NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_524_Já jsem muzikant AUTOR: Mgr. Jarmila Šochová RO Č NÍK,
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Vyvřelé horniny Mgr. Jitka Polášková ZŠ Hladké Životice okres Nový Jičín, příspěvková organizace Projekt Peníze školám CZ. reg. č. CZ.1.07/1.4.00/
Počítač, základní pojmy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Miroslav Kaňok, DiS. Dostupné z Metodického portálu
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Škola 21. století Autor: Ing. Minářová Pavlína Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Silvie Šimečková NÁZEV:VY_52_INOVACE_24_Přírodopis 9. ročník TÉMA: lidská plemena ČÍSLO PROJEKTU:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová NÁZEV: VY_52_INOVACE_02_CH+PŘ_10.
ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
PETROLOGIE Věda o horninách. Horniny Jsou anorganické nestejnorodé přírodniny, které jsou složené z nerostů. Př: žula = křemen + živec + slída.
ZÁKLADY GEOLOGIE Zlatý list 2017.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
GEOLOGICKÉ VĚDY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Označení materiálu:VY_32_INOVACE_10_Kocůrková
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
HYDROSFÉRA pevninská voda
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
CHARAKTERISTIKA HORNIN A NEROSTŮ
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_17_FYZIKA
HYDROSFÉRA vodstvo na zemi, oceány
Člověk a jeho svět 4. ročník
Po čem šlapeme AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Tlak plynu v uzavřené nádobě
OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
3. OBECNÝ FYZICKÝ ZEMĚPIS
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
KŘEMIČITANY I. (po výkladu si zapiš do sešitu)
ASIE – IRÁK, ÍRÁN VY_32_INOVACE_07-29 Ročník: VII. Vzdělávací oblast:
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: Základní škola J. E. Purkyně a Základní umělecká škola
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
ASIE – THAJSKO, VIETNAM, SINGAPUR, INDONÉSIE
Autor: Stejskalová Hana
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_05
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Spojené nádoby. Spojené nádoby ? Umíš odpovědět Co jsou to spojené nádoby Najdeš příklady spojených nádob Kde se dají využít.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Dýchací soustava VY_32_INOVACE_06-04 Ročník: 5. Vzdělávací oblast:
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Vladislav Vančura životopis, dílo,
VYVŘELÉ (MAGMATICKÉ) HORNINY
TEST POZNÁŠ PTÁKY ?. ČLOVĚK A JEHO SVĚT Ptáci, test Radka Smetanová VY_32_INOVACE_ptacitest_11.
Název školy: MŠ a ZŠ Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Autor: Andrea Kolářová
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Usazené horniny = sedimenty
Škola:. Základní škola Kladruby
HORNINY PŘÍRODOPIS 9.
Téma: Německo Číslo projektu: 02
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
HORNINY Rastislav Švec.
Škola: ZŠ Hýskov, Školní 112, Hýskov
ORGANOGENNÍ USAZENINY
MINERÁLY PŘÍRODOPIS 9.
HORNINY PŘÍRODOPIS 9.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
ZELENINA TEST POZNÁŠ VŠECHNY DRUHY ZELENINY ?
8. HYDROSFÉRA VY_32_INOVACE_11_Z4
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Silvie Šimečková NÁZEV:VY_52_INOVACE_05_Přírodopis 9. ročník TÉMA: Horniny ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.1262

Anotace Prezentace seznamuje žáky s učivem – horniny (vyvřelé horniny) Na konci prezentace jsou otázky, na které žáci odpoví, aby si zopakovali učivo.

Horniny Hornina je pevná, neústrojná a nestejnorodá látka Nedá se popsat chemickým vzorcem Petrologie je věda, která se zabývá horninami Podle způsobu vzniku se horniny rozdělují do 3 skupin: I.) horniny vyvřelé II.) horniny usazené III.) horniny přeměněné

I. Vyvřelé horniny Vznikají utuhnutím magmatu Dělení: 1) Hlubinné vyvřeliny 2) Výlevné vyvřeliny

1)Vyvřelé horniny hlubinné Utuhly ve velké hloubce pod zemským povrchem Obsahují velká zrna minerálů, které můžeme rozeznat okem Vytvářejí velká hlubinná tělesa- masívy

Žula Šedobílá nebo načervenalá barva Obsahuje křemen, živec a tmavou slídu (biotit) Využití: dlažební kostky, náhrobky, obklady stěn http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Cobblestones.JPG Obr. 1

Žula Obr. 2 http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDula Obr. 4 Obr. 3

Gabro Černošedá barva Použití: náhrobní kameny a leštěné kameny Obr. 6 http://cs.wikipedia.org/wiki/Gabro Obr. 6 Obr. 5

2)Vyvřelé horniny výlevné Vznikly utuhnutím lávy na zemském povrchu nebo těsně pod ním Jemnozrnné, často obsahují dutinky nebo póry po úniku sopečných plynů

Čedič Šedočerná barva Typická vlastnost je sloupcovitá odlučnost Tvoří šestiboké sloupce připomínající píšťaly varhan – kamenné varhany http://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Cedi%C4%8D Obr. 7

Čedič – kamenné varhany http://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Cedi%C4%8D Obr. 8

Čedič – kamenné varhany http://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Cedi%C4%8D Obr. 9

Znělec Šedá až šedozelená barva při úderu znělcové kameny vydávají znělý zvuk Použití: výroba dlažby, skla Obr. 10

Otázky 1) Jaký je rozdíl mezi nerostem a horninou? 2) Jaký je rozdíl mezi hlubinnými a výlevnými horninami? 3) K čemu se používá žula? 4) Která hornina tvoří tzv. kamenné varhany? 5) Podle čeho je pojmenovaný znělec?

Odpovědi 1) Nerost je stejnorodá látka, hornina je různorodá látka. 2) Hlubinné vznikají hluboko pod zemským povrchem a jsou hrubozrnné, výlevné vznikají na zemském povrchu a jsou jemnozrnné. 3) Dlažby, náhrobní kameny, obklady 4) Čedič 5) Podle toho, že když se do něj udeří, tak vydává znělý zvuk.

Citace Text: ZAPLETAL, Jan, et al. Přírodopis 9. Olomouc : Prodos, 2000. 95 s. ISBN 80-7230-069-5. Obr. 1: Dlažební kostka. In Wikipedia : the free encyclopedia [online]. St. Petersburg (Florida) : Wikipedia Foundation, 9.2. 2007, last modified on 2.6. 2011 [cit. 2011-11-22]. Dostupné z WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Dla%C5%BEebn%C3%AD_kostka>. Obr. 2: Žula. In Wikipedia : the free encyclopedia [online]. St. Petersburg (Florida) : Wikipedia Foundation, 2.12. 2005, last modified on 17.10. 2011 [cit. 2011-11-22]. Dostupné z WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDula>. Obr. 3: Žula. In Wikipedia : the free encyclopedia [online]. St. Petersburg (Florida) : Wikipedia Foundation, 2.12. 2005, last modified on 17.10. 2011 [cit. 2011-11-22]. Dostupné z WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDula>. Obr. 4: Žula. In Wikipedia : the free encyclopedia [online]. St. Petersburg (Florida) : Wikipedia Foundation, 2.12. 2005, last modified on 17.10. 2011 [cit. 2011-11-22]. Dostupné z WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDula>. Obr. 5: Gabro. In Wikipedia : the free encyclopedia [online]. St. Petersburg (Florida) : Wikipedia Foundation, 22.1. 2006, last modified on 20.11. 2011 [cit. 2011-11-22]. Dostupné z WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Gabro>. Obr. 6: Gabro. In Wikipedia : the free encyclopedia [online]. St. Petersburg (Florida) : Wikipedia Foundation, 22.1. 2006, last modified on 20.11. 2011 [cit. 2011-11-22]. Dostupné z WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Gabro>. Obr. 7: Čedič. In Wikipedia : the free encyclopedia [online]. St. Petersburg (Florida) : Wikipedia Foundation, 1.12. 2005, last modified on 31.7.2011 [cit. 2011-11-22]. Dostupné z WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Cedi%C4%8D>. Obr.8: Čedič. In Wikipedia : the free encyclopedia [online]. St. Petersburg (Florida) : Wikipedia Foundation, 1.12. 2005, last modified on 31.7.2011 [cit. 2011-11-22]. Dostupné z WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Cedi%C4%8D>. Obr. 9: Čedič. In Wikipedia : the free encyclopedia [online]. St. Petersburg (Florida) : Wikipedia Foundation, 1.12. 2005, last modified on 31.7.2011 [cit. 2011-11-22]. Dostupné z WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Cedi%C4%8D>. Obr. 10: Znělec. In Wikipedia : the free encyclopedia [online]. St. Petersburg (Florida) : Wikipedia Foundation, 29.8. 2006, last modified on 8. 11. 2011 [cit. 2011-11-22]. Dostupné z WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Zn%C4%9Blec>.