové vždy vysoko nad ostatními, poněvadž si hleděli víc než kdo jiný v Itálii práce a studia všech oborů, rozhodl se dát tomuto duchu za domov nejdůstojnější ze všech měst, Florencii, aby tak přivedl veškeré umění po zásluze právě v ní prostřednictvím jejího občana k vr-cholné dokonalosti.

Mytologické aspekty biografií (dle E. Krise a O Mytologické aspekty biografií (dle E. Krise a O. Kurze) O zdroji umění: příklad Lýsippa (4. stol. př. Kr.) Portrét Aristotela Apoxyomenos

„Odkrytí talentu jako mytologický motiv“ Cimabue „Odkrytí talentu jako mytologický motiv“ Cimabue Giotto di Bondone (cca 1240-cca 1302) (1267-1337) Maestà, 1285-86 Navštívení Panny Marie, kaple Aréna v Padově, 1306

„Deus artifex – divino artista“ Andrea Pisano, Stvoření Adama, 1334-37 Leonardo da Vinci, Bouře nad krajinou, cca 1500

Příklady autorských signatur: Jan van Eyck, Michelangelo

Autorství architekt: Jan Blažej Santini-Eichl Poutní kostel Jména Panny Marie ve Křtinách, 1718-1750 architekt: Jan Blažej Santini-Eichl stavebník: klášter premonstrátů v Brně-Zábrdovicích, opati Hugo Bartlicius, Kryštof Matuška stavitel: František Benedikt Klíčník Poutní kostel sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře, Žďár n./S., 1719-1722 stavebník: klášter cisterciáků ve Žďáře n./S., opat Václav Vejmluva stavitel: Donát Morazzi

Umělec jako model Rembrandt (autoportréty: cca 1628, 1659)

Umělec jako romantický hrdina Eugène Delacroix (autoportrét)

Umělec versus kritik Honoré Daumier obraz Kritici, 1862 Umělec versus kritik Honoré Daumier obraz Kritici, 1862 litografie Všemohoucí kritik, 1865

Roland Barthes text Smrt autora, 1967: „zrození čtenáře musí být na úkor smrti autora“ (podobně Michel Foucalt, Co je autor?, 1969: „píšící subjekt neustále mizí“)

Autor jako subjekt a objekt interpretace Komplexní přístup k dílu Základní rozlišení dle U. Eca: intentio auctoris, operis, lectoris. Definice autorova stylu či „rukopisu“, fází životního œuvre atd. Rekonstrukce autorovy intence: záměru, s nímž bylo dílo vytvořeno Pochopení díla v kontextu autorova tvůrčího vývoje (osobnost autora jako klíč k interpretaci) Podíl objednavatele, spolupracovníků – v závislosti na historické roli autora v dané době Dílo jako struktura, jako „depozitum sociálních vztahů“, jako nositel invence, tvůrčího principu atd. Podíl diváka (původně čtenáře, vliv literární teorie) Kritický přístup k autointerpretacím

Hermeneutické schéma Oskara Bätschmanna Kulturní recepce: malířství, literatura, hudba, filosofie atd. Vizuální a literární reference: objev umělce Umělec: biografie, pravidla a mo-tivy umělecké práce Souvislosti obrazových druhů (žánrů), styl a modus, žánrové teorie a teorie umění Způsob představení: všeobecná a individuální pravidla obrazové reprezentace Validace (zplatnění): funkce a význam; srovnávací nazírání Ikonografická analýza: obraz-text, ikonografický typ Objednavatel nebo trh: historická pravidla recepce umění Objednavatel: životopis, pravidla a motivy Historický výklad podle zakázky a funkce Produkce idejí z invence (obje-vu), referencí, funkce, způsobu představení Kreativní abdukce: konjektury souvislostí, produkce významu Figura interpretace s jednotlivými úkony (Bätschmann 1988: 218) Hermeneutické schéma Oskara Bätschmanna

Doporučená literatura Giorgio Vasari, Životy nejvýznačnějších malířů, sochařů a ar-chitektů, díl 1. a 2. Přel. Jan Vladislav. Praha 1976-1977, 2. vyd. 1999. Margot a Rudolf Wittkower, Born under Saturn. The Character and Conduct of Artists. 3. vyd. New York 2006. Ernst Kris - Otto Kurz, Legenda o umělci. Historický pokus. Přel. Petra Maťová. Praha 2009. Charles Baudelaire, Romantické umění. Přel. Miloš Marten. Praha 1911. Roland Barthes, Smrt autora. Přel. Tomáš Jirsa. Aluze 10, 2006, č. 3, s. 75-77. Michel Foucault, Diskurs, autor, genealogie. Tři studie. Přel. Petr Horák. Praha 1994. Philip Hook, Snídaně u Sothebyho. Přel. Martina Neradová. Zlín 2015.