Vznik a šíření elektromagnetické vlny

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tato prezentace byla vytvořena
Advertisements

Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Elektromagnetické záření
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Elektromagnetické záření. Struktura prezentace otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Mikrovlnné trouby.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Linda Kapounová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 17. Světlo Název sady: Fyzika pro 3. a 4. ročník středních škol –
Personal Area Network - PAN Osobní počítačové sítě © Mgr. Petr Loskot.
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): listopad 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy.
Kosík,Nebl,Novák,Stiskálek,Trhlík.  Rádiové vlny jsou části elektromagnetického záření s vlnovými délkami od 1 milimetru až po tisíce kilometrů  Mají.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Petr Tomek Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma.
Poledníky rovnoběžky.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
Model atomu. Ruthefordův experiment Hmota je prázdný prostor Rozměry atomu jádro (proton, neutron) průměr m průměr dráhy elektronu (elektronový.
Sféry Země ZŠ Hejnice 2010 Mgr.Jan Kašpar. Sféra = vrstva, „obal“ Země Atmosféra – plynný obal Biosféra – živá hmota na Zemi Hydrosféra – vodní vrstva.
Krok za krokem ke zlepšení výuky automobilních oborů CZ.1.07/1.1.26/ Švehlova střední škola polytechnická Prostějov.
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_01_ Vzájemné působení těles Číslo projektu:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Lutín příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Dostálová Název: EU_32_DOS_PR45_011 Téma: Přírodověda 4. a.
38. Optika – úvod a geometrická optika I
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_20_Rovinné útvary
PaedDr. Jozef Beňuška
9.1 Magnetické pole ve vakuu 9.2 Zdroje magnetického pole
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Zatmění měsíce Ing. Jan Havel.
Vlnění a optika (Fyzika)
Vlastnosti zvuku - test z teorie
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
Základní vlastnosti antén
Barva světla, šíření světla a stín
Základní rozměry automobilů
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Rychlost světla TÉMATICKÝ CELEK: Elektromagnetické.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
VESMÍR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Důsledky základních postulátů STR
Důsledky základních postulátů STR
Elektromagnetická slučitelnost
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
FM- frekvenční modulace
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_158_Planety
Coulombův zákon Tematická oblast FYZIKA - Kmitání, vlnění a elektřina
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Abiotické podmínky života.
Badatelské odpoledne 4. dubna Sedm barev duhy.
Radiologická fyzika Rentgenové a γ záření podzim 2008, osmá přednáška.
Mechanika a kontinuum NAFY001
Název školy: ZŠ a MŠ Unkovice, příspěvková organizace
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Země ve vesmíru.
Způsoby uložení grafické informace
Světlo a jeho šíření VY_32_INOVACE_12_240
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
INTERFERENCE VLNĚNÍ.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Zdeněk Šmíd Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_FYZIKA_20.
Fyzika elektronového obalu
Kmity, vlny, akustika Část II - Vlny Pavel Kratochvíl Plzeň, ZS.
Paprsková optika hanah.
Mechanické kmitání a vlnění
SILOVÉ PŮSOBENÍ VODIČŮ
SPEKTROSKOPIE Eva a Terka.
3 Elektromagnetické pole
Měření tíhového zrychlení
Transkript prezentace:

Vznik a šíření elektromagnetické vlny OB21-OP-EL-ELN-NEL-M-3-001

Elektromagntická vlna Magnetická a elektrická vlna jsou vzájemně kolmé a šíří se rychlostí c (rychlostí světla – 300 000km/s). elektrická složka vlny E E magnetická složka vlny H λ

Spektrum viditelného záření Barva červená Vlnová délka oranžová žlutá zelená azurová modrá fialová 625 – 750 nm 590 – 625 nm 565 – 590 nm 520 – 565 nm 500 – 520 nm 430 – 500 nm 400 – 430 nm

Základní pojmy c λ = f λ ...vlnová délka Vlnová délka elektromagnetické vlny je dána vzdáleností dvou sousedních bodů, které mají stejnou fázi kmitání. c λ = f λ ...vlnová délka c ...rychlost světla c=3.108 m.s-1 f... frekvence (kmitočet)

Šíření vln Od vysílače k přijímači se mohou elektromagnetické vlny šířit různým způsobem: - přímá prostorová vlna neohýbá se a šíří se pouze na přímou viditelnost - ionosférická prostorová vlna šíří se prostorem mezi zemí a ionisférou - povrchová vlna ohýbá se podle povrchu země

Šíření elektromagnetických vln 1) velmi dlouhé vlny - šíří se povrchovou vlnou do vzdálenosti několika stovek kilometrů - šíří se i ionosférickou prostorovou vlnou několikanásobným odrazem (přes den odrazem od vrstvy D, v noci od vrstvy E) šíří se do vzdálenosti několika tisíc kilometrů Použití: pro námořní navigaci 2) dlouhé vlny - šíří se povrchovou vlnou do vzdálenosti několika stovek kilometrů - šíření nezávisí na stavu sluneční činnosti (nejsou poruchy příjmu) Použití: rozhlasové vysílání v pásmu dlouhých vln DV

Šíření elektromagnetických vln 3) střední vlny - šíří se prostorovou vlnou (v noci) i povrchovou vlnou (během dne) Použití: rozhlasové vysílání v pásmu středních vln SV 4) krátké vlny - šíří se povrchovou vlnou do vzdálenosti několika desítek kilometrů - prostorovou vlnou do velmi velkých vzdáleností - nevýhodou jsou interference, tzv. hluché pásmo a ozvěna okolo zeměkoule – šíření vln je nestabilní Použití: rozhlasové vysílání v pásmu krátkých vln KV, u vysílaček a v dálkových spojích

Šíření elektromagnetických vln 5) velmi krátké vlny - šíří se pouze přímou vlnou na přímou viditelnost - odrazem od ionosféry pouze vyjímečně při zvýšené sluneční činnosti Použití: pro kvalitní přenos stereofonního rádiového vysílání v pásmu VKV 4) šíření EMV mezi kosmickým prostorem a Zemí - elektromagnetické vlny pro družicové spoje procházejí atmosférou Použití: družicový přenos 1 až 10 GHz

Polarizace elektromagneticé vlny - orientace elektrické složky elektromagnetické vlny v prostoru (směr vektoru intenzity elektrického pole) 1) vertikální - je-li elektrická složka kolmá k zemskému povrchu

Polarizace elektromagetické vlny 2) horizontální - je-li elektrická složka rovnoběžná se zemským povrchem Animace

Polarizace elektromagnetické vlny lineární polarizace kruhová polarizace eliptická polarizace http://cs.wikipedia.org/wiki/Polarizace_%28vln%C4%9Bn%C3%AD%29

Polarizace elektromagnetické vlny 3) Kruhová - konec elektrického vektoru v prostoru opisuje kružnici Animace

Polarizace elektromagnetické vlny 4) Eliptická - konec elektrického vektoru v prostoru opisuje elipsu Animace

Stojaté vlnění Stojaté (stacionární) vlnění se, na rozdíl od postupného, nešíří prostorem. Animace

Ing.Ludmila Nevařilová Děkuji za pozornost Ing.Ludmila Nevařilová

Použitá literatura: Miloslav Bezděk: Elektronika II